Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211253
Sitat av TobNor Vis innlegg
Hvordan skaffer jeg plastikshells når jeg har limited time?
Vis hele sitatet...
Det blir litt vanskelig, så lag heller sylinder-shells av papir.
Har hørt man skal bruke 10% av vekta til et shell til lift, men hvis man bruker krutt fra konversiellt fyrverkeri, skal jeg fortsatt følge denne normen? Eller er det mer kraft i konversiellt krutt?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har hørt man skal bruke 10% av vekta til et shell til lift, men hvis man bruker krutt fra konversiellt fyrverkeri, skal jeg fortsatt følge denne normen? Eller er det mer kraft i konversiellt krutt?
Vis hele sitatet...
Jada, går bra det
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
10% går nok fint. Regner med det er overflødig å si, men vil likevel minne deg på å vise svært stor forsiktighet om du skal demontere fyrverkeri.

Kommersielt krutt vs. hjemmelaget kommer sterkt an på begge kruttene. Det er ingen fasit i forhold til hva som brenner hurtigst. Kommersielt er ofte presset til 1,7 g/cm^3, noe som gjør at volumet kan virke lite.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
10% går nok fint. Regner med det er overflødig å si, men vil likevel minne deg på å vise svært stor forsiktighet om du skal demontere fyrverkeri.

Kommersielt krutt vs. hjemmelaget kommer sterkt an på begge kruttene. Det er ingen fasit i forhold til hva som brenner hurtigst. Kommersielt er ofte presset til 1,7 g/cm^3, noe som gjør at volumet kan virke lite.
Vis hele sitatet...
Skal ta sikkerheten på alvor takk for svar
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Smelter selv?

De grønne kulene de selger fungerer ypperlig, men er dog litt små.
Vis hele sitatet...
Shellsa til cracklingballs er ikke laget for å være airbombs, og er veldig tynne og har bare et stort hull for lunte.
Dette betyr at man må paste de. Magien med plastshells er tross alt at man kan slippe å bruke mye tid på pasting.
Men om man bare skal ha 3/4" shells, så ser jeg ikke problemet med å paste om mengden er liten. Tar dog litt tid å paste 100 slike shells.
hvilken type kommersielt fyrverkeri har "mest" svartkritt i seg. er eneste muligheten jeg har etter at jeg failet å få tak i kno3.

er det forresten mulig å bruke veldig sakte flash til lift?
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
hvilken type kommersielt fyrverkeri har "mest" svartkritt i seg. er eneste muligheten jeg har etter at jeg failet å få tak i kno3.

er det forresten mulig å bruke veldig sakte flash til lift?
Vis hele sitatet...
Står det ikke på reklamene eller produket;
"inneholder hele XXXXg krutt!"
Sitat av TobNor Vis innlegg
Står det ikke på reklamene eller produket;
"inneholder hele XXXXg krutt!"
Vis hele sitatet...
dette går vel på stjerner, og andre typer krutt også. gjør det ikke?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Pyrocake Vis innlegg

er det forresten mulig å bruke veldig sakte flash til lift?
Vis hele sitatet...
Det er ikke til å anbefale. Men du kan bruke H3, det bruker jeg. Enkelt og greit
Hvis han ikke har KNO3, tviler jeg på at han har KClO3
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvis han ikke har KNO3, tviler jeg på at han har KClO3
Vis hele sitatet...
joda, har det
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
joda, har det
Vis hele sitatet...
Så bra. men husk at da er det kun 5% av kulens vekt som skal brukes, eller så.......
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
dette går vel på stjerner, og andre typer krutt også. gjør det ikke?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, så det er ikke noe å satse på for å fikse lift.
Har kommet opp i en liten tidklemme her. Har ikke primet stjernene. De trenger BP med silicon, og jeg har 3 spørsmål.

1. Kan jeg bruke Red Gum som Solver?

2. Hva vill tørketiden bli sånn ca. da?

3. Kan jeg prime stjernene mens de fortsatt tørker? De er aceton bundet.
Tenkte jeg skulle lage noen fontener med D1. Er det trygt å hamre løs eller kan kruttet antenne?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Alt med måte. Sørg for at du bruker gnistfritt utstyr (mao. ikke stål mot stål) og ikke bruk hammeren som om du prøver å slå ihjel noen. Det ideelle er å presse.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Har kommet opp i en liten tidklemme her. Har ikke primet stjernene. De trenger BP med silicon, og jeg har 3 spørsmål.

1. Kan jeg bruke Red Gum som Solver?

2. Hva vill tørketiden bli sånn ca. da?

3. Kan jeg prime stjernene mens de fortsatt tørker? De er aceton bundet.
Vis hele sitatet...

Praim de med BP slurry. Lag deg en suppe å dypp hver stjerne 1/3 nedi. Fungerer supert på alle stjerner jeg har prøvd på. Tørker på et par timer. Men vil ikke anbefale å gjøre på tørkende stjerner. I nødstilfeller har jeg også brukt steikeovnen, varmluft på 40 grader
Saken er den at stjernene ikke vill bli laget før i 7-8. tiden i morgen. Kan jo selvfølgelig jobbe om natten. Noen som har erfaring med å tørke pastede shells i ovnen?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Saken er den at stjernene ikke vill bli laget før i 7-8. tiden i morgen. Kan jo selvfølgelig jobbe om natten. Noen som har erfaring med å tørke pastede shells i ovnen?
Vis hele sitatet...
Hehehe, kan du ikke bare kjøre glassfibertape og macgyvertape denne ene gangen da?
Tja, om det holder. Har ikke mye klaring i mortaren. Hvor lang tid bruker det på å tørke , om jeg paster med gummiert papirtape? Har alltid latt det ligge natten gjennom, men nå er det snakk om timer. Tenker 2-3 lag .

Takk for svar.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Vet ikke hvor lang tid det tar, da jeg aldri har brukt det. Har gjennom alle år holdt meg til plastshells pastet 2 lag med glassfibertape. Denne er jo syk sterk og holder garantert nokk til å bygge opp et trykk på mange, mange kilo på det meste av papp og plast skulle en tro. Og med glassfibertape menes jo denne :http://www.throttlestore.com/glassfi...m.aspx?lang=NO
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Stekeovn + shells høres ut som en dårlig kombinasjon. At noen stjerner antenner skulle ikke være så katastrofalt, men om det plutselig begynner å gå av ferdige shells på kjøkkenet må det vel kunne sies å være noe uheldig.

For å prime kan du alltids forsøke red gum som binder og etanol som løsemiddel for å få det til å tørke raskere.

I forhold til pasting holder jeg med på glassfiberteip. Det er neppe optimalt, men jeg mistenker det er det beste alternativet når du har så utrolig dårlig tid.
Så du mener at jeg kan ta stjerner i ovnen, eller med prime? Tenker på driven inn, men siden det er aceton, går det kansje?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg vil på ingen måte anbefale det. Dersom du ikke har varmluftsovn skal du ikke under noen omstendigheter prøve, elementene blir glovarme. Dersom aceton er involvert er det desto større grunn til å ligge unna. Brennbare gasser er vel noe av det siste du vil ha i en komfyr.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Ehmm, kan bare tilføye at når jeg driver med den sporten der så har jeg alltid luken littegranne på gløtt for å slippe ut ymse gasser
Så det er mulig å redusere tørketiden til 2 timer, ved svak varme og kontinuerleg lufting? Eller er stor sjanse for at de blir driven -inn?

Takk for raske svar.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Så det er mulig å redusere tørketiden til 2 timer, ved svak varme og kontinuerleg lufting? Eller er stor sjanse for at de blir driven -inn?

Takk for raske svar.
Vis hele sitatet...
Ingen problem

Men ikke overdriv, underdriv og brenn ned kåken nå da. Ta 100g om gangen og ha skummapparatet tilgjengelig. Good luck chuck
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Svak varme, kontinuerlig lufting og varmluftsovn skulle nok gå bra. Skjønt. Da kan det kanskje heller være en idé å sette stjernene et stykke fra en vifteovn/bordvifte på et varmt sted det ikke gjør allverdens om det tar fyr. Potensielt svært varme ting og fyrverkeri på kjøkkenet er ikke noen ideell kombinasjon.
Så et tørkeskap på lav varme er ideelt?
Prøvde meg på en D1 fontene. Brant alt for fort Tips til å senke brennhastigheten?
Dextrin. Det får det til å brenne mye saktere.

Ang. dextrin, kan du bytte red gum med dextrin i de fleste komposisjoner, uten stor forskjell, og deretter bruke rød sprit? Evt. legge til 5% red gum, og la dextrinen være der?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Red gum stivner ikke på samme måte som dekstrin, så jeg ville aldri gått for red gum som binder i stjerner.
Om du har laget lift med RG og BP så skjønner du hva jeg mener. Det holder form bedre enn rent svartkrutt,
men vil enkelt smuldre opp om du prøver.
Godt Nyttår godtfolk!

Her er en videosnutt jeg kom over, fra en fyrverkerifabrikk som ilustrerer hva som skjer dersom ett 8" shell går av under tilvirking.
Stygge greier, men en god kunskap å sitte med!
Peace Out!

http://www.pyrobin.com/files/acciden...tion_small.wmv
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Da var jeg ute å tok 3 jomfruskudd med den splitter nye 6 skudds viftemorteren min. Meget tillfredstillt med timing og lift, aaahhhh

http://www.youtube.com/watch?v=Iq-pejHgEx0
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Ladet med 6 skudd i dag Syns jeg greide å tyne mye effekt ut av de små drittshellsa i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=ydu26_oMaXg

Må si jeg er blitt litt glad i småpyro igjen, 30 min så har jeg ladet den igjen. Åsså gir den såååå mye glede. Dessuten så er det supert i disse trange kjemikalietidene med tanke på økonomi og mengder.

Tenkte jeg skulle lage en på 20 skudd og jeg
vakkert sven!
angrer på at jeg ikke kjøpte crackling balls i år, for det er vel det du bruker?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Takker. Bruker de her i fra faktisk

http://www.pyrocreations.com/paper___plastic_shells
åja, de går jo også ann
blir vel en bestilling derfra snart da! Takk!
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
vakkert sven!
angrer på at jeg ikke kjøpte crackling balls i år, for det er vel det du bruker?
Vis hele sitatet...
Nå fikk jo Crackling Balls omsetningsforbud i år etter at utformingen ikke samsvarte med den som var godkjent. Mer info her.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Nå fikk jo Crackling Balls omsetningsforbud i år etter at utformingen ikke samsvarte med den som var godkjent. Mer info her.
Vis hele sitatet...
Nope, du kan fortsatt kjøpe i stor pakke.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Nope, du kan fortsatt kjøpe i stor pakke.
Vis hele sitatet...
What? Det er i så fall veldig rart
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
What? Det er i så fall veldig rart
Vis hele sitatet...
Det var ikke en sånn stor 100 pakning, men det var med en 20 stk i en pakke med noe forskjellig småting.
Edit: Eller snakker du om en annen enn den pakken du kjøpte killkalle1?
Sist endret av EvveDevve; 9. januar 2012 kl. 20:00.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Cdr. Hurricane Vis innlegg
Det var ikke en sånn stor 100 pakning, men det var med en 20 stk i en pakke med noe forskjellig småting.
Edit: Eller snakker du om en annen enn den pakken du kjøpte killkalle1?
Vis hele sitatet...
Denne her http://issuu.com/allguna/docs/sveaavis2011 ?
Sitat av sven Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke den. Det var en gjennomsiktig plastsylinder med Crackling Balls, noen små blinkende fontener og en annen ting som jeg ikke kommer på i farten.
det følgte vertfall med når jeg kjøpte Big Bang i fjord, regner med det var crackling balls der i år også
Sitat av Cdr. Hurricane Vis innlegg
Nei, det var ikke den. Det var en gjennomsiktig plastsylinder med Crackling Balls, noen små blinkende fontener og en annen ting som jeg ikke kommer på i farten.
Vis hele sitatet...
Den pakken jeg kjøpt var nok nærmere 100 pakkning. Det er 3 forskjellige "Artikkler", noen blinkere, noen spinnere og noen crackling.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Cdr. Hurricane Vis innlegg
Nei, det var ikke den. Det var en gjennomsiktig plastsylinder med Crackling Balls, noen små blinkende fontener og en annen ting som jeg ikke kommer på i farten.
Vis hele sitatet...
Men hvis du blar deg inn i d bladet så ser du den
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Den pakken jeg kjøpt var nok nærmere 100 pakkning. Det er 3 forskjellige "Artikkler", noen blinkere, noen spinnere og noen crackling.
Vis hele sitatet...
Det var nok en 100 pakning ja, men det var ikke 100 Crackling Balls?..
Nei, ca. 25 stk. Med andre ord, mer enn nok.