Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 18373
hei, det står mye om raketter men finner ikke noe om hvor stor dysa bør være i forhold til innerdiameteren til rakettmotoren, noen som har peiling ?
1/3 eller 1/4 av ID.
Rart du ikke fant det, det står i Den store rakett-tråden.
Og somsagt; 1/3.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hei igjen. jeg hadde ett plast rør med innerdiameter på 48mm og laget en dyse med bentonitt, fyllte oppi knsu banket det hardt og lagde endeplugg med bentonitten, så borte jeg en dyse på 16 mm 100mm dypt, la litt svartkrutt inni for å antenne knsu en og stakk i en lunte. jeg festet motoren til en lett styrepinne tente på og det var ikke noe oppdrift i det hele tatt, den bare sto å freste litt. knsu en blander jeg 60/40 pulverisert og godt blandet !.

hva gjør jeg galt ?
Du kan:
1. Prøve å smelte KNSUen
2. Lage den av svartkrutt istedenfor KNSU
3. Lagde den kortere. Kanskje den veide formye?
4. Lage større dyse.
En annen mulighet er at blandingen er blitt for fuktig. KNSU er hygroskopisk så det tar opp fuktighet fra luften, derfor er det viktig og enten bruke blandingen med en gang eller å lagre det lufttett.
Sist endret av Morsam.; 17. november 2012 kl. 15:34.
Sitat av Morsam. Vis innlegg
En annen mulighet er at blandingen er blitt for fuktig. KNSU er hygroskopisk så det tar opp fuktighet fra luften, derfor er det viktig og enten bruke blandingen med en gang eller å lagre det lufttett.
Vis hele sitatet...
blandigen var ikke for fuktig, det ble brukt med en gang og det oppbevares lufttett, prøvde også med blandingsforhold 35/65 og med 11-16 mm dyse og ingen ville opp.
Film hadde hjulpet.
"Jeg var der"
Det kan også være verdt å nevne at i de siste forsøkene så lettet raketten 1 - 2 meter, men så poppet alltid toppen ut (bentonitten og drivstoffet) i 2 - 3 forsøk uansett hvor godt banket bentonitten var. Vi prøvde med både mye og lite bentonitt og brukte forskjellige dysestørrelser.
Det kan også nevnes at for å få nok oppdrift til å få den til å lette så brukte vi mindre dysestørrelse enn det som er anbefalt.

Vi har prøvd flere ganger, men den vil rett og slett ikke opp :/
Prøv å bruk masse tape på toppen. Det at proppen flyr ut har enormt å si.

Eller så kan du også kun borre gjennom dysen. Da skal du egentlig bare trenge tape i toppen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Prøv å kjør inn noen små skruer eller spiker i toppen av røret (før dere banker pluggen). Tøm over bentonitt og bank. Det samme kan gjøres med dysa.

Og KNSU må vel smeltes hvis det skal brukes i rakettmotorer...
Reinert med beine !
griped's Avatar
Bentonitten fester seg ikke så godt i veggene til harde plastrør. Men jeg har hatt gode resultater ved bruk av plastrør fra de nye brøytestikkene. Pga den er så myk.
Vi prøvde med noen plastrør av den litt mykere typen her om dagen og det fungerte greit det ja :-)
Nå tenker vi å gå over til litt større kaliber. Sånn ca 50mm rør. Noen som har forslag til type rør? :-)
Sitat av djsonofm Vis innlegg
Vi prøvde med noen plastrør av den litt mykere typen her om dagen og det fungerte greit det ja :-)
Nå tenker vi å gå over til litt større kaliber. Sånn ca 50mm rør. Noen som har forslag til type rør? :-)
Vis hele sitatet...
Ta turen innom en forretning som selger gardiner/duker/stoff e.l. på rull. Rullene har som regel et papprør med omtrent ID=50mm. Disse røra blir kastet når rullen er tom, så om du oppsøker en slik butikk er det gode muligheter for å få tak i masse papprør. Fungerer flott til mortere, og sikkert også som rør til raketter.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du rufser opp innsiden av røret der dysa skal sitte med grovt sandpapir/kniv/fil etc. får du langt bedre hold, men om det er tilstrekkelig må du prøve deg frem til. I mindre diametere har det fungert fint for meg. Har brukt finmalt kaliumnitrat og finmalt sukker rammet i røret uten smelting.
hvor får dere kno3 fra ? har bestilt fra ebay men det blir litt dyrt i lengden. noen forslag ?