Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1847
sertifisert idiot
hei, som tittelen lyder, så trenger jeg en servo. denne må kunne løfte rundt 50 kilo. noen som veit hvor jeg kan skaffe en slik? helst i norge, men gjerne i utlandet å

på forhånd takk for svar
Overskuddsmateriell
på hvor lang arm skal den klare å løfte 50Kg?
du kan slippe unna med en mindre servo hvis du bruker en motvekt så servoen bare trenger å løfte 50%
Rart om ikke ServoCity har noe du kan bruke..
Eller så er jo denne kraftig da.. om du bruker lengre arm, så blir den jo sterkere..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
.. om du bruker lengre arm, så blir den jo sterkere..
Vis hele sitatet...
Feil feil feil!
hadde det vært sånn skulle jeg tatt med 20m lange stokker hver gang jeg skulle løfte tungt.
Oof!! En grov feil, beklager!!
Dette er elementært, men jeg bomma!

Men er det mulig å bruke linær servo? Lettere å finne en kraftig en da...
sertifisert idiot
Trådstarter
den skal ikke løfte mere enn ca 30-40 cm, rett opp riktignok. skal lage ei basskasse, der forsterkerene kommer opp av kassa kan hende jeg burde bruke noe annet, noen som veit om noe?
en butteliten elektrisk hydraulisk pumpe og to små sylindrer.
tenkte på pneumatikk men blir for mye bråk å styr med tank osov.
lineær actuator eller noe slikt burde du bruke, disse løfter rett opp evt på skrå eller til siden eller hvilken vei du settern
men en actuator må vell drives enten via pneumatikk eller hydraulikk?
Enkelte skrivebord har en slik elektrisk løftearm under midten, slik at man kan heise skjermen opp og ned. Jeg har et par sånne liggendes, ser for meg at det hadde funka til prosjektet ditt(vet dog ikke hvor mye de klarer å løfte..)
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men en actuator må vell drives enten via pneumatikk eller hydraulikk?
Vis hele sitatet...
Man kan få aktuatorer med elmotor også

Sikker på at det ikke står på den hvor mye den kan løfte, Latechs? Har vært borti skrivebordsløftere som kan løfte alt fra 50-100 kilo.
Sist endret av Freaken; 3. november 2011 kl. 20:41.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Man kan få aktuatorer med elmotor også

Sikker på at det ikke står på den hvor mye den kan løfte, Latechs? Har vært borti skrivebordsløftere som kan løfte alt fra 50-100 kilo.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel tippe at den fint klarer 50 kg, de gamle crt-skjermene med litt størrelse på var jo ikke akkurat lettvektere. Men jeg har ikke sett om det står noe på de, har ligget innerst i garasjen noen år, tenkte bare det var kjekt å ha
ServoCity har fine elektriske linære aktuatorer.. Tipper Elfa har og..
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men en actuator må vell drives enten via pneumatikk eller hydraulikk?
Vis hele sitatet...
En aktuator kan være mye rart. En motor er en aktuator, f.eks. Du tenker på en lineær aktuator. Av de elektriske har du hovedsakelig to typer. Den ene fungerer som en "magnet-kanon", hvor et stempel inni en sylinder skyves ut når det settes opp et magnetfelt rundt stempelet ved hjelp av spoler i sylinderen.

Så har du linæraktuatorer som bare er en elektrisk motor som er giret om så bevegelsen blir lineær. Denne kan styres som en servo fordi du har større kontroll over pådrag/slaglengde. I grunn en vanlig servomotor som er giret om på den måten blir plutselig en lineæraktuator-servo.
sertifisert idiot
Trådstarter
hmm, noen som har noen linker til en sånn lineær aktuator? og hva er priser på noe slikt?
Kan du ikke heller bare sette en trinse på akselen på en motor, så sveiver du inn basskassen og kutter motoren når basskassen treffer en stoppbryter eller noe? Eller kan ikke motoren være over kassen?

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...t.do?toc=19905
sertifisert idiot
Trådstarter
motoren må være inni kassa
Se oppåver i tråden, så finner det du trenger...