Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3686
For å få våpenlisens, er man nødt å ha et prikkfritt rulleblad eller kommer det ann på hva man er dømt for?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det kommer an på hva du er dømt for og hvor lenge det er siden. Vold eller brudd på våpenloven er nok verre enn å ha kjørt for fort eller nasket i butikken. Rundskrivet jeg lenker til er fra 2009, men jeg vil tro det fremdeles er relevant. Se kapittel 3.4.1. https://www.google.no/url?sa=t&sourc...BAYB_02HfyFvAw
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hijacker denne tråden for å spørre om noen har har fått våpentillatelse innvilget etter å ha blitt tatt for bruk og besittelse av liten mengde cannabis. For min del er det 5+ år siden, men har ikke prøvd da jeg er 90% sikker på å få nei.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jfr. rundskrivet jeg lenker til bør det gå greit å få innvilget søknad gitt at du ellers oppfyller kravene. Hovedregelen er 5 års karantene selv ved mer alvorlige lovbrudd:

Sitat av POD
En karantenetid på fem år skal som hovedregel settes for personer som blir domfelt for
legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse med skadefølge.

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale
bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha
våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om
mindre alvorlige tilfeller.

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha
skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m.v., fører etter direktoratets praksis til en
karantene på minst to år.
Vis hele sitatet...
Du har ikke noe særlig å tape på å sende inn en søknad. Det er kun hvis søknaden blir innvilget at du må betale.
Jeg har våpentillatelse på både pistol og jaktvåpen. Tatt for kjøring i cannabispåvirket tilstand for drøyt 5 år siden!! Mistet lappen ett år og fikk betinget fengsel. Go for it! Hold deres sti så ren som mulig ta jegerprøven/meld dere inn i en pistolklubb. Flott miljø!