Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1516
Jeg kjører om morgenen i egen bil til adressen til firmaet jeg jobber for. Vi kjører derfra ut til arbeidsplass i firmabil, før vi på ettermiddagen kjører tilbake til adressen.

Hva er riktig/vanlig; å få lønn for timene det tar frem til arbeidet avsluttes på arbeidsplassen, eller til vi er tilbake på adressen vi møttes om morgenen?
jeg vil si at arbeidstiden din slutter i det du drar fra arbeidsplassen i din egen bil. for det er der du starter arbeidsdagen
Dette har det vært mye greier om. Det er nok å regne som arbeidstid men det er ikke dermed sagt at du har krav på full lønn men derimot en kompensasjon som står i stil med at du egentlig ikke jobber men likevel er låst under reise.
Jeg har vært i en lignende situasjon og da fikk vi en tålelig grei kompensasjon som grovt regnet tilsvarte halv lønn. Irriterende kanskje ja men fullt lovlig.

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/ar...rnus/reisetid/
Har sett litt forskjellig praksis på det men når jeg var i den situasjonen så fikk jeg forhandlet meg til at det var endel av arbeidstida da jeg stilte meg til disposisjon for arbeid.

Det fins noe regler rundt det men det er forskjell på praksis
Vanskelige setninger, men det er vanlig at du møter på adressen kl 07, og drar derifra kl 15.

Det gjør iallefall jeg.

Men jeg vet i praksis at mange håndverkere blir rævkjørt av sjefene sine.

Broren min som er anleggsgartner må ofte dra hjemmeifra 05:15 og er hjemme nærmere 18:00 fordi han jobber for tiden i Oslo. Firmaet hans holder til halvannen time unna Oslo.
Sist endret av IneartheDx; 5. oktober 2023 kl. 19:46.
Her er det snakk om korte turer, 5-10 min i firmabil, men på slutten av mnd sitter altså jeg og sjefen igjen med forskjellig antall arbeidstimer.
Tariffavtalen for elektrikere hadde i allefall for ~10 år siden en avtale om at de første 20 minuttene (hver vei) fra kontor/oppmøtested var på "egen tid" og utover dette kompensert fullt ut av arbeidsgiver - til Full timelønn.
2pac alive in serbia
Jeg tolker det slik at du ikke er "fri" til å dra hjem fra arbeidsplassen din etter at du er ferdig, at du ikke kan droppe alt og bestille taxi hjem. Hvis dette er tilfelle, tilsier min fornuft at den reisen tilbake til firmaets kontor definitivt inngår arbeid som blr lønnes.
Sitat av frilansloser Vis innlegg
Jeg tolker det slik at du ikke er "fri" til å dra hjem fra arbeidsplassen din etter at du er ferdig, at du ikke kan droppe alt og bestille taxi hjem. Hvis dette er tilfelle, tilsier min fornuft at den reisen tilbake til firmaets kontor definitivt inngår arbeid som blr lønnes.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen?
Hvis de 5-10min det tar deg hjem skal lønnes, burde vel Per og Pål som velger å bo i Sverige også lønnes?
Du har en arbeidsplass og en oppstartstid som oftest, og får betalt for de timene som jobbes der?
https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-...er-arbeidstid/

Det er arbeidstid ,men kan også være at det ikke skal lønnes vanlig sier Nito.

Er du fagorganisert så ta det der.

Problemet er at den norske stat har i nesten 8år stukket huet i sanden og ikke avklart dette.

Det er altså eu arbeidsdirketiv som gjelder, og en dom fra Høyesterett om en politimann.

I
Hva sier kontrakten om arbeidssted, tid og eventuelt reise?

Hva er differansen på dine timer og sjefen sine timer? Jobber dere sammen hver dag hele måneden inkludert kjøring til/fra oppmøtested?