Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4048
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Solgte mitt grafikk kort på en PC handel facebook gruppe. Kortet fungerte da jeg sendte den, men kjøper sier at kortet ikke funker som det skal. Kjøperen advarer meg om at han vil klage til forbrukerrådet. Kortet er under garanti på komplett, men hvis jeg får pengene tilbake som erstatning ønsker kjøperen litt mer siden han syntes det er urettferdig for han at jeg får resten av pengene hvis han bare får det han kjøpte mitt kort for.

Kontekst: Solgte kortet for 2500kr på facebook. Det funket etter jeg la ut annonsen og når jeg tok den ut av PCen. Jeg og kjøper møtes personlig og han betaler med kontant og jeg gir kortet fysisk. Når kjøper kommer hjem havner han med problemer. Jeg spør om han har skadet kortet, men han nekter å si at han har gjort noe mot skadelig kortet. (et lite statisk elektrisitet sjokk kan ødelegge kortet hvis man ikke tar vare på det ordentlig) Det er fortsatt garanti på kortet, men han ønsker å få mer hvis jeg får penger istedet for et nytt kort som erstatning.

Jeg har brukt lang tid på å finne en løsning på problemet på kortet, men ingenting funker.

Hva skal jeg gjøre og trenger jeg virkelig å splitte garanti erstatningen slik at han tjener på det?
Be han sende det inn til komplett. Og somregel får man bare nytt eller ett tilsvarende.
Når du solgte kortet solgte du også "kvittering " så han eier garanti på kortet
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Beklager for dårlig språk innimellom, skrev ganske fort uten å tenke på det. Spør gjerne spørsmål.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Be han sende det inn til komplett. Og somregel får man bare nytt eller ett tilsvarende.
Når du solgte kortet solgte du også "kvittering " så han eier garanti på kortet
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har kvikkterning og alt. Eneste han har er boksen til grafikk kortet og kortet selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kortet er under garanti på komplett, men hvis jeg får pengene tilbake som erstatning ønsker kjøperen litt mer siden han syntes det er urettferdig for han at jeg får resten av pengene hvis han bare får det han kjøpte mitt kort for.
Vis hele sitatet...
Det skal rimeleg mykje til før du kan utløyse eit krav om meir enn heving. Då må du kunne vise til konkret skade. Så i utgangspunktet har ikkje kjøper krav på meir enn heving - som altså vil sei at du får kortet tilbake, og kjøper får pengane tilbake.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det skal rimeleg mykje til før du kan utløyse eit krav om meir enn heving. Då må du kunne vise til konkret skade. Så i utgangspunktet har ikkje kjøper krav på meir enn heving - som altså vil sei at du får kortet tilbake, og kjøper får pengane tilbake.
Vis hele sitatet...
Ok. Tusen takk. Men hvis jeg får penger som erstatning, skal jeg bare gi det han kjøpte kortet for? Ønsker ikke å havne i problemer.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er jo hel urimelig at han skal ha mer penger igjen enn det han gav for det. Da TJENER jo han penger på å ha ødelagt kortet.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er jo hel urimelig at han skal ha mer penger igjen enn det han gav for det. Da TJENER jo han penger på å ha ødelagt kortet.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenkte, men når han advarer meg mot å klage blir jeg litt redd så jeg kom hit for å sjekke hva dere mente og sikkert noen tips.
Hvilke problemer?

Kan jo være PCen hans som ikke takler kortet
Du gir da f*** ikke kjøper mer penger enn hva han ga for det viss han vil oppheve kjøpet. Viss kortet var helt fint, helt til kjøper overtok det ville jeg i det minste kjekket om det er noen skader viss det kommer så langt. Jeg solgt en gpu, sjekket alt var fint, tok bilder inkludert koblinger og div bare for jeg følte det var en måte og forsikre med viss kjøper var en tullball..
Skal ikke mer til at kortet han kjøpte har blitt mistet på gulvet, eller han har vært litt uheldig med installasjonen og nå prøver og redde seg selv med og påstå at dette er din feil.
Kunne hjulpet og visst hva som er problemet. Kanskje kortet er fint, men noe annet skaper problemer.
Sist endret av sneipen; 11. mars 2017 kl. 20:12.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg solgt en gpu, sjekket alt var fint, tok bilder inkludert koblinger og div bare for jeg følte det var en måte og forsikre med viss kjøper var en tullball..
Vis hele sitatet...
Jeg tok bilder av baksiden av kortet der du ser alt (sendte det til kjøper før jeg ga den til han), men det er et problem med bilder med mange detaljer og facebook. Når jeg gikk tilbake til bildet har det blitt såpass kompresset at det er vanskelig å se nøye. Men jeg kan enkelt se om han har skadet portene. Jeg får kortet tilbake (uten å betale tilbake) for å teste det hjemme før jeg sender det tilbake til komplett (2 års garanti). Hvis jeg legger merke til fysiske skader som ikke er på bildet jeg tok, vil jeg da sende kortet tilbake og alt er hans feil.
Hvis det er fysiske skader på kortet vil det heller ikke bli en garantisak - Jeg hadde sagt at det ikke er noe å gjøre med saken og det er hans ansvar fordi han selv påførte kortet skadene. Han kan snakke med hvem han vil (forbrukerrådet osv.), men han kommer ingen vei med denne saken.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hvis det er fysiske skader på kortet vil det heller ikke bli en garantisak - Jeg hadde sagt at det ikke er noe å gjøre med saken og det er hans ansvar fordi han selv påførte kortet skadene. Han kan snakke med hvem han vil (forbrukerrådet osv.), men han kommer ingen vei med denne saken.
Vis hele sitatet...
Det er det første jeg gjør når jeg skal analysere kortet. Skal se om det er tydelige skader før jeg tester det. Ja, han kan snakke med hvem som helst, men når jeg har bevis så kan han ikke komme langt uten bevis selv.
"Øko-Terrorist"
En vanlig scam som går på ebay o.l er at noen har f.eks et ødelagt skjermkort. De går på ebay og kjøper ett identisk kort. Når de mottar kortet sier de til selger at det ikke virket og at de vil heve kjøpet. Deretter sender de sitt gamle ødelagte kort tilbake.
Sist endret av tr80r; 11. mars 2017 kl. 23:45.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøperen advarer meg om at han vil klage til forbrukerrådet.
Vis hele sitatet...
Forbrukerrådet har ingenting med salg mellom privatpersoner å gjøre. Send han kvittering fra Komplett og be han om å løse problemet selv.
Sist endret av meitemark; 12. mars 2017 kl. 07:33.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forbrukerrådet har ingenting med salg mellom privatpersoner å gjøre. Send han kvittering fra Komplett og be han om å løse problemet selv.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke - du kan få hjelp av forbrukerrådet selv om det er salg og kjøp mellom privatpersoner. Saken er heller det at uansett om han går til forbrukerrådet eller ikke så vil det neppe hjelpe om selger kan vise på bildene at det ble påført skader på kort etter kjøp (eller at kortet er byttet ut).
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forbrukerrådet har ingenting med salg mellom privatpersoner å gjøre.
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven er Forbrukerrådets ansvarsområde.

Trådstarter: For at kjøper skal ha krav på erstatning (det vil si, alt utover det han har betalt tilbake), må mangelen ha forårsaket et økonomisk tap, jf. kjl. § 57 første ledd første punktum.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Kjøpsloven er Forbrukerrådets ansvarsområde.

Trådstarter: For at kjøper skal ha krav på erstatning (det vil si, alt utover det han har betalt tilbake), må mangelen ha forårsaket et økonomisk tap, jf. kjl. § 57 første ledd første punktum.
Vis hele sitatet...
Forbrukerkjøpsloven er forbrukerrådets avsvarsområde. Kjøp mellom to personer vil falle under kjøpsloven - en lovsamling med betraktelig mindre forbrukervern enn forbrukerkjøpsloven.

ihht. kjøpsloven er risiko på kjøperens side etter handelen er foretatt. Med andre ord ligger alt ansvar på kjøperen - ikke deg som selger.
Sitat av daxtux Vis innlegg
Forbrukerkjøpsloven er forbrukerrådets avsvarsområde. Kjøp mellom to personer vil falle under kjøpsloven - en lovsamling med betraktelig mindre forbrukervern enn forbrukerkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått noe annet (imidlertid hjemler kjøpsloven naturlig nok intet "forbrukervern" overhodet). Jeg sier bare at kjøpsloven er Forbrukerrådets ansvarsområde. Du kan selv lese dette her: https://www.forbrukerradet.no/side/s...orbrukerradet/

"I saker som reguleres av kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven og angrerettloven, er Forbrukerrådet saksforberedende organ til Forbrukerklageutvalget (FKU), [...]."