Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2930
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du spør meg så lever man en gang. Jeg vil gjerne kjøre på å leve livet mitt 110%. Må si jeg er helt vilt imponert av Pablo Escobar sitt narkotika kartell. Å ha et så sykt bra system er sjeldent.

Gate gjengene er ikke like imponerende, de handler jo mer om å banke folk enn å tjene penger.

Rent hypotetisk: vil dere si det er mulig å starte et ordentlig organisert narkotika kartell i Norge? Og hvor stor hadde straffen vært for dette?

(Går utifra at det ikke er ulovlig å spørre om slikt. Har jo bare spurt om et spørsmål og sagt at jeg vil leve livet.)
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
de gate gjengene får jo sakene sine fra en plass de også.. altsa kartellene. blir nok veldig vanskelig å starte et norsk kartell, vil tro at i dag går det egentlig ikke an å starte et kartell selv, du blir nok rydda opp ganske kjapt hvis du klarer å bli noen de faktisk ser på som en mulig reell trussel.
Blir du imponert over en fyr som voldtok og drepte unge kvinner, sprengte et fly, regjeringsbygg og drepte tusenvis av politifolk og sivile?

Som en sa i cocaine cowboys. De var en gjeng med idoter som traff gullfuglen. Ikke mye å se opp til.
Du må jo være gal for å like den livsstilen. Tenk alle slags nivåer du må mekle med og alle du skal komme overens med/ha avtaler med.

Må være sykt stress å disiplinere norske narkiser som får lønn av staten hver 14.dag :P De trenger liksom ikke den norske kartellsjefen utenom de dagene nav ikke strekker til.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mulig? Vel, om man skal tenke at "alt er mulig" så er jo dette det også, men la oss se på problemstillingen.

Nettverk: Du må ha en hel gjeng med folk med egne talenter som du kan stole på 100%: Folk som kan ta seg av smuglinga, enten via sjø der du har noen skrullinger som lager ubåter til formålet, via luft, kanskje enda vanskeligere da alt loggføres så nøye eller ha kontakter i toll/politi som en viss capellen hadde. Spørsmålet er om man kan holde maktbalansen og grådigheten på plass, før eller siden vil noen ta over rollen din, mase om mer godtgjørelser o.l. Det er fort mulig noen sier noe dumt på byen/nettet/sosialemedia og så får politiet snurten av deg og dine.

Så spørsmålet er hva slags ressurser har man fra før? Starter man på bunn kan man egentlig bare glemme hele greia, det krever vel en livstid av erfaring og engasjement for å kunne organisere noe slikt.
Escobar og folka er en helt egen særklasse av kartell: Husk det er mye fattigdom i landet, og når han kan stille med pengene for å bestikke politikere, og bruke frykt så effektivt at til slutt er det på folkemunne at "Escobar har øyne over alt", er det en særdeles god grobunn for et kartell, mye av dette gjør oppgaven umulig i Norge.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et kartell? Ja kartell kan du jo starte. Det blir jo ikke som Escobars kartell. Fordi du må jo kjøpe inn dine varer. Du kan ikke dyrke de, om vi snakker om pulver. Men hvordan tror du at du skal rekke å bli kongen på haugen? Før du når toppen og er blitt the big dog så ha rnok noen tysta på dere, angitt dere eller rana dere på en eller flere spektakulære måter at purken får greie på hvem dere er. Så blir det span og noen av dine blir hekta, og flipper glatt for å slippe å sitte. Og hvordan skal du skaffe kapitalen til store handler? Du må vel gjøre som andre, starte på bunn. Selge smått og til mange. Slik at veldig mange vil vite hva slags kar du er, lenge før du er blitt knallhard mob boss.

Nei skaff deg andre helter, hva med atleter, forskere, politikere eller næringslivsfolk? Må da være noen helter der blant alle disse?
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De fleste kartellene i historien som har funket klarte det pga de var i land og områder med mye fattigdom, folk var nødt til å tjene penger på en eller annen måte og det var da lettere for folk som Escobar til å få seg "ansatte" i en industri de fleste personer vil holde seg unna fra. De hadde ikke mye alternativ, derfor gikk dette. Tror aldri noen kunne klart å starte et velykket kartell her i Norge i 2020.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men det er jo karteller i Norge allerede. Det er flere. Og de er aktive. Noen har skrumpet inn og forsvunnet men de som er nå har holdt på noen år nå. Og det er sikkert flere karteller som ingen av oss kjenner til. Åssen tror dere all knarken kommer inn til landet? Det er narkomane fra Halden til Kirkenes langs hele kysten og langs hele E6. Og de trenger rusen sin hver eneste dag. Det er et endeløst markedet bare i lille Norge. Og folk som er blitt hekta må ha mer. Og nye kunder kommer stadig til, ,langt raskere enn at de gamle kundene dør. Så endeløs vekst. Men for å bli kongen så må du ha noe de andre ikke har. Enten så må du ha tilgang på mer cash enn de har. Slik at du kan gjøre kjappe dealer når slikt er mulig. Eller så må du ha evnen til å ta stor risiko men ikke for stor, slik at du vet du klarer å finansiere opplegget. Eller så må du være langt galere enn de andre, men det er du neppe. Du tror kanskje du er en sjuk jævel, men før du ser hva konkurrentene driver med så bør du kanskje heller finne ut at de to andre måtene.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er nok en vanskelig drøm å få fylt. Blir nok mest sannsynlig skutt eller satt bak jern før jeg engang rekker å nærme meg rollen til escobar.
Hvis du vil miste alt av moral og sjel, seff! Kjør på!
The world is my enem
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men det er jo karteller i Norge allerede. Det er flere.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke karteller i Norge i den forstand ville nå heller kalt det for mafia, et eksempel er den nigerianske mafiaen som styrer store deler av heroin handelen her til lands i tillegg til prostitusjon. Så skulle man startet noe lignende måtte skaffet seg bedre "dealer" en dem har og skulle du vært så heldig å fått en slik ordning så tviler jeg på at de hadde godtatt å fått frasjelt sin business av noen nyoppstartede nordmenn, det er jo også MC gjengene men vet ikke hvor stor de er lenger mulig de er større enn jeg tror bare det at de har blitt flinkere til å holde på i skjul. Hadde vært interessant å vite hvem og hvordan ting går for seg her til lands....
Sist endret av Pope; 1. august 2020 kl. 12:27.
Ikke la andre ødelegge drømmen din, om det er noe du virkelig vil så kjør på.

Først ler de av deg, så kopierer de deg
Anonym bruker
"Snakkende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil si du henger dårlig med om du tror det eneste norske gjengene gjør er å banke folk. Det fins folk på kartellnivå i Norge og du hadde nok blitt skutt før du kom halveis til dems nivå. Hvor stor straff du kan forvente om du blir tatt? Tja andre gjengledere har fått opp til 18 år uten særlig store beslag til og med, og driver du escobar style og blir tatt, som man blir før eller seinere kan du banne på du må sitte en stund.
har du mange millioner til å bruke på dop? Mange millioner til å bruke på beskyttelse? Våpen og hemmelige høysikra boliger og skuddsikre biler? Har du kontaktene til å både fikse det, smugle det og selge det eller tror du at du bare kan ta noen fylleprater og sette sammen et team?
Hey go ahead, yolo eller hva. Du blir nok enten paranoid, psykotisk eller avhengig av eget supply og mister hodet lenge før det som alle andre som har tenkt i de baner at de skal bli den neste escobar
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke drit på drømmens hans. Klart han kan få til et helt narkoimperium om han gjør det riktig. Det er jo penger nok i bransjen til det.
Han trenger jo ikke gjøre alt Escobar gjorde, og han vil nok aldri få en posisjon i samfunnet som Escobar hadde, der nesten alle medborgerne støtter virksomheten hans og velger å villede snut heller enn å tipse dem. Fordi folk her til lands har andre muligheter. De lever alt et godt liv og trenger ikke mer dritt i sitt område. Men at det er mulig å bli stor knarkbaron i Norge er det ingen tvil om. Og det er jo ikke alle som gjør det bra som lever i en voldstornado med stadig knusing av kneskåler og skyting ute på byn. Men du må være både villig til og istand til å gjøre slikt om du skal nå langt. Om du kan nå toppen? Ja kanskje det. Om du virkelig vil. Men poenget er vel heller å ikke nå toppen? Det du bør forsøke er jo å blir stor bakmann. Å bare være edderkoppen som operer i skjul og som spinner sitt nett uten at alle vet hva du egentlig driver med. Da blir sjansen for at du blir et offer mindre, og det blir færre som kan tyste på deg, og det blir færre som vil jakte deg.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gro noen store åkere med råopium langt oppe i gokk og produser Heroin. Den hvite varianten selvsagt.
Hadde noen sagt de skulle sende det "norske kartellet" etter meg så hadde jeg nok ledd meg i hjel... Høres så jævlig dumt ut... Finnes jo selvfølgelig farlige folk i Norge også, men i Norge er det ikke noe særlig med kartell, osv... Men er jo store organiserte miljøer som driver stor business i Norge. Hva straffen kunne blitt er jo helt umulig å si... Spørs helt hva du blir sikta for, osv... Om det er smugling av hasj eller heroin, osv... eller om du produserer GHB... Så det er jo de kriminelle handlingene som utgjør straffen på en eventuell dom. Men hvis du forestiller deg en norsk Pablo Escobar så må jeg dessverre fortelle deg at du er i drømmeland... For det finnes ikke og kommer heller ikke til å skje i Norge...

Er jo selvfølgelig mulig å starte opp et stort kriminelt nettverk i Norge også... En dritstor dopingliga for exempel... Men det finnes jo fra før så lizm... Vet ikke helt hva tanken din bak dette var? Skal du planlegge å bli kriminell eller å starte opp en dopingliga får å leve opp til Pablo Escabar drømmen? Vet ikke helt, men hvor gammel er du egentelig? Uansett så kommer den drømmen mest sannsynlig ikke til å bli oppfylt dessverre... Og det er kanskje det beste også... Er nok ikke et liv du vil leve... Selvom tanken om store pengesummer og hvitvasking høres fristende ut, tror jeg ikke det gjør deg lykkelig, Hvis du har det litt dritt... Før trodde jeg alltid at hvis jeg bare hadde hatt masse penger så hadde alle problemer i livet vært løst... Etterhvert fikk jeg litt bedre økonomi og kunne ha litt extra tusenlapper til bruk... Hadde dette vært på den tida hadde jeg vært overlykkelig, men eneste som skjedde var at jeg ble en mer utakknemlig person... Og syntes ikke det var så mye penger lenger nå som jeg hadde det... Ville ha mye større summer... og etterhvert innså jeg at penger ikke gjør meg lykkelig... Har jeg et dårlig liv fra før så er ikke penger en redning... Men hvis jeg har det bra og brått får extra penger så er jo det bare et økonomisk pluss... men ikke tro penger er alt her i verden for det er det ikke... Det er papir med en verdi... Og det kommer ikke til å gjøre deg lykkelig... ALDRI... Du blir ikke lykkelig på kun penger... Du trenger andre ting i livet ditt også... Men ser fristelsen i raske penger hvis det var tanken... Mange som forstår deg... Tanken om raske penger er jo noe av det som driver folk til å holde på med narkotika kriminalitet, osv...
Sist endret av Salvia10; 1. august 2020 kl. 07:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sånn teknisk sett er et kartell bare at flere selskaper som egentlig skal konkurrere velger å samarbeide istedenfor, om Elkjøp og Power blir enige om at ingen skal selge 50 tommere på black friday til under 4000kr har de nå laget et kartell. Vanskelig å si hvor grensen går med kriminelle gjenger da de er litt løsere organisert, men er vel omtrent det samme som at Hells Angels og Young Bloods blir enige om at ingen av dem skal selge et stoff for under 50.000 kiloet.
Har lizm aldri hørt om noen som har PLANLAGT å bli kriminell�� Var ganske sikker på at det bare var et valg som folk tok der å da... Tenker du skal planlegge noe annet jeg... Kriminalitet er ikke alltid så gøy som det ser ut som på film... Der ser du ikke konsekvensene når du sitter inne i Halden fengsel med Karoli

Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Sånn teknisk sett er et kartell bare at flere selskaper som egentlig skal konkurrere velger å samarbeide istedenfor, om Elkjøp og Power blir enige om at ingen skal selge 50 tommere på black friday til under 4000kr har de nå laget et kartell. Vanskelig å si hvor grensen går med kriminelle gjenger da de er litt løsere organisert, men er vel omtrent det samme som at Hells Angels og Young Bloods blir enige om at ingen av dem skal selge et stoff for under 50.000 kiloet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke den nøyaktige definisjonen av ordet "kartell" Men det du beskriver der ville jeg kaldt et samarbeid mellom 2 muligens kriminelle parter... For exempel A og B gjengen hadde jo et samarbeid en gang. Helt til det gikk skeis og Shahid Rasool tilbydde seg å ordne opp mellom dem. Så fiksa det seg og Young Guns ble fryst ut av det kriminelle miljøet...
Sist endret av Salvia10; 1. august 2020 kl. 08:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som mange andre allerede har påpekt så klarte jo Escobar dette i så stor grad som han gjorde pgr den ekstreme fattigdommen i landet på den tiden. Folk trengte penger og da var det enklere å bestikke.

I Norge kommer du ikke til å klare det først pgr penger. Du kan jo bare ansette folk eller ungdom som du vet trenger kjappe penger, men så kommer spørmålet kan du stole på de?

Viss du skal starte det her så må du vise at du er villig til å drepe en hel familie når noen tyster på deg. Vil du det?
Sist endret av Mia123; 1. august 2020 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ivrig Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Blir du imponert over en fyr som voldtok og drepte unge kvinner, sprengte et fly, regjeringsbygg og drepte tusenvis av politifolk og sivile?

Som en sa i cocaine cowboys. De var en gjeng med idoter som traff gullfuglen. Ikke mye å se opp til.
Vis hele sitatet...
Hadde blitt imponert om noen tok på seg ansvaret og utryddet NNPF og drittgjengen. Bresil fortjener både å bli voldtatt i rumpa, lattertliggjort og pint til døde mens han ser på gamle anti-drug reklamer og skriker "narkotika er djevelen, narkotika er ulovlig, ooo, jeg er tilbakestående bresil, hør på meg, jeg vet hva som er best for alle".
Hvis politiet opererte som Bresil, hadde han all rett til å ta dem sitt liv og la folket sitt leve ett mindre totalitært liv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde blitt imponert om noen tok på seg ansvaret og utryddet NNPF og drittgjengen. Bresil fortjener både å bli voldtatt i rumpa, lattertliggjort og pint til døde mens han ser på gamle anti-drug reklamer og skriker "narkotika er djevelen, narkotika er ulovlig, ooo, jeg er tilbakestående bresil, hør på meg, jeg vet hva som er best for alle".
Hvis politiet opererte som Bresil, hadde han all rett til å ta dem sitt liv og la folket sitt leve ett mindre totalitært liv.
Vis hele sitatet...
Lite til overs for Norges narkotikapolitiforbund og deres synspunkter, men å torturere en fyr til døde som benytter sin ytringsfrihet er vel kanskje litt vel drastisk?

Å drepe meningsmotstandere har nok liten nytte, men å legalisere en del stoffer globalt ville nok hjulpet godt på vei.
Litt av det som gjør disse kartellene så suksessfulle er at de «eier» virksomheten fra produksjon til distribusjon.

Hva skulle man ha bygget et kartell rundt i Norge? Det mest nærliggende jeg kan komme på er hjemmebrent, men dette er litt out of date. Man kan jo kanskje dyrke enorme mengder marijuana, men der blir det mye produkt i forhold til penger.

Pengene ligger vel i handel av kokain, heroin, amfetamin/meth og forskjellige former piller. Menneskesmugling og prostitusjon vil det antageligvis også alltid være penger og behov for.

Så hva skulle man basere et nytt norsk kartell på?
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det største problemet med Norge er at vi er så sykt få folk og at vi er det siste leddet i transporten som gjør marginene mindre, i tillegg er du veldig nærme salgsleddet slik at risikoen også er mye større her i landet.

For å kunne tjene nok penger på dette måtte du kontrollere store deler av markedet for det stoffet du pusher og da skal dekke et ganske stort område og holde kontroll på ganske mange små byer i landet.

Det er nok også vanskeligere å bestikke de rette personene her i landet selv om det ikke er umulig.

Du vil umiddelbart få fiender om du forsøker å overta noens marked, her i landet er det mange små grupperinger som gjør det uoversiktlig og uforutsigbart å drive i denne skalaen over tid.

Grunnen til at karteller og store gjenger får oppstå kommer av interne forhold i det aktuelle landet, her i Norge har vi det såpass bra at feks escobar ville fått problemer med å få støtte i befolkningen (husk at mange av de største ofte bruker mye penger på lokalsamfunnet for beskyttelse og bestikkelser).
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes nok ganske bra organiserte kriminelle organisasjoner i Norge allerede, men ville ikke kalt dem for karteller (tviler på at de eier alle leddene fra produksjon til distribusjon på alle tingene de selger).

Møtte feks på en dealer for første gang en gang, og så skulle vi tilfeldigvis samme vei så vi snakket litt.
Jeg nevnte at jeg skulle hjem til hjembyen min (liten plass) i helga. Han spurte om jeg ville ha med meg et hekto amf og selge. Jeg sa at jeg ikke hadde kontakter til å få solgt mer enn max 10g, og han svarte at det ikke var noe stress, kunder kunne han mekke, kunne forsåvidt mekke kunder i hele landet sa han. Måtte bare få litt personlig info på meg så var ikke det noe stress.

Har nesten utelukket brukt denne karen i ca to år nå og han har tilgang på alt mellom himmel og jord til både god pris og renhetsgrad (hvis ikke han har så sender han meg til noen som har).

Har aldri funnet noen som er i nærheten av så profesjonell som han i dette gamet så jeg vil tro arbeidsgiveren hans er en av de største kriminelle organisasjonene i Norge, og ikke til å fnyse av. Så mulighetene er der hvis du vil bli narkobaron. Men jeg regner med at du må ha meget store baller, ha bra IQ og sosial kompetanse, for ikke å nevne åkeren med gullhår du må gro i ræva hvis du skal klare å nå opp dit.

Men lykke til, chase ur dreams, anything is possible!
Boken Narconomics: How to Run a Drug Cartel gir en god indikasjon på hva som skal til for å etablere og drifte et narkokartell, og hvorfor dette i stor grad er umulig i den vestlige, utviklede verden.