Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1780
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får utskrevet Valium av fastlegen som er kun behovsmedisin. Sist jeg var der og fikk ny respet merket jeg når jeg logget inn på "Mine respeter" at valiumen er blitt merket med "fast medisin" i motsetning til "ved behov" som den har vært tidligere. Faste medisiner kan man jo som kjent bestille på fastlegens nettside uten konsultasjon, men hvor automatisk er dettte? Må legen allikevel gå igjennom og vurdere om jeg skal få det utskrevet eller går det automatisk uten at fastlegen ser på bestillingen?

Noen som vet?
Legen må fortsatt skrive ut resepten
Legen har ansvaret uansett, de må signere på hver resept.

Det at den er byttet fra fast til behov er med at annet helsepersonell skal kunne se dette hvis du for eksempel blir lagt inn på sykehus. Da vet de at du skal ha den og kan tilby deg den medisinen du trenger.

Eller hvis den skulle ha en interaksjon med behandling du mottar.

At den har blitt endret fra fast til behov kan tyde på at legen mene du tar den ofte. Typ at det er jevne intervaller mellom hver resept, at du kanskje har tatt den litt oftere enn det du burde/anbefalt.
Sist endret av tearz83; 10. desember 2018 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok, takk for svar!
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Legen har ansvaret uansett, de må signere på hver resept.

Det at den er byttet fra fast til behov er med at annet helsepersonell skal kunne se dette hvis du for eksempel blir lagt inn på sykehus. Da vet de at du skal ha den og kan tilby deg den medisinen du trenger.

Eller hvis den skulle ha en interaksjon med behandling du mottar.

At den har blitt endret fra fast til behov kan tyde på at legen mene du tar den ofte. Typ at det er jevne intervaller mellom hver resept, at du kanskje har tatt den litt oftere enn det du burde/anbefalt.
Vis hele sitatet...
Men du misforstår, den er ikke endret fra fast til behov, den er endret fra behov til fast
Jeg bestiller alltid respet via nettet så man slipper konsultasjon, som igjen koster penger.

Legen vil se hva du har skrevet når du bestiller via nett. Kommer ikke unna at han må skrive under/ut resepten.

Behov eller faste medisiner kan bestilles via nettet. Ikke kun faste.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Jeg bestiller alltid respet via nettet så man slipper konsultasjon, som igjen koster penger.

Legen vil se hva du har skrevet når du bestiller via nett. Kommer ikke unna at han må skrive under/ut resepten.

Behov eller faste medisiner kan bestilles via nettet. Ikke kun faste.
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til at jeg har noen piller(opiater) det står "kur" på, dvs skal ikke brukes ofte. Så kan bestille også via pasientsky appen. Syntes legen det er for kort tid siden det ble skrevet ut, får jeg en telefon eller blir kalt inn til samtale.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Må fastlegen min sin hjemmeside står det at det er kun faste medisiner som kan bestilles på nett, alt annet trenger man konsultasjon for
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
* på
Stokke litt om, mente behov til fast.

Fsst er når du går på noe over lengre tid og ikke innemellom.

Behov er for korte perioder, men allikevel ofte.

Kur er for en avgrenset tidsbestemt periode.

Nå er det egentlig opp til legen hva som kan ordnes over nett. Fast er jo noe du skal ha jevnlig så det er enkelt. Hjertemedisin for eksempel

Behov skal jo vurderes om det er behov for, og varierer med type medikament. Kortisonkrem mot eksem

Kur skal vel aldri gies uten konsultasjon. Veldig dumt å gi antibiotika mot noe som ikke krever det.

Fastlegen din har alt ansvaret for dine medikamenter og at det ikke går galt eller gjøres feil. Og det har blitt mye strengere og skal bli enda strengere.

Men i de forskjellige løsningene som leger bruker så er det noen som skille på fast og behov over nett og andre ikke. Noen steder så kan legen velge hva som skal stå. Men til slutt så må legen signere og stå ansvarlig for det h*n skriver ut.
Legen ringer deg opp bestiller du noe som man ikke står fast på.

Slipper fortsatt konsultasjon Nå kan det selvfølgelig være enkelte leger som vil at man skal komme inn for en prat før man får utskrevet medisiner.

Men da har man heller hatt liten kontakt med legen i utgangspunktet.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 10. desember 2018 kl. 21:19.
Min lege signerer på både fast- og behovsmedisin. Trenger time KUN om jeg skal starte på ny medisin.
Du skal da bruke den fast, eller følge resepten. Burde stå 1 tablett 3 ganger daglig da.

Men dette er egentlig noe man tar ved time, iaff i mine tilfeller.

Har OxyContin, OxyNorm, Lyrica, Valium og Apodorm på fast, men 3 av disse er også på blå resept da.

Får jeg f.eks Xanor er det Ved behov.