Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 17493
hei
har bestilt superbredbånd 25/5,router som følger med er en ZyXEL P2812 fungerer på alle bredbåndslinjer levert av Telenor og har innebygget trådløs ruter og telefonadapter.

Har det noen hensikt og sette ZyXEL P2812 i brigdemodus og bruke Linksys wrt54gl som ruter ??
Vil dette oppsett redusere hastighet på linja ??
Nei. det gjør ingenting.. hvis du bruker tråløst så er det den eneste "flaskehalsen" hvis du har litt dårlig dekning i huset. Kan også være dårlig stabilitet fra telenor til deg. kommer an på hvor du bor.
Har selv ett Zyxel modem fra Telenor, det suger for å si det mildt.
Kræsjer bare du kjører ett par torrents på det. Så kjør det i bridge med den ruteren din, funker fint her.
hei
har et par spørsmål om det nye modemet

Hadde vart kunde hos telenor selv og hadde ADSL turbo eller bredbång 16 som det hetter nå.

Zyxel p 2602 som du får hvis du bestiller opp til 16 mbit fungerer greit bort sett fra en ting som var sagt før laster du ned store filer så restartes ruteren og du må vente før du blir koblet til internet igjen.

Nå har jeg bestilt superbredbånd 25\5 mb

jeg lurer på om ny ruteren ZyXEL P 2812 er bedre enn den gamle p 2602 og hva som er bedre med den?

Jeg ser at ZyXEL P 2812 har 2 USB porter av blå farge ser ut som usb 3.0 hva kan de brukes til? Går det for eksempel å koble en harddisk til ruteren slik at alle tilkoblete pcer får tilgang til hardisken trådløs?

Hva kan man gjøre får at ruteren ikke restartes når jeg laster ned store filler?

Er det noen fordeler med å koble pc til ruteren med kabel, øker da hastighet? interesert i å øke opplastingshastighet, det hjelper selvsagt med å åpne porter men er det andre ting som kan hjelpe?

takk :-)
Sitat av parenizstali Vis innlegg
jeg lurer på om ny ruteren ZyXEL P 2812 er bedre enn den gamle p 2602 og hva som er bedre med den?
Vis hele sitatet...
Bedre? Vel, den har flere funksjoner. Eller er det stort sett samme konseptet som P2602, altså billig hardware og dårlig software.

Sitat av parenizstali Vis innlegg
Jeg ser at ZyXEL P 2812 har 2 USB porter av blå farge ser ut som usb 3.0 hva kan de brukes til? Går det for eksempel å koble en harddisk til ruteren slik at alle tilkoblete pcer får tilgang til hardisken trådløs?
Vis hele sitatet...
Det skal være mulig å bruke USB til harddisk og printer, men om software støtter dette på en fornuftig måte vites ikke.

Sitat av parenizstali Vis innlegg
Hva kan man gjøre får at ruteren ikke restartes når jeg laster ned store filler?
Vis hele sitatet...
Du kan begrense antall samtidige tilkoblinger i nedlastingsprogrammet. Hvis du i tillegg krysser fingre og ber til din gud, kan det hende du er heldig nok til at routeren ikke krasjer / rebooter.

Sitat av parenizstali Vis innlegg
Er det noen fordeler med å koble pc til ruteren med kabel, øker da hastighet? interesert i å øke opplastingshastighet, det hjelper selvsagt med å åpne porter men er det andre ting som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Kabel gir bedre hastighet og responstid. Du får IKKE bedre hastighet av å åpne porter, det gjør det kun enklere for flere å koble seg til deg ved bruk av p2p/torrent. Dette er uansett ikke noe du ønsker å oppnå med denne routeren, da flere tilkoblinger = større sjanse for død.

Vil du virkelig kunne utnytte VDSL-hastighet skikkelig, så bridger du Zyxel og setter opp en router eller tilsvarende som klarer å håndtere tilkoblinger på en fornuftig måte.
Sist endret av danielsk; 10. februar 2011 kl. 19:41.
Med tanke på at wrt54gl er 802.11g men p2812 har 802.11n er det temmelig poengløst å sette denne i bridgemode, alt du oppnår er tregere trådløstnett.

Det er WAY bedre hardware i 2812 enn i 2602, og så langt har jeg ikke opplevd problemer med denne routeren uansett hvor mye trafikk jeg har prøvd å dytte gjennom den
takk for svar alle sammen

Nå venter jeg på superbredbånd fra telenor har fått ny ruter allerede vi for se hvordan skal det fungere

Ikke sikkert på at jeg vil oppleve mye høyere hastighet eller mer stabil bredbånd men så lenge det er samme pris som for vanlig adsl 16\0,7 + ny ruter som er sannsynligvis mer modern tror jeg det er verdt å prøve
Er ikke helt klart for meg om Zyxel P2812 støtter adsl og fiber i tillegg til VDSL. Gjør den denne eller er det en pur VDSL boks ? Virker jo jævlig bortkasta av Telenor at de ikke valgte et som støtter alle 3 når Zyxel P2602 støtter fiber og ADSL.
Rare greier..
Grunnen til at jeg skriver fulle modellnavn er for å gjøre diskusjonen mer søkbar på Google. Foreslår dere gjør det samme
Sitat av parenizstali Vis innlegg
takk for svar alle sammen

Nå venter jeg på superbredbånd fra telenor har fått ny ruter allerede vi for se hvordan skal det fungere
Ikke sikkert på at jeg vil oppleve mye høyere hastighet eller mer stabil bredbånd men så lenge det er samme pris som for vanlig adsl 16\0,7 + ny ruter som er sannsynligvis mer modern tror jeg det er verdt å prøve
Vis hele sitatet...
Når er din installasjonsdato ? Min er den 16.
Og hvor lang avstand til sentral har du ?
Sist endret av SpecialStyrke; 10. februar 2011 kl. 20:37.
Sitat av SpecialStyrke Vis innlegg
Er ikke helt klart for meg om Zyxel P2812 støtter adsl og fiber i tillegg til VDSL. Gjør den denne eller er det en pur VDSL boks ? Virker jo jævlig bortkasta av Telenor at de ikke valgte et som støtter alle 3 når Zyxel P2602 støtter fiber og ADSL.
Rare greier..
Grunnen til at jeg skriver fulle modellnavn er for å gjøre diskusjonen mer søkbar på Google. Foreslår dere gjør det samme

Når er din installasjonsdato ? Min er den 16.
Og hvor lang avstand til sentral har du ?
Vis hele sitatet...
Zyxel p 2812 støtter ADSL2+, VDSL og fiber nett. Med andre ord beste ruter telenor kan tilby per idag.

Jeg synes at det er ganske god tilbud faktisk som mange andre leverandører ikke har. Man får internett med høy hastighet + helt gratis ruter + gratis etablering + kun 450 kr per mnd for 25 mbit ned og 5 mbit opp (i praksis vil det vare mye lavere hastighet med det må man vare klar over at ingen får den hastihgeten som står på papir)

Omgående ruter: hvis du bestiller bredbånd opp til 16 mbit får du zyxel p 2602 bestiller du 25 eller 40 mbit får du den siste zyxel p 2812. Det er det jeg tror men kan hende de kutter ut de gamle fra sin sortiment...

prøvde å finne info om den siste ruteren men den eksisterer ikke i vanlig salg finnes kun en original zyxel P 2812 som ser annerledes ut men sikkert samme hardware som telenors.

ftp://mail3.zyxel.com/P-2812HNU-51c/...2HNU-51c_1.pdf

min installasjonsdato er også den 16. februar veldig spent på hvilken hastighet vil jeg oppleve, litt skeptisk mot den nye vdsl systemet, de prøver å få mer ut fra den gamle systemet med gamle kabler i steden får å tilby rimeligere fiber nett uten så stor etablerings gebyr og andre omkostninger.

Omgående avstand til sentralen vet jeg ikke ... hvor kan jeg finne beligenhet til telenors sentraler?

Det er faktisk viktig med avstand til sentralen fordi hvis avstand er mer enn 800 meter da vil VDSL systemet ikke funke og du får ikke det du betaler for.
Sitat av parenizstali Vis innlegg
Omgående avstand til sentralen vet jeg ikke ... hvor kan jeg finne beligenhet til telenors sentraler?

Det er faktisk viktig med avstand til sentralen fordi hvis avstand er mer enn 800 meter da vil VDSL systemet ikke funke og du får ikke det du betaler for.
Vis hele sitatet...
Avstand til sentral finner man i Kapaks. Og jo, du får 25mbps selv om du ligger over 800m fra sentral.

Fra router: VDSL WAN Up 27008/5536 kbps
Fra Kapaks: Total linjelengde inkludert inntak: 1039 meter (med 0.4-kabel på deler av strekket)

hastighetstester viser forøvrg variabelt 23-26mbps
Sitat av parenizstali Vis innlegg
Jeg synes at det er ganske god tilbud faktisk som mange andre leverandører ikke har. Man får internett med høy hastighet + helt gratis ruter + gratis etablering + kun 450 kr per mnd for 25 mbit ned og 5 mbit opp
Vis hele sitatet...
Tilbudet er strengt tatt ikke SÅ godt. Nå vet jeg ikke hvor andre leverandører ligger prismessig i forhold til VDSL, men NextGenTel tilbyr jo 30 / 5 for 399,- per måned, ingen etablering og gratis trådløs router. For 499,- får du 40 / 20.

Sitat av moridin Vis innlegg
Avstand til sentral finner man i Kapaks. Og jo, du får 25mbps selv om du ligger over 800m fra sentral.

Fra router: VDSL WAN Up 27008/5536 kbps
Fra Kapaks: Total linjelengde inkludert inntak: 1039 meter (med 0.4-kabel på deler av strekket)

hastighetstester viser forøvrg variabelt 23-26mbps
Vis hele sitatet...
Ja, mitt inntrykk er også at VDSL leverer hastigheten det lover. Ligger selv på 942m, med kun 0.6. Har sync på 40 / 10
Sist endret av danielsk; 10. februar 2011 kl. 22:55.
kjørte test speed på http://www.speedtest.net/

får følgende:

15 mb ned
0.5 opp
14 ms ping
distance to server: 50 mi

står 50 mi for 50 meter ???

hva er 0.4 eller 0.6 dere skriver om?
kapaks ser komplisert ut jeg fant heller ikke avstand til sentarelen kun de hastighetene jeg kan få

her er forresten en interesant artikel :

http://www.hardware.no/artikler/alle...redbaand/80606
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
mi == miles == engelske \ amerikanske mil.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Ja, mitt inntrykk er også at VDSL leverer hastigheten det lover. Ligger selv på 942m, med kun 0.6. Har sync på 40 / 10
Vis hele sitatet...
0,6 er god tykkelse.

EDIT: Og 0,4 / 0,6 er linjetykkelse. Høyere tall = bedre
Sist endret av PiGmeNt-; 11. februar 2011 kl. 00:06.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
0,6 er god tykkelse.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mente at det var 0,6 hele veien, ikke at det var "kun 0,6" som i at 0,6 er dårlig
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
0,6 er god tykkelse.

EDIT: Og 0,4 / 0,6 er linjetykkelse. Høyere tall = bedre
Vis hele sitatet...
0,6mm TVERRSNITT er helt greit. 0,9mm er godt TVERRSNITT. 0,4mm er rævva TVERRSNITT.
Vil du virkelig kunne utnytte VDSL-hastighet skikkelig, så bridger du Zyxel og setter opp en router eller tilsvarende som klarer å håndtere tilkoblinger på en fornuftig måte.[/quote]

Med tanke på at wrt54gl er 802.11g men p2812 har 802.11n er det temmelig poengløst å sette denne i bridgemode, alt du oppnår er tregere trådløstnett.

Hviilken router anbefaler du
Linksys E1000
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613707

Denne er en basic og grei 802.11N router som sender over 2,4 ghz

Linksys E2000
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613711

Denne kan sende både på 2,4 ghz og 5 ghz.

5 ghz skal kunne gi bedre hastigheter pluss mindre forstyrrelse fra andre trådløse nettverk som sender på 2,4 ghz. Med 802.11N vil du uansett oppnå hastigheter på det lokale nettverket som er bedre enn linja, slik at det trådløse nettverket ikke lengre er flaskehals.
Evt. kan du gå for ekte Cisco (Systems) (ikke Linksys by Cisco) som støtter IPv6. Til og med Linksys (By Cisco) sitt nye flaggship E4200 støtter ikke IPv6..
Sist endret av JohnMichael; 11. februar 2011 kl. 22:53.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Evt. kan du gå for ekte Cisco (Systems) (ikke Linksys by Cisco) som støtter IPv6. Til og med Linksys (By Cisco) sitt nye flaggship E4200 støtter ikke IPv6..
Vis hele sitatet...
Ikke at det er noen hensikt for Ola Nordmann å ha utstyr som støtter ipv6 enda.
Har noen prøvd å åpne porter på zyxel p2812?

Her ligger veiledning fra telenor

http://www.telenor.no/privat/kundese...portapning.jsp

Jeg kan ikke åpne en port som jeg enkelt kunne åpne på p2602,
det skal være enkelt og greit, eneste må man gjøre er å legge inn port nummer og ip adressen til pc på NAT - siden og firewall skal åpnes automatisk, men den gjør ikke det...

Jeg må enten ha en lukket port eller deaktivere firewall på ruteren...

Noen forslag???

Hurra jeg fikset port åpning, det er faktisk enklere enn på p2602, husk å sette VDSL på wan interface og skrive ip adressen helt korrekt uten mellomrom, jeg hadde usynlig mellomrom på slutten av ip adresse for eksempel 10.0.0.3( ) og ruteren trodde det var en tegn. Pass på det!

Ellers fikk jeg superbredbånd 25/5 idag fra telenor.
Mine opplevelser:

Nedlastingshastighet er helt identisk med bredbånd 16 og ligger på 15,3mb
opplastingshastighet økte fra 0,7 til 5 mb

Ruter zyxel p2812:
Ny interface (ikke så kjedelig som på 2602)
2 usb uttak (2.0 ver.) som fungerer ganske bra (filesharing)
2 antenner - bra signal
enklere å åpne porter - trenger ikke å lage ny regler for firewall går automatisk (bare legg inn port nummer og ip adresse)
mulighet for lage inntil 4 nettverk
Sist endret av parenizstali; 16. februar 2011 kl. 10:24.
Her er en manual av dritten.
http://moya.zyxel.no/multimodem/P-28...2010-12-31.pdf

Har hat den i ca. 5t og er ikke særlig fornøyd.

Blir nok bridging på den etterhvert ja.
Må bare finne en fin ny router med Gbps porter og 802.11n trådløs, da min gamle Asus WL-500G(veldig fornøyd med routinga på denne) begynner å dra på åra :P

Edit:
Noen som vet hva poweruser brukernavn(poweruser?) å passord er på zyxel'en?
Sist endret av KrHeLl; 18. februar 2011 kl. 19:04.
Sitat av KrHeLl Vis innlegg
Her er en manual av dritten.
http://moya.zyxel.no/multimodem/P-28...2010-12-31.pdf

Har hat den i ca. 5t og er ikke særlig fornøyd.

Blir nok bridging på den etterhvert ja.
Må bare finne en fin ny router med Gbps porter og 802.11n trådløs, da min gamle Asus WL-500G(veldig fornøyd med routinga på denne) begynner å dra på åra :P

Edit:
Noen som vet hva poweruser brukernavn(poweruser?) å passord er på zyxel'en?
Vis hele sitatet...
for å logge inn på p2812:

-admin
-nettverksnøkkel


idag hadde jeg faktisk 25 mbit ned og 5 mbit opp
de 2 første dagene hadde jeg kun 16 ned og 4 - 4,7 opp

http://www.speedtest.net/result/1163414300.png

Sitat av parenizstali Vis innlegg
for å logge inn på p2812:

-admin
-nettverksnøkkel


Vis hele sitatet...
er klar over denne.

men i følge manualen -->
"Note: The administrator, or normal user using the “admin” account to login cannot see
the all the menu screens. The following table shows which additional screens
you can see if you log in as the Poweruser."

Når jeg prøver å logge inn med admin og passord via telnet så blir jeg bare kastet ut, og må restarte modemet for å komme ut på nettet.
Sitat av KrHeLl Vis innlegg
er klar over denne.

men i følge manualen -->
"Note: The administrator, or normal user using the “admin” account to login cannot see
the all the menu screens. The following table shows which additional screens
you can see if you log in as the Poweruser."

Når jeg prøver å logge inn med admin og passord via telnet så blir jeg bare kastet ut, og må restarte modemet for å komme ut på nettet.
Vis hele sitatet...
Du kan ringe til Telenor og spøre dem men det er lite sannsynlig at de gir svar på så spesefike spørsmål.

Gjennom "admin" får man de viktigste funksjonene ellers ring 05000

Jeg bruker p 2812 f.o.m. den 16. feb og er stort sett fornøyd, da jeg brukte p 2602 ville jeg kjøpe noe annet men 2812 tilfredstiller alle mine behov. Har masse utstyr som er tilkoblet trådløs og alt fungerer perfekt 2 PCer + PS3 + Squeezebox radio + ipod Touch
Denne kan være nyttig: http://www.akadia.com/services/zyxel...rent_mode.html

Jeg har ikke testet dette selv (routeren ligger i esken, får ikke vdsl før 7.3 .. ttt på bøgda), så jeg vet ikke om det er mulig med P-2812.
Sitat av KrHeLl Vis innlegg
Her er en manual av dritten.
http://moya.zyxel.no/multimodem/P-28...2010-12-31.pdf

Har hat den i ca. 5t og er ikke særlig fornøyd.

Blir nok bridging på den etterhvert ja.
Må bare finne en fin ny router med Gbps porter og 802.11n trådløs, da min gamle Asus WL-500G(veldig fornøyd med routinga på denne) begynner å dra på åra :P

Edit:
Noen som vet hva poweruser brukernavn(poweruser?) å passord er på zyxel'en?
Vis hele sitatet...
hei
jeg har også brigda routermodemet,bruker linksys E1000 bak.Det eg lurer på er når jeg konfiguerer Linksysen i basis setup skal eg da bruke automatic configuration - DCHP eller skal eg bruke PPPoE ???
På adsl turbo brukte jeg PPPop
Sitat av henriette Vis innlegg
hei
jeg har også brigda routermodemet,bruker linksys E1000 bak.Det eg lurer på er når jeg konfiguerer Linksysen i basis setup skal eg da bruke automatic configuration - DCHP eller skal eg bruke PPPoE ???
På adsl turbo brukte jeg PPPop
Vis hele sitatet...
Jeg regner med Telenor bruker PPPoE på VDSL
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg regner med Telenor bruker PPPoE på VDSL
Vis hele sitatet...
Nei, PPPoE er kun nødvendig å bruke på ATM-samband. Fiber, alt av VDSL og mesteparten av ADSL bruker DHCP.

Dette ser man også i webgrensesnittet til p2812

WAN 1 Information (VDSL WAN 1)
- Mode: IPoE
Har akkurat fått med VDSL og dette ZyXel 2812-modemet. Hadde tenkt å bruke min AirPort Express som router, men skulle visst ikke være så lett...

Hvis jeg setter Telenor-modemet i bridge,MÅ jeg da sette AirPort opp med PPPoE? Ser det er ulike meninger om dette, og da jeg hadde det forrige modemet, et Speedtouch, mener jeg ganske sikkert at jeg ikke trengte å bruke PPPoE på min egen router.

Noen som kjenner seg igjen?
tormods: Les innlegget over deg, så vil du se at du ikke skal benytte deg av PPPoeE.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av caperno Vis innlegg
du ikke skal benytte deg av PPPoeE.
Vis hele sitatet...
Ser det, fulgte ikke helt med

Har uansett prøvd alle varianter (tro jeg), og med Zyxel i bridgemodus, så klarer jeg ikke å får Airport til å sette opp trådløst og være router.

Noen som vet om innstillingene på den routeren man vil bruke (Airport for mind del), må ha noen spesielle innstillinger for "å snakke" med Zyxel i bridge?
Når Zyxel er satt i bridge klarer jeg heller ikke å komme inn på adminoppsettet, verken via kabel eller trådsløst, så da må jeg kjøre reset hver gang jeg vil ha den tilbake til normal modus.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei, PPPoE er kun nødvendig å bruke på ATM-samband. Fiber, alt av VDSL og mesteparten av ADSL bruker DHCP.

Dette ser man også i webgrensesnittet til p2812

WAN 1 Information (VDSL WAN 1)
- Mode: IPoE
Vis hele sitatet...
Ah, riktig. Har selv VDSL fra NGT hvor PPPoE benyttes
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor Zyxel P2812 er mulig å få tak i nå for tida?

Etter to uker med purring på telefon har jeg ikke klart å få Telenor til å sende ut et til meg, og de foreslo derfor at jeg kunne kjøpe et selv på Elkjøp eller Expert mot refusjon. Har vært innom begge deler, men ingen butikker har det inne.

Fantastisk.
Sist endret av lhz; 14. juli 2011 kl. 16:37.