Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7142
In before "U mad? trollface.jpg".

Synes det er mange fler "4chan-aktige" innlegg for tiden. Særlig av brukere som ble registrert i sommer.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Vi var fjortisser en gang vi også. Husker du? der ligger slutten på diskusjonen.
Sist endret av bipbapbop; 6. september 2011 kl. 22:40.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Nå er ikke jeg en oldschool bruker, så hvilke rettigheter jeg har til å uttale meg vet jeg ikke men uansett..

Det dukker jo opp litt usaklige kommentarer her og der men er ikke verre en å bare overse dem evt. rapportere viss det skulle være helt på trynet.
Etterhvert som en bruker har spredd pisspreik rundt på forumet husker man brukernavnet og da er det ikke verre en å scrolle forbi slik at man kommer til den saklige delen av tråden, rett og slett ignorere de brukerne som ikke er ute etter å hjelpe eller diskutere skikkelig.

Det som plager meg innimellom er helt splitter nye brukere som oppretter en tråd allerede første dagen med en useriøs tittel, masse skrivefeil fulgt av en laidback attitude, spørsmål som ofte blir stilt er ting som har blitt besvart 1000 ganger før men siden de er helt nye så er de gjerne ikke klar over dette.
Det er forsåvidt greit nok det, men hvorfor ikke ta en søkerunde på google før man vurderer å lage en tråd.
Det tar mindre tid og man får om regel svar viss man bare prøver litt forskjellige søkeord uten å gi opp etter 2 forsøk..

Det at folk er usikre og vil ha skikkelige svar er jo egentlig bare kjempebra!
Men det koster så lite energi å søke litt rundt først for å se om man får svar på spørsmålet i eldre tråder eller andre plasser på internett først!
Finner man ikke det så kan man vertfall opprette en tråd som i det minste ser litt seriøs ut å ha en attitude som viser at du er skikkelig keen på seriøs hjelp!

Et eksempel jeg kan trekke frem som jeg kom over nå for 10 - 15 min siden var en person som hadde et spørsmål om å bruke flein som sovemedisin fordi han var tom for weed. Rett etter at han hadde stilt dette spørsmålet nevnte han på slutten av tråden at nå var soppen spist allerede uansett så, han spiste likeså godt soppen mens han skrev tråden.
Da tenker jeg.. hvorfor poste en tråd med et slikt spørsmål viss man ikke gidder å vente til man får svar engang?
I dette tilfellet kunne han ha søkt rundt på nettet og garantert funnet svar på spørsmålet sitt som er at fleinsopp ikke egner seg som sovemedisin.

men ja, ellers er forumet kjempebra!
Synes at det er masse solide gode brukere her inne som virkelig har peiling på å diskutere, det er grunnen til at jeg er blitt stuck på nFF!
Litt humor er jo alltid morsomt så lenge det ikke blir det eneste formålet til en bruker bare for å sanke kp og lignende.
Vis hele sitatet...

Tenker det samme som deg. De fleste skal alltid bruke masse energi på å komme opp med en spydig kommentar tilbake på personen som var usaklig, og da går alt ut av bane. Mye lettere hvis folk bare IGNORERER innleggene som virker usaklige.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Tenker det samme som deg. De fleste skal alltid bruke masse energi på å komme opp med en spydig kommentar tilbake på personen som var usaklig, og da går alt ut av bane. Mye lettere hvis folk bare IGNORERER innleggene som virker usaklige.
Vis hele sitatet...
Det som er ille, er hvor herlig det noen ganger føles å komme med internettpisken. En dårlig egenskap..
Sitat av rW. Vis innlegg
Det som er ille, er hvor herlig det noen ganger føles å komme med internettpisken. En dårlig egenskap..
Vis hele sitatet...

Enig. Når noen sier noe dumt, så ligger denne "pisken" like ved. Den er veldig lett å bruke også :/
Sitat av IpN Vis innlegg
In before "U mad? trollface.jpg".

Synes det er mange fler "4chan-aktige" innlegg for tiden.
Vis hele sitatet...
Akkurat slike ting vil vi GJERNE at dere bruker rapporter regelbrudd på. Posting av slikt er hurtigmåten til å få ferietid fra forumet på.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=189810
Jeg ser søppel hver eneste dag. Noen ganger rapporterer jeg det, noen ganger ikke. Som oftest lukker jeg tråden og går videre til noe annet jeg bryr meg om. Det føles i grunn likegyldig om jeg rapporterer det inn eller ikke, postene består uavhengig av om de tilfører noe til debatten eller ikke. Gjentakelser kan gå over tre sider..
Min mening er at moderatorene bør bli flere (selvfølgelig velges på samme grunnlag som tidligere), og at dere bør bli strengere.


Jeg føler at det er for mange "KP-horer" her. Relativt nye brukere (med fare for å feie alle under en kam) poster one-linere for å være morsom, eller for å pirke på andre brukere. Det er en enkel måte å få KP på, og internett-respekt. Noen ganger virker det som om vi har brukere som kun er ute etter å hetse andre brukere. Dette er innlegg som får bestå, og når andre brukere ser dette så henger de seg på den nye mote-bølgen. Til slutt blir én av moderatorene lei av konstant å slette de groveste innleggene, og låser hele tråden.
Dette skjer ofte, jeg er sjeldnere innom for tiden, men mener jeg til stadighet ser dette.


Jeg har blitt eldre. Kanskje tilogmed mer moden? heh.
Jeg mener uannsett at det er flere tråder som ikke hadde trengt å se dagens lys hvis brukere kunne satt seg ned å søkt etter emnet, gjerne med forskjellige søkeord på både norsk og engelsk. Vi lever i en tid hvor vi har enormt med kunnskaper og ressurser på internett fordelt rundt i hele verden. Tross dette så velger vi å fordumme oss selv med å spørre de enkleste spørsmål.

Til slutt så er det nso som bestemmer hva som skjer, regner jeg med. Sikkert på en halv-demokratisk måte ved hjelp av kru, hva vet jeg?
Kun én ting er sikkert, flere brukere er lei av tulle-innlegg og google-spørsmål.


Til slutt vil jeg støtte opp om Meitemark:
Bruk rapporterings-funksjonen.
[COLOR="White"](Ironisk nok endret jeg min signatur for å støtte utsagnet. Skal satse på å la det stå der også når denne diskusjonen er glemt.)[/COLOR]

Tillegg: Jeg vet også at jeg kan skeie ut en gang i blant, og håper noen påpeker dette ved hjelp av rapporter regelbrudd-funksjonen.
Sist endret av Rejolo; 6. september 2011 kl. 22:59.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hva med å innføre en regel om at man må ha f. eks. 10 posts før man får lov til å lage egne tråder? Det er så alt for mange med 1 post som lager tråder de hadde funnet svaret på om de hadde brukt 2 sek. på google
Vis hele sitatet...
Det blir alt for teit. For hver idiot som legger ut en idiotisk tråd som sin første tråd, finnes det en som har lest en del på forumet, men akkurat laget en bruker for å dele noe som er fantastisk skrevet og samtidig bidrar til å gjøre forumet interessant. Uansett så er det jo ikke så veldig vanskelig å skrive 10 posts på ett par minutter. Men du skjønner poenget.
Etter min mening er det bedre å slette et innlegg for mye enn et innlegg for lite, fordi det holder standarden på forumet oppe. Nå rapporterer jeg faktisk flere innlegg enn jeg skriver selv, og 90% av innleggene jeg rapporterer er 14-åringer som nettopp har oppdaget artige.no.

Hvis alle ikke oppfører seg som drittsekker, og tenker seg om før man poster, så vil nok kvaliteten på forumet stige. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på å lage en sånn tråd som dette, men det var på tide at det kom en ny en nå. Jeg poster aldri i en tråd selv hvis jeg ikke har noe nyttig å tilføye, og hvis jeg på død og liv må prøve å være morsom kommer det i tillegg til evt. andre ting som har noe med tråden å gjøre.

To enkle ting som kan gjøres:
1. Tenke seg om før man poster
2. Rapportere søppelposter, og ikke klage i tråden

Hvis de fleste brukerne rapporterer de postene som bare er søppel vil det meste bli borte, og de verste brukerne vil få seg en ferie.
Dette forumet her har dannet seg et rykte, et rykte for å være et seriøst og velstelt diskusjonssamfunn. Av den grunn, så finnes det også en kjerne av en brukermasse som deltar og oppretter i svært lærerike, og relevante diskusjoner for enhvers interesse. Freak har også en del historie bak seg, blant annet i media, og i rykte blant andre forummedlemmer.

Selv jeg, første gang jeg hørte om nFF, var at dette var et diskusjonsforum der man snakket om narkotika, pyroteknikk, undergrunn og datasikkerhet. Siden nFF er den eneste "offentlige" nettsiden som tillater slik prat, så ble jo dette kjempespennende å se nærmere på, så jeg opprettet en brukerkonto. Rykter gikk blant de i klassen min;

* Vær forsiktig med å opprette brukernavn relevant med din sensitive informasjon, da kan snuten komme på døra.
* Vær forsiktig med hva du deler på forumet, for da får du også snuten på døra
* Her diskuterer vi weed og shit, fy faen så kult!
* Snuten henger her hele tia for å finne seg et grunnlag til å ta folk
* Gjerne bruk Proxy og shit når du surfer her på forumet, med mindre du vil ha konsekvenser
* Folk er frekke og jævlige om du ikke stiller de rette spørsmåla, og moderatorne kan ha et helvete å ha med å gjøre. Gjør du en feil, blir du banned på flekken og hengt ut.
* Her vet ingen hvem noen er, alle har registrert seg hemmelige kontoer, slik at man kan diskutere uansett piss uten å bli tatt for det, for de kan ikke bli sporet opp.

Dette var advarslene jeg fikk vite på videregående skolen jeg gikk på

Jeg var da 15/16 år da jeg fikk vite alt dette, og som ung og dum, tror man at man blir kul og spesiell av å delta i et slikt diskusjonsforum. Forumet var ikke så kjent på den tiden.

Dette har dessverre spredt seg ser det ut som. Jeg har selv sett på nicknames som har *****97 i seg, folk i 14årsalderene som tror de er helter fordi de deltar i et forum hvor de også diskutere ulovlige ting som narkotika og så videre, for det er jo ikke normalt, og det finnes jo ingen andre forum man kan diskutere dette.

KP-systemet som har blitt innført nå, er vel også et grunnlag til at det er så mye Off-topic ute og går for tiden. Før i tiden, så kunne man gi et Kvalitetspoeng per døgn, noe som fungerte utmerket. Da vet man godt at man har bare et kvalitetspoeng å rutte med, og da sløser man ikke det på en drittpost som for eksempel sier "mad bro?" som kanskje passer bra til tråden. Det er svært mye KP-hunting, og man trenger ikke å være rakettforsker for å finne ut av det. Ikke alle mann misbruker systemet, men jeg sier at det er svært mange som svarer unødvendig for å prøve å være morsom kontra saklig. Kvalitetspoeng betyr jo tross alt kvalitet, en post en bruker har brukt tid og kanskje research på å gi et godt svar på til f.eks. trådstarter eller som svar til andre brukere.

Jeg har jo så klart gjort mine feil jeg også, men man har lett for å bli påvirket av andre brukere, når man ser at man ikke får konsekvenser for det, og jeg er helt klart ikke den eneste.

Forumet er jo fremdeles et av norges mest velholdte forum, etter så mange år, og det er svært imponerende. Og moderatorne står på for å få vekk de useriøse svarene og trådene som florerer per dags dato, så all min respekt går til dem. Men det skulle vært et system som kunne sette en stopper for all dritten som blir postet gang på gang. Det hadde vært en winwin-situasjon både til oss brukere som har gått lei av det, og til moderatorne som må stå på enda mer for å holde dette samfunnet ryddig og igjen velholdt.
Sist endret av Neutralizer; 6. september 2011 kl. 23:12.
Har vært medlem siden 2005 og jeg fikk en liten ferie fra freak.no fordi jeg drev å la inn 4chan memes som jeg fikk totalt latterkrampe av. Jeg mener at det var en fortjent avbrekk for min del, fordi jeg spamma freak.no med mye sjukt.

Ting jeg personlig mener bør gjøres noe med for å få til en mer objektiv diskusjonsforum

- Flere moderatorer
- Fjerne KP systemet, folk skriver mye vittige greier bare for å få KP. Jeg synder der jeg og.
- Vurdere å legge inn flere underkategorier som dekker mange av de siste trådene som har kommet vedr. kjøp av PC, oppgradering av PC, bruke rusmiddel for første gang, etc.
- Være strengere med å gi ut advarsler.
Sist endret av BaJa; 6. september 2011 kl. 23:15.
Sitat av Rejolo;2245833

Jeg føler at det er for mange "[I
KP-horer[/i]" her. Relativt nye brukere (med fare for å feie alle under en kam) poster one-linere for å være morsom, eller for å pirke på andre brukere. Det er en enkel måte å få KP på, og internett-respekt. Noen ganger virker det som om vi har brukere som kun er ute etter å hetse andre brukere. Dette er innlegg som får bestå, og når andre brukere ser dette så henger de seg på den nye mote-bølgen. Til slutt blir én av moderatorene lei av konstant å slette de groveste innleggene, og låser hele tråden.
Dette skjer ofte, jeg er sjeldnere innom for tiden, men mener jeg til stadighet ser dette.


Til slutt så er det nso som bestemmer hva som skjer, regner jeg med. Sikkert på en halv-demokratisk måte ved hjelp av kru, hva vet jeg?
Kun én ting er sikkert, flere brukere er lei av tulle-innlegg og google-spørsmål.


Til slutt vil jeg støtte opp om Meitemark:
Bruk rapporterings-funksjonen.
[COLOR="White"](Ironisk nok endret jeg min signatur for å støtte utsagnet. Skal satse på å la det stå der også når denne diskusjonen er glemt.)[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Word!! Det der opp med fet skrift. Kort og godt!!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Solution:
Aldergrense 18 år for å kunne poste på freak.no.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om brukere under 16 som jeg lett tar for å være 28 år når man leser hva de skriver. En tid tilbake ble en 16-åring også vif. Alder er virkelig ingen garanti for fornuft...
Sitat av Legende Vis innlegg
Hele innlegget ditt blir litt hyklersk når du skriver såpass langt fra feilfritt selv.
Vis hele sitatet...
Allerede en som har kommentert den ene skrivefeilen i innlegget mitt selvom jeg ganske tidlig i tråden beklaget dette og sakt at jeg skulle lest gjennom før jeg postet. Hvorfor henge seg opp i en liten detalj? Greit nok at èn kommenterer det, men forstod det etter første gangen.
Ser at Bamsegutt og Reklame har kommenert det samme som jeg gjør, men føler jeg må stå opp for meg selv i tillegg.

Sitat av TobNor Vis innlegg
Rettskriving hører ikke hjemme på forum?
Vis hele sitatet...
Seriøst? Du finner noe som kan tolkes på 2 måter og du prøver ikke en gang å sette det i sammenheng med resten av posten?

Til dere som mener at det skyldes at jeg har blitt eldre:

Selvsagt - dette har jeg også tenkt på selv.
Kom frem til at det må nok ha en finger med i spillet, men følelsen av et mer seriøst forum for noen år siden sitter sterkt i minnet enda.
Får også det samme inntrykket når jeg ser på gamle tråder slik som nevnt tidligere i tråden.
Føler jeg har såpass sterke inntrykk at jeg ikke klarer å tenke at alder er den eneste faktoren her.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg vet om brukere under 16 som jeg lett tar for å være 28 år når man leser hva de skriver. En tid tilbake ble en 16-åring også vif. Alder er virkelig ingen garanti for fornuft...
Vis hele sitatet...
Er helt enig. Alder er virkelig ikke noe å følge for å kvalitetsstemple brukere.
Har blitt sjokkert både positivt og negativt når det kommer til faktisk alder på enkelte brukere.

Virker også som en del av dere tror at jeg ikke setter pris på forumet eller at jeg mener det er dårlig.
Absolutt ikke - jeg digger freakforum.
Sist endret av junkpal; 6. september 2011 kl. 23:31.
Har fulgt freak forumet over ett par år og vil si at det er mange morsomme og intressante tråder / svar. Noen ganger smelles det dumme tilbakemeldinger, men noen dumheter må man nesten regne med spør du meg.
Tok på meg jobben og lagde en bruker til og med nå
Sist endret av matsicuS; 6. september 2011 kl. 23:39.
Sitat av matsicuS Vis innlegg
Tok på meg jobben og lagde en bruker til og med nå
Vis hele sitatet...
Hei, og velkommen til forumet

At dette skal være ett seriøst forum støtter jeg, men det må ærlig talt være rom for latter og morro her og. Har hatt timesvis med latter her på freak, og det er ikke nødvendigvis av ME GUSTA BOAT-IS OG LE I GIVE A FUCK.

Syns det skal være rom for spøk og morsomme kommentarer på forunet, og at vi ikke blir som en gjeng fast bestemte, korttenkte 80åringer med en bestemt mening, som selvsakt er den rette.
Sist endret av ghettokid; 6. september 2011 kl. 23:56.
Ok. For å få dette ned på et "nytt-forum-medlems" nivå må jeg bare si at de første ukene på freak.no var spesielle. Nivået var høyt, og det dere kaller trolling kan ikke kalles trolling. Etter å ha brukt 1-2 år på itavisen sine forums er jeg blitt ganske immun mot "fanboywars" og trolling.
Poenget ditt er veldig difust siden det er så mange forskjellige personer på et forum som dette.
Som nevnt ovenfor her; flere underforum, flere moderatorer: er ikke poeng i å bli "nazi".

Rettskriving og spissfindighet, ja det er det plenty av brukere som er opptatt av. De "gamle" traverne bryr seg om hver forbaska lille støvkorn de klarer å finne, også skal de [COLOR="Red"]GNI[/COLOR] det inn.

Kanskje har du ikke hatt en lille søster/lillebror, kanskje har du ikke lært hvordan det er å være tolmodig med din nestes feil og mangler.... Jeg har hatt begge, i dag har jeg en lillesøster som kan irritere meg noe så grenseløst og jeg har lyst å fly i flint, men jeg har dessverre ikke lov å bure henne inne.... (Slikt kan man heller ikke gjøre med unge og uerfarne nFF medlemmer. Vær heller støttende å hjelpende, gi dem et hint, gjerne via pm o.l. om hva de kan slutte med/endre på. )

Kan trekke frem et eksempel fra her om dagen på nFF: En person spurte om hvordan han meldte seg ut av FpU.... hele tråden med godt over 30 kommentarer ble en slagmark mellom AuFere og FpUere... Det er ikke sånn vi oppfører oss IRL eller på internett.

Selvom man er online under et nick trenger man ikke å hive alle oppdragelse/iq på havet. Man kan bruke hodet.

Har ikke alle hatt disse "nettvettreglene" på skolen? Ja, det tror jeg... Husk dem.

Neste gang du føler at du er i dårlig humør, enten du er nFF (regel)rytter eller nykomling, ikke la det gå ut over de andre medlemmer. Prøv å få til en konstruktiv debatt.

Takk for i dag, håper debatten forsetter like fint som til nå
Sist endret av uaexed; 7. september 2011 kl. 00:32.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
"Synes det er mange fler "4chan-aktige" innlegg for tiden. Særlig av brukere som ble registrert i sommer."

>Implying you are better than a summerfag.

Jeg skjønner ikke helt motstanden mot 4chan og lignende imageboards her? Ja, mye av det er over kanten, men mange av de som poster der besitter også mye kunnskap, og det skulle ikke overraske meg om man får svar på intrikate spørsmål både raskere og bedre andre steder?

Tror man skal være litt forsiktige med å utrope "sitt" forum som så mye bedre, om det så er diskusjon.no, sukker.no, /v/, /b/ eller hva det måtte være. Different strokes for different folks, no?
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
"Synes det er mange fler "4chan-aktige" innlegg for tiden. Særlig av brukere som ble registrert i sommer."

>Implying you are better than a summerfag.

Jeg skjønner ikke helt motstanden mot 4chan og lignende imageboards her? Ja, mye av det er over kanten, men mange av de som poster der besitter også mye kunnskap, og det skulle ikke overraske meg om man får svar på intrikate spørsmål både raskere og bedre andre steder?

Tror man skal være litt forsiktige med å utrope "sitt" forum som så mye bedre, om det så er diskusjon.no, sukker.no, /v/, /b/ eller hva det måtte være. Different strokes for different folks, no?
Vis hele sitatet...
Folk forbinder 4chan med /b/, hackere, anonymous, hackere og som stedet der memes starter, ikke med verdens største forum for alt som det egentlig er (Litt usikker på om det er verdens største men.). Det blir vel litt som at mange forbinder Freak med kun rusmidler og kriminalitet.