Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1475
Hvordan vet man når man er ferdig med vekst perioden å kan skifte fra 18/6 lys til 12/12 å starte blomstring?
Du kan flippe til blomst når planten har passelig størrelse ift. Vekstområde. Beregn at den dobler størrelse uti Blomstring.


Du ser også tegn på planten på at den er 'voksen nok'.


Er det en såkalt 'landrace' så blir de satt i 12/12 fra frø av
Det er litt smak å behag det kommer an på hvor stor man vil at planten skal bli, plass man har til rådighet og lys f. eks.
tusen takk for begge svarene : så er bare å kjøre på da, har vært i vekst nå i 60 dager i loftet til en bekjent, så tenkte vi måtte finne ut når å switche til 12/12... synest planten var så liten, altså lav.. kan man ha både en auto plante og 1 vanlig feminized på samme lampe og switche over til 12/12 når den "vanlige" feminized er klar for de, uten å påvirke autoen?
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
tusen takk for begge svarene : så er bare å kjøre på da, har vært i vekst nå i 60 dager i loftet til en bekjent, så tenkte vi måtte finne ut når å switche til 12/12... synest planten var så liten, altså lav.. kan man ha både en auto plante og 1 vanlig feminized på samme lampe og switche over til 12/12 når den "vanlige" feminized er klar for de, uten å påvirke autoen?
Vis hele sitatet...
Tja, autoen vil mest sannsynlig ha best av mere lys uten at jeg er 100% sikker. Jeg kjører auto på ca 20/4 eller 16/8. Alt etter hvilken strain det er kan den strekke seg ganske mye.
Strekker den seg for mye kan du bruke nett eller binde den ned.
Scrog
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
Hvordan vet man når man er ferdig med vekst perioden å kan skifte fra 18/6 lys til 12/12 å starte blomstring?
Vis hele sitatet...
Om det er fra frø kan man skifte over så fort planten(e) er kjønnsmodne, det skjer som regel etter ca 4-5 uker vekst og kan sees ved at platene har synlige blomster ved nodene.

Stiklinger følger alderen til sin mor og kan settes i blomst så fort de har fått røtter, men er jo greit at de har fått etablert seg i sine siste potter.
den har stått i over 8 uker å har ikke bloe blomst ved nodene, bare grønne blad stor busk,,,
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
den har stått i over 8 uker å har ikke bloe blomst ved nodene, bare grønne blad stor busk,,,
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på den påstanden.
kan få opplastet ett bilde, men angående en annen ting, den ene planten hadde plutselig 2 stk blad på random plasser som ble helt gule, fjernet de... mistenkte over vanning, vanner 1 gang vær 3 til fjerde dag nå (den tingen jeg ble mest overasket over er hvor lite vann de trenger) noen som har noen tanker på dette?
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
kan få opplastet ett bilde, men angående en annen ting, den ene planten hadde plutselig 2 stk blad på random plasser som ble helt gule, fjernet de... mistenkte over vanning, vanner 1 gang vær 3 til fjerde dag nå (den tingen jeg ble mest overasket over er hvor lite vann de trenger) noen som har noen tanker på dette?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke laste opp bildet for min del, blir tungvindt å ta bilde av 50-100 nodepunkter for å overbevise en random dude på et forum, dessuten så er sjansen for at ikke det kommer noen som helst calyxer ved nodene etter 8 uker i vekstfasen forsvinnende liten.

Er vanskelig å si hvorfor blader blir gule uten mer informasjon, som hvor på planten, om årene forble grønne, startet gulningen midt i bladet eller på tuppene?

Hva er lite vann? Hvor mye vannes det? Hvor store potter? Hva ligger temperatur og fuktighet på? Hvilke lys brukes det og hvor mange? Hvilken næring og styrke, ved hvilke vanninger, alle, annenhver?
Sist endret av Kloakk; 8. desember 2023 kl. 13:18.
Hæh? Du får ikke blomster i vekstfasen, det er jo hele poenget med å regulere lys.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hæh? Du får ikke blomster i vekstfasen, det er jo hele poenget med å regulere lys.
Vis hele sitatet...
Hvor mange cannabis planter har du dyrket i ditt liv? Alle, og da mener jeg 100% av alle mine(flere hundre) planter får en eller flere frø-eller pollensekker ved nodene(der sideskudd møter stammen) når plantene er kjønnsmodne.


Jeg orker ikke google for deg, men hvordan tenker du at det går ann å identifisere kjønn på planten før den settes i blomst om det ikke var ved observasjon?

Okey, jeg gadd å goodle for deg allikevel.

"How to Determine the Sex of a Young Cannabis Plant
What are cannabis “pre-flowers?” They are little versions of adult flowers that appear on your marijuana plants relatively early in the vegetative stage.

When I first started growing weed, I learned (incorrectly) that there is no way to determine a cannabis plant’s sex until the flowering stage. But I’ve since learned that pre-flowers can reveal the plant’s sex while it’s still in the vegetative stage!"

https://www.growweedeasy.com/preflowers
Sist endret av Kloakk; 8. desember 2023 kl. 15:23.
Tja, det har vel blitt noen i løpet av 20 år. Men har aldri stolt på preflowers, de er små og tidvis veldig vage. Som regel har jeg ikke funnet noen før det er på tide å switche til 12/12. Da finner man jo ut hva som er hva uansett. Jeg er ikke så hysterisk på å bruke noen få kalorier ekstra på en hann heller.
Gror mest feminisert og autoer, mulig de er litt forskjellige?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Tja, det har vel blitt noen i løpet av 20 år. Men har aldri stolt på preflowers, de er små og tidvis veldig vage. Som regel har jeg ikke funnet noen før det er på tide å switche til 12/12. Da finner man jo ut hva som er hva uansett. Jeg er ikke så hysterisk på å bruke noen få kalorier ekstra på en hann heller.
Gror mest feminisert og autoer, mulig de er litt forskjellige?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke stole på preflower? Det tok noen runder før jeg var trygg, det er greit, men man ser det jo lett når man har holdt på en stund eller sammenligner med et bilde fra det store nettet.

Jeg har aldri dyrket auto så der kan jeg ikke uttale meg, vanlige og feminiserte frø har jeg brukt, men majoriteten av planter har jo vært stiklinger og ikke bare vet jeg da kjønnet på forhånd, men siden plantene var kjønnsmodne når de ble tatt så kommer preflowers lenge før den er klar til å settes i 12/12
Sist endret av Kloakk; 8. desember 2023 kl. 15:40.
Jeg har helt ærlig aldri brydd meg om å sjekke kjønn blant noder. Har hatt feminiserte (vet ikke om det har noe å si) og satt de i blomst når jeg har følt for det. Gjorde det kanskje første gangen.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har helt ærlig aldri brydd meg om å sjekke kjønn blant noder. Har hatt feminiserte (vet ikke om det har noe å si) og satt de i blomst når jeg har følt for det. Gjorde det kanskje første gangen.
Vis hele sitatet...
Å ha feminiserte frø har jo helt klart noe å si, da vet du jo allerede ved kjøp av frøene hvilke kjønn de har
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Å ha feminiserte frø har jo helt klart noe å si, da vet du jo allerede ved kjøp av frøene hvilke kjønn de har
Vis hele sitatet...
Ja det er sant, mente vell egentlig det at jeg ikke har venta på å se kjønnet før jeg har satt de i blomst, har bare gjort det når jeg har følt planten er stor nok
Tror kanskje jeg switcher for tidlig, har alltid dyrket relativt små planter. Kanskje litt avhengig av strain også?
Ikke drevet med stiklinger heller, funker jo ikke på autoer.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Tror kanskje jeg switcher for tidlig, har alltid dyrket relativt små planter. Kanskje litt avhengig av strain også?
Ikke drevet med stiklinger heller, funker jo ikke på autoer.
Vis hele sitatet...
Ja altså strain kan jo ha litt å si, men jeg gikk alltid over til 12/12 når plantene var x antall cm bassert på hvor mye de ville strekke seg. Så det var egentlig høyden jeg hadde tilgjengelig som styrte når jeg satt de i blomst.

Men altså, det er jo oppsett som kanskje avgjør mest, jeg lot mine bli høyere enn hva jeg tror er mest gunstig, men jeg pleide fjerne en gode 20cm av blader og sideskudd fra bunnen av stammen så det ble enkelt å vanne de innerste plantene, det er jo en individuell preferanse.

Nå kjørte jeg som oftest 18 planter pr runde og hadde separat rom til morplanter, stiklinger og de i blomst så høstet jo 800-1000 gram hver 3. måned så var jo ikke fare for å ikke ha nok selv med en samboer som røkte som en skorstein Så da ble det en del praktiske løsninger som kanskje gikk på bekostning av avling, men verdt det for mitt vedkommende.
er ingen blomster på planten, har skjekket over hele nå, men takk for alle svarene...
En ting til jeg lurer på, om jeg setter i 12/12 og begynner å blomstre, hva skjer om jeg da går tilbake til 18/6 ellr lignende?
Da vil den gå tilbake i vekst. Til slutt. Det kan ta en måned eller tre, så det er ikke noe du vil surre med nå. Men det er mulig å re-vegge en plante for å få en runde til eller å ta vare på en god plante etter høsting.
Sitat av ticsyboy Vis innlegg
er ingen blomster på planten, har skjekket over hele nå, men takk for alle svarene...
En ting til jeg lurer på, om jeg setter i 12/12 og begynner å blomstre, hva skjer om jeg da går tilbake til 18/6 ellr lignende?
Vis hele sitatet...
Det kan også forårsake stress men mest sannsynlig ikke om du bare går tilbake. Får den ujvent med lys mtp antall timer blir det noe annet.
Jeg har hatt feminiserte frø som har blitt hermie (tvekjønnet) pga enten lys eller temperaturstress (tror jeg)
Sist endret av NokErNok; 9. desember 2023 kl. 20:18.
Har revegget noen ganger uten problemer, men om en driver med stiklinger er det best å droppe slikt. Har planten først vist slike fakter er sjansen stor for at det skjer igjen.