Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1540
Jeg kjøpte denne fordi jeg er dum og trodde det var silica, fordi teltet har litt høy luftfuktighet, men nå har det dryppet en tykk væske ned på deler av planta og etset på planta ser det ut som... Jeg har klipt ned alle blomstene som jeg klarer å se at hadde en eneste dåpe av denne driten på seg, er resten av planta trygg eller må hele planta ned og jeg må starte på nytt??
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kalsiumklorid er... Kalsiumklorid. Det er et salt på samme måte som natriumklorid. Det suger til seg fukt på samme måte som silica gel, men det er vannløselig og i stand til å suge til seg så mye vann at det går i løsning, som er den væska du nå har observert. Hvis du legger det i ei skål inni teltet så kan du fortsatt trygt bruke det.

Jeg kan ikke nok om planter til å uttale meg noe særlig om det, men de liker dårlig å overdosere på salt i likhet med dyr. Hvis den skulle krepere fullstendig ville jeg nok kasta jorda også.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kalsiumklorid er... Kalsiumklorid. Det er et salt på samme måte som natriumklorid. Det suger til seg fukt på samme måte som silica gel, men det er vannløselig og i stand til å suge til seg så mye vann at det går i løsning, som er den væska du nå har observert. Hvis du legger det i ei skål inni teltet så kan du fortsatt trygt bruke det.

Jeg kan ikke nok om planter til å uttale meg noe særlig om det, men de liker dårlig å overdosere på salt i likhet med dyr. Hvis den skulle krepere fullstendig ville jeg nok kasta jorda også.
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer på er om Kalsiumklorid er så giftig at jeg ikke bør røyke weed som har vært i samme telt som det!?
Calcium chloride is generally considered safe for human consumption and for environmental control, but there is more to the story. With normal use, you will be perfectly safe. Yet, there are dangers in using Calcium Chloride in high concentrations in medical settings.

Ser ut som det går greit
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Det jeg lurer på er om Kalsiumklorid er så giftig at jeg ikke bør røyke weed som har vært i samme telt som det!?
Vis hele sitatet...
Det er ingen problem. Er nøyaktig like farlig som å spise salt på pommes frites.
Takk alle sammen, nå er jeg roligere!!
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Calcium chloride is generally considered safe for human consumption and for environmental control, but there is more to the story. With normal use, you will be perfectly safe. Yet, there are dangers in using Calcium Chloride in high concentrations in medical settings.

Ser ut som det går greit
Vis hele sitatet...
Ikke for å pirke, men det er mye som er trygt for oss, som allikevel vil være ganske katastrofe å røyke på.

Jeg ser for meg at saltet kan spres i teltet i form av dampen/fuktigheten som oppstår og at det kan legge igjen spor av stoffet på «alt», men jeg ville ikke trodd at det er så fuktig der inne at det blir dratt salt med i fuktigheten.. eller er det ikke nettopp det som har skjedd? Isåfall vil jo hele rommet være kontaminert, ikke bare der det er synlig.
Slapp av. Dette er vanlig veisalt, og omtrent like farlig for deg og planter som kjøkkensalt.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Slapp av. Dette er vanlig veisalt, og omtrent like farlig for deg og planter som kjøkkensalt.
Vis hele sitatet...
Bra, men blomstene likte det ikke, de ble brune over natta
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Bra, men blomstene likte det ikke, de ble brune over natta
Vis hele sitatet...
Gress liker det ikke heller-pleier å strø langs grusveger med dette for å drepe ugress på en miljøvennlig måte.
Nettopp. Essensielt i små mengder, giftig i store. En toppet spiseskje med salt er omtrent en dødelig dose. Samme skjer om du mister 20% av saltet i kroppen.

Sølet er en konsentrert løsning av salt, og den er akutt giftig for alt rett og slett på grunn av mengden salt. Men søl på planten bør være lett å vaske av med vann. Bare pass på at du ikke vasker det inn i substratet ditt, så mye salt dreper røttene. Så om det er noen som helst sjanse for dette bør du flushe godt med vann, sjekk gjerne avrenningen. Planter liker generelt ikke for mye klorider.

Det som har hatt direkte kontakt kan visne, men det skal ikke spre seg eller påvirke resten av planten nevneverdig.
Saltet vil aldri fordampe og spre seg. Det blir fuktig og kan bli flytende med nok vann, men når vannet igjen fordamper fra saltet vil det være helt rent vann og alt saltet vil ligge der det lå. Samme prinsippet som fordamping av vann fra havet for å få drikkevann.. Slapp av, la saltet gjøre jobben sin og drikk gjerne kondensen fra teltduken. Helt trygt.