Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4091
Hei

Har siden jeg var liten guttunge vært ekstremt opptatt av fjell og friluftsliv. Har gått mye i fjell rundt omkring i Europa, og har flere ganger passert 4000meter. Har egentlig ikke vært glad i å lese tidligere heller, leste en del da jeg var rundt 12-13 år gammel.

Nå har jeg passert 30 med god margin. Fikk noen bøker til jul som jeg rett og slett har slukt. Jon Krakauers Into Thin Air, Cecilie Skog - Et Friluftsliv (ikke hovedsaklig om fjell, men mye bra historier) og Peter Zuckermanns bok Buried In The Sky om ulykka på K2 i 2008.

Sulten på mer er jeg på utkikk etter fler bøker å lese. Er det noen som har tips til bøker som handler om fjell, klatring, diverse ekspedisjoner og personer som er inne i miljøet?

Er også på utkikk etter TV-serier og filmer med samme tema
Nå har jeg ikke så stor peiling på utenlandske eventyrere, men folk som Aleksander Gamme, Børge Ousland, Erling Kagge og Stein P. Aasheim har slike bøker. Selv vært på foredrag med flere av disse, masse spennende historier!
Boka Nansen er også en spennende bok om eventyr og ekspedisjoner. Er veldig fan av norske eventyrere
Nå er ikke jeg noen bokelsker, men er glad i friluftsliv!

Har hørt mye bra om boka "Pelsjegerliv" av Helge Ingstad
Har ikke lest boken, men har sett filmen Touching the Void, som er basert på en bok av Joe Simpson, og den var veldig bra. Er en sann historie om en klatreulykke og den følgende kampen for å overleve.
Du bør sjekke ut Barske glæder av Peter Wessel Zappfe
Takker for alle svar så langt

GreenRay: Har lest den boka, hadde en friluftsgærn lærer på ungdomsskola så vi måtte lese den da. Fantastisk bok!

Grix og snegler: Takker for konkrete tips, disse skal sjekkes ut



Trener meg opp til å gå over Grønland på ski samt å gå Elbrus og Aconcagua, så det her er perfekt motivasjon
"Trango - Triumf og tragedie" av Stein P. Aasheim er obligatorisk pensum. Den er vanskelig å få tak i, men bør kunne lånes på et bibliotek.
Fant den som e-bok på bibliotekets nettside, så den kan leses online. Så et lite utdrag nå og den virker meget spennende. Blir neste bok jeg starter på! Takk for tips, sth
Jeg slenger meg med å anbefaler Pelsjegerliv som er nevnt tidligere her.

Samme forfatter har også skrevet "Øst for den store bre" og "apacheindianerne" tror jeg den siste av de tre heter.
Har de 2 stående i hylla, enda til gode å lese.

Jeg slenger meg med å anbefaler Pelsjegerliv som er nevnt tidligere her.

Samme forfatter har også skrevet "Øst for den store bre" og "apacheindianerne" tror jeg den siste av de tre heter.
Har de 2 stående i hylla, enda til gode å lese.
Sist endret av Hjelm1; 6. januar 2015 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.