Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1924
er det noen som veit om ein god side på internett der det står regler for karaktersetting på skole osv...?
regler for karaktersetting? hver elev får karakter etter lærerens vudering av elevens prestasjoner? vanskeligere er det vel ikke?
Kansje han mener kravene/det lærerene ser etter.
Vi fikk hvertfall vite noe slik i hvert fag når vi begynte på skolen mener jeg å huske.
Men det varierer vel mye fra lærer til lærer, tror ikke de følger no spessielle retingslinjer foruten hva de skal gjennom det året i læreplanen.
Det er opp til hver lærer ja.. noen er strenge, mens noen er for snille. I slutten av året, om du føler at du har fått en urimelig karakter, så kan du klage.
Da må du legge fram alt du har gjort det året, og så blir alt vurdert på nytt. Men dette kan jo virke andre veien, akkurat som med klaging på eksamen. Har du ikke noe å legge fram, så går det andre veien, og du får kanskje nedsatt i faget.
Sist endret av Grimdoc; 7. juni 2006 kl. 15:57.
Karakteren blir for det meste satt på følgene grunner:

Interesse i faget
Prestasjon
Om læreren liker deg

Etter mine er erfaringer er det dette. Om læreren liker personen har utrolig mye å si for "vippekarakterer".
oi oi, mye synsing ute og går...
karakterene settes etter visse retningslinjer..husker vi fikk papirer på dette på videregående, så kravene husker jeg ikke, men det går på i hvor stor grad eleven har vist kunnskap/ferdigheter osv.
For en 6'er husker jeg at det var ikke nok at man kunne reprodusere fakta fra pensum, man måtte også kunne anvende det i nye sammenhenger. Spør læreren din du, han/hun har mye mer peiling enn noen i dette forumet...

-TJ-
Eneste jeg vet om som de fleste lærere skal følge, er matte. Det er rene matte å regne ut karakteren din ut fra matteprøve

Har du 1/6 rett i prøven, får du selvsagt 1. Får du 2/6 rett i prøven, klarer du akkurat å bestå. Alle rett = en sekser ...
Sitat av farsund
oi oi, mye synsing ute og går...
karakterene settes etter visse retningslinjer..husker vi fikk papirer på dette på videregående, så kravene husker jeg ikke, men det går på i hvor stor grad eleven har vist kunnskap/ferdigheter osv.
For en 6'er husker jeg at det var ikke nok at man kunne reprodusere fakta fra pensum, man måtte også kunne anvende det i nye sammenhenger. Spør læreren din du, han/hun har mye mer peiling enn noen i dette forumet...

-TJ-
Vis hele sitatet...
Bullshit. Det står nok kanskje på papiret, men det stemmer ikke i praksis.

Jeg ender opp med tre eller fire 6 karakterer i år på grunnkurs, og kan absolut ingenting uten om pensum.
Sitat av marsboer
Eneste jeg vet om som de fleste lærere skal følge, er matte. Det er rene matte å regne ut karakteren din ut fra matteprøve

Har du 1/6 rett i prøven, får du selvsagt 1. Får du 2/6 rett i prøven, klarer du akkurat å bestå. Alle rett = en sekser ...
Vis hele sitatet...
BULLSHIT!!!

vi har 2 stk på grunnkurs som var skikkelig geek , mens 90% av elevene hadde under 3 i matte...Det sto på prøvene hvor mange poeng vi trengte for hver karakter, og der stod det f eks 20 poeng (alt rett) = 5. Det burde jo gi en 6er?

Vi kunne fått 5 i matte, for vi hadde 15-20 poeng hver gang, men vi fikk bare 4 fordi karaktern 6 ikke fantes i hans system. ALLE lærere burde ha et fast, strengt regelverk for karakter.
Lillemy:

Har dere spurt hvordan dere skal få 6? Må dere finne opp en enklere matteformel? eller en helt ny formel som ingen har tenkt på før? Dere bør egentlig klage til skolestyret eller noe - dette her er jo helt feil.

Min tidligere mattelærere var iallfall sånn som regnet ut karakterene. Og han sa at alle mattelærerne skal gjøre det samme...
Sitat av marsboer
Eneste jeg vet om som de fleste lærere skal følge, er matte. Det er rene matte å regne ut karakteren din ut fra matteprøve

Har du 1/6 rett i prøven, får du selvsagt 1. Får du 2/6 rett i prøven, klarer du akkurat å bestå. Alle rett = en sekser ...
Vis hele sitatet...

Stemmer ikke helt det gitt.

96% eller bedre for å kapre seksern.

75% eller bedre for å kapre femmern.
Varierer med karakterer ja. Dama mi fikk 4 på muntlig fordi hun var nervøs, selv om sensor sa at det faglige innholdet var en femmer. Trodde de dømte ut i fra hva man kunne om faget jeg, og ikke annet. Er dette egentlig lov?
Sitat av zarion
96% eller bedre for å kapre seksern.
Vis hele sitatet...
Hos oss var det kun 100% rett som gjaldt hvis du skulle sikre 6'eren. En graf som ikke så skikkelig ut kunne trekke deg nesten helt ned til 5+ selv om du fikk full pott på poengene.
Jeg er også enig i teorien om at trynefaktor også har mye å si for hvilken karakter man får. Lærere har et veldig stort slingringsmonn på karaktersettingen, dette på grunn av at ingen sjekker framgansmåtene deres.
Rett før vi hadde eksamener, tentamener og lignende har vi fått sett en oversikt over hva som kreves av oss for å få de forskjellige karakterene. Jeg husker ikke hva de forskjellige kravene, men mener å huske at vi har fått hørt hva det kreves av oss for å oppnå den karakteren vi søker

Er forresten ferdig med alle 10ende eksamene, syntes de var litt oppskrytt
Veldig oppskrytt!
Har muntlig på mandag jeg, satser på nami eller safa =D

Bjølg: ved en muntlig presentasjon skal vel lærere vurdere hvordan vi er når vi fremfører noe.
Sitat av Sabbi
Karakteren blir for det meste satt på følgene grunner:

Interesse i faget
Prestasjon
Om læreren liker deg
Vis hele sitatet...
Jeg mener den siste er "viktigst"...
Om lærern hater deg, ja da får du faen meg drittkarakter!


Om du har smiska som faen i et helt år, så får du garantert en bra karakter..
Hat smisking!
er det ikke slik at karakterene ideelt sett skal føre til en normalfordelt graf over karakterene til klassen/trinnet. dette fordi det er vanskelig å bedømme hvor vanskelig en prøve eller eksamen er for elevene. kravene til en gitt karakter kan bli justert opp og ned avhengig av dette...
litt off topic men.. på synes det burde være mye fler avkryssningsprøver i ungdomsskolen. Da ville det vært letterer for alle å sette karakteren. Så når de kom til slutten av termin, regna de gjennomsnittet også plussa de på det de syntes du hadde vist av innsats osv.. Er så utrolig lei av "Fortell det du kan om lys?", "fortell om hitler, utdyp". Du får komentaren tilbake "for lite fyldig". Men kan hende du bare har formulert litt dårlig. *arggh*
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xeroG
litt off topic men.. på synes det burde være mye fler avkryssningsprøver i ungdomsskolen. Da ville det vært letterer for alle å sette karakteren. Så når de kom til slutten av termin, regna de gjennomsnittet også plussa de på det de syntes du hadde vist av innsats osv.. Er så utrolig lei av "Fortell det du kan om lys?", "fortell om hitler, utdyp". Du får komentaren tilbake "for lite fyldig". Men kan hende du bare har formulert litt dårlig. *arggh*
Vis hele sitatet...
Greit med avkryssingsprøver med en vri: du må ha så mykje rett at det er betre enn tilfeldig gjetting for å få 2. Realistisk sett: ei god prøve skal undersøkje meir enn ei avkryssingsprøve kan gjere.
En kan vel ikke bli trukket ned i karakter når en klager på den?

Du har 10 dagers klagerett på karakterene etter du har fått dem.

Jeg merker veldig at det er forskjell fra lærer til lærer hva slags karakter man får etter innsats, fravær o.l. - Trodde at jeg skulle stryke glatt i norsk med 30% fravær, men gikk ut med 4 i standpunkt. Der ville jeg garantert fått stryk av en annen lærer vi har (Les: neste avsnitt) Klage? Neppe ;-)

Dessuten har mattelærer (vi har han i salgs, service og sikkerhet og bedriftsetablering også) sagt at han ALDRI har gitt en sekser i standpunkt til noen, og kom mest sannsynlig aldri til å gjøre det heller og han har jobba lenge som lærer. Snakker vi da dårlige elever, eller merkelig lærer mon tro?
Er veldig mange lærere som ikke bruker 6eren i det hele tatt, irriterende.De bruker 5eren som best i stedet, slik at de som skulle fått 5 i et normalt system bare får 4...

Og jo, du kan bli satt ned. Klage = ny vurdering. Derfor bør man ikke klage på f eks en bra karakter som 4, hvis den som vurderer på ny ikke forstår hvorfor du har fått såpass bra og ihvertfall ikke ser poenget med å klage, så kan du risikere 3. Derfor bør du tenke deg godt om, ta det som en mann får du dårlig karakter hvis det er fortjent.... Mange bortskjemte drittunger som alltid MÅÅ gklage på 4ere, og jeg husker de ikke kom noen vei når jeg gikk på ungdomsskolen, læreren forklarte dem at den karakteren de fikk var sikkert fortjent.
Og jo, du kan bli satt ned. Klage = ny vurdering.
Vis hele sitatet...
Okei, så feil kan man altså ta. Takk skal du ha :-)