Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4652
Hei. Oppdaget os og røyk fra beholderen til bremsevæsken. 1 mnd siden jeg fylte. Noen som vet hva dette skyldes eller noen som har vært borti dette?
Er det røyk eller damp?
Det kan være at det er mye vann i bremsevæska, som da kan begynne å koke, noe som kan gi damp. Hvis det er årsaken kan bremsene låse seg helt eller svikte.

Det kan også være at en pakning har ryki ett eller annet sted og så lekker det på noe varmt.

Hvilken bil har du, og har du noe mer info?
Er det mindre der enn sist du fylte? Hva var fargen på væska før du fylte? Kommer det fra lokket?
Skjedde det etter tung bremsing? Feks kjøring ned lange unnabakker med mye last eller henger? Er mulig å få varmgang i bremser, men det er nok sjeldnere idag både pga større bremseskiver, bedre kjølte skiver og ofte er det også luftinntak i front som leder fartsvind rett på skivene.

Kan det hende at saltlake, sand og dritt gjør at du har klosser som "henger på" selv når du ikke bremser slik at når du kjører så blir et eller flere av hjulene bremset, og det skaper varmgang slik at bremsevesken koker? Eller at du har kjørt med brekket oppe?

Forresten hørt at veldig slitte klosser kan henge seg på, men aldri tenkt over hva som kan være årsaken. Sjekk om noen av hjulene blir varme neste gang du kjører. Er det mørkt så trenger du kanskje bare bøye deg så vil du se en el flere skiver som er rødglødende.
Sist endret av _abc_; 22. februar 2021 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker på meg, som om det er litt rust i bremsesylinderen eller stemplet i bremsekaliperen. Dette gjør at sylinderen med bremseklosser ikke like lett trekkes til bake. Altså resultatet er, at bremsene går innpå bremseskiva (eller noen ganger bremsetrommelen bak) konstant. Altså bremsene bremser litt hele tiden. Dette blir jo mye friksjonsenergi, som blir varme. Varmen forplanter seg til bremsevæsken, som da begynner å koke. Kokingen gir gassbobler i væsken, som kan komprimeres. Disse gassboblene fjerner det meste av den hydrauliske virkningen bremsene er avhengig av. Altså dette kan gjøre at bremsepedalen går rett i gulvet. Noe som er ikke er så bra.

Jeg har opplevd dette noen ganger. Om du kan og skru, så får du gjort mye med litt fint smergelpapir og nye pakninger. Men du må lufte ut bremsene etterpå, noe som kan kreve en del bremsevæske. Jeg har gjort denne reperasjonen på en traktor og et par ganger på bil.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Virker på meg, som om det er litt rust i bremsesylinderen eller stemplet i bremsekaliperen. Dette gjør at sylinderen med bremseklosser ikke like lett trekkes til bake. Altså resultatet er, at bremsene går innpå bremseskiva (eller noen ganger bremsetrommelen bak) konstant. Altså bremsene bremser litt hele tiden. Dette blir jo mye friksjonsenergi, som blir varme. Varmen forplanter seg til bremsevæsken, som da begynner å koke. Kokingen gir gassbobler i væsken, som kan komprimeres. Disse gassboblene fjerner det meste av den hydrauliske virkningen bremsene er avhengig av. Altså dette kan gjøre at bremsepedalen går rett i gulvet. Noe som er ikke er så bra.

Jeg har opplevd dette noen ganger. Om du kan og skru, så får du gjort mye med litt fint smergelpapir og nye pakninger. Men du må lufte ut bremsene etterpå, noe som kan kreve en del bremsevæske. Jeg har gjort denne reperasjonen på en traktor og et par ganger på bil.
Vis hele sitatet...

Høres veldig logisk ut. Det er som du sier at væsken begynner å koke, og jeg har sett på bremseskivene bak at det er mye rust etc på de. Noen kortvarige ting man kan gjøre for å forhindre oppkok i væsken?
Sitat av Antiex Vis innlegg
Høres veldig logisk ut. Det er som du sier at væsken begynner å koke, og jeg har sett på bremseskivene bak at det er mye rust etc på de. Noen kortvarige ting man kan gjøre for å forhindre oppkok i væsken?
Vis hele sitatet...
Du kan klemme bremseklossene vekk fra bremseskiva/bremseskivene, men dette er like ille igjen når du har bremset en gang. Du må fikse dette helt, før problemet blir borte.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antiex Vis innlegg
Høres veldig logisk ut. Det er som du sier at væsken begynner å koke, og jeg har sett på bremseskivene bak at det er mye rust etc på de. Noen kortvarige ting man kan gjøre for å forhindre oppkok i væsken?
Vis hele sitatet...
Ja. Få bilen på verksted. Rust på bremseskivene fører ikkje til varme bremser - sånn i utgangspunktet - og når kvalifikasjonane er på det nivået er du ikkje kvalifisert til å ta i bremsesystemet på ein bil. Samtidig er bremser slikt som er kjekt at fungerer, og det kan medføre småkjipe konsekvenser for andre at dei ikkje fungerer.

Så kjør kjerra til næraste verksted, og få kvalifiserte folk til å fikse problemet.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:24.
Hvis du må fylle bremsevæske så har du en lekkasje. Det skal normalt IKKE etterfylles da det er et lukket system. Den skal byttes, eksempelvis på min så er det spesifisert til å gjøres på annenhver intervallservice. Du har nok et etterslep på bremseservice her som ikke løses med noe quickfix. Veksted som nevnt, helst burde du vurdere å ta bilen på tilhenger.
Som Dough sier så skal man ikke måtte fylle bremseveske utenfor et verksted. Om du må fylle bremseveske har du enten en lekkasje, eller så er bremsebelegget oppbrukt sånn at stemplene er helt ute og du må ha nye bremseklosser. Bremseveske byttes normalt hvert 2-3 ettersom gammel bremseveske gjerne har sugd opp vann som senker kokepunktet, med gammel bremseveske kan det komme en dag hvor du ikke får noe bremseeffekt.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Høres veldig logisk ut. Det er som du sier at væsken begynner å koke, og jeg har sett på bremseskivene bak at det er mye rust etc på de. Noen kortvarige ting man kan gjøre for å forhindre oppkok i væsken?
Vis hele sitatet...
Bruk brekket for å bremse, om du har mekanisk brekk, men helst ikke lenger enn turen til et verksted; og i hvert fall ikke om det er glatt føre, bruk heller bremsen da. Bruk også motorbrems om du har manuell.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:24.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Bruk brekket for å bremse, om du har mekanisk brekk, men helst ikke lenger enn turen til et verksted; og i hvert fall ikke om det er glatt føre, bruk heller bremsen da. Bruk også motorbrems om du har manuell.
Vis hele sitatet...
Gode råd, men jeg legger til et råd til her:
Kjøre saktere/defensiv, så slipper man å bremse unødvendig mye på veien til verkstedet.