Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4389
Akkurat nå har jeg 36k fordelt på 3 aksjefond og 1 rentefond. Jeg ser nytten av å spre risikoen i aksjer, men med tanke på at fond har et langsiktig fokus er det ikke bedre å kaste alle pengene i kun ett (f. eks. DNB Global A) for bedre kumulativ avkastning? Historiemessig går det jo i totalen bare opp til tross for alle katastrofer og børskrasjer.

Kanskje dumt spørsmål, men tenker på det som at de som tør å stille dumme spørsmål er de kommer seg videre i verden

I tillegg, hva anser dere som for dyr forvaltningskostnad?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh.

Formålet med å spre investeringa er å unngå at eit dårleg firma ruinerer deg. Aksjefond sprer risikoen over fleire firma. Til gjengjeld er dei ofte tematiske, t.d. teknologi, grønne aksjer, nordiske, asiatiske, råvarer også viare. Det fører jo til at nedgang i bransjen vil ramme fondet - sjølv om du ikkje vil merke om ein enkelt aksje gjer det jævla dårleg.

Så ja, det kan gi meining å spre. Det er til sjuande og sist ei risikovurdering du må gjere.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Det beste er å putte pengane i indeksfond med låge kostnadar, sidan det er fondsforvaltarane som tener mest pengar på dei med aktiv forvaltning.

Eg har plassert pengar i fleire indeksfond, men har det meste i KLP Aksje Global Indeks V. Det femnar ganske breitt på både verdsdelar og bransjar. Det kostar kring 0,2% per år.

https://www.finansportalen.no/pensjo...v-din-pensjon/
Jeg har alle mine i Dnb Oslobørs index, for å slippe valutasvingingene.

Men kjøper du global index så er det ikke vits i å spre fondene mer.
Dnb global og lignende osv er bare å glemme om du vil ha avkastning. blir ikke noe av noe…….

Gå inn i f.k.s :

Dnb teknologi
Odin eiendom
Odin sverige c
Sitat av Lognig Vis innlegg
Dnb global og lignende osv er bare å glemme om du vil ha avkastning. blir ikke noe av noe…….

Gå inn i f.k.s :

Dnb teknologi
Odin eiendom
Odin sverige c
Vis hele sitatet...
Det er temmelig spesielt å si. DNB global index har hatt 17% årlig avkastning de siste 10 åra... Folk flest vil si det er temmelig greit når renten i banken har vært 2% eller under.
Tja, kommer an på. Det kan i alle fall være lurt å fordele litt på ulike markeder/sektorer, og litt i ulike aktivaklasser.

Globale indeksfond er ganske diversifiserte, de fleste følger MSCI World indeksen som består av ca 1500 selskaper i den vestlige verden. Hvis man skal ha enda mer global diversifisering må man finne en indeks som følger MSCI ACWI eller spe på med fond som investerer i emerging markets.

Å investere i flere indeksfond som følger samme indeks er meningsløst. Da plasserer du alt i det fondet med lavest kostnader.

Aktive fond skal forsøke å slå indeks. Og måten de forsøker å gjøre det på er ved å velge noen få aksjer som skal gjøre det bedre enn resten av markedet. Diversifiserer du på mange nok aktive fond, vil du teoretisk sett ende opp med tilnærmet samme eksponering som et indeksfond til en mye høyere kostnad, men diversifiserer du ikke risikerer du å være investert i et fond som ikke slår indeks.
Jeg har hatt overraskende bra resultater ved å fordele kapitalen min i aksjer og krypto.
En som står meg nær som jeg sammenligner med har sparepengene sine i fond og selv om h*n har nærmere 50k NOK i disse går det saaakte oppover. Og noen dager nedover naturligvis.

Shareville (Nordnet sitt sosiale media) kan være lurt å skumlese gjennom for å få gode aksjetips og derfra kan du gjøre mer research på egenhånd.

Jeg er på ingen måte en big fish, men med litt flaks da GME squeezet, en heldig timet investering i CLOV, kryptospekulering osv har et etsifret antall tusen blitt til mange ganger mer
Det er umåtelig spennende!
Og mestringsfølelsen man får når man gjør en god handel og får god avkastning er vanskelig å toppe.

Jeg har cirka 70% av min kapital i aksjer, mange amerikanske, og cirka 25% i flere kjente kryptovalutaer og kanskje 5% i opsjoner. Vær forsiktig med opsjoner!

Av krypto så kjører jeg BTC og ETH selvsagt + Polkadot, Monero og noen fler.
Kryptoen er jeg forberedt på å holde og holde i mangfoldige år ettersom det er ustabilt for tiden. Det er også billig for tiden i forhold til hva det har vært!

Diversifisering er bare tøys om man skal inn i markedet med liten kapital, det er et verktøy for rikinger med så mye penger at det å spre kapitalen i masse forskjellig er den beste beskyttelsen mot å tape mye penger.

Liten kapital må du konsentrere i et lite antall verdipapir og valutaer du har stor tro på, og hvis du gjør nok research og har nok flaks kan du gjøre liten kapital til mye større kapital på kortere tid enn om pengene hadde stått i fond

Hvis du er interessert i aksjer anbefaler jeg deg å ta en titt på BB, CLOV, GME, AMC, 23andMe, Nokia, ACIC, SAS og Norwegian (hvis du har riskoapetitt).

PM for en nærmere prat.

Anbefaler SaxoBank for aksjer og opsjoner, Nordnet for fond og Binance/Miraiex for krypto!

Sjekk grafer 3-6-12-24 måneder tilbake i tid og les deg opp på selskapene du eventuelt skal investere i. Hva er produktene deres og ikke minst, hva er planene til selskapet fremover i tid? Sett deg inn i hva du putter pengene dine i
Sist endret av krystallkongen; 21. juli 2021 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aldri dumt å diversifisere ..!
Diversing er lurt