Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1231
er 17 og var ute på byen (bergen) i helga og prøvde å komme meg inn på utested med skrapt legitimasjon. altså dokumentforfalskning. dørvakta tok kortet og sa eg kunne henta da på politistasjonen.
her er altså spørsmålet
bør eg møte på politistasjonen å ta det på sparket
skal eg sperre kortet å håpe på at ingenting skjer
skal eg sei at eg har mistet legget mitt på bybanen
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tviler på at utestedet gidder å gjøre noe med dette. Hva skal de tjene på det? Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg sperret kortet som tapt og bestill et nytt.

Men ikke gidd å stresse med å komme inn på utesteder som 17-åring. Utesteder er ikke veldig spennende.
Tar seg dårlig ut for et utested å samle på inndratte ID-kort. Jeg vil anta det er en stor sannsynlighet for at dørvakta snakker sant og at dette blir overlevert politiet.

Hvis du melder det mistet har du kanskje en liten mulighet for å slippe unna men du burde jo gjort det tidligere. I dag er det onsdag.

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?
Sist endret av Dough; 20. desember 2023 kl. 08:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Godt poeng Dough. Men den bransjen er skikkelig cowboy, så det er ikke helt fjernt å se for seg at de bare klipper det i stykker og sier seg fornøyd med å ha skremt en 17-åring heller.

Jeg tror uansett ikke jeg hadde valgt å oppsøke politiet for å få igjen mitt tapte ID-kort. Politiet henlegger anmeldelser over en lav sko, men hvis de faktisk får inn en anmeldelse og i tillegg føler de har kapasitet til å forfølge den, så tar de vel kontakt med OP.
Sitat av fatB1234 Vis innlegg
er 17 og var ute på byen (bergen) i helga og prøvde å komme meg inn på utested med skrapt legitimasjon. altså dokumentforfalskning. dørvakta tok kortet og sa eg kunne henta da på politistasjonen.
her er altså spørsmålet
bør eg møte på politistasjonen å ta det på sparket
skal eg sperre kortet å håpe på at ingenting skjer
skal eg sei at eg har mistet legget mitt på bybanen
Vis hele sitatet...
Du var jo ikke der ? Han dørvakten mikser deg jo med en som ligner på deg som har funnet legitimasjonet ditt. Ord mot ord. I en rettssak skal du uten enhver tvil være skyldig for å dømmes.

Men tviler det blir anmeldt , da hadde dørvakten tilkalt politiet mens du var der. Anmeldelse i ettertid på falsk id er svært sjeldent da politiet vet disse sakene ikke holder i retten om mistenkte nekter.

Bestill nytt kort og glem hele greia - ikke gjør samme feilen igjen.
Jeg var en fake leg mester back in the day. Født i 86, men med en nål og litt klar neglelakk samt litt fingerspitzengefühl så ble 6 tallet til en 0. Dette var tilbake i 2002/03 og opplevde aldri noe problem. De er vel strengere nå kanskje.

Men regner med «skjegg er legg» regelen fortsatt gjelder?
Her er det bare å nekte. Det må bevises ut over enhver rimelig tvil at du var på utestedet den kvelden.
Hvis du drar på politistasjonen og sier du skal hente et fake leg så innrømmer du jo at det er ditt og de får koblet ekte identitet til dokumentforfalskningen.

Så med mindre du vil være dum og få straff så lar du være å gjøre noe som helst mere med dette. Mest sannsynlig gidder ikke dørvakta gå til politiet med det en gang men bare sa det for å gi deg en lærepenge. Kortet er nok klipt og kasta i søpla.
Trådstarter
2 0
takk for svar. satser på at dei klipper kortet og har hørt at politiet får så mangen kort at di ikkje gidd å gjer noke med det