Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3408
Hei. Er det noen her inne som har forslag til en god og driftsikker førstegangsbil til 100k ich?
Kommer helt ann på hva du er ute etter da. Men for 100k så burde du finne det meste du skulle ønske deg i relativt bra stand. Selvfølgelig kan du ikke kjøpe deg en Ferrari, men det var ikke det jeg mente heller.

Noen forslag til noen kule biler som du også kan få/gjøre litt spreke, men som også er gode drift sikkre biler som kan fås til en rimelig penge:
- Volvo s60/v70
- VW golf gti/gtd (eller en vanlig golf, litt kjedelig kanskje men)
- VW Passat
- Audi a4/a3
- Mercedes E/C-klasse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Toyota. Litt uviktig kas modell.

Audi A4 eller Volvo V70... sure, sikkert artigere bil - men fire ganger så mykje som kan gå til helvete, og dyre deler. Det er ikkje det eg ville omtalt som driftssikker, med mindre du har merkbart budsjett på vedlikehold.
Sier meg enig med Vidarlo. Min første bil var en Audi A4. Det ble en særdeles kostbar affære.
Jeg hadde kanskje titta litt på skoda eller toyota.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Toyota. Litt uviktig kas modell.

Audi A4 eller Volvo V70... sure, sikkert artigere bil - men fire ganger så mykje som kan gå til helvete, og dyre deler. Det er ikkje det eg ville omtalt som driftssikker, med mindre du har merkbart budsjett på vedlikehold.
Vis hele sitatet...
Ofc, en toyota er kanskje noe av det mer driftssikre der ute. Men igjen så er det ofte ikke så voldsomt spennende å kjøre rundt i en litt eldre Avensis som førstegangs bil. Pluss, det er ikke sånn at en toyota er immune mot dyre ting som kan gå i stykker. At noe ryker kan skje alle biler.

Både en a4 og v70 er relativt gode og drift sikkre biler av god kvalitet, har man holdt dem litt vedlike så kan man som regel alltid vri om nøkkelen å komme seg fra A til B. Noen merker har dyrere deler enn andre, men det er ofte prisen for en mer sportslig bil med gode kjøreegenskaper som feks en a4

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Sier meg enig med Vidarlo. Min første bil var en Audi A4. Det ble en særdeles kostbar affære.
Vis hele sitatet...
Min første bil var en a4, den ble kjørt til den var så gammel og rustet at det ikke var verdt å få den igjennom eu selv om det for det meste var små plukk. Fra den var ny på 90tallet engang så har den hatt en litt dyr reparasjon. Thats it.. resten er ting som er forventet at må byttes. Den ble skrapet for ett par år siden

Kan også nevne at jeg ikke var spesielt snill med min første a4 de årene jeg hadde den

Kjøpe bruktbil er gambling uansett merke
Sist endret av Alge; 9. juni 2021 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har nok jeg bare vært sinnsykt uheldig for den første regninga mi var på over 30k hvis jeg ikke husker feil. Var en 99 modell tror jeg. Så tipper den var 6-7 år gammel når jeg kjøpte den.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Alle biler kan få problemer; så skaff deg en med godt dokumentert vedlikehold og god tilgang på ettermarkedsdeler. I din prisklasse ville jeg ha sett på en godt vedlikeholdt og rustbehandlet eldre bil. Generelt ville jeg unngått automatgir og firehjulstrekk da disse er dyrere å reparere og vedlikeholde. Kjører du langt av gangen og utenfor byene, ville jeg ha gått for en diesel uten DPF og EGR (før 2007?), da disse tetter seg uavhengig av merke. Skal du ha bensin ville jeg ha unngått turbo og (kun) direkte innsprøyting.

Jeg har selv sett mye på Avensis. Bensinmotoren på de er kjent for å gå evig, og dieselen nærmest like langt.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Toyota.

Billig i drift, billige deler, enkelt å reparere og det er sjeldent problemer.
Snakker av erfaring.

Hvis du vil spare penger, hold deg unna BMW, Audi og Mercedes.
Finner'n seg en Camrey 2,4 V6 kan få mye morro i den selv om den er FWD

Go plass til anlegg, kompiser eller ting og tang er det også. Tørst bil da..

Hva skal du bruke bilen til TS?
- her om er det snakk omtrent 100.000 og litt
unna enkel, solid bil til ca. tiendedel av prisen ...
Kan sikkert få en god brukt elbil for summen ..
Gå for magefølelsen, og velg noe du vil ha .
Sist endret av radion; 11. juni 2021 kl. 01:29.
En velholdt BMW 3-serie er meget god kvalitet og har en fantastisk kjøreglede. Gå gjerne for facelift utgave etter 2009.

M-sport pakke gjør den enda litt mer sportslig om man liker den slags.
Uansett hvilken bil, lav km er så vanvittig mye viktigere enn årsmodell. Heller en 10 år gammel bil som har gått 60-70,000km enn en 5 år gammel bil som har fått 200,000. Legg også merke til hvordan selgeren er. En gammel dame har nok behandlet bilen bedre enn «Kim» på 21år fra Skien..
Hvis du kan leve med den noe begrensede rekkevidden og tiden det tar å lade så gå for en VW eGolf (eller en annen mindre elbil) Markedet renner over av slike biler og du kan gjøre en ganske god deal. Da får du en tålelig ny bil som er komfortabel å kjøre og har rimelige servicekostnader. Selvfølgelig finnes det meste med forbrenningsmotor mer gøy, men skal du først tenke økonomi kommer du ikke utenom.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Legg også merke til hvordan selgeren er. En gammel dame har nok behandlet bilen bedre enn «Kim» på 21år fra Skien..
Vis hele sitatet...
Dette.

Sitat av Dinglevims Vis innlegg
Hvis du kan leve med den noe begrensede rekkevidden og tiden det tar å lade så gå for en VW eGolf (eller en annen mindre elbil) Markedet renner over av slike biler og du kan gjøre en ganske god deal. Da får du en tålelig ny bil som er komfortabel å kjøre og har rimelige servicekostnader. Selvfølgelig finnes det meste med forbrenningsmotor mer gøy, men skal du først tenke økonomi kommer du ikke utenom.
Vis hele sitatet...
Det kan fort bli dårlig butikk å selge fossile biler fremover. Legge 100k i en bil nå er jeg veldig usikker på om er særlig smart med mindre du er inneforstått med at du kan risikere "å brenne inne" med den. Jeg selger bil nå og det renner ikke ned med interesse. De eneste som sier det er et hett bruktmarked for dinosuarer tida er bruktbilselgerne selv.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det kan fort bli dårlig butikk å selge fossile biler fremover. Legge 100k i en bil nå er jeg veldig usikker på om er særlig smart med mindre du er inneforstått med at du kan risikere "å brenne inne" med den. Jeg selger bil nå og det renner ikke ned med interesse. De eneste som sier det er et hett bruktmarked for dinosuarer tida er bruktbilselgerne selv.
Vis hele sitatet...
Tror markedet er svært avhengig av av hvor du er plassert geografisk. Har selv to biler med relativt stor forbrenningsmotor for salg for øyeblikket og dette er jo ikke veldig Oslo-vennlig selv om en når ut til mange mennesker i dette området. Men er du bosatt litt utenfor allfarvei er ikke en batteridreven marihøne som ikke kan bevege seg mer enn 4,2 mil hjemmefra så tiltalende :P
Sitat av Dinglevims Vis innlegg
Tror markedet er svært avhengig av av hvor du er plassert geografisk. Har selv to biler med relativt stor forbrenningsmotor for salg for øyeblikket og dette er jo ikke veldig Oslo-vennlig selv om en når ut til mange mennesker i dette området. Men er du bosatt litt utenfor allfarvei er ikke en batteridreven marihøne som ikke kan bevege seg mer enn 4,2 mil hjemmefra så tiltalende :P
Vis hele sitatet...
Geografi til en viss grad, samtidig noterer jeg meg at du er en av de som fortsatt har rekkeviddeangst basert på 10 år gamle myter. Lar det være med det.
Sitat av Dough Vis innlegg
Geografi til en viss grad, samtidig noterer jeg meg at du er en av de som fortsatt har rekkeviddeangst basert på 10 år gamle myter. Lar det være med det.
Vis hele sitatet...
Hehe, bare spøkefullt ment fra min side. Dog er det greit å gjøre seg noen tanker om bruksmønster og ladetid før man eventuelt handler seg en eGolf, Leaf eller lignende til under 100k. De har sine begrensninger.
Om du ikke kan lade hjemme ville jeg hat «lade angst» i bakhodet. Jeg stod over 1,5 time i fjor sommer å venta på ledig lader. regner med tilstandene ikke er blitt bedre forberedt i år

Men vil si du får mye bil for pengene ved å velge elbil.