Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 15353
Har en avocado plante som har mistet alle bladene sine, har brukt år på å få en avocado kjerne til å spire for så å få den til å gro, og nå har jeg klarte å rive av det siste bladet ved en ulykke.. Etter dette har den ikke klart å gro nye blader, da "solcellepanelene" dens ikke fungerer..

Er det noen måte å redde den på? Med andre planter kan man ofte sette det i et glass vann så gror det røtter, men prøvde med en grein, men det funket dårlig..

Er det mulig og f.eks ta noe av roten og plante over eller lignende? Er veldig trist om jeg ikke får noe ut av den etter 2-3 år


Synes forresten vi trenger en tråd for Planter/Natur og slikt!
Er ikke noe ekspert, men har tre avokadoer voksende i en og samme potte, på andre året nå så kan snakke litt fra det jeg har erfart meg sålangt.

Mine har hatt mye blader og produsert nye kontinuerlig hele veien, men synes dem blir så høye og tynne. Så for en måned eller to siden tok jeg frem saksa å klippet dem ned for å se om det kunne gjøre dem litt lavere, mer robuste og tettere- 'buskete' om du vil.
Så langt er det kommet flere nye skydd og blader, så er spent på å se hvordan den utarter seg.

Om planten din trives skal den vel produsere nye skudd og blader. Kanskje den trenger litt ekstra næring?
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av wackwrack Vis innlegg
Er ikke noe ekspert, men har tre avokadoer voksende i en og samme potte, på andre året nå så kan snakke litt fra det jeg har erfart meg sålangt.

Mine har hatt mye blader og produsert nye kontinuerlig hele veien, men synes dem blir så høye og tynne. Så for en måned eller to siden tok jeg frem saksa å klippet dem ned for å se om det kunne gjøre dem litt lavere, mer robuste og tettere- 'buskete' om du vil.
Så langt er det kommet flere nye skydd og blader, så er spent på å se hvordan den utarter seg.

Om planten din trives skal den vel produsere nye skudd og blader. Kanskje den trenger litt ekstra næring?
Vis hele sitatet...
Den trivdes helt til jeg ved et uhell klarte å rive av 2 friske tykke blader. og moren min klarte ødelegge det tredje noen uker i forveien, den bedsto hovedsaklig av 3 store blader hvor det kom nye små skudd på toppen hele tiden, men når de store forsvant ble aldri toppskuddene til noe og den tørket ut.. Så sånn sett er det ikke noe håp, så det måtte vært en måte å få "restartet" planten på, få den til å starte å gro på nytt, fra bunn av.
Start en tråd med planter, natur og slikt du da vel Er interessert
Fortsett å gi den vann (og eventuelt gjødsel), så kan det godt være at den produserer nye blader. For selv om den ikke har noen blader med celler til å utføre fotosyntese er det mye næringsstoffer og energi lagret i rotsystemet. Disse kan planter ofte bruke for å produsere nye blader (f.eks er det dette som skjer hver vår hos planter som mister bladene sine på høsten).
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gabbyslick Vis innlegg
Start en tråd med planter, natur og slikt du da vel Er interessert
Vis hele sitatet...
Sendte et forslag om å få åpnet et eget Tema for Planter, Natur og Miljø. Håper det går igjennom, men skal starte en tråd i mellomtiden! Sier fra når den er oppe
Sitat av Lunar Vis innlegg
Sendte et forslag om å få åpnet et eget Tema for Planter, Natur og Miljø. Håper det går igjennom, men skal starte en tråd i mellomtiden! Sier fra når den er oppe
Vis hele sitatet...
Helt nydelig!