Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2122
Jeg har laget et program som vil effektivisere hverdagen til alle på jobb. Det har blitt gjort i nysgjerrighet, for å lære programmering og fordi det kan effektivisere det vi gjør.

Nå har jeg aldri gjort noe sånt før, og heller har jeg ikke tenkt å tjene uante grunker på det, men hvordan ville dere lagt det frem? Dele det med kolleger og se at det tas i bruk eller legge det frem for avdelingsleder og vis antall klikk/minutt spart?

Det hadde vært fint om det resulterte i lønnshopp, men dette har aldri vært drivkraften.
Hva er det du har laget? En holdning om at "Da kan noen stjele ideen min" kommer du aldri til å komme langt med da en stor del av prosessen i tidlig fase produktutvikling er å validere ideen din. Få det ut hos folk, enten her eller der. Få feedback og bruk det til å forbedre produktet om sjefen din ser nytten i det.

Om alt du gjør er å spare tid (og ikke tjene penger) så stiller du noe svakere i forhandlingen med firmaet din. Kanskje du kan få en bonus om du spiller kortene riktig. Om du likte å gjøre det, og du ser mer potensiale i bedriften så kan du kanskje få mandat (og en tilhørende lønnsøkning) for å bruke mer av tiden din på slikt arbeid.

Men ellers er det mest sannsynlige utfallet ingenting, litt mer "creds", og kanskje en liten bonus om sjefen liker deg.
Jeg hadde spurt kollegaer om hva de syns selv og om man føler en slik effektivisering kunne hjulpet i arbeidsdagen men spurt på en måte hvor det virker som du bare har en ide. Du sier jo null niks og nada om stilling eller hva slags program det er snakk om.

For alt vi vet jobber du med noe gørr kjedelig og de ansatte er der fordi at de må
Trådstarter
I utgangspunktet er det snarveier fremfor klikk, kopier og søk, men det er også en automatisering i å opprette filer, importere innhold og starte analyse av det.

I dag bruker vi vel ca. 30-40 min på å opprette filene, importere og analysere, men via programmet overvåkes mappen og starter så fort første fil er ferdig.

Snarveiene er vel fort 3 sek spart hver gang man bruker de. I løpet av en arbeidsdag blir det en del minutter.

Jeg kommer til å dele det med kolleger. Har lite å vinne på en sånn se her og betal meg-holdning.

I sum kan det være en faktor i en lønnsforhandling.
Ja, del det litt organisk med kollegaer og sjefen og se om de liker og bruker det.

Vær helt sikker på at det ikke er noe bullshit med datadeling/GDPR/sikkerhet eller noe. Regner med at alt kjører lokalt og innenfor IT "reglene", men om du er usikker så hadde jeg kanskje løfta det til sjefen før jeg delte det med kollegaer.

Det høres litt prematurt ut å forhandle noe mer lønn e.l. Men du får sikkert tillit til å gjøre mer slikt om du ser muligheter fremover.
Trådstarter
Ja, enig med deg, Vekst.

Jeg sier bare til sjefen at jeg deler dette med kollegaer.
Å automatisere noe i hverdagen er en av de beste følelsene!
Eller hold det for deg selv, og nyt en hverdag med lavere arbeidsmengde og økt automatisering.
Kanskje du klarer å ha en hverdag fritt for manuelle oppgaver og bare kan flyte på scriptene dine etterhvert.
Sist endret av moret; 23. januar 2024 kl. 11:32.
Jeg er en av dem som har gjort dette før, og har nære kompiser som også har løst problemer på arbeidsplassen før også. Helst i form av programmer/applikasjoner.

Regel nr 1:, Det er bedre å be om tilgivelse enn tidligere tillatelse. En sjef, medkollega etc. Vil alltid finne grunner til å ikke gjøre noe, eller være meget skeptisk, evt vil "kapre" prosjektet ditt for å styre det i egen retning.


Gjør det "i smug", og vent med å dele det før det faktisk har alle funksjonene du har planlagt. Da kommer det til å bli adoptert og omfavnet. Med mindre du har jævlig lite å gjøre på jobb, bør du utvikle dette på fritid/overtid. Bokfør ekstratimene du har jobbet i excel, men vent med å laste det opp til arbeidsgiver. Da slipper spørsmål før det er ferdig, og du slepper også p være redd for å ha overfalturert arbeidsgiver for uautoriserte oppgaver.
Du får selv avgjøre. Vil du ha en chillere arbeidshverdag? Da er det enkelt å si meg enig med Moret her: Hold det for deg selv.
Synes du dette er et artig prosjekt, ønsker du tilbakemelding og mulighet til å gjøre noe mer ut av det? Ta det opp med bedriften.

MERK: Uten å være ekspert på opphavsrett kan det se ut som bedriften din i utgangspunktet eier rettighetene til det programmet du har laget, fordi det går inn under Lov om opphavsrett til åndsverk §71

§ 71.​1Datamaskinprogram skapt i arbeidsforhold

Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet, eller etter arbeidsgivers anvisninger, går over til arbeidsgiveren. Det samme gjelder adgang til endring av verket og videreoverdragelse av retten. Bestemmelsene i første og andre punktum gjelder ikke rettigheter etter § 5 eller der annet er avtalt.
Vis hele sitatet...
Mer lesestoff om dine rettigheter og plikter kan du finne her: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeids...eidsforholdet/
Bruk det til å effektivisere din egen arbeidsdag så tror sjefen din du er mere produktiv enn dine kollegaer. Større sjans for lønnshopp da tipper jeg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Bruk det til å effektivisere din egen arbeidsdag så tror sjefen din du er mere produktiv enn dine kollegaer. Større sjans for lønnshopp da tipper jeg.
Vis hele sitatet...
Det er jo absolutt en hypotese.

Erfaringsmessig er det først og fremst mer jobb som er belønningen.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er jo absolutt en hypotese.

Erfaringsmessig er det først og fremst mer jobb som er belønningen.
Vis hele sitatet...
Nå kommer dette veldig an på arbeidsplassen, men om det gjøres noen målinger av relativ arbeidsbelastning (les: metrics) så har man i det minste noe å slå i bordet med ved neste lønnsforhandling. Hvis man gjør mer arbeid på kortere tid enn de andre, så kan man i alle fall forhandle.


Men nå høres det mer ut som om at trådstarter snakker om å spare flerfoldige sekunder, og at dette skal akkumulere til en stor tidsbesparelse på sikt, og da viser jeg til XKCD:



Hvis man sparer 5 sekunder på noe som gjøres 50 ganger daglig, så sparer man inn ca. 5 dager over 5 år. Merk at dette er hele døgn, ikke arbeidsdager. Vil tiden brukt til opplæring i det nye verktøyet, tiden det tar å dele informasjonen om det, tidsbruk for vedlikehold og videreutvikling summere opp til mindre enn ~127 timer over 5 år så er det verdt det, men det er ikke store besparelsen da.

Det er i viktig å balansere tid spart vs. tid brukt mot hverandre, for et alternativ er jo å be om å få dette utviklet av noen mer profesjonelle. Eller be de som utvikler den primære plattformen / verktøyet om å optimalisere det til deres behov, slik at den offisielle måten å gjøre arbeidet på er like effektiv som din foreslåtte.

Jeg har pleid å dele slike småting med kolleger ved behov, men ikke forsøkt å presse det inn i arbeidsflyten. Ikke alle er like teknisk begavet, og blir veldig glade om et lite irritasjonsmoment løses for de. Et sted jeg jobbet, så satt testerne og fylte inn skjema etter skjema med fiktive data, og jeg utviklet da et enkelt web-grensesnitt mot et script som genererte tilfeldige (men gyldige) norske fornavn, etternavn, personnummer, firmanavn og organisasjonsnummer. Da slapp de å måte gjenbruke en liten liste over tall de hadde notert ned selv, eller at det ble gjenbruk og duplikater.

I en annen jobb, var det en som skrev et bibliotek med hjelpefunksjoner som hjalp oss til å kunne scripte noen CI/CD-pipeliner på en enklere måte, og der endte han opp med å få utvikling av det biblioteket som sin primære jobb helt til han sluttet. Tror ikke han var så fornøyd med den dealen selv.
Trådstarter
Takk for gode svar og vinklinger jeg ikke har tenkt på.

I ytterste negative konsekvens gir det bare merarbeid siden det uansett blir automatisert.

I ytterste positive konsekvens frigjør det tid for bruk på innhold og kvalitet.

Nå tenker jeg på automatiseringen, ikke snarveiene.

En annen faktor er jo at jeg kan bruke det som et argument for å få dekt videreutdanning/kurs i programmering. Men hele denne programmeringsbiten er jo en kuriositet, ikke noe jeg nå kan se for meg å livnære meg av.

Dere som har denne bakgrunnen, som jobber i heltidsstilling, hvordan fungerer de anbudsrundene og konkurransen? Dette blir litt off topic, men da tenker jeg på Helseplattformen, som er friskt i minne.

Ut fra hva jeg har forstått der, har man gått for en 10-15 år gammel amerikansk løsning, med fokus på å tilpasse det det norske systemet? Det høres for meg veldig baklengs ut?

Takk igjen.
Dere som har denne bakgrunnen, som jobber i heltidsstilling, hvordan fungerer de anbudsrundene og konkurransen? Dette blir litt off topic, men da tenker jeg på Helseplattformen, som er friskt i minne.

Ut fra hva jeg har forstått der, har man gått for en 10-15 år gammel amerikansk løsning, med fokus på å tilpasse det det norske systemet? Det høres for meg veldig baklengs ut?
Vis hele sitatet...
Vel dette med ERP løsninger feks er jo ikke enkelt og likefrem. Statoil og Hydro brukte 3 siffra millionbeløp på implementering av av en kjent tysk løsning. De startet begge på slutten av 1990 tallet og det tok flere år å få systemet opp. De ble omtalt som norges dyreste implementeringer av IT løsninger den gang. De manglet begge kjernekompetanse på løsningen de valgte å leie inn eksterne konsulenter som skulle være drevne til å overse og implementere løsningen, men noe gikk litt skjevt og det ble langt mer kostbart enn de hadde budsjettert med. . Det tok dem også flere år å implementere. Husker jeg snakket med en som var en del av prosjektet og de sa at det likevel ville være verdt for både Statoil og Hydro og at de valgte den løsningen fordi det tyske selskapet hadde referansekunder i samme bransjer som var fornøyde.

Poenget er vel at når det amerikanske løsningen ble valgt var det kanskje fordi selskapet hadde referansekunder med ganske like behov som helseplattformen og at tryggheten om at de kundene kom i havn selv om det er en enorm oppgave å implementere noe slikt så er det sikkert medvirkende til at de valgte den løsningen de gjorde.

Det kan sikkert være andre mindre løsninger som kunne løst alt det praktiske, men kan de levere support og problemløsning og støtte under implementeringen? Og hva skjer etterpå?
det her ville jeg holdt for meg selv å ikke delt med noen kollegaer iallefal, de som jobber raskest på jobben min blir bare belønnet med mer arbeid men du kan legge det frem som en hypotese uten for mye detaljer å se om sjefen din er villig til å gi deg en bonus eller lønnspålegg, dette gjør du selvsagt via mail eller annen skriftlig form
Sist endret av freebird; 26. januar 2024 kl. 04:11.