Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4400
Heisann!

Jeg fikk denne linken av en kompis som er hardtrener. Han sa at det var en kjip men relativt effektiv måte å forbrenne fett på, nemlig å sitte i et iskaldt badekar. (Med isbiter.)


http://highlifeworkout.com/2011/03/0...-for-fat-loss/


Utifra det de forteller, virker det logisk. Men ville det virkelig fungert? Eller er dette svada som slankepiller osv? Og er det ikke sånn at man får frostskader etter 10-15 min i iskaldt vann?
Jeg ville ikke tullet med sånt helt uten videre, fort å bli alvorlig nedkjølt. Neppe noe god opplevelse, men det virker jo logisk at det vil ha en viss effekt hvis det gjøres jevnlig over tid.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det han mener er vel at når du fryser bruker kroppen mer energi på å holde varmen, altså hvis du går på underskudd vil du miste vekt.
Tviler på at det er spesielt effektivt, pluss at du risikerer hypotermi.

Du risikerer neppe frostskader i vanlig forstand, men alvorlig nedkjøling, ja... Vil du forbrenne fett? Ta deg en jogge-/spasertur.
Har hørt at det er bra for forbrenningen å ha det kjølig der du oppholder deg, men isvann hadde jeg nok droppet.
Uansett tror jeg du får minimal virkning ved å ha det kjølig. Man forbrenner også mer når man spiser sterkt kryddret mat.
Antall kalorier du forbrenner mer pr dag kan du sikkert telle på en hånd
Det fungerer. Det var en artikkel om det i illustrert vitenskap, og det er påvist at det øker mengden brunt fett i kroppen (da gjerne på bekostning av det hvite). Brunt fett er rett og slett bare små forbrenningsovner som brenner fett for å skape varme. Reinsdyr har brunt fett under huden om jeg ikke tar feil, og man har en del som småbarn også. Uansett, om du fryser 10-15 minutter dagen eller noe i den duren, ville nok valgt litt mer, vil man få mer brunt fett over tid, og det vil føre til at man blir varmere som følge av økt forbrenning. Du behøver ikke sette deg i et isbad, men om du står i lite klær på verandaen om vinteren i 30 min eller noe burde holde i massevis. Tror 10 min er tilstrekkelig da.

edit: det var også snakk om å oppholde seg på steder med tynnere luft også. de ble påvist at det fungerte fordi hjertet måtte slo oftere, noe som førte til høyere forbrenning noen mellomtjukke menn gikk ned noen kilo, og de spiste like mye som før
Sist endret av Lirkepirk; 28. september 2011 kl. 19:47.
Spørsmålet er egentlig hvor stor evne kroppen har til å regulere varmeproduksjonen etter behov. Teorien bak det er det ingenting å tvile på, å opprettholde 37 grader krever mer energi jo mer varme du avgir til omgivelsene pr tid. Men når du fryser er kroppens første mekanismer å trekke blodet ut av hud og muskler, i et forsøk på å redusere varmetapet til omgivelsene.

Er varmetapet fortsatt høyere enn varmeproduksjonen vil kjernetemperaturen etterhvert synke, og til slutt dør du. Om kroppen hadde en effektiv måte å bare "sette opp forbrenningen" ifht omgivelsene så ville vi aldri vært særlig kalde. Så alt i alt tror jeg det er en relativt dårlig slankemetode i praksis.
Joda, dette fungerer, men du må gjenta det over tid for å få effekt. "Gratis" slanking finnes ikke, og 15-30 minutter i kaldt vann hver dag er ikke så veldig digg.
Både innsatsen for å holde kroppen varm i badet og for å få igjen varmen etterpå vil kreve mer energi enn å sitte i et lunkent rom, men det går neppe mange hundre kaloriene. Så strengt tatt kan du like gjerne bruke denne halvtimen på å støvsuge, vaske gulvene eller rydde i kjellerboden. Hvis du i tillegg kler deg lett og lufter samtidig får du dobbel effekt. Enda en gevinst er at 30 minutters isbad kun medfører forbrenning, 30 minutters støvsuging hjelper også på kondisjon...
Jeg tilbrakte 4 uker i iskalde vintersverige for noen år tilbake. Ingen isolasjon, dårlige vinduer, lite klær. Dyna frøys fast i veggen om natta, så kaldt var det.
Jeg frøys non-stop disse ukene, såpass at jeg ikke klarte å sove om natta. Det å gjøre noe i det hele tatt var en kamp.
Når jeg kom hjem til isolasjon og varmtvann hadde jeg gått ned masse kilo. Kanskje det er en idè? Bare ta på deg svært lite klær til viteren og åpne opp alle vinduer til hjemmet.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg tilbrakte 4 uker i iskalde vintersverige for noen år tilbake. Ingen isolasjon, dårlige vinduer, lite klær. Dyna frøys fast i veggen om natta, så kaldt var det.
Jeg frøys non-stop disse ukene, såpass at jeg ikke klarte å sove om natta. Det å gjøre noe i det hele tatt var en kamp.
Når jeg kom hjem til isolasjon og varmtvann hadde jeg gått ned masse kilo. Kanskje det er en idè? Bare ta på deg svært lite klær til viteren og åpne opp alle vinduer til hjemmet.
Vis hele sitatet...
Fryse i 4 uker høres ikke digg ut og det er lett å bli syk når du fryser.

Nei, spis mindre og tren mer.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fryse i 4 uker høres ikke digg ut og det er lett å bli syk når du fryser.

Nei, spis mindre og tren mer.
Vis hele sitatet...
Det var ikke direkte digg nei, helt motsatt. Men, svært effektivt Dog, jeg kommer nok ikke til å dra dit igjen.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Det er ikke like lett å spise mindre og trene mer når jeg ikke burde hardtrene pga hjerteoperasjon..

Men jeg er på saken om å spise mindre og være mer aktiv uansett ^^
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg bader i bekken som renner forbi huset jeg bor i hver morgen kl 07 som det første jeg gjør når jeg står opp. Ganske jævlig å ligge dautrøtt i deilig varm seng, og så må man opp og løpe helt ned til bekken på den kalde plenen og hive seg uti. Man våkner med et sjokk, og det brenner i kroppen etterpå :P
Sist endret av griped; 29. september 2011 kl. 16:35.
Håper du kommer til finmark en vinter også skal du gjerne få fryse i 1-2 timer.. Det er ikke godt.
Du skjelver, hakker tenner, nummen, sliter med å gå ettervært, du vil bare sitte iro, etc..

Ettersom kroppen setter igang skjelving og slikt så er det nok sant at du starter forbenningen. Kroppen prøver og få igjen varmen.
Det fungerer, men det er vel bare fordi kroppen forbrenner mer kalorier for å holde seg varm. En enkel måte å ta dette i bruk på, er å dusje i kaldt vann. Dusje er noe de fleste gjør daglig, så du slipper å bruke ekstra tid på å gå ned i vekt . Du tåler etterhvert kulde mye bedre også.
Det er en enkel grunn til at dette fungerer, det er derfor trening ute på vinteren er veldig effektivt.
Når det er kaldt ute bruker kroppen mye energi bare på å holde seg varm, derfor spiser man også mer om vinteren.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det er ikke like lett å spise mindre og trene mer når jeg ikke burde hardtrene pga hjerteoperasjon..

Men jeg er på saken om å spise mindre og være mer aktiv uansett ^^
Vis hele sitatet...
"Er det noen som ikke bør gjennomføre intervalltrening?
Treningen benyttes av hjertepasienter, KOLS-pasienter, Post-poliopasienter, overvektige og flere pasientgrupper helt uten problemer. Hvis du greier å gå i 4 minutter, kan du trene intervalltrening. Vi har ikke funnet noen pasienter eller andre som ikke kan trene slik. Selv meget dårlige hjertesviktpasienter trener intervaller, men da under overvåkning. Motbakkeintervaller er også skånsomt for beina i langt større grad enn flatløp. Noen kan i starten få litt stive legger, men dette gir seg etter noen få treningsøkter. Det er ikke funnet noen negative effekter av intervalltrening."

https://www.tn.no/drivkraft/artikler...-4-intervaller
Ja frysing øker forbrenning, men i de fleste tilfeller går det opp i opp pga økt matlyst og spising pga kulden.

Folk med ekstrem overvekt bør ikke løpe, og bør være forsiktig med til og med gange pga av mulighet for varige skader på kne og bein.

Så nei alle bør ikke gjennomfør intervalltrening om du tenker på løping etc. Man kan jo trene intervall i basseng dog.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xavi0n Vis innlegg
Når det er kaldt ute bruker kroppen mye energi bare på å holde seg varm, derfor spiser man også mer om vinteren.
Vis hele sitatet...
Eg har ingen problemer med å bli svett på vinterstid, og hovudproblemet når du trener er jo å kvitte seg med overskotsvarme, ikkje for lite varme.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av gitarhenrik Vis innlegg
"Er det noen som ikke bør gjennomføre intervalltrening?
Treningen benyttes av hjertepasienter, KOLS-pasienter, Post-poliopasienter, overvektige og flere pasientgrupper helt uten problemer. Hvis du greier å gå i 4 minutter, kan du trene intervalltrening. Vi har ikke funnet noen pasienter eller andre som ikke kan trene slik. Selv meget dårlige hjertesviktpasienter trener intervaller, men da under overvåkning. Motbakkeintervaller er også skånsomt for beina i langt større grad enn flatløp. Noen kan i starten få litt stive legger, men dette gir seg etter noen få treningsøkter. Det er ikke funnet noen negative effekter av intervalltrening."

https://www.tn.no/drivkraft/artikler...-4-intervaller
Vis hele sitatet...
Problemet mitt er at om jeg får for høyt blodtrykk over lengere tid så kan det starte en utposning på blodårer osv, akuratt som utposningen jeg hadde på hovedpulsåren inn til hjertet. Derfor jeg anbefales å ikke hardtrene. (Altså holde en tung ting så lenge jeg kan osv)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Problemet mitt er at om jeg får for høyt blodtrykk over lengere tid så kan det starte en utposning på blodårer osv, akuratt som utposningen jeg hadde på hovedpulsåren inn til hjertet. Derfor jeg anbefales å ikke hardtrene. (Altså holde en tung ting så lenge jeg kan osv)
Vis hele sitatet...
Tren kortere og ikke så hardt. Med hjerteproblemer er det i hvert fall ikke løsningen å sitte i kaldt vann over lengre tid. Kulde gjør at blodårer trekker seg sammen, og når du varmes igjen vil de ekspandere igjen, og jeg kan ikke se at dette er noe bra for personer med hjerteproblemer. Tren korte intervaller, kutt ut sjokolade og lignende og få i deg masse proteiner.

Det er faktisk flere kroppsbyggere og fitness personer som bruker så mye som 50x2 eller x3, og aldri til utmattelse. En ikke trene med tunge vekter for å bli tynnere (heller tvert om)
Er folk virkelig så tafatte at de vurderer å sitte på stumpen i 15-30 minutter dekket i iskaldt vann fremfor å ta seg en tilpasset treningsøkt? Dette må jo være definisjonen på latskap.
Sist endret av Restyle; 29. september 2011 kl. 19:02.
TS: Som jeg har sagt til deg tidligere, ta kontakt med din kardiolog/ thoraxkirurg...

Ja, man brenner masse kalorier av å fryse. Det er en todelt sak. Den ene komponenten er skjelving, og den andre er delen kommer av at kroppen aktiverer en rekke forbrenningsprosesser som bare har som hensikt å produsere varme, såkalt non-shivering thermogenesis.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Tren kortere og ikke så hardt. Med hjerteproblemer er det i hvert fall ikke løsningen å sitte i kaldt vann over lengre tid. Kulde gjør at blodårer trekker seg sammen, og når du varmes igjen vil de ekspandere igjen, og jeg kan ikke se at dette er noe bra for personer med hjerteproblemer. Tren korte intervaller, kutt ut sjokolade og lignende og få i deg masse proteiner.

Det er faktisk flere kroppsbyggere og fitness personer som bruker så mye som 50x2 eller x3, og aldri til utmattelse. En ikke trene med tunge vekter for å bli tynnere (heller tvert om)
Vis hele sitatet...
Please. Hvorfor kommenterer du på hva personer med hjertesykdom, og særlig denne unge mannen med et tidligere aortaaneurysme, bør trene, med mindre du er kardiolog? Dersom du må slå opp AA kan du bare glemme det synes nå jeg. Ikke det at jeg mener at det du sier om å ikke sitte i iskaldt vann er galt. Den siste delen er jeg ikke helt enig i. Dersom han har tidligere AA med stor predisposisjon spørs det om han i det hele tatt burde trene noe styrke.
vell du forbrenner jo å LITT ved å drikke kaldt vann siden kroppen din bruker energi på å varme opp vannet.. så å sitte i et iskaldt badekar burde vell å fungere, mulig det er edre å bare ha en litt kjølig temperatur i huset ditt..
Sist endret av PoteterOgMolasse; 30. september 2011 kl. 04:16.
Sitat av qeinar Vis innlegg
vell du forbrenner jo å LITT ved å drikke kaldt vann siden kroppen din bruker energi på å varme opp vannet.. så å sitte i et iskaldt badekar burde vell å fungere, mulig det er edre å bare ha en litt kjølig temperatur i huset ditt..
Vis hele sitatet...
litt i overkant av 100 kalorier på 4 liter isvann om jeg husker riktig

Det nevnes over her at sterk mat setter opp forbrenningen, ja, det stemmer. Problemet er at matlysten øker like mye..
▼ ... noen uker senere ... ▼
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Heisann!

Min lege / eksperter på området klarer vist ikke å komme med noen direkte råd til trening, "for de tørr ikke si noe som de ikke vet helt sikkert".

Jeg hare bare disse punktene jeg må følge:

- Ikke statisk trening(altså benkpress o.l,)
- Ikke trene så jeg må holde pusten (det indikerer at jeg presser meg for hardt.)
- Ikke få for høyt blodtrykk / puls. (Forbanna piss )

Så jeg har fått en plan av en kompis av meg som har samme diagnose, og hadde AKURATT samme hjerteproblem.

Så før jeg får vite noe mer, så blir det å jogge / sykle hver dag til jeg blir varm, og uten å bli for sliten..
____________________________________________________________ _____________________________

Kan en idè å jogge i tskjorte når det er kaldt være noe da? Blir det ikke sånn "2 i 1" forbrenning? :P
benkpress statisk trening?? trodde statisk trening var å holde noe i ro jeg. benkpress beveger du jo på armene. planken derimot er statisk trening
Kanskje du bør skjekke ut klatring Er den eneste sporten jeg kan abefale som jeg vet funker til folk som ikke har trent noe særlig..
Jeg selv begynte med det ettersom jeg ikke likte den "pang" starten fotball hadde og måtte få opp kondisen på en eller annen måte, da fant jeg klatring. Det er ingen som kan presse deg til å klatre fortest, best eller ha best teknikk.

Klatring kan fåregå på forskjellige måter, du kan virkelig prøve å bli best eller du kan gjøre det fordi du må trene. Om du skal bli best må du trene hardt mens om du kun går på det får å trene så kan du ta det medro helt til du synes du kan presse på! (: