Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7054
Hei folkens! Vet ikke om dette ligger under rett forumtråd, men prøver likevell. Min mor ble svindlet av en person på nettet for 300kr, svindleren skulle sende en pakke som aldri kom frem. Etter svindlelen var gjennomført blokkerte svindleren min mor på telefonen, Facebook og vipps. Vi har gjentatte ganger prøvd å få kontakt med denne svindleren, men hen bare nektet å svare oss.
Til slutt fikk min mor nok og la ut i en offentlig Facebook gruppe navnet på svindleren og ba andre holde seg unna slik de ikke ble svindlet også.

Det som skjer videre her nå er det jeg ønsker svar på...
Svindleren tok nå endelig kontakt, ikke i den foratand til å gjøre opp for seg, men truer nå med annmeldese av min mor siden hun la ut navnet til svindleren på nettet og hen ville da annmelde min mor for brudd på krenkelse/personvernsloven.

Har noen peiling på loven rundt dette? Min mor truet ingen, alt hun skrev var svindlerens navn og ba advarte folk at denne personene svindlet.
Kommer svindleren noen vei med annmeldese eller er dette bare tomme trusler ifra svindleren for å komme seg unna nok en gang?

Takker for svar på forhånd!
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Hei folkens! Vet ikke om dette ligger under rett forumtråd, men prøver likevell. Min mor ble svindlet av en person på nettet for 300kr, svindleren skulle sende en pakke som aldri kom frem. Etter svindlelen var gjennomført blokkerte svindleren min mor på telefonen, Facebook og vipps. Vi har gjentatte ganger prøvd å få kontakt med denne svindleren, men hen bare nektet å svare oss.
Til slutt fikk min mor nok og la ut i en offentlig Facebook gruppe navnet på svindleren og ba andre holde seg unna slik de ikke ble svindlet også.

Det som skjer videre her nå er det jeg ønsker svar på...
Svindleren tok nå endelig kontakt, ikke i den foratand til å gjøre opp for seg, men truer nå med annmeldese av min mor siden hun la ut navnet til svindleren på nettet og hen ville da annmelde min mor for brudd på krenkelse/personvernsloven.

Har noen peiling på loven rundt dette? Min mor truet ingen, alt hun skrev var svindlerens navn og ba advarte folk at denne personene svindlet.
Kommer svindleren noen vei med annmeldese eller er dette bare tomme trusler ifra svindleren for å komme seg unna nok en gang?

Takker for svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Ikke slett innlegget før dere har fått et godt svar på det ihvertfall. Få svindleren til å gjøre opp for seg før din mor fjerner innlegget. Fortell andre at svindleren har truet din mor med anmeldelse. Fortsett å publisere meldingene svindleren sender dere, helt til svindelen blir gjort opp.
Sist endret av Matheves; 9. mai 2021 kl. 13:20.
Trådstarter
Takker for svar, men hva sier lovverket og straffeloven rundt dette? Har svindleren rett til å anmelde min mor med tanke på straffeloven om personvern osv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
300?

1. Gløym saka.
2. Ignorer svindleren.

Eit enkelt innlegg er neppe over terskelen for å krenke privalivets fred. Injurier er det heller ikkje, gitt at det er sant.
Tror ikke du har lov å legge ut info om privatpersoner i offentlige grupper uten at personen har godkjent dette. Samme med bilder av andre osv.

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt...302.ec3516aec1
Alt dette styret rundt 300kr?
"Alt dette for 300kr"

Jeg skulle gjærne hatt 300kr liggende å slenge jeg ikke hadde bruk for.


Ja, jo.. det å legge ut sånn er ulovlig. En anmeldelse blir vell mest sannsynlig henlagt dog ble "kakkerlakk" kommentar på facebook tatt ganske seriøst, hadde vært forsiktig.
Trådstarter
Handler ikke om de 300 kr, er mer enn prinsippsak at jeg er drittlei hvordan folk tror de kan svindle andre og komme unna med det gang på gang, min mor er ikke den eneste som er blitt svindlet av denne personen...
Dersom offentliggjøringen anses å ha et «utelukkende journalistisk formål», kan den imidlertid være lovlig. Da poenget står i anførselstegn, går jeg utifra at din informasjon. Kanskje mye mulig går under «journalistisk formål»
Sitat av Blade2K Vis innlegg
Handler ikke om de 300 kr, er mer enn prinsippsak at jeg er drittlei hvordan folk tror de kan svindle andre og komme unna med det gang på gang, min mor er ikke den eneste som er blitt svindlet av denne personen...
Vis hele sitatet...
Du kan vel si akkurat det samme om offentliggjøring og prinsippsak.

Jeg synes ikke er det greit på noen som helst måte at folk som lar seg lure skal drive å henge ut folk med navn. Det er ikke lov og det er ikke greit. Dessverre så er det med facebook blitt en generasjon hvor tilsynelatende "alt er greit". Det er så høy terskel for konsekvenser på facebook at det er helt ukjent for folk flest at det kan være ulovlig.
Det er ikke ulovlig. Personopplysningsloven og personvernforordningen gjelder ikke privatpersoner som behandler personopplysninger i personlige aktiviteter, og som vidarlo sier er det ikke injurierende etter straffeloven dersom påstanden er sann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er ikke ulovlig. Personopplysningsloven og personvernforordningen gjelder ikke privatpersoner som behandler personopplysninger i personlige aktiviteter, og som vidarlo sier er det ikke injurierende etter straffeloven dersom påstanden er sann.
Vis hele sitatet...
Det kan verte råka av krenking av privatlivets fred - men då må nok omfanget vere større enn eit innlegg, eller eventuelt målretta. Om du veit at vedkommande søker ny jobb, og uoppfordra sender opplysningane til alle aktuelle arbeidsgjevarar kan det nok vere over kanten. Men eg kan ikkje heilt sjå for meg at eitt enkelt innlegg på facebook krysser den barrieren.
Trådstarter
Takk for mye gode svar her folkens, settes veldig pris på! Ha en riktig fin helg videre ��
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er ikke ulovlig. Personopplysningsloven og personvernforordningen gjelder ikke privatpersoner som behandler personopplysninger i personlige aktiviteter, og som vidarlo sier er det ikke injurierende etter straffeloven dersom påstanden er sann.
Vis hele sitatet...
Dersom påstanden er sann ja, det er jo essensen her all den tid vedkommende ikke er dømt for noe. Da er dette selvtekt å ta loven i egne hender å dømme folk.

Problemet her er ikke offentliggjøring av navn men det kombinert med beskyldninger om kriminellelle aktiviteter.
Sist endret av Dough; 9. mai 2021 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Dersom påstanden er sann ja, det er jo essensen her all den tid vedkommende ikke er dømt for noe. Da er dette selvtekt å ta loven i egne hender å dømme folk.
Vis hele sitatet...
Uskuldspresumpsjonen gjeld altså ikkje meiningsytringer. Det er ikkje brot på den amerikanske konstitusjonen at Washington Post kallar Trump korrupt.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Det er ikke ulovlig. Personopplysningsloven og personvernforordningen gjelder ikke privatpersoner som behandler personopplysninger i personlige aktiviteter, og som vidarlo sier er det ikke injurierende etter straffeloven dersom påstanden er sann.
Vis hele sitatet...
Så lenge påstanden er sann, og ikke fremsatt hensynsløst mot noe identifiserbar.

Jeg ville anmeldt forholdet, pga det kan gjøres via nettet, og pga
det er rekord mye tyveri og svindling i Corona tiden. Selv om det nesten med garanti vil bli henlagt, så vil det kunne hjelpe etterforskerne.

Krever vist personlig oppmøte.

Angående vedkommendes sak, så tror jeg ikke han kommer så langt, med mindre det faktisk utgjorde en skade på vedkomende i form av f.eks hat og ringakt. De pleier å henlegge slike saker ganske raskt.
Sist endret av itori123; 9. mai 2021 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Bare anmeld han og la innlegget ligge ute.