Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2424
Må i fengsel neste mnd. Kan ikke si det til jobben. Kan jeg spør legen om sykemelding fordi jeg skal sone? Eller må jeg ha en annen grunn til hvorfor jeg må sykemeldes og hva kan jeg isåfall si? Snakk om 4 uker
Høres ut som en sikker måte å skaffe seg ennå en dom og ny soning.
NAV får vel beskjed om soning tror jeg. Da må du ihvertfall huke av for det ved søknad om sykepenger slik at du ikke får noe sykepenger for perioden.
Du har ikke prøvd å få bytte til lenkesoning? Ta kontakt med kriminalomsorgen i dag!
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du har ikke prøvd å få bytte til lenkesoning? Ta kontakt med kriminalomsorgen i dag!
Vis hele sitatet...
Jo men fikk avslag da jeg har en ny sak på gang

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Høres ut som en sikker måte å skaffe seg ennå en dom og ny soning.
Vis hele sitatet...
Er det straffbart å sykemelde seg?
Sist endret av Bluesky_; 14. desember 2023 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Keg kjenner folk som har klart å brukt både feriedager pg sykemelding til soning av korte dommer.
Sykemelding skal du være forsiktig med, det er trygdesvindel å motta sykepenger mens du soner. Jeg tror, uansett ubehag, at ærlighet varer lengst. Du trenger ikke si hva du skal sone for, det kan være skattesnusk og alt mulig rart, trenger ikke være noe alvorlig som kan føre til tap av jobb. Jobber du med økonomi sier du ikke akkurat det, men i andre jobber kan økonomisk utroskap eller «misforståelser» sees mildere på.



Eventuelt kan du si at det er en privat krise som gjør at du trenger 4 uker, hvis ikke må du desverre si opp jobben din. Dialog med kriminalomsorgen er også et must her
Så det er ikke mulig å sykemeldes uten å motta sykepenger da? Har jo regnet med då få fotlenke så da blir det litt dumt å si en måned før at jeg må i fengsel de vil jo lure på hvorfor ikke jeg har sagt noe før?
Sykemeldt uten penger - der er jeg litt på bortebane… Ring nav anonymt
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Så det er ikke mulig å sykemeldes uten å motta sykepenger da? Har jo regnet med då få fotlenke så da blir det litt dumt å si en måned før at jeg må i fengsel de vil jo lure på hvorfor ikke jeg har sagt noe før?
Vis hele sitatet...
Nei, da heter det ikke sykemelding, da er det perm eller andre ting. Du sykemeldes for hvert enkelt lønnet arbeidsforhold du har.

En sykmelding er aktuell når det er medisinske grunner som hindrer deg i å være på jobb. Den som sykmelder deg, skal alltid vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til at du må være borte fra arbeidet, både første gang du blir sykmeldt og senere.
Vis hele sitatet...
www.nav.no
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Her burde du ha varslet så tidlig som mulig, slik at arbeidsgiver var klar over det kommende fraværet og ev. kunne ansette en vikar for å dekke over fraværet. Dette er ikke grunnlag for sykmelding, og enkleste for deg er nok å søke om å få ta ut ferie de fire ukene du er borte.
Sist endret av Tias; 14. desember 2023 kl. 12:48.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Så det er ikke mulig å sykemeldes uten å motta sykepenger da?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å sykemeldes uten å motta sykepenger (men NAV vil fortsatt motta sykemeldingen, selv om du ikke mottar sykepenger).
Kjedelig å ta all feriene nå da har jeg jo ikke noe igjen i sommer??? Men om man kan sykemelde seg uten å motta penger så er vel det en grei løsning ? Trenger ikke akkurat så mye penger i fengsel uansett
Spør om du kan avspasere uten lønn/uten å bruke feriedager for å ta hånd om en personlig krise.
Du kan vel ikke tenke at det er kjedelig å miste ferie når du skal inn og sone 4 uker og har enda en pågående sak… da må du ansvarliggjøre egne valg og innfinne deg i at deg heller blir sommerferie 2025 vel…? Støtter ikke sykemelding med de holdningene der assa, sorry…
Sitat av Vasken Vis innlegg
Spør om du kan avspasere uten lønn/uten å bruke feriedager for å ta hånd om en personlig krise.
Vis hele sitatet...
Støtter denne men si du MÅ ha fri ikke kan. Det er jo ikke løgn heller.
Som Tias sier skulle du tatt opp dette med arbeidsgiver som en voksen person så fort du visste dato for soningen, så de kunne skaffet erstatter om nødvendig. Jeg er litt usikker på loven og om man har krav på det, men det skal være mulig å få fri uten lønn, det er ingen grunn til å sykmelde seg.
Sykmelde er juks og det blir bare verre som du innerst inne vet. Det du kan gjøre er ta ut ulønnet permisjon fra jobb- der kan du ta en hvit en at det har skjedd noe i familien feks. det er den beste løsning så du slipper å dra på deg navsvindel på toppen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Kjedelig å ta all feriene nå da har jeg jo ikke noe igjen i sommer??? Men om man kan sykemelde seg uten å motta penger så er vel det en grei løsning ? Trenger ikke akkurat så mye penger i fengsel uansett
Vis hele sitatet...
Haha. Ja, å bli straffet med fengsel medfører gjerne noen ulemper.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Som Tias sier skulle du tatt opp dette med arbeidsgiver som en voksen person så fort du visste dato for soningen, så de kunne skaffet erstatter om nødvendig. Jeg er litt usikker på loven og om man har krav på det, men det skal være mulig å få fri uten lønn, det er ingen grunn til å sykmelde seg.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å få permisjon uten lønn, men det er opp til arbeidsgiver om de ønsker å innvilge dette. Å få fri for å sone er ikke en lovfestet rett.
Bruk ferie eller søk om permisjon uten lønn.