Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 15253
ArbeidsledigProletar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Noen våpendeler kan skrives ut på printer, slik som magasin og skefte. Men løp, kammer, sluttstykke og en del andre ting? Nei! I en 308 cal. rifle (standard eldre Nato amminusjon samme som ble brukt i AG3). Så er det over 3 000 atm. trykk inne i patronen og kammeret og like oppunder 1000 grader C, akkurat når skuddet går av.
Stålet i løpet og kammeret tåler dette, men etter 5-10 skudd i rask rekkefølge, så holder løpet en temperatur på over 50 grader C. Stål leder varme utrolig godt sammenlignet med plastikk, ergo vil den varmen mere forbli der skuddet skjer, og smelte eller gjøre den svakere.

Og forresten, kvalitetspoenget var et feilklikk.
Vis hele sitatet...
Heftig selvmord om du frykter at løpet skal bli varmt og vri seg.

Kan fint 3dprinte en liten pistol som har presisjon nok til å treffe tinningen om du presser løpet mot skallen.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Heftig selvmord om du frykter at løpet skal bli varmt og vri seg.
Vis hele sitatet...
Jeg beskrev hvordan et slikt trykk og temperatur påvirker plastikk. Og vridning nevnte jeg ikke...

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Kan fint 3dprinte en liten pistol som har presisjon nok til å treffe tinningen om du presser løpet mot skallen.
Vis hele sitatet...
Bare for å poengtere det dypere da, så er stål mye, mye, mye sterkere enn plastikk. Altså særlig kammeret (der hovedtyngden av eksplosjon skjer inni), og til dels løpet bærer hovedtyngden av trykket, som driver kulen fremover. Kanskje praktisk mulig på 22 cal. Men stiller du opp med grovere cal., så er muligheten absolutt til stede, at du heller sprenger av deg hånden, og dermed har i stor grad hindret ditt eget selvmord.
For hvis det ikke har gått opp for deg, det er en eksplosjon som driver kulen fremover.
Uvaksinert 👍
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Noen våpendeler kan skrives ut på printer, slik som magasin og skefte. Men løp, kammer, sluttstykke og en del andre ting? Nei! I en 308 cal. rifle (standard eldre Nato amminusjon samme som ble brukt i AG3). Så er det over 3 000 atm. trykk inne i patronen og kammeret og like oppunder 1000 grader C, akkurat når skuddet går av.
Stålet i løpet og kammeret tåler dette, men etter 5-10 skudd i rask rekkefølge, så holder løpet en temperatur på over 50 grader C. Stål leder varme utrolig godt sammenlignet med plastikk, ergo vil den varmen mere forbli der skuddet skjer, og smelte eller gjøre den svakere.

Og forresten, kvalitetspoenget var et feilklikk.
Vis hele sitatet...
Klart alt kan skrives ut, er vel egentlig bare nåla som her ikke er plast og det virker.

https://youtu.be/IylGx-48TUI
Sitat av daffe Vis innlegg
Klart alt kan skrives ut, er vel egentlig bare nåla som her ikke er plast og det virker.

https://youtu.be/IylGx-48TUI
Vis hele sitatet...
Hvilken kaliber er det der da? Jeg får ikke sett den, jeg har 15 kB/s hastighet på nettet nå.
Uvaksinert 👍
.380 kaliber
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg beskrev hvordan et slikt trykk og temperatur påvirker plastikk. Og vridning nevnte jeg ikke...

Bare for å poengtere det dypere da, så er stål mye, mye, mye sterkere enn plastikk. Altså særlig kammeret (der hovedtyngden av eksplosjon skjer inni), og til dels løpet bærer hovedtyngden av trykket, som driver kulen fremover. Kanskje praktisk mulig på 22 cal. Men stiller du opp med grovere cal., så er muligheten absolutt til stede, at du heller sprenger av deg hånden, og dermed har i stor grad hindret ditt eget selvmord.
For hvis det ikke har gått opp for deg, det er en eksplosjon som driver kulen fremover.
Vis hele sitatet...
Ikke for å spore helt av, men for å være helt korrekt så skjer jo selve eksplosjonen inne i hylsen som styrer trykket fremover. Og siden hele greia er av plast tror jeg ikke plasten overlever lenge nok til at det bygger seg opp nok trykk til at hele pistolen eksploderer, jeg tipper kulen og hylsen går hver sin vei og pistolen knuses.

Tilbake til topic så kan jo personen finne pistolen en plass for at dette kan bli en plottwist etter dødsfallet. Kanskje noen plasserte en pistol hos henne for å pushe henne til selvmord, eller annen lyssky aktivitet oppdages?
Sist endret av Cybergasm; 17. november 2016 kl. 11:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
11 2
Takk for mange kreative, kunnskapsrike og beskrivende svar! Masse inspirasjon her
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er ganske lett å få tak i håndvåpen i norge, noen som kjenner noen osv. Trenger ikke være i noe kriminelt nettverk, en eller annen vet om en som kaaaanskje...

Avsagde hagler 2-5k
"Arvehagle" 1-3k
9mm pistol 9-15k

Sånn ca priser
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er ganske lett å få tak i håndvåpen i norge, noen som kjenner noen osv. Trenger ikke være i noe kriminelt nettverk, en eller annen vet om en som kaaaanskje...

Avsagde hagler 2-5k
"Arvehagle" 1-3k
9mm pistol 9-15k

Sånn ca priser
Vis hele sitatet...
Opererer mafiaen med faste priser? Det var overraskende. Det er to ting jeg lurer på:

1) Hvorfor er det dyrere å kjøpe arvehagla etter at en inkompetent hobbybørsemaker har ødelagt den med baugfil? Selv en latsabb ville vel neppe være interessert i å betale noen to tusen ekstra for en jobb de kriminelle trolig har utført på under fem minutter. Hvis dette var standardsatser og jeg ønsket meg ei avsaget hagle hadde jeg jaggu kjøpt den ubesudla og så fiksa den selv; bedre og billigere for meg.

2) Hvorfor er det billigere å kjøpe våpen fra kriminelle enn fra forhandlere? Ren markedsøkonomi skulle jo tilsi at ulovlige våpen ble adskillig dyrere med tanke på alle de ekstra utfordringene en kriminell selger har. Hvis vi kikker litt på sida til en tilfeldig utvalgt lovlig forhandler, så ser vi imidlertid kjapt at prisene du oppgir svært sympatiske. Hvorfor er det så billig å handle våpen fra kriminelle?
Tar skurkene 1-2000 i påslag for å ta fram baufila og kappe ei hagle? Stiv timepris, og det kommer fra en elektriker..

Jeg har holdt på med skyting i noen år og når temaet kommer frem er det alltid noen som skal briske seg om at naboen til halliken til søstera deres kjenner en som har en svart pistol.
Sist endret av Jandre; 18. november 2016 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Opererer mafiaen med faste priser? Det var overraskende. Det er to ting jeg lurer på:

1) Hvorfor er det dyrere å kjøpe arvehagla etter at en inkompetent hobbybørsemaker har ødelagt den med baugfil? Selv en latsabb ville vel neppe være interessert i å betale noen to tusen ekstra for en jobb de kriminelle trolig har utført på under fem minutter. Hvis dette var standardsatser og jeg ønsket meg ei avsaget hagle hadde jeg jaggu kjøpt den ubesudla og så fiksa den selv; bedre og billigere for meg.

2) Hvorfor er det billigere å kjøpe våpen fra kriminelle enn fra forhandlere? Ren markedsøkonomi skulle jo tilsi at ulovlige våpen ble adskillig dyrere med tanke på alle de ekstra utfordringene en kriminell selger har. Hvis vi kikker litt på sida til en tilfeldig utvalgt lovlig forhandler, så ser vi imidlertid kjapt at prisene du oppgir svært sympatiske. Hvorfor er det så billig å handle våpen fra kriminelle?
Vis hele sitatet...
Nå snakka ikke jeg om mafia akkurat da, bare om en villkårlig person ønsker å skaffe seg våpen, er det ikke så vanskelig.

Hvorfor er det billig? De er stjålet, eller dritt evt dritt-gamle.
Fåreslår en gammel familiehytte, der hovedkarakteren husker å ha drevet skyting på blink i barndommen eller noe slikt. Sånn kan det være logisk med tilgang på ett våpen uten kurs, lisenser osv. det er nok mange gamle uregirstrerte våpen som ligger på hytter rundt omkring i landet. Kjapt gjort å skrive inn en liten tur til en gammel fjellstue for å hente en gammel skyter
Sist endret av mr.roundtree; 18. november 2016 kl. 16:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carmex Vis innlegg

Hvorfor er det billig? De er stjålet, eller dritt evt dritt-gamle.
Vis hele sitatet...
Det framstår jo som litt uviktig for ein som kjøper eit stole våpen, eller?

Vert du tatt med det er jo bota for heleri litt uinteressant mtp. peset du får for ulovleg våpen. Så eg kan faktisk ikkje forstå at det skal drive prisane vesentleg ned i det markedet.
Det har jo ingenting med våpen å gjøre men det går jo fint an å dra ut selvmordsforsøket uten at noen oppdager det og at det kommer som en stor overraskelse. Legger en inn ett tau kjøp som ikke virker mistenkelig på leserene og ett bilkjøp hvis det er slik at hun har førerkort men ikke bil. Slik at hun oppriktig er skikkelig glad for å ha kjøp ny bil. Det kan jo være litt dramatisk i det hun sitter i bilen med løkke rundt halsen, tauet trukket bakover i bilen, mellom hodestøtten og sjåførsetet og ut den knuste ruten bak. Der sitter hun nå å "gasser" og truer med å kjøre så kan det jo være enkelte som prøver å forhindre dette, uten hell. Pistol synes jeg virker litt kjedelig, men det kan hende det bare er meg
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er ganske lett å få tak i håndvåpen i norge, noen som kjenner noen osv. Trenger ikke være i noe kriminelt nettverk, en eller annen vet om en som kaaaanskje...

Avsagde hagler 2-5k
"Arvehagle" 1-3k
9mm pistol 9-15k

Sånn ca priser
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett bare fjas. Hvor tok du disse tallene fra?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er ganske lett å få tak i håndvåpen i norge, noen som kjenner noen osv. Trenger ikke være i noe kriminelt nettverk, en eller annen vet om en som kaaaanskje...

Avsagde hagler 2-5k
"Arvehagle" 1-3k
9mm pistol 9-15k

Sånn ca priser
Vis hele sitatet...
Hagla mi kosta nesten 10 k. Og den var ikke avsagd engang, noe som åpenbart ville gjort den mye mer verdifull...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Du må ha våpenkort for å kjøpe hagle ja. Men det ligger jo flust av jaktvåpen og slenger rundt på bygdene. Eller nøkkelen til våpenskapet henger i nøkkelskapet f eks.
Vis hele sitatet...
Våpenkort er en konsekvens av innvilget våpensøknad og innkjøpt våpen, ikke motsatt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du kan få erverstillatelse på hagle i konkurranseøyemed også (de som driver aktivt med skeet bruker ikke jaktvåpen), men da er reglene tilsvarende som for pistol.
Vis hele sitatet...
Nja. Du slipper 21-årsgrense, obligatorisk sikkerhetskurs, aktivitetskrav og seks måneders ventetid på erverv etter innmelding dersom du går for hagla.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er også noe som heter slug til hagle, som er en avlang rund blyklomp, men det er forbudt å ha og bruke i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei, de er lovlige. Du kan for eksempel kjøpe dem på XXL.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis vi kikker litt på sida til en tilfeldig utvalgt lovlig forhandler, så ser vi imidlertid kjapt at prisene du oppgir svært sympatiske. Hvorfor er det så billig å handle våpen fra kriminelle?
Vis hele sitatet...
Sitat av entropi Vis innlegg
Hagla mi kosta nesten 10 k. Og den var ikke avsagd engang, noe som åpenbart ville gjort den mye mer verdifull...
Vis hele sitatet...
Tipper enkle, brukte våpen er bedre sammenlikningsgrunnlag. Husk at hagler ikke var registreringspliktige før 1990. Dersom man kjøpte dem før 1990 er man heller ikke nødt til å registrere dem nå, og det er antakelig haugevis av slike der ute som skifter hender litt oftere enn strengt tatt lovlig. I tillegg vil jeg anta at det legale og illegale markedet ser etter forskjellige kvaliteter i et skytevåpen. En pent gravert Merkel 313 med utsøkt valnøtt er derfor ikke nødvendigvis mer verdt enn en sliten Star, siden begge er utstyrt med stålrør som slynger ut blysørpe i den retningen man ønsker. Relevante sammenlikninger kan kanskje være:

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76609125
eller
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76608590

For å besvare det opprinnelige spørsmålet:
Det virker lite troverdig at en person som skal begå selvmord tar seg bryet med å skaffe et eget skytevåpen. En mer tilfeldig tilnærming er kanskje mer realistisk?
  • Gjennom en venn? Hovedpersonen vet hvor nøkkelen til våpenskapet er, eller vennen slurver litt med oppbevaringen av nøkkelen/blitt liggende på bordet etter en jakttur/tur på skytebanen?
  • Eldre familiemedlem har en hytte der det er gjemt bort en hagle for å få has på den helvetes reven?
  • 3D-printer KAN fungere, men det virker litt søkt siden det krever at personen kjøper en 3D-printer, setter seg inn i hvordan den fungerer, finner planer på nettet og skaffer ammunisjon bare for å skyte seg.

Lykke til
Sist endret av Nygaard; 20. november 2016 kl. 12:51.
Hvorfor MÅ det egentlig være ett eller annet skytevåpen da ?

Hadde det ikke vært enklere å bruke ett tau, til å henge seg med?
Eller ta en overdose, for eksempel med medisiner eller rusmidler?
Jo mer jeg tenker på det jo mer må jeg si at jeg er enig med de som har nevnt at skytevåpen blir for spesielt.
Alt hun må gå gjennom for å skaffe seg et våpen mtp at hun ikke har kontakter som er kriminelle. Det passer jo dårlig for en som feks er deppa, for de er jo som regel fri for drive og gjennomføringsevne. Det at en dame velger death by gun når hun faktisk ikke har tilgang på gunner blir fort veldig "out of caracter" eller selvmotsigende at det fort blir en veldig stor gambling å skrive inn død som følge av selvmord med skytevåpen.

Skal en ta sitt eget liv så er en ofte i en sårbar situasjon, uten evne til å tenke seg ut av problemene en opplever. Når en "går seg fast" i huekjør der det negative opptar fokuset så er det svært vanskelig om ikke nær umulig å tenke langsiktig, legge planer og om en faktisk skulle klare å legge planer som feks planer og sin egen død, så vil det være nær umulig å greie å gjennomføre noe slikt som å først skaffe seg våpen og lære seg nok om våpen til å lade, ta av sikring, fyre av. Tenker at de aller aller fleste ville ramlet av lasset alt på det å skulle klare så skaffe våpen.

Du må gjerne la personen blåse huet av seg så hjernemasse, hodeskalle og tenner er smurt utover vegger, gulv og tak. Men om du er fast bestemt på at hun dør på denne måten så bør det ikke være en altfor komplisert greie å skaffe våpenet. Gjør det enkelt, at hun feks låser seg inn hos naboen og tar naboens hagle, eller at hun har en venn med våpen. Blir det for komplisert så synker brått troverdigheten så mye at en fort kan avskrive hele boka basert på den ene hendelsen.
Et draps scenario kan jo også være en overdose smell. Der tror jeg mange har kommet unna!
Som noen andre sa så trenger det ikke være skytevåpen.

For min del hadde det vært mer spennende om det ikke var noe så enkelt som å bruke skytevåpen.

Hva med overdose? Der er det for mange som kommer unna med både drap, og selvmord (som de ikke vil noen skal vite var selvmord)

Sorry at jeg sier det, men skytevåpen syntes jeg blir for kjedelig om det er i boksammenheng.

Lykke til med boka uansett
Sist endret av KjellFresh; 21. november 2016 kl. 06:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svartkruttvåpen fra før 1890 er fritt å erverve. Samme med ladeutstyr og hylser. Svartkrutt og ladet ammunisjon MÅ du ha papirer for å skaffe.
Kanskje vi alle burde hatt oss en gønner fra kåbbåi-tiden liggende på lur, og drevet og blandet ingredienser fra nærmeste apotek for å lage svartkrutt - helst uten å sprenge fingrene av oss før vi fikk teken på det...?? ;-)