Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 11850
Hei folkens,
Jeg skal snart ned til Nederland, Amsterdam for å hente cannabis på resept, dvs helt lovlig. Men er det noen som vet om jeg er pliktig til å gå på rødt i tollen osv?

Takker så mye for svar!

Mvh,
Joklion
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlet er forskrevet til ditt personlige bruk, det vil si medisinsk bruk av et legemiddel til deg selv. Dette må fremgå av pakningens etikett eller av fremlagt resept eller annen legeerklæring.

Du kan ta med legemidler som inneholder narkotika så lenge de er til personlig bruk og mengden tilsvarer maksimalt 30 dagers bruk. Du må være forberedt på å kunne dokumentere at du eier legemiddelet. Les mer om legemidler på utenlandsreise.

Du kan ta med legemidler som regnes som dopingmidler så lenge mengden ikke tilsvarer mer enn 30 dagers bruk og du kan dokumentere overfor tollvesenet at legemidlet er forskrevet til ditt personlige bruk.
Vis hele sitatet...
Viktig å vite:
*Resepten du har fått må være gyldig i landet der kjøpet skjer.
*Resepten må være forskrevet på en måte som er lovlig i det aktuelle landet. Hvis resept-forskrivning fra for eksempel "nettdoktorer" ikke er tillatt, vil forskrivningen være ulovlig.
*Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er kjøpt på lovlig måte.
*Dokumentasjonen må ligge vedlagt i forsendelsen med legemidlene.
*Ikke alle «nettdoktorer» følger loven, og mange nettapotek er ulovlige.
*Godkjent dokumentasjon på at legemidlet er kjøpt på lovlig vis:
kvittering med stempel og underskrift fra apotek/utsalgssted
eller
resept fra lege i landet der medisinen er kjøpt, med stempel og underskrift fra apoteket som dokumenterer utleveringen og at resepten er gyldig
eller
resept eller legeerklæring fra lege i Norge
*Godkjent dokumentasjon må foreligge for at toll eller postkontor kan utlevere pakken til deg.



Om helt lovlig som du sier burde det ikke være fare for å gå på rødt. I forbindelse med innførsel av narkotika som ikke var narkotika (Absinthe 69%) gikk jeg på grønt, fikk ingen reaksjon. Det var i verste turistsesongen. Men vil tro du får en smekk på pungen om du går på grønt og blir ferska med grønt i påsan.
Brodern har epilepsi + litt psykiske greier og han reiser inn og ut av landet med b preparater. Han sier han undersøkte første gang han dro utenlands om han skulle gå på grønn eller rød sone. Men pga av dette var livsviktige medisiner og han hadde alle papirer i orden så fikk han beskjed om å gå på grønn sone. Ved en evt. stikkprøve eller reaksjon fra narkohund så har han jo dokumentasjonen om medisiner og diagnoser fra lege og spesialist etc.

Tenk om alle på benzo skulle stoppet på rødt? Tror det hadde blitt fullstendig kaos. Benzo er jo medisin som skrives ut til tusenvis av brukere. Tipper det er helt likt når ts tar med grønt fra Amsterdam.

Men det enkleste er jo å sjekke opp på forhånd. En telefon/mail til tollvesenet så løser det seg nok.
Trådstarter
44 1
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Brodern har epilepsi + litt psykiske greier og han reiser inn og ut av landet med b preparater. Han sier han undersøkte første gang han dro utenlands om han skulle gå på grønn eller rød sone. Men pga av dette var livsviktige medisiner og han hadde alle papirer i orden så fikk han beskjed om å gå på grønn sone. Ved en evt. stikkprøve eller reaksjon fra narkohund så har han jo dokumentasjonen om medisiner og diagnoser fra lege og spesialist etc.

Tenk om alle på benzo skulle stoppet på rødt? Tror det hadde blitt fullstendig kaos. Benzo er jo medisin som skrives ut til tusenvis av brukere. Tipper det er helt likt når ts tar med grønt fra Amsterdam.

Men det enkleste er jo å sjekke opp på forhånd. En telefon/mail til tollvesenet så løser det seg nok.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for gode svar begge to!
Kjempefint at dere kan gi meg litt info Jeg sliter hovedsaklig med angst og PTSD, så jeg skal ned dit i sommer for å ta med meg medisinsk cannabis på resept (selvfølgelig). Så jeg håper det går bra Jeg tenker at jeg får ringe tollvesenet i morgen.

Ha en fortsatt fin kveld!
Gjør det! Og gjerne oppdater oss på hvordan det gikk ��
Du er ikke pliktig til å gå på rødt da dette er å regne som medisin som er foreskrevet av lege i Nederland, samt bestilt og hentet på apotek der etterpå. Men husk erklæring fra legen der det også fremkommer kvantum samt hvilken variant du har med, og også kvitteringen fra apotek. Vil faktisk gå så langt som å anbefale å ikke kontakte toll. Mitt grunnlag for å skrive dette er at dette er en privatsak mellom deg og lege, samt at det ikke nødvendigvis er så greit å la dette bli privat når offentlige instanser får personalia registrert. Men dette er min oppfatning. God tur
Sist endret av Terapeut1; 22. mai 2015 kl. 02:30.
Så lenge du ikke skal fortolle noe går du på grønt. Lovlig reseptbelagte legemidler skal ikke fortolles, så lenge man kan vise til det ved kontroll.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Har du hørt denne dokumentaren? http://p3.no/dokumentar/smugling-pa-resept/

Her får ikke fyren lenger ta med seg på grunn av :"– Regelverket er offisielt at apotekene skal importere dette, og privatpersoner egentlig ikke kan ta det med seg ut av Nederland uten importlisens. Så offisielt må Joachim snakke med apotekene eller legemiddelfirmaene i Norge for at de skal importere."
Sitat av Olympic Vis innlegg
Har du hørt denne dokumentaren? http://p3.no/dokumentar/smugling-pa-resept/

Her får ikke fyren lenger ta med seg på grunn av :"– Regelverket er offisielt at apotekene skal importere dette, og privatpersoner egentlig ikke kan ta det med seg ut av Nederland uten importlisens. Så offisielt må Joachim snakke med apotekene eller legemiddelfirmaene i Norge for at de skal importere."
Vis hele sitatet...
Større mengder er det apotekene som må importere, men pr. i dag så må man altså hente det selv, eller søke om å få det fra staten. Mener å huske at det var én person som fikk utskrevet Bedrocan (som er plantemateriale) her i Norge under avsluttende kreftbehandling.

Det er lov å hente inntil en måneds forbruk av legemidler, inkludert Cannabis, så lenge det skjer innenfor EU. Man trenger en Schengen-attest fra apoteket man henter medisinen fra. Denne må vises til tollere/myndighetene ved forespørsel.
Sist endret av caperno; 22. mai 2015 kl. 11:25.
Juridisk hjelper 😁
5 0
Hørte man må betale moms koster medisin (pot) over 6000kr.. sendte deg en pm joklion. Henter selv medisiner i Belgia og er i Nederland hver mnd og jobber med å få cannabis på resept for tida...
Må en ha klarsignal fra lege i Norge, for å kunne ta ibruk schengen avtalen? Kan jeg bestille en legetime i Nederland og få resept på cannabis der, og ta det med til Norge, uten en godkjenning fra Norsk lege?
Trådstarter
44 1
Sitat av Relevant Vis innlegg
Må en ha klarsignal fra lege i Norge, for å kunne ta ibruk schengen avtalen? Kan jeg bestille en legetime i Nederland og få resept på cannabis der, og ta det med til Norge, uten en godkjenning fra Norsk lege?
Vis hele sitatet...
Klart du kan det , jeg har bestilt en legetime i Nederland. Du trenger IKKE en anbefalning e.l fra en norsk lege, men det du MÅ ha når du reiser ned dit er et papir fra fastlegen din som sier hvilke diagnoser / sykdommer du har. Resten tar legen i f.eks Nederland seg av Lykke til!
Hold deg til lege utenlands, så slipper du vas fra norsk lege og ikke minst mas om fylkeslege osv... Dette er mellom deg og lege!

En liten ting... Brukte vaporizer i begynnelsen... Lite effekt for min del.. Kjøpte etter det, faktisk slike sigaretthylser, og en slik "hylse-pakke-maskin" lagde til den anbefalte dosen, og forskjellen var som ja dag og natt... Mitt stikkord er kompleks ptsd etter yrkesskade.

Har allerede vært gjennom hele prosessen. Og send pm om det er spm om dette..
Sist endret av Terapeut1; 27. mai 2015 kl. 04:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som vet om man kan få resept pga tinnitus?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bacardi Vis innlegg
Noen som vet om man kan få resept pga tinnitus?
Vis hele sitatet...
Organet for medisinsk cannabis i Nederland år en egen side: http://www.cannabisbureau.nl/en/Medi...groundsforuse/

Tinnitus står ikke spesifikt oppført, i slike tilfeller kan henvisning til tidligere prøvd og feilet behandlingsmetoder få legen til å være villig til å prøve cannabis som.en behandlingsmetode
Sitat av bacardi Vis innlegg
Noen som vet om man kan få resept pga tinnitus?
Vis hele sitatet...
Fra linken til dodecha:

Grounds for use
Data currently available shows that medicinal cannabis can help relieve:

pain and muscle spasms/cramps associated with (MS) or spinal cord damage
nausea, reduced appetite, weight loss and debilitation associated with cancer and AIDS
nausea and vomiting caused by medication or radiotherapy for cancer and HIV/AIDS
long-term neurogenic pain (i.e. originating in the nervous system) caused by, for example, nerve damage, phantom limb pain, facial neuralgia or chronic pain following an attack of shingles
tics associated with Tourette Syndrome
Vis hele sitatet...

Umiddelbart så ser det ut til at det er svært få tilstander som gir anledning til å bruke medisinsk cannabis. Men så står det lengre ned på siden:

At present, medicinal cannabis cannot help cure the above conditions. It can, however, relieve the symptoms associated with them, and/or reduce the side effects of other medication. It is up to doctors to determine which conditions would benefit from treatment with medicinal cannabis, and the circumstances under which that would be right for the patient.

In doing so they are not limited to the list of conditions given above.
Vis hele sitatet...

I praksis betyr vel det at det er nærmest umulig å si hva legene i nederland vil akseptere å behandle/lindre med cannabis. Om du feks vet at andre land skriver ut cannabis mot tinnitus så vil jo det være et godt argument for at legen skriver det ut til deg.
Sist endret av frtoretang; 31. mai 2015 kl. 12:08.
Juridisk hjelper 😁
5 0
Joklion, sjekk PM, skjønner hvis du ikke vil dele info, men kunne vært greit å sammenligne erfaringer. Hva tenker dere om å få den nederlandske momsen på medisiner refundert på flyplassen, så kan jo muligens prisen komme under 6000 kr ift norsk toll? Prøver finne informasjon om moms på legemidler i belgia og Nederland, men slett ikke lett...
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det sant at man ikke trenger fortolle(kan man gå på grønt?) cannabis man har fått lovlig på resept i nederland? Anyone?
- med lovlig cannabis i bagasjen burde man vel gå på grønt ...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av radion Vis innlegg
- med lovlig cannabis i bagasjen burde man vel gå på grønt ...
Vis hele sitatet...
Poenget er at du må bevise at den er lovlig, så du skal ha en schengen attest for legemidler med forbudte narkotiske stoffer som du fremviser når du går på rødt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Poenget er at du må bevise at den er lovlig, så du skal ha en schengen attest for legemidler med forbudte narkotiske stoffer som du fremviser når du går på rødt.
Vis hele sitatet...

På den linken så står det bare hvordan man skaffe attesten i norge. Hvordan skaffer jeg attesten i nederland der jeg henter medisinen?
Sist endret av mollypolly; 9. juli 2016 kl. 16:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mollypolly Vis innlegg
På den linken så står det bare hvordan man skaffe attesten i norge. Hvordan skaffer jeg attesten i nederland der jeg henter medisinen?
Vis hele sitatet...
Jeg rotet litt der, du skal ha resept og eventuell annen dokumentasjon du får fra den nederlandske legen, ikke denne spesifikke schengen attesten.
Denne attesten er for de mer tradisjonelle narkotiske legemidlene som f.eks Fentanyl.
Er det sant at man må ha anbefaling fra norsk lege for at det skal være lov å ha med 1mnd forbruk istedenfor 1uke?