Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4107
Kopiert fra https://www.reddit.com/r/norge/comme...rdmenn_trer_i/

Dette skulle egentlig ha blitt postet under et IT-Freak-Forum, men hvem gir faen. Slett alt du har online, alt, med en gang.

Spiller ingen rolle. Alt du har blir lagret så så mange dager, jeg har det du har det. Selv Freak for helvete lar deg ikke slette all historikk $$$.
Har du husket og handle tilstrekkelig med sølvfolie?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du husket og handle tilstrekkelig med sølvfolie?
Vis hele sitatet...
Velkommen til tråden agent Smith..

Dette er faktisk håreisende, selv om du og andre velger å stikke hodet langt ned i jorda.

Vi burde stå på barrikadene for dette, men folk er vel for opptatt av prisen på melk, brød og den stadig stigende renta for å bry seg. Og så har man selvfølgelig agent Smith syndromet gående, også på freakforum tilogmed.

Men hvis du ikke har noe å skjule har du vel heller ingenting å frykte? ikke sant...
Sitat av 1234ff34 Vis innlegg
Kopiert fra https://www.reddit.com/r/norge/comme...rdmenn_trer_i/

Dette skulle egentlig ha blitt postet under et IT-Freak-Forum, men hvem gir faen. Slett alt du har online, alt, med en gang.

Spiller ingen rolle. Alt du har blir lagret så så mange dager, jeg har det du har det. Selv Freak for helvete lar deg ikke slette all historikk $$$.
Vis hele sitatet...
Syns det er forrykende morro at de (for lenge siden) at det kun gjelder datatrafikk som går ut av landet men gjelder ikke det alt av trafikk uansett?

Skal vi gjøre som Tate brødrene kanskje? Planlegge attentat og ran fra filmer? Hadde vært rått
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du husket og handle tilstrekkelig med sølvfolie?
Vis hele sitatet...

Hva er egentlig tilstrekkelig i sånne tilfeller?
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Velkommen til tråden agent Smith..

Dette er faktisk håreisende, selv om du og andre velger å stikke hodet langt ned i jorda.

Vi burde stå på barrikadene for dette, men folk er vel for opptatt av prisen på melk, brød og den stadig stigende renta for å bry seg. Og så har man selvfølgelig agent Smith syndromet gående, også på freakforum tilogmed.

Men hvis du ikke har noe å skjule har du vel heller ingenting å frykte? ikke sant...
Vis hele sitatet...

Har ikke noe og skjule. Men jeg har mye og frykte, så vist dette kan hindre terror så er jeg med.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har ikke noe og skjule. Men jeg har mye og frykte, så vist dette kan hindre terror så er jeg med.
Vis hele sitatet...
"The only thing we have to fear is fear itself"

- Fraklin D. Roosevelt

Hvis du vil gi opp din frihet i frykt for frykten, hva er igjen?

Du må du vite at sannsynligheten for å bli rammet av terrorisme er eksepsjonelt lav.
Du skaper et eget fengsel for deg selv, i bytte mot en falsk trygghet i form av at big brother skal overvåke deg.

Å masseovervåke uskyldige mennesker er hinsides, uansett hvor mye trygghet du føler du får tilbake.
Overvåkning gjøres allerede innen etterretningstjenesten, der de samarbeider med nesten alle verdens lands etterretningstjenester, med det formål å unngå terroraksjoner og lignende. Ca. 100 terroraksjoner blir avverget som følge av dette per år. I følge en VG-artikkel jeg nylig leste.

Om dette er sant, så vil det nok ikke bety noe for de fleste. Med mindre du kommuniserer med folk på nett, der dere planlegger å drepe noen.
Blir derimot denne infoen også brukt for å ta folk for mindre forbrytelser som å kjøpe hasj, så vil folk forhåpentligvis reagere. Tror ikke de har nok ressurser til dette heller.

Men husk at dette kun er blitt gjort mulig fordi nordmenn stemmer på partier som har godkjent dette. Eller stemt på partier de ikke vet egentlig står for.
Personlig vet jeg at Venstre er sterkt imot dette. Men aner ikke hva andre mener om dette. Men er rimelig sikker på at både FRP, Høyre, AP og SP er for denne typen overvåkning.

Og visst dette er så omfattende og alvorlig som folk i denne tråden skal ha det til så ville det vært førstesidestoff i alle norske medier.
Største negative konsekvens for folk flest er nok at man vil føle at man har mindre ytringsfrihet og bli mer paranoid, fordi alt du skriver blir lagret for en periode.

Gå over til å kun bruke TOR Brwoser visst du ikke vil bli overvåket mer enn du allerede blir.
Sist endret av einsteindragon; 27. september 2023 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
"The only thing we have to fear is fear itself"

- Fraklin D. Roosevelt

Hvis du vil gi opp din frihet i frykt for frykten, hva er igjen?

Du må du vite at sannsynligheten for å bli rammet av terrorisme er eksepsjonelt lav.
Du skaper et eget fengsel for deg selv, i bytte mot en falsk trygghet i form av at big brother skal overvåke deg.

Å masseovervåke uskyldige mennesker er hinsides, uansett hvor mye trygghet du føler du får tilbake.
Vis hele sitatet...

Holder du deg unna alt av sosiale medier?

Facebook, Snapchat osv osv? Leser du alt av cookie varsler nøye før du godkjenner?
Regjeringen sier

"Loven åpner for å lagre metadata om kommunikasjonen som krysser landegrensene.
Data om norsk kommunikasjon vil filtreres ut så langt som mulig. Data som ikke kan filtreres ut,
vil masselagres, men søk i lageret krever godkjennelse fra en domstol. Innholdet i kommunikasjonen vil ikke lagres."


Metadata som lagres, hva vil det si? Er det til/fra, kl/dato, varighet o.l.?
Dette med sosiale medier er vel gådt så langt naa at navn som ikke finnes der blir flagget i et eller annet overvåkingsystem?

Ellers-vpn eller tor samt mullvad browser-så er masseovervåkingen bortkastede penger. Eller tror e-tjenester at målgruppen for åvervåkingen
for det meste sitter på snapchat/face osv?
Noe skurrer.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Om dette er sant, så vil det nok ikke bety noe for de fleste. Med mindre du kommuniserer med folk på nett, der dere planlegger å drepe noen.
Blir derimot denne infoen også brukt for å ta folk for mindre forbrytelser som å kjøpe hasj, så vil folk forhåpentligvis reagere. Tror ikke de har nok ressurser til dette heller.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om at de ikke har nok ressurser, men:
  1. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data om nordmenn
  2. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn mot personer i Norge (med unntak av mot utenlandske aktører / spioner)
  3. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data for politiformål

Hvis E-tjenesten ved et uhell samler inn data om deg, en norsk borger som befinner seg i Norge, så må de slette det.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det handler ikke om at de ikke har nok ressurser, men:
  1. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data om nordmenn
  2. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn mot personer i Norge (med unntak av mot utenlandske aktører / spioner)
  3. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data for politiformål

Hvis E-tjenesten ved et uhell samler inn data om deg, en norsk borger som befinner seg i Norge, så må de slette det.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet vi at dem ikke gjør det alikevel? Jeg har ingen kontroll på om de følger reglene.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Og hvordan vet vi at dem ikke gjør det alikevel? Jeg har ingen kontroll på om de følger reglene.
Vis hele sitatet...
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) er Stortingets kontrollorgan for de hemmelige tjenestene. De fører løpende kontroll over E-tjenesten, FSA, PST og NSM, og kan til enhver tid utføre meldte og uanmeldte inspeksjoner i tjenestene, og har fulle myndighet til å grave i innsamlet data og materiale.

E-tjenestens oppdrag er å gi norske myndigheter et solid beslutningsgrunnlag i saker som gjelder utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk, og din kommunikasjon er neppe av nasjonal interesse. E-tjenesten tjener ingenting på å sitte på masse informasjon om norske borger som de ikke kan bruke til noe som helst, og som utgjør en massiv trussel for deres egen eksistens.

I tillegg er det lurt å ha i mente at innsamlet materiale man ikke kan bruke til noe først og fremst er støy. Støy gjør det vanskeligere å finne det man egentlig ser etter. Å samle inn informasjon om norske borgere - som ikke kan brukes til noe - er i direkte konflikt med oppdraget.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det handler ikke om at de ikke har nok ressurser, men:
  1. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data om nordmenn
  2. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn mot personer i Norge (med unntak av mot utenlandske aktører / spioner)
  3. E-tjenesten har ikke lov til å samle inn data for politiformål

Hvis E-tjenesten ved et uhell samler inn data om deg, en norsk borger som befinner seg i Norge, så må de slette det.
Vis hele sitatet...
Amerikanske myndigheter påstod vel nøyaktig det samme med NSA også. De skulle aldri i verden følge med på noe om helst om det amerikanske statsborgere holdt på med.

Men gjennom Edward Snowden kom det selvfølgelig frem at ordene deres ikke var verdt en forbanna dritt uansett. Selvfølgelig kommer de til å få med seg ting som deres egne borgere holdt på med også.
Folk er veldig kritiske til staten og det er nå vell og bra sikkert. Men vil tørre og påstå at så lite som 3 prosent av oss bryr seg om ting dem godtar når dem lager konto på diverse sosialemedier, vipps autopass, bankkort mnd kort på buss div parkeringsapper og en hel haug til.

Og som tias nevner så er det ikke sånn at det skal sitte 50000 mennesker og lese alt som blir skrevet. Det må en rettskjennelse til for at noe kan brukes, noe jeg regner med di ferreste av oss trenger og bekymre seg for. Tror dere som kjøper noen gram narkotika enda kan puste med magen og ikke bekymre dere
For en som har liten interesse, og dermed lav kunnskap om data & IT, hva innebærer dette?
Hva bør man være påpasselig på, dos and donts?
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvis E-tjenesten ved et uhell samler inn data om deg, en norsk borger som befinner seg i Norge, så må de slette det.
Vis hele sitatet...
Ja, men da er jo alt greit. Ingenting å være bekymret for her i det hele tatt. /s
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Folk er veldig kritiske til staten og det er nå vell og bra sikkert. Men vil tørre og påstå at så lite som 3 prosent av oss bryr seg om ting dem godtar når dem lager konto på diverse sosialemedier, vipps autopass, bankkort mnd kort på buss div parkeringsapper og en hel haug til.

Og som tias nevner så er det ikke sånn at det skal sitte 50000 mennesker og lese alt som blir skrevet. Det må en rettskjennelse til for at noe kan brukes, noe jeg regner med di ferreste av oss trenger og bekymre seg for. Tror dere som kjøper noen gram narkotika enda kan puste med magen og ikke bekymre dere
Vis hele sitatet...

Problemet er jo ikke først og fremst hva dataen brukes til i dag, men hvor lite som skal til for at data "som allerede samles kan bistå politiet i deres viktige oppgaver med å motvirke smugling av svinekjøtt og trygdesvindel". Normalt skulle man vel advart mot at man kan få ekstremister i regjering, men nå har vi allerede en justisminister som nektet å beklage både politiets overgrep i rus-saker, og når terroristen fikk skyte fritt.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Problemet er jo ikke først og fremst hva dataen brukes til i dag, men hvor lite som skal til for at data "som allerede samles kan bistå politiet i deres viktige oppgaver med å motvirke smugling av svinekjøtt og trygdesvindel". Normalt skulle man vel advart mot at man kan få ekstremister i regjering, men nå har vi allerede en justisminister som nektet å beklage både politiets overgrep i rus-saker, og når terroristen fikk skyte fritt.
Vis hele sitatet...
Dataen kan jo ikke brukes uten rettskjennelse. Noe jeg tviler på kommer Til og bli brukt mot smugling av svinekjøtt. Og folk som driver med trygdesvindel fortjener og bli røvkjørt av staten uansett. Og det uten glidemiddel
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Folk er veldig kritiske til staten og det er nå vell og bra sikkert. Men vil tørre og påstå at så lite som 3 prosent av oss bryr seg om ting dem godtar når dem lager konto på diverse sosialemedier, vipps autopass, bankkort mnd kort på buss div parkeringsapper og en hel haug til.

Og som tias nevner så er det ikke sånn at det skal sitte 50000 mennesker og lese alt som blir skrevet. Det må en rettskjennelse til for at noe kan brukes, noe jeg regner med di ferreste av oss trenger og bekymre seg for. Tror dere som kjøper noen gram narkotika enda kan puste med magen og ikke bekymre dere
Vis hele sitatet...
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Dataen kan jo ikke brukes uten rettskjennelse. Noe jeg tviler på kommer Til og bli brukt mot smugling av svinekjøtt. Og folk som driver med trygdesvindel fortjener og bli røvkjørt av staten uansett. Og det uten glidemiddel
Vis hele sitatet...

Nei, dataene skal ikke brukes uten rettskjennelse, på samme viset som som borgere ikke skal nakenvisiters, få tvangsopplåst mobil osv. grunnet mistanke om brukerdoser. Problemet er at politiet gang etter gang hopper bukk over lover og regler - helt uten at det får konsekvenser. Hvorfor tror vi disse registerne er forskjellige?


NAV har svin på skogen
https://e24.no/karriere-og-ledelse/i...-avsloere-juks


Bergen kommune har vel permanent brudd på regelverket:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/z...a-datatilsynet


Og til slutt husker vi vel alle at politiet foretrekker å legge ut gjenkjennelig informasjon på Twitter
https://www.digi.no/artikler/datatil...olitiet/524730 (som vel er b3dre en TikTok...)


https://www.tronderdebatt.no/politie.../o/5-122-42763
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Dataen kan jo ikke brukes uten rettskjennelse. Noe jeg tviler på kommer Til og bli brukt mot smugling av svinekjøtt. Og folk som driver med trygdesvindel fortjener og bli røvkjørt av staten uansett. Og det uten glidemiddel
Vis hele sitatet...
En del som blir anklaget for "trygdesvindel" har faktisk ikke begått noe kriminelt da. Men likevel blir de anklaget av NAV, hengt ut som en "svindler" og havner i fengsel. Bare fordi NAV ikke klarer (eller gidder?) å lære seg hvordan regelverket faktisk var med til å fungere.

https://www.nrk.no/norge/_-jeg-har-g...tt.-1.16545936
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Holder du deg unna alt av sosiale medier?

Facebook, Snapchat osv osv? Leser du alt av cookie varsler nøye før du godkjenner?
Vis hele sitatet...
Jeg er litt mer kritisk nå, enn jeg var før.
Men klart, jeg har mine svin på skogen jeg også..

Poenget mitt er at dette er en skummel retning å gå. Uansett om informasjonen skal brukes til gode formål, kan dette i feil hender ha katastrofale følger.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner skal jeg si deg.

Hvor langt unna er vi et social credit system i vesten? Jeg tror dette kan være starten, og dit vil ikke jeg.

Derfor er jeg skeptisk til utvikling i denne retningen.
Du står vel å forsvarer avgjørelsen om å innføre noe sånt også tenker jeg? I bytte mot "litt trygghet"?
Sist endret av Heimdall-; 27. september 2023 kl. 17:32.
Sitat av Fishface Vis innlegg
En del som blir anklaget for "trygdesvindel" har faktisk ikke begått noe kriminelt da. Men likevel blir de anklaget av NAV, hengt ut som en "svindler" og havner i fengsel. Bare fordi NAV ikke klarer (eller gidder?) å lære seg hvordan regelverket faktisk var med til å fungere.

https://www.nrk.no/norge/_-jeg-har-g...tt.-1.16545936
Vis hele sitatet...
Så siden noen blir feilaktig dømt så rettferdiggjør det trygdesvindel? Det du vil frem til?

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Jeg er litt mer kritisk nå, enn jeg var før.
Men klart, jeg har mine svin på skogen jeg også..

Poenget mitt er at dette er en skummel retning å gå. Uansett om informasjonen skal brukes til gode formål, kan dette i feil hender ha katastrofale følger.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner skal jeg si deg.

Hvor langt unna er vi et social credit system i vesten? Jeg tror dette kan være starten, og dit vil ikke jeg.

Derfor er jeg skeptisk til utvikling i denne retningen.
Du står vel å forsvarer avgjørelsen denne gangen også tenker jeg? I bytte mot "litt trygghet"?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er alt for naiv. Men jeg bekymrer meg ikke for at staten skal snoke i mitt privat liv. Vi er fucka uansett. Og vist du er så bekymret for dette. Så burde du slette alle konto kaste mobilen på sjøen. Og flytte til ett land som ligger 50 år bak i tiden. Og det du skriver om at det er liten sjangs for terror, der må jeg og si meg ening. Men faren for at det skjer noe snart. Den blir bare større og større dessverre
Sist endret av 5FDP; 27. september 2023 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Mulig jeg er alt for naiv. Men jeg bekymrer meg ikke for at staten skal snoke i mitt privat liv. Vi er fucka uansett. Og vist du er så bekymret for dette. Så burde du slette alle konto kaste mobilen på sjøen. Og flytte til ett land som ligger 50 år bak i tiden. Og det du skriver om at det er liten sjangs for terror, der må jeg og si meg ening. Men faren for at det skjer noe snart. Den blir bare større og større dessverre
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke særlig redd for at staten skal snoke i mitt privatliv. Og er helt enig i det du sier med at jeg burde slette alle some-kontoer, for det er faktisk hinsides hva vi egentlig godtar..
Problemet er at om vi ikke setter ned foten for slike ting, er det èn vakker dag for sent å snu.
Dette burde være en prinsippsak, og vi må verne om vår frihet!

Samfunnet i dag går mot mer totalitært styre i diverse vestlige demokratier også.. Ikke at jeg tror noen gang at Norge blir et diktatur, men vi aner ikke hvem som styrer landet om 20 år.. Da er det veldig bra at staten ikke har fullmakt på å kunne overvåke uskyldige borgere uten motstand, fordi vi en gang i tiden byttet dette mot "litt trygghet".

Ja, verden er dritt for tiden. Men vi kan ikke gi opp, og bare "la det stå til" for det - mener jeg.
Så får du være så uenig du bare vil. Jeg synes bare argumentasjonen din er mer basert på frykt enn kunnskap om dette. Det er skummelt, selv om du kanskje føler at det er for din trygghet
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja, men da er jo alt greit. Ingenting å være bekymret for her i det hele tatt. /s
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre enn å fortelle om innholdet i loven, og hvilke kontrollmekanismer Stortinget har for å sørge for at denne blir fulgt.

Du kan forresten anta at de fleste land i verden har denne typen kapabilitet nå. Den totale listen er naturlig nok ikke offentlig, men land vi typisk pleier å sammenligne oss med som Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, USA, Canada, New Zealan, Australia m.fl. er alle åpne om denne kapabiliteten. Sverige har hatt denne kapabilitet siden 2008.

Jeg vet ikke om det er betryggende eller skremmende for deg, men personlig bruker jeg svært lite tid på å bekymre meg over hva norske myndigheter vet om meg.

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Problemet er at om vi ikke setter ned foten for slike ting, er det èn vakker dag for sent å snu.
Dette burde være en prinsippsak, og vi må verne om vår frihet!
Vis hele sitatet...
Stortingets Utenriks- og forsvarskomite holdt en åpen høring om lovforslaget i mai 2020. Da hadde du muligheten til å komme med innspill og kommentarer til lovforslaget.
Sist endret av Tias; 27. september 2023 kl. 21:26.
Sitat av Tias Vis innlegg
Stortingets Utenriks- og forsvarskomite holdt en åpen høring om lovforslaget i mai 2020. Da hadde du muligheten til å komme med innspill og kommentarer til lovforslaget.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at jeg ikke var der og sa mitt?

Mange har ytret sin bekymring imot dette. Men det har ikke blitt noen endring i vedtaket for det.. Hva er poenget ditt egentlig?
Sist endret av Heimdall-; 27. september 2023 kl. 21:46.
Vil dere ikke ha masseovervåkning? Så ikke stem på et parti som er for dette ved neste stortingsvalg, stem på et som er imot.
Les deg opp på partiprogrammet og ikke lytt til et eneste ord av det de sier i media. Det er i partiprogrammet det står hva de faktisk er for og imot.

Er også veldig sikker på at for å finne ut hva du skriver i chatten på facebook så må de enten få tilltatelse og innholdet utlevert av Facebook. Ellers så må man hacke systemet, altså facebook.
Sist endret av einsteindragon; 27. september 2023 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Hva får deg til å tro at jeg ikke var der og sa mitt?

Mange har ytret sin bekymring imot dette. Men det har ikke blitt noen endring i vedtaket for det.. Hva er poenget ditt egentlig?
Vis hele sitatet...
På grunn av covid ble det gjennomført som en videokonferanse, ikke et fysisk arrangement.

Poenget mitt er bare at dette allerede har vært på offentlig høring, og folk har fått si sitt.
Spennende lesing, staten bryr seg vel fint lite om de skal håndheve det regelverket eller ikke. Personlig så tror jeg at terskelen for å få ut den infoen man trenger blir veldig liten.

Det er ikke spørsmål om noen hacker seg inn, men når.

Det blir veldig trivelig tipper jeg, darknet kommer til å ta imot alle mulige opplysninger med åpne armer.

Kanskje jeg også klarer å skaffe meg en grei deal til billig penge, alltid lurt på hvordan det er å være big brother å ha kontroll på hva naboene holder på med.

Men men men, hvis man ikke har noe å skjule så er det ingenting å være redd for, så synd at det ikke er mulig å gå tilbake når ting begynner å akselerere.

Heia Norge!!!
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Men men men, hvis man ikke har noe å skjule så er det ingenting å være redd for, så synd at det ikke er mulig å gå tilbake når ting begynner å akselerere.

Heia Norge!!!
Vis hele sitatet...
Alle har noe å skjule. Noen mer enn andre.
Men hvis noen faktisk planlegger terror-angrep / attentat eller noe lignende, så kommer de selvfølgelig aldri til å skrive for eksempel på e-post, på Facebook / Instagram / Snapchat (eller med tekstmeldinger på telefonen) at hei, da sprenger *en spesifikk bygning* på YY klokkeslett om fire dager da, akkurat som planlagt?? liksom. Dette kommer mest sannsynlig ALDRI til å skje, nettopp fordi de burde være klare over at Internett blir overvåket og det er vel mye bedre å være "føre var" i stedet for å legge ut om planer på Internett.

Den eneste som masse-overvåkning av denne typen klarer å samle inn er nettopp helt vanlige borgere som ikke har peiling på hvordan man kanskje kan beskytte seg. Eller fordi de gir blanke pokker, fordi de mener at de ikke har noe å skjule for myndighetene. Selv om en terrorist er så til de grader KØRKA i hodet at man skriver om planene sine på Internett i forkant av angrepet, så har man selvfølgelig null og niks "garanti" for at myndighetene faktisk kommer over sånn informasjon, og så forhindre angrepet i tide. E-tjenesten blir vel så fullstendig oversvømt av alt mulig annet dill og dall som vanlige uskyldige borgere skriver om.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men hvis noen faktisk planlegger terror-angrep / attentat eller noe lignende, så kommer de selvfølgelig aldri til å skrive for eksempel på e-post, på Facebook / Instagram / Snapchat (eller med tekstmeldinger på telefonen) at hei, da sprenger *en spesifikk bygning* på YY klokkeslett om fire dager da, akkurat som planlagt?? liksom. Dette kommer mest sannsynlig ALDRI til å skje, nettopp fordi de burde være klare over at Internett blir overvåket og det er vel mye bedre å være "føre var" i stedet for å legge ut om planer på Internett.

Den eneste som masse-overvåkning av denne typen klarer å samle inn er nettopp helt vanlige borgere som ikke har peiling på hvordan man kanskje kan beskytte seg. Eller fordi de gir blanke pokker, fordi de mener at de ikke har noe å skjule for myndighetene. Selv om en terrorist er så til de grader KØRKA i hodet at man skriver om planene sine på Internett i forkant av angrepet, så har man selvfølgelig null og niks "garanti" for at myndighetene faktisk kommer over sånn informasjon, og så forhindre angrepet i tide. E-tjenesten blir vel så fullstendig oversvømt av alt mulig annet dill og dall som vanlige uskyldige borgere skriver om.
Vis hele sitatet...
I den artikkelen som jeg nevnte tidligere så kom det frem at Etterretningstjenesten hadde klart å hacke og overvåke en kryptert chattetjeneste som svært mange kriminelle benyttet fordi den var blant de sikreste krypterings tjenestene som finnes. Men de klarte det til slutt, tror det var en felles innsats der mange land jobbet sammen for å klare å bryte ned all krypteringsbeskyttelsen dette systemet hadde. Det var ekstremt vanskelig å bryte seg inn og overvåke denne chattetjenesten, men som resultat av at de klarte dette så har hundrevis, kanskje tusenvis av planlagte terroraksjoner blitt avverget worldwide. De som brukte denne tjenesten var alle overbevist om at her kunne de snakke fritt om alt de planlagte, noe de egentlig kunne også. Fordi det var en ekstremt sikker chattetjeneste, helt til verdens etteretningstjenester klarte å knekke koden.

Det var kanskje derimot ikke så smart å fortelle til media at denne krypterte chattetjenesten nå ikke var sikker lenger. For ved å fortelle det til vg så fortalte de det også til de som brukte tjenesten. Men mener å huske at det ble nevnt i artikkelen at etterretningstjenesten hadde gitt vg forbud mot å si at de hadde klart å hacke denne tjenesten av opplagte grunner og at vg hadde sittet på denne informasjonen i flere måneder før de til slutt fikk lov til å avsløre det. Så det ble nok gjort som del av en nøye planlagt strategi.

Det var i forbindelse med etterforskningen av terrorangrepet mot denne klubben for homofile, og hvordan samarbeidet mellom PST og Etterretningstjenesten hadde vært i forbindelse med denne saken at de ga VG grønt til å avsløre dette.

Kanskje hadde de skapt et eget nytt kryptert system som de har full kontroll over, og ved å avsløre dette så har de lurt mange til å benytte denne chattetjtenesten til planlegging av fremtidige terroraksjoner. Noe som vil være som å gå inn til hovedkontoret til etterretningstjenesten eller PST og sitte seg ned der og høylytt planlegge en terroraksjon i f.eks. Sverige, Norge eller Tyrkia.

Sannheten er egentlig at den sikreste måten å planlegge en terroraksjon, der kommunikasjon er nødvendig, er ved å kommunisere via vanlige fysiske brev. For de blir ikke akkurat overvåkt på noe vis.
Sist endret av einsteindragon; 28. september 2023 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Graden av sikker er like mye hos brukeren som i teknologien, man kan benytte klarteksttjenester til sann 2-faktor autentisering. Det samme gjelder chattetjenester, har du ikke på slett etter 5 min så er tjenesten ikke sikker uansett hvor god krypteringen er.

Jeg er mest spent på misbrukspotensialet i overdosen av informasjon fra "the information highway." Hva vil denne overvåkningen kunne resultere i? Noe godt? Rein galskap? Kun maktmisbruk?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men hvis noen faktisk planlegger terror-angrep / attentat eller noe lignende, så kommer de selvfølgelig aldri til å skrive for eksempel på e-post, på Facebook / Instagram / Snapchat (eller med tekstmeldinger på telefonen) at hei, da sprenger *en spesifikk bygning* på YY klokkeslett om fire dager da, akkurat som planlagt?? liksom. Dette kommer mest sannsynlig ALDRI til å skje, nettopp fordi de burde være klare over at Internett blir overvåket og det er vel mye bedre å være "føre var" i stedet for å legge ut om planer på Internett.

Den eneste som masse-overvåkning av denne typen klarer å samle inn er nettopp helt vanlige borgere som ikke har peiling på hvordan man kanskje kan beskytte seg. Eller fordi de gir blanke pokker, fordi de mener at de ikke har noe å skjule for myndighetene. Selv om en terrorist er så til de grader KØRKA i hodet at man skriver om planene sine på Internett i forkant av angrepet, så har man selvfølgelig null og niks "garanti" for at myndighetene faktisk kommer over sånn informasjon, og så forhindre angrepet i tide. E-tjenesten blir vel så fullstendig oversvømt av alt mulig annet dill og dall som vanlige uskyldige borgere skriver om.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfo disse meldingene i dag blir embedded i TolTok-videoer.

PS. Hører dere ikke mer fra meg, har PST vært å hentet meg til avhør. :-D
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Spennende lesing, staten bryr seg vel fint lite om de skal håndheve det regelverket eller ikke. Personlig så tror jeg at terskelen for å få ut den infoen man trenger blir veldig liten.

Det er ikke spørsmål om noen hacker seg inn, men når.

Det blir veldig trivelig tipper jeg, darknet kommer til å ta imot alle mulige opplysninger med åpne armer.

Kanskje jeg også klarer å skaffe meg en grei deal til billig penge, alltid lurt på hvordan det er å være big brother å ha kontroll på hva naboene holder på med.

Men men men, hvis man ikke har noe å skjule så er det ingenting å være redd for, så synd at det ikke er mulig å gå tilbake når ting begynner å akselerere.

Heia Norge!!!
Vis hele sitatet...
Hvis det er tilfelle, burde ikke denne informasjonen i så tilfelle allerede være tilgjengelig? Hvorfor er ikke informasjon om naboen din hacket og publisert fra fra etterretningstjenestene i Sverige, Danmark, USA, Canada, UK, Estland, Tyskland, Frankrike, Russland, Kina, eller noen av de sikkert 100+ landene som driver med signaletterretning og har kabelaksess tilsvarende den Norge nå får? De organisasjonene har jo, tross alt, både lovhjemmel og interesse av å samle inn informasjon om norske borgere, noe den norske E-tjenesten ikke har.

Det sagt, om du skulle ønske å prøve deg på våre nasjonale tjenester for å finne informasjon om naboen: PST er Norges innenlandsetterretningstjeneste, altså for nasjonale forhold innenfor Norges grenser eller som er begått av nordmenn i Norge. E-tjenesten er på sin side Norges utenlandsetterretningstjeneste, for forhold utenfor Norges grenser, og som ikke omhandler nordmenn. Om du ønsker å finne informasjon om naboen din har du derfor langt større sannsynlighet for å finne noe om du bryter deg inn hos PST og leter der, enn om du bryter deg inn hos E-tjenesten.
Husk også på at visst dette blir misbrukt og vi begynner å bli en politistat så er det alltid andre land i vesten som overvåker. Og reaksjoner i form av spesielt EU-sanksjoner vil komme, spesielt visst borgerne gjør motstand.
Kabelaksess til all trafikk som passerer landegrensene er vel en ting. men for å se inhold i chat/andre tjenester trenger de ha ssl sertifikatene tilhver tjeneste. Har de det?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Husk også på at visst dette blir misbrukt og vi begynner å bli en politistat så er det alltid andre land i vesten som overvåker. Og reaksjoner i form av spesielt EU-sanksjoner vil komme, spesielt visst borgerne gjør motstand.
Vis hele sitatet...
Det har de begynt med for god stund siden, idag kom det frem på nyhetene at svergie skal kjøre på med flere overvåknings kamera.

Sikkert bra med tanke på det som skjer i landet, men så kan man begynne å lure om mye eller noe av dette kan være planlagt, nettopp for å øke overvåkning.

Det kommer til Norge også om ikke så lenge er jeg rimelig sikker på. Det å mikse kulturer til den grad aldri er god idé, dessverre hadde ikke Norge klart seg uten utenlandsk arbeidskraft.

Nesten 1/5 person er ikke etnisk norsk, inkludert meg.
Sist endret av Trooploop; 3. oktober 2023 kl. 12:31.
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Det å mikse kulturer til den grad aldri er god idé
Vis hele sitatet...
Siden når? Problemet er vel heller at man har plassert folk med veldig annerledes kultur for tett uten å ta hensyn til sosioøkonomiske forhold og andre hensyn. Små leiligheter, mange barn, skepsis til det offentlige, osv.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Siden når? Problemet er vel heller at man har plassert folk med veldig annerledes kultur for tett uten å ta hensyn til sosioøkonomiske forhold og andre hensyn. Små leiligheter, mange barn, skepsis til det offentlige, osv.
Vis hele sitatet...
I Polen bor det ca. 38 millioner folk, der omtrent 1mill har utenlandsk bakgrunn. Det har ikke vært eneste terror angrep, kanskje det kommer men enn så lenge så kan man trygd bo der.
Norge er på lik linje siden folk er flinke å tilpasse seg Norsk kultur noelunde, men ting kan skli ut etter hvert.

Svergie derimot har tatt inn uffatelig mange innvandrere som ikke klarer assimilere seg helt, og det er rimelig drøyd der borte, ringer det noen bjeller eller?

Poenget mitt, siden dette er tråd ang. e-tjenesten - hva om dette er planlagt? Dersom man får nok kulturelle forskjeller så blir det bråk, som igjen gir veldig god grunnlag for myndighetene å øke overvåkning på sin egen befolkning - for å "avverge" potensiell terror.

Dette fører sakte og sikkert til en politistat der vi til slutt har knapt rettigheter igjen, og privatlivet slutter å eksistere. Jeg ønsker meg ikke noe point system som i Kina f.eks. Ønsker ikke en stor bror som passer på om du forholder deg til loven, til enhver tid.

E-tjenesten er jo en grei start, så si alt datatrafikk krysser jo landgrenser så da må man finne alternative måter å beskytte sin rett til privat liv. Hva hvis lovgivningen endrer seg voldsomt i fremtiden, og en kunne bli straffet for noe man har gjort for flere år siden?, alt er jo lagret og servert svart på hvitt, terskel på innsyn til slike opplysninger mener jeg blir ganske lav uansett.

Om noen liker slik overvåkning er det bare å melde seg inn i big brother eller annet lignende fjas, ikke press det på folket.