Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 7440
Personlig ville jeg ta ta en pause fra reddit, ble for avhengig
Kompis fortalte meg om forumet, ble ganske fasinert av alle folks erfaringer her inne.
Googlet vell om noe dop
reddit var ikke laget da jeg kom over freak. Starta og lese i ca 2004 og har hatt masse brukere opp igjennom.
Men jeg klarer ikke komme på Hvorfor jeg startet og bruke det. Jeg er temlig sikker på at jeg søkete etter noe på nett og så kom over det.
Jeg registerte meg her i 2004, tror det var i forbindelse med at fasiten til nasjonale prøver ble lagt ut av en bruker her da.
Sitat av deleniti Vis innlegg
Personlig ville jeg ta ta en pause fra reddit, ble for avhengig
Vis hele sitatet...
Aldri helt forstått reddit eller hvordan man bruker det. Er alt for mye subreddits. Mye enklere å følge med her
Startet og bruke freak i 2003(?), da riktig nok under ett annet «felles» nick (en kompis gjeng). Var i forbindelse med den eksplosive interessen for dataprogrammering.
Når jeg leser denne tråden fikk jeg kraftige flashbacks til da jeg spilte CS 1.6. Jeg startet å bruke freak i 2006/2007 tror jeg. Grunnen for dette var da vi fikk trådløs ruter(D-link) inn i huset, og vipps så fikk jeg ikke til å åpne egne CS 1.6 servere(folk kom seg ikke inn). Jeg husker jeg laget utallige tråder og leste guider om hvordan man kan åpne porter, men aldri mer klarte jeg å få det til på den D-link ruteren..

Det var tider as. Må virkelig si jeg savner den tiden hvor jeg kunne sitte lenge på kveldene og game
Registrerte meg en gang i 2008 (som 12 åring), men akkurat hvorfor husker jeg ikke. Leste en del om rusmiddler, selv om jeg selv er helt avholds, men brukte ikke forumet aktivt til jeg var 4-5 år eldre og WarIsPeace, pyrodelen til forumet, var svært aktiv. Virker dessverre som om mange av de som holdt til der er forsvunnet eller veldig inaktive :/
Registrerte meg i 2008 selv som tidlig tenåring, men lurket en stund før det. Var interessert i data, rus og pyro så NFF var vel et naturlig sted å være.

Ganske sykt at det er over 10 år siden. Freak har definitivt vært en stor påvirkning.
Merket at freak stadig dukket når jeg søkte på diverse ting på google. Vet ikke hva som gjorde at jeg laget bruker. Regner med jeg hadde behov for å spørre om noe. Begynner å bli noen år siden nå.
Lette etter bombeoppskrifter når jeg var 14.
Lurket lenge grunnet nysgjerrighet for spiss fleinsopp.
Warez og pr0n, helt klart

nFF var er ett helt annet sted tidligere, kanskje endringene var nødvendige men jeg ønsker mer undergrunn tilbake.
Min første tråd på Freak, eller den gang Nff.no:

«noen som vet hvordan man "kommer seg unna" Webfiltrering på jobben? er det noen form for emulator eller noe som gjør at jeg kan komme meg inn på sider som administratoren har blokka tilgang til?»

Det følges at jeg fikk en skriftlig advarsel på jobben når de fant ut hva jeg drev med.

Ellers handlet mye om IT og diskusjoner rundt samfunn og politikk.

Jeg har også hatt en utestengelse på omtrent 1 år for ufin oppførsel.

Forumet har vært en stor del av utviklingen min skriftlig og jeg har lært ekstremt mye, utfordret mine egne holdninger til mye her inne på mine 12 år.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har hatt 2-3 brukere, vært her siden jeg gikk på ungdomsskolen. Ca 13 år.

Rett og slett blitt litt glad i forumet
Husker ikke
Hm, vanskelig å si, kommer jo ofte opp poster fra freak om man googler mye. Det jeg digger med forumet er at det kommer poster om alt fra A til Å. Alt fra "hvordan bedre økonomien" eller "hvordan legge opp rutinene sine", til "hvordan skyte heroin". Artig og mye bra lesestoff, erfaringer og tips.
Det var vel ett av få fora på nett hvor man for mange år siden fant guider på å bridge diverse xDSL-routere, iallefall ett av få forum som fortsatt var oppe og gikk neste gang man trengte samme guide, og så var det visse brukere her som utviste så enormt stor kunnskap at det var fristende å surfe litt videre på freakforum.
Ville ha en reddit på norsk. Lære mer fra norske folk.

Opprettet en bruker her siden jeg ikke liker andre norske forums like mye. Det beste jeg har gjort på forumet her er å filtrere bort alle rusmisbruk trådene.

Syntes at forsiden er litt treg noen ganger, skulle vært LITT mer liv her. Flere tråder som stiller spørsmål, slik at vi kan dele erfaringer osv. Gjerne innen karriere og økonomi.
Registrerte meg for å finne ut mer om nordicmafia-botter, gode tider var det!
Warez og pron seff.

Tror nok det først og fremst var pyroforumet som lokket meg inn. Og så galleriet da. Nå er jeg gammel tobarnsfar og poster ikke så mye i de offentlige kategoriene lenger, men jeg leser fremdeles endel av det som skrives.
Først og fremst pga pyro, men lusker rundt på de forskjellige underforumene for å lære og lese om interessante ting.
Leser også en den om rusmidler, selv om jeg tar sterk avstand fra det, mest for å forstå meg på et familiemedlem som i mange år har slitt med rusavhengighet.
Pyro her og, er medlem på mange pyroforum.
Fant freak ved å søke på blant annet informasjon om rusmidler og rusavhengighet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
The long game!
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
I 2002 etter å ha lurket en stund og hengt mye på IRC
Warez og info om de litt mindre bevandrede områdene på datidens nett.
Sist endret av Bill_Gates; 20. mars 2019 kl. 00:54.
Opprettet bruker (under annet brukernavn) i 2012 for å spørre om IT hjelp. Har hatt utrolig mye morsom og nyttig lesing over årene her, desidert mitt favorittforum selv om jeg ikke er like aktiv lenger som jeg var før.
Googlet noe doprelatert og fant fort ut at freak dekker det aller meste ellers også, anbefaler freak til venner og familie
Var vel de uttalige trådene om dop som kom opp på google da
Fant Freak tilbake i 2005. Var vel noe relatert til drugs. Var ikke store pjokken men husker jeg synes det var ekstremt fascinerende å lese trip-rapporter. Enkelte av de eldre brukerne her inne var nærmest helter i mine øyne. Litt morsomt å tenke på.
Brukt det siden de hadde Undergrunn.no og freak.nu som domene navn mener jeg å huske. Men lagde ny bruker i 2009 ish.
Freak begynte jeg med pga all informasjonen rundt diverse rusmidler, samt likesinnede diskusjoner om rundt øvrige sjangerne.
I utgangspunktet mener jeg å huske det var fordi jeg leste svært mange tråder om hasj, hvor jeg opplevde at det var en generell enighet om at det ikke finnes noen negative aspekter ved bruk. Så jeg ønsket å nyansere debatten i tillegg til å bidra med faktisk forskning.

Er også svært argumentativ, så det er et fint utløp for det så jeg slipper å irritere alle andre jeg kjenner i like stor grad. Er også aktiv på kvinneguiden av alle steder av samme årsak.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Siden jeg begynte å røyke, i 16-17års alderen har jeg vært innom freak en gang i blandt, bare for å sjekke opp enkelte ting, men endte ofte opp med å bli sittende å lese i flere timer. I tillegg er Freak også et av de første alternativene som dukker opp når du googler rusrelaterte temaer/spørsmål på norsk, og noe info er nesten totalt fraværende andre steder. Jeg tror det klareste minne jeg har med Freak (mange år før jeg registrerte meg som bruker) var å lese gjennom den beryktede piggeplerapporten. Enda godt var nå det. Noen kompiser av meg drev å spiste det jevnlig, og jeg prøvde tilogmed litt selv, heldigvis uten mer effekt enn hodepine og svimmelhet. Hadde jeg ikke lest den tråden er det ikke umulig jeg ville klinka til en dag (liker å tenke bedre om meg selv, men man tenker ikke så langt som 19åring).

Etterhvert gikk det noen år uten at jeg var innom Freak i det hele tatt. Var først i 2015, da jeg så TV-serien "Norge på dop", som hadde hentet flere av sine informanter fra Freak, og gav meg inntrykk av at det bildet jeg hadde dannet meg av Freak-folket var ganske feil og ignorant. Jeg begynte å lese litt her og der, men var først og fremst da jeg kom over tråder av folk som slet med depersonaliztion/derealization at jeg dannet en bruker med ønske om å kunne hjelpe med mine egne erfaringer og tips som har kommet med årene (dette var også en periode jeg satt ganske dypt i det selv, så var vel også en måte å lette på trykket). Uansett fikk jeg positive tilbakemeldinger og inntrykk av at jeg hadde gjort det enklere for vedkommende å komme seg videre i hverdagen, og siden har jeg kommentert de fleste trådene (som det ikke har blitt mindre av) som handler om dette temaet. Utover dette er det en ubegrenset kilde til interessant innhold, historier, diskusjoner.. Hva som helst. I tillegg til at man kan spørre om hva som helst. Sist men ikke minst blir Freak fort enorm tidstyv når man sitter med studier. Men siden jeg driver med sosiologi, kan en jo argumentere for at det er "en del av arbeidet":P Faktisk har jeg skrevet en emneoppgave, der jeg bl. a har brukt Freak som hovedkilde til data (hvis noen er interessert i å lese den, er det bare å sende PM)
Aldri hatt bruker her før nå, men begynte å lurke her ca 2002-2004, husker ikke eksakte datoen - når kompisen min viste meg noe guide til cracking av spill. :-)
Ble som ungdom etterhvert en smule skeptisk til det jeg ble "lært" om forskjellige rusmidler på skolen, spesielt hasj. Hørte jo ting som hasjoverdose, narkiser med hasjsprøyter og lignende tullball når politiet kom på skolen og spredde misinformasjonen sin til oss elever.

Etterhvert fikk jeg en magefølelse av noe ikke stemte, bl.a fordi jeg visste at det heter cannabisplante, og ikke hasjplante.

Jeg tenkte: Hmm, hvis politiet kan lyve om dette.. kanskje alt annet de opplyste oss om også var usant?


Bestemte meg derfor for å undersøke dette nærmere. Jeg var heldig, fordi på den tiden hadde det teknologiske gjennombruddet kalt internett nettopp gjort sitt inntog på verdensbasis.

Etter å ha benyttet meg av den nyankommne søkemotoren Google, fikk jeg opp Freakforum som et av de første treffene. Fikk bekreftet mine mistanker rundt cannabis. Man måtte faktisk spise kilosvis av det for å overdosere.

Husker ikke om det var derfor var jeg begynte å bruke freakforum, men det var iallefall en av de første gangen jeg var innom.

Og siden da, har freak.no vært som et slags leksikon for meg innenfor rusmidler (også andre ting). Et hav av informasjon rett og slett for oss nyskjerrige. Skulle jeg prøve et rusmiddel for første gang, var det ofte freakforum det første stedet jeg ofte gikk til. Er meget takknemlig for at vi har et slikt forum i Norge. Spesielt når jeg var i ungdomsalderen, da jeg ikke var så stødig til å søke på engelsk.

Edit: Kan legge til at det er veldig fint å lese og diskutere om andre temaer også siden det er så mange kunnskapsrike folk her.
Sist endret av Noisediary; 27. mars 2019 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan vel over den som resultat av søk, og fant ut at det var et samfunn jeg identifiserte meg med. Er mest elektronikk-orientert og sosialt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av frakkn Vis innlegg
Aldri hatt bruker her før nå, men begynte å lurke her ca 2002-2004, husker ikke eksakte datoen - når kompisen min viste meg noe guide til cracking av spill. :-)
Vis hele sitatet...
Kan det ha vært denne guiden?
Interessen av freak kom vell sammen med warispeace når pyroteknikk var en "tolerert" hobby i Norge. Det var gode tider det
Sitat av m0b Vis innlegg
Kan det ha vært denne guiden?
Vis hele sitatet...
Meget mulig
Lurka her inne siden 2002, lagde bruker for å få gratis tilgang til tvsumo, husker noen kunne gi meg link til neste episode av diverse før den var offisielt ute på tv2sumo osv, det satt eksdama pris på Lært mye av brukere på rusforumet oppigjennom årene. Takk freaks!
Ville bare lære om hvordan å gjøre ting trygt.
Gikk over hit etter diskusjon.no ikke funket bra nok for meg lenger.

Freak har mange kunnskapsrike brukere i flere temaer og det er lett og få raske svar når man trenger det.

Jeg har også i senere år fokusert mye på skadereduksjon i rusmiddel delen av forumet.
2001. Pyro og undergrunn var vel da som idag hoved int. Har Vært en snedig å følge utviklingen her inne gjennom disse årene.
Lusker nå for det meste med ny bruker da jeg var litt for løs på tastaturet med den gamle (delte litt for mye personlig info i ett svakt øyeblikk.)
Sist endret av NATRIX.N; 29. mars 2019 kl. 08:38.
Jeg syntes at det var god debattånd her med mye saklige innlegg. Jeg var også veldig nysgjerrig og jeg tenkte det ville vært gøy å spørre om ting og få meningene mine utfordret av andre.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Polkos Vis innlegg
Googlet vell om noe dop
Vis hele sitatet...
Samme.

Nå håper jeg mine dumme valg kan hjelpe andre å la vær å ta dem Er egentlig kun aktiv på rusdelen av forumet, da det er der jeg føler jeg har noe å bidra med.

Og for å stille spørsmål om det er noe jeg lurer på uten å måtte stikke til kvinneguiden.
Jeg kom borti freak via en link fra en gammel nedlagt norsk kult-nettside kalt skyggesiden.com.Dette var tidlig på 2000-tallet. Det var vel følelsen av mer ekte journalistikk med penn ført av dyktige skribenter i deres trippraporter som gjorde at jeg ble glad i freak. Så har nå i hvertfall for min del freak vært en bra opplysningside til advarsel om hvordan man ikke burde bruke ulovlige substanser. Dette er noe samfunnet forøvrig har manglet bak teppet av propaganda fra edruskaps organisasjoner.
Startet her med en annen bruker når jeg var 12/13 år. Var gigainteressert i programmering og andre tekniske ting på den tiden.
hang på IRC-kanalen og var med på et par treff.

Det er jo nå faen meg 13 år siden. Skjedd ganske mye siden den gang WTF!
Via NorShroom-forumet, må ha vært starten på 2000-tallet.