Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 748
Pando - Enkelt fildeling til både Windows og Mac
Jeg er for en enkel ting her i livet, og det er å gjøre ting enklest mulig. En ny fildelingsmåte er ute på sin prøvetur, og det heter Pando! Det er enda i betatesting, men det virker svært lovende.

Hvordan fungerer det?
Du drar en mappe eller en fil(Maks 1GB foreløpig) inn i Pando, så vil den laste filen opp på deres server. Du sender da en fil som heter .pando(190kb) til hvem og hvor mange du måtte ønske, og de får lastet ned pakken i full speed. Jeg har 6mbit, og jeg fikk yte fulle linjen når jeg lastet ned alle beatles albumene. Det krever selvsagt at mottaker også har Pando


Screenshot:
http://img369.imageshack.us/img369/552/pandoscreenshot4fs.jpg

Edit: Filene blir slettet fra deres server, om det ikke har vært noen som har lastet ned pakken din på 14 dager.
Sist endret av Sabbi; 7. juni 2006 kl. 22:53.
I og med at du laster opp filen du vil dele på Pandos server(e), tror jeg dette P2P-programmet vil møte sin død raskere enn en pakke fløte som står i solen blir sur (fant ikke på noe bedre). MPAA/RIAA kommer nok til å ha seg en liten fest her ja.

"eXeem" var jo et annet lovende P2P-program som bygde på bittorrent-teknologien, men dette feilet, i hovedsak på grunn av at det rett og slett ikke var verdt å gå vekk fra den "gamle" torrent-teknologien.

Jeg tror egentlig at ingen fremtidige P2P-programmer kommer til å ha noen særlig stor innvirkning på nettbrukere før noen finner opp noe nytt som gjør at man slipper servere.

Jeg for min del kommer til å holde meg til IRC/DC++/torrents.

Edit: Etter å ha lest litt inne på Pandos side, ser jeg at det jeg skrev i det første avsnittet ikke stemmer. Pando er generelt sett RapidShare i applikasjonsformat, og det er mulig at dette kommer til å bli populært.

The_Freak har også en meget god ide.
Sist endret av DryYouTear; 7. juni 2006 kl. 23:09.
OG dette programmet er "åpent" for programmer som er "warez" ?
Hva hvis filene er kryptert, og "dingsen" du sender inneholder nøkkelen for å dekryptere i tillegg til ting som navn på filen?
Sabbi's Avatar
Trådstarter
DryYouTear: Dette er mer ment for å sende ting til dama di, venner osv. Ikke til warez i stor grad tror jeg. Rapidshare kan man dele hvor mye? 50 mb? Her 1 GB. Full hastigehet.

Dice: Jeg regner med dette. Alså hva ellers skal du bruke det til? Pando tjener jo på warez

The Freak: Hva?
Sist endret av Sabbi; 7. juni 2006 kl. 23:14.
Sitat av Sabbi
DryYouTear: Dette er mer ment for å sende ting til dama di, venner osv. Ikke til warez i stor grad tror jeg. Rapidshare kan man dele hvor mye? 50 mb? Her 1 GB. Full hastigehet.
Vis hele sitatet...
Ja, poenget mitt var at med Rapidshare må du ha en bestemt URL for å kunne laste ned en bestemt fil, du kan ikke bare søke etter den. Det samme gjelder med Pando (du må ha .pando-filen, du kan ikke bare søke etter filer for å laste ned).

Det med "full hastighet" er jo egentlig litt merkelig. Siden du har lastet filen opp til serveren(e) deres, vil jo de bruke sin ut-hastighet, og denne er jo begrenset. Det kommer jo helt an på hvor mange brukere som laster ned samtidig.
I følge nettsidene deres lastes filen både fra din maskin og serverne deres når den lastes ned av den du sender det til. Og den 1gb grensen er visstnok kun mens dette er i beta-stadiet.

Dice, de påstår selv at verken de eller noen andre som ikke har riktig .pando fil har tilgang til de krypterte filene. Om det faktisk stemmer er jo en helt annen sak.
Hvis det blir en hit skal det bli gøy å se hvordan de fikser load-balansering av nettverket. Jeg tror det kan bli greit til privat fildeling innad i vennekretser etc. men noen hit blir det tvilsomt. Slike tjenester rævkjører som regel seg selv hvis de blir populære. Bare se på rapidshare. Når var sist du fikk akseptabel fart derfra?

Er som noen alt sa nok programmer som gjør akkurat den samme jobben for deg.

Distrobuted trackers er nok fremtiden. Så fort en torrent er i omløp så vil den eksistere til det ikke er interesse for den lenger.
Spennende idè da, spørs om det varer lenge tho. Men er det bare meg eller virker dette kjent? Synes det minte mye på torrents, bortsett fra at man har egen "plass" hvor man legger ut tingene sine istedet for å finne frem en uoffisiel side?

Mulig dette ga lite mening, men grubbler bare litt ^^