Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4647
Fikk inndratt førerkortet for uaktsom kjøring og ble i den forbindelse opplyst om 3 ukers regelen dersom jeg ikke samtykket til beslaget. Jeg tilsto hele hendelsesforløpet uforbeholdent men samtykket ikke til førerkortbeslaget pga. sterkt behov for kjøretøy med bakgrunn i min helsesituasjon.

Har skjønt at politiet nå har 3 uker på å sende saken over til tingretten for å opprettholde beslaget før dom avsies.
Noen som vet om disse 3 ukene + tiden frem til dom kommer til fradrag når endelig dom settes? Eller vil ikke tiden starte å løpe før dom er avsagt? Altså, om det nå tar 2 måneder før jeg får en dom, vil jeg da få den tiden i fratrekk? Ting gikk litt raskt i kampens hete, så jeg er usikker på om jeg skjønte alt rett.
Belag deg på et halvt års tid uten lappen du, fra og med rettskraftig dom. Dog usikker i ditt tilfelle da du nevner at du har tilstått hendelsesforløpet - burde da vel ende i en såkalt tilståelsessak? Har du fått innkalling?
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Ja, det var det jeg også hadde sett for meg, men håper det kommer ned på 3 måneder. Leste meg litt opp og det står at det at det blir fradrag fra og med den dag førerkortet ble inndratt selv om dom ikke er avsagt. Tipper også det blir en tilståelsesdom, har ikke fått innkalling nei, det tar vel litt tid vil jeg tro.

§ 1-4.Generelle regler om fastsettelse av tap av førerett, sperrefrist, forbud mot å føre førerkortfri motorvogn og tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag
Ved fastsettelse av tap av førerett i dom eller forelegg må det gis opplysning om for hvor lang tid tapet av føreretten gjelder, jf. førerkortforskriften § 38 og § 44 nr. 13. Fristen regnes fra den dagen dommen eller forelegget er rettskraftig. Har førerkortet vært beslaglagt eller det er innlevert tapsmelding før dommen er rettskraftig, skal denne perioden gå i fradrag.
Sist endret av Arrakiss; 29. mars 2018 kl. 20:09.
Straffen er din tid uten førerkort. Uavhengi om lappen ble inndratt dagen du ble stoppet eller i senere tid.
Så med andre ord utsetter du det bare om du får lappen igjen i mellomtiden.
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Det stemmer Mozzie og har også fått det bekreftet fra advokat. Det beste, på sikt, er altså bare å la politiet ha førerkortet i minimum 3 måneder før man begynner å undersøke mulighetene for å få det tilbake.

Når det er sagt, er det noen som kjenner til noen som har fått redusert tapstiden eller fritak pga. helseutfordringer?
Sist endret av Arrakiss; 31. mars 2018 kl. 10:49.
Av ren nysgjerrighet, hva slags helsemessig årsak gjør at du må ha bil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Når det er sagt, er det noen som kjenner til noen som har fått redusert tapstiden eller fritak pga. helseutfordringer?
Vis hele sitatet...
Om det er akutte behov du har pådratt deg etter at du mista lappen, så kan du få det. Det kan t.d. gå på at du har behov for dialyse. Om problemet eksisterte før du valde å oppføre deg slik at du mista lappen skal det meir til før du får redusert tapstida. Adgangen til å gå under rettspraksis er snever.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det er akutte behov du har pådratt deg etter at du mista lappen, så kan du få det. Det kan t.d. gå på at du har behov for dialyse. Om problemet eksisterte før du valde å oppføre deg slik at du mista lappen skal det meir til før du får redusert tapstida. Adgangen til å gå under rettspraksis er snever.
Vis hele sitatet...

Vel, det er ikke noe som har oppstått i ettertid, men jeg har en handikappet sønn som trenger transport av både seg selv og en elektrisk rullestol. Situasjonen jeg havnet i var også av den sorten som jeg egentlig ikke valgte... En krakilsk fyr valgte å klatre på taket mitt og nektet å gå ned. Så da kjørte jeg noen meter (10-12 i 20 kmt) for å "skremme" ham ned. Resultat var anmeldelse for uaktsom kjøring. Greit nok, jeg burde ikke kjørt, men det svartnet litt der og da. Har for øvrig ingen trafikkforseelser på mine 20 år med førerkort.

Har fått brev fra politiet nå, 6 mnd beslag og 10.000 i bot.
Trodde at siden jeg ikke samtykket i beslaget at det skulle gå til tingretten? Blir ikke så klok på prosessen i dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Har fått brev fra politiet nå, 6 mnd beslag og 10.000 i bot.
Trodde at siden jeg ikke samtykket i beslaget at det skulle gå til tingretten? Blir ikke så klok på prosessen i dette.
Vis hele sitatet...
Treukersfristen gjeld midlertidig beslag fram til tiltale eller forelegg.

Du har fått eit forelegg. Vedtar du det, er saka ute av verda, med straffa som står i forelegget. Vedtar du det ikkje, vert det oversendt til tingretten som berammer saka.

Gitt skildringa du har av situasjonen trur eg nok eg hadde tatt sjansen på tingretten...
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Treukersfristen gjeld midlertidig beslag fram til tiltale eller forelegg.

Du har fått eit forelegg. Vedtar du det, er saka ute av verda, med straffa som står i forelegget. Vedtar du det ikkje, vert det oversendt til tingretten som berammer saka.

Gitt skildringa du har av situasjonen trur eg nok eg hadde tatt sjansen på tingretten...
Vis hele sitatet...

Slik jeg forstod det og har lest rundt om, så skulle jeg uansett bli innkalt til tingretten for en høring i forbindelse med selve beslaget. Jeg har skaffet en bråte med dokumentasjon på ting som taler for at jeg skal få beholde førerretten eller nedsatt sperrefrist som jeg skulle presentere på det møtet. Men nå som jeg fikk brevet skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg var klar for tingretten og tror også jeg sjanser på den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Slik jeg forstod det og har lest rundt om, så skulle jeg uansett bli innkalt til tingretten for en høring i forbindelse med selve beslaget. Jeg har skaffet en bråte med dokumentasjon på ting som taler for at jeg skal få beholde førerretten eller nedsatt sperrefrist som jeg skulle presentere på det møtet. Men nå som jeg fikk brevet skjønner jeg ikke helt hva som skjer. Jeg var klar for tingretten og tror også jeg sjanser på den.
Vis hele sitatet...
Då svarer du politiet at du ikkje vedtar forelegget, og heller ikkje midlertidig beslag.
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då svarer du politiet at du ikkje vedtar forelegget, og heller ikkje midlertidig beslag.
Vis hele sitatet...
Men det er der logikken for meg brister.. jeg har jo allerede sagt at jeg ikke godtar et beslag og signert dokument den kvelden lappen ble tatt.

Haha, selv når jeg ringte politiet klarte de ikke svare på dette her helt konkret. Det jeg vet, er at jeg har frist til 26. April på å godta eller ikke godta forelegget... men på førstkommende onsdag er det 3 uker siden jeg ble fratatt lappen. I mitt hode betyr det at jeg kan reise til politet på torsdag om en uke, spørre om de har sendt saken min til tingretten, om de ikke har det, kan jeg få ut lappen.
Ja, hvis de ikke får opprettholdt beslaget i tingretten så må de gi deg førerkortet tilbake.
Arrakiss's Avatar
Trådstarter
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Ja, hvis de ikke får opprettholdt beslaget i tingretten så må de gi deg førerkortet tilbake.
Vis hele sitatet...
Nemlig, det er også slik jeg forstår det. Og jeg har (foreløpig) kun mottatt papirer fra en politijurist, ikke tingretten.
Sist endret av Arrakiss; 12. april 2018 kl. 22:38.