Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4124
Ble tatt for en tid tilbake i en bedrageri-sak, en ganske omfattende en.
Politiet kom på døra med solide beviser og jeg hadde ikke annet valg enn å legge meg flat og innrømme alt.

Har vært gjennom 2 avhør og fikk beskjed i forrige avhør at saken avsluttes dagen etter avhøret. MEN, så sitter denne politimannen seg ned i sofaen med meg og forteller at han har pratet med sin sjef/overordnede og sier: "Du blir mest sannsynlig å få betinget fengsel med prøvetid på 2 år hvor du blir nødt å betale tilbake det du har tatt. Ble litt sjokka siden jeg hadde regnet med minst ett par år i fengsel siden saken er såpass alvorlig. Eller samfunnsstraff for den saks skyld. Han virket også ganske sikker mens han sa det.

Hvor mye kan jeg stole på dette egentlig? Kan politiadvokaten plutselig kreve f.eks. minimun 2 års fengsel når jeg kommer i retten? Jeg er temmelig forvirret..!

Tiltalen i seg selv har en strafferamme på inntil 6 år. Siden jeg tilsto alt, var i en svært presset situasjon økonomisk og at jeg er ung tror jeg spiller en rolle. I tillegg sa politibetjenten at jeg var en "hyggelig kar" og at fengsel antageligvis ville ha en negativ effekt på meg siden risikoen for å havne i feil miljø var stor.

Hovedspørsmålet her er om jeg kan stole på politimannen? Jeg hadde jo allerede innrømmet alt så han ville nok neppe lure meg inn i en felle, noe jeg vet poltifolk gjør.
Sist endret av Enus; 13. desember 2013 kl. 08:31.
Politimannen bestemmer da ikke straffen, det skal domstolen ta stilling til. Så hva han måtte mene er vel strengt tatt likegyldig?
Trådstarter
Sitat av Morgul Vis innlegg
Politimannen bestemmer da ikke straffen, det skal domstolen ta stilling til. Så hva han måtte mene er vel strengt tatt likegyldig?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men syntes det var svært snodig at han uttalte seg så tydelig om hva straffen min mest sannsynlig kom til å være. Tenkte han kanskje hadde snakket med politi-juristen om hva de kom til å legge ned påstand om.




I tillegg lurer jeg på hvor lang tid det normalt tar fra man får brevet om rettsak til rettsaken holdes...? 2 uker? 1 måned? 4 måneder?.. Er så lite informert om saken min.. :/ Føler jeg ikke kan gå å få meg jobb ettersom jeg verken aner påstand om straff eller når rettsaken skal være.
Sitat av Enus Vis innlegg
Det vet jeg, men syntes det var svært snodig at han uttalte seg så tydelig om hva straffen min mest sannsynlig kom til å være. Tenkte han kanskje hadde snakket med politi-juristen om hva de kom til å legge ned påstand om.
Vis hele sitatet...
En annen mulighet er vel at han vil være sikker på at du har tilstått alt... Klassisk good cop/bad cop: du har nå møtt den trivelige som forteller deg at han synes du er en kjernekar, stakkars ungdom på ville veier og alt det der, og han ønsker deg vel tilbake til samfunnet. Fordi du tilstod alt, så er det håp for deg og alt det der. Implisitt sier han at å tilstå er bra, ikke hold noe tilbake, og du får lavere straff. Neste gang du møter en blåskjorte, så ville det ikke forundre meg om han var streng og fortalte at de trodde du fortsatt holdt informasjon tilbake og at du kunne vente deg seks år i spjelet, minst. Med mindre du hadde noe annet du ville fortelle dem...?



Sitat av Enus Vis innlegg
I tillegg lurer jeg på hvor lang tid det normalt tar fra man får brevet om rettsak til rettsaken holdes...? 2 uker? 1 måned? 4 måneder?.. Er så lite informert om saken min.. :/ Føler jeg ikke kan gå å få meg jobb ettersom jeg verken aner påstand om straff eller når rettsaken skal være.
Vis hele sitatet...
Ting tar tid, dessverre. Egentlig vil jeg anbefale deg å skaffe deg en jobb; du vet aldri - kanskje vil de ha deg tilbake når du slipper ut igjen? Det er uansett bedre å si til en fremtidig arbeidsgiver "ja, jeg var ikke så lenge på det stedet fordi jeg plutselig ble kalt inn for å sone" enn "nei, jeg satt i soningskø så jeg venta med å foreta meg noe".

Vær proaktiv!
Angående straffedommen så er det Helt opp til Politiadvokaten/Aktor på hva hun/han kommer opp med som eventuelle strafferammer. Hun/han kommer ofte opp med 2-3 Forslag under selve rettssaken, hvor det blir opp til din advokat å prøve å godsnakke med Domstolen for laveste dom såklart. - Selve domstolen "Dommer/Jury" finner stort sett bare ut om du er skyldig eller ei de har ikke noe med hvor lenge straffen eventuelt blir.

Så at politimannen har riktig skal du nokk ikke se bort ifra, siden Politiadvokaten i ditt distrikt er noe alle konstabler er på godt Gehør med

Sist voldssak jeg ble "busta" får tok plass i April, var ikke i rettssak før til slutten av August! DET GÅR somregel svin tregt. Og selve soninga blir vell lenge til tenker jeg, da det bare er 52 plasser på fengselet her jeg bor - og venteliste på opp til 2 år på det huset. vet om flere som har gått over 1 år nå.

Men kommer til å søke om Umiddelbar straffing rett over nyåret siden det er snakk om 75 dager "grensen er vell 95" siden jeg skal i militæret.
Trådstarter
Sitat av _Main Vis innlegg
Angående straffedommen så er det Helt opp til Politiadvokaten/Aktor på hva hun/han kommer opp med som eventuelle strafferammer. Hun/han kommer ofte opp med 2-3 Forslag under selve rettssaken, hvor det blir opp til din advokat å prøve å godsnakke med Domstolen for laveste dom såklart. - Selve domstolen "Dommer/Jury" finner stort sett bare ut om du er skyldig eller ei de har ikke noe med hvor lenge straffen eventuelt blir.

Så at politimannen har riktig skal du nokk ikke se bort ifra, siden Politiadvokaten i ditt distrikt er noe alle konstabler er på godt Gehør med

Sist voldssak jeg ble "busta" får tok plass i April, var ikke i rettssak før til slutten av August! DET GÅR somregel svin tregt. Og selve soninga blir vell lenge til tenker jeg, da det bare er 52 plasser på fengselet her jeg bor - og venteliste på opp til 2 år på det huset. vet om flere som har gått over 1 år nå.

Men kommer til å søke om Umiddelbar straffing rett over nyåret siden det er snakk om 75 dager "grensen er vell 95" siden jeg skal i militæret.
Vis hele sitatet...


Javell.. Trodde politiadvokaten hadde på forhånd bestemt hva de skal legge ned som påstand om straff. Så de bestemmer seg underveis inne i rettsalen?

Politibetjenten som ledet etterforskningen og som avhørte meg sa at jeg måtte fremstå som sympatisk og at jeg måtte vise at jeg ville få orden på livet mitt når jeg skulle i rettsaken.

Han sa også at jeg måtte søke om hjelp (psykolog) for å forhindre at jeg gjør noe lignende igjen. Jeg har ikke kontaktet psykolog, men kan politiadvokaten kreve bevis på at jeg får hjelp? Jeg har egentlig fått hjelp og støtte i familien så trenger ikke psykolog, men tenker at hvis jeg ikke viser at jeg prøver å få hjelp så vil de gi meg strengere straff. Kan dette stemme?

Politibetjenten var veldig på meg at jeg måtte søke om hjelp.. Vet ikke om han sa det fordi det kunne gi meg mildere straff eller fordi han faktisk mente jeg trengte hjelp.
Var vertfall sånn i min siste rettssak Aktor kom fram med 2 strafferammer - Advokaten min pressa på får å få den mildeste, noe som jeg da fikk - 75dager hvor jeg blir å sone 45dager + 3000 ibot og 2 år prøvetid, kommer jeg i noe trøbbel i den iløpet av de 2 åra får jeg den ekstra måneden + eventuell straff får nytt rot.. heheh

Og det med at du har søkt hjelp viser jo til at du er villig til å ta i et tak selv, det at du har fått hjelp hjemme eller med venner/dame etc har veldig lite å si. - Konkrete bevis "på papir" svart på hvitt er det som duger.

Det at du ikke har søkt hjelp er jo noe Aktor kan bruke får å presse på hardere straff - eller advokat på mildere straff om du har søk hjelp - om du søker hjelp og får papir på det er det noe advokat vil legge frem får retten "1 kopi" til hver.
Dette kan fort vare forskjellen mellom straff 1 og 2.
kommer an på hva slags rettsak det blir.

i ditt tilfelle har du innrømmet alt og det blir derfor ikke noen stor rettsak med aktor og forsvarer og hele pakka.
det blir nok en enkel sak i tingretten med kun deg, dommeren og en sekretær.
Dette fører ofte til at man kan få strafferabatt av "prossessøkonomiske" årsaker.

Det er også svært vanlig at man får tiltale beslutning med politiadvokatens anbefaling til strafferamme i posten før rettsaken finner sted.

Main har nok ikke hatt en sånn enkel rettsak.
For å gå litt innpå strafferammer så Knakk jeg nasa på 1 og en annen endte opp med og få ei fin flat ei så han svima av.
Aktor la frem 2 straffe rammer hvor første var på 165 dager og andre på 75, begge med 3000 i bot.

Nå er det bare vold jeg har vert borti å ikke noe annet som da Bedrageri - Men siden 2006 har mange strafferammer blitt skjerpet og straffene på FeX utelivsvold bland spes unge er så og si 3 dobblet...
Trådstarter
Sitat av _Main Vis innlegg
Var vertfall sånn i min siste rettssak Aktor kom fram med 2 strafferammer - Advokaten min pressa på får å få den mildeste, noe som jeg da fikk - 75dager hvor jeg blir å sone 45dager + 3000 ibot og 2 år prøvetid, kommer jeg i noe trøbbel i den iløpet av de 2 åra får jeg den ekstra måneden + eventuell straff får nytt rot.. heheh

Og det med at du har søkt hjelp viser jo til at du er villig til å ta i et tak selv, det at du har fått hjelp hjemme eller med venner/dame etc har veldig lite å si. - Konkrete bevis "på papir" svart på hvitt er det som duger.

Det at du ikke har søkt hjelp er jo noe Aktor kan bruke får å presse på hardere straff - eller advokat på mildere straff om du har søk hjelp - om du søker hjelp og får papir på det er det noe advokat vil legge frem får retten "1 kopi" til hver.
Dette kan fort vare forskjellen mellom straff 1 og 2.
Vis hele sitatet...

Takker for svar Main! Aldri vært straffedømt før så hele denne greia er veldig nytt for meg. Har ikke aning om hva som venter meg, vet bare at det er en lukket rettsak. Jeg tar ikke sjansen på fengsel så da må jeg bare søke om hjelp da.

Når er rette tidspunkt å skaffe advokat? NÅ eller når jeg får tilkalling til rettsaken? Jeg har jo ingen papirer på tiltalen min så om jeg tar kontakt nå så vil han jo ikke vite så mye mer enn hva jeg sier. Jeg må få oppnevnt en advokat siden jeg ikke har råd til John Christian Elden..
Jaja siden han godkjent straffeskyld så får han en strafferabatt men det er jo bare 20% er det ikke? siden det er en så "grov" sak så -- jaja what evah :P
Trådstarter
Sitat av technot Vis innlegg
kommer an på hva slags rettsak det blir.

i ditt tilfelle har du innrømmet alt og det blir derfor ikke noen stor rettsak med aktor og forsvarer og hele pakka.
det blir nok en enkel sak i tingretten med kun deg, dommeren og en sekretær.
Dette fører ofte til at man kan få strafferabatt av "prossessøkonomiske" årsaker.

Det er også svært vanlig at man får tiltale beslutning med politiadvokatens anbefaling til strafferamme i posten før rettsaken finner sted.

Main har nok ikke hatt en sånn enkel rettsak.
Vis hele sitatet...
Så da trenger jeg ikke kontakte forsvarer?
Forvirret nå ja
det handler ikke bare om rabatten, det handler om hva slags type rettsak det blir også.

du må gjerne høre med en advokat per telefon, men jeg tviler på det blir nødvendig for deg å ha advokat i denne saken ettersom du har innrømmet forholdene.
Rart du ikke alt har fått oppnevnt advokat allerede - Kan varra noe i det technot skriver om tingretten og enkel rettssak uten advokat???

Hadde litt vanskelig med å se for meg det siden det var såpass grovt at du kunne liksom fått 6 år :P
for syns skyld kan jeg nevne at jeg har vært i begge typer rettsak.
Trådstarter
Som sagt, det blir en lukket rettsak. Ifølge politibetjenten så kom det bare til å være meg, dommer, "en fra politiet" - antar han mente politijurist og en sekretær.
Strafferabatten er forsåvidt på 15-30%.
Sist endret av Enus; 13. desember 2013 kl. 09:50.
hvis det skal komme noen fra politiet, så skal du også ha advokat til stede. enkelt og greit.

enten så prøver han å skremme/lure deg litt, eller så har du krav på advokat du også.

det skal oppnevnes automatisk om du ikke allerede har din egen advokat du pleier å bruke.
(politiet spør stort sett tiltalte om hvilken advokat han/hun ønsker i saker hvor dette er relevant)
Okay, men uansett Enus lykke til Ta det med ro og ikke stress

Men uansett oppsøk en advokat om du ikke har gjort det (noe jeg trudde skulle ha vert ordnet alt) :P
Trådstarter
Sitat av technot Vis innlegg
hvis det skal komme noen fra politiet, så skal du også ha advokat til stede. enkelt og greit.

enten så prøver han å skremme/lure deg litt, eller så har du krav på advokat du også.

det skal oppnevnes automatisk om du ikke allerede har din egen advokat du pleier å bruke.
(politiet spør stort sett tiltalte om hvilken advokat han/hun ønsker i saker hvor dette er relevant)
Vis hele sitatet...
Det eneste han sa var rettighetene mine før vi startet avhørene. Deriblant sa han "Du har rett til å ha en advokat under avhøret" Ikke noe mer.

Sitat av _Main Vis innlegg
Okay, men uansett Enus lykke til Ta det med ro og ikke stress

Men uansett oppsøk en advokat om du ikke har gjort det (noe jeg trudde skulle ha vert ordnet alt) :P
Vis hele sitatet...
Hehe prøver å ikke stresse. Verst er det at vennene mine og alle jeg kjenner vet at jeg er en bedrager! Er jo ikke ond, var bare i en kjip situasjon hvor jeg ikke så andre utveier! Får bare prøve å se fremover!
Jeg fikk en kompis unna fengsel for et par år siden, eller vi fikk det til sammen. Var en litt stygg og uheldig voldsak der en person fikk brudd i kranie og noen andre skader.

Min kompis jobbet hos meg som telefonselger, jeg gikk ut i rettsaken og fortalte hvor viktig brikke han var hos oss og at det ville ødelegge alt vi ahdde bygd opp om han måtte i fengsel (han har slitt med litt gjeld, vi sa vi jobbet med løsninger for og nedbetalte dette. Men det er ikke sant, han har samme gjeld i dag).

Han gikk også til psykolog og fikset seg en sykemelding fra jobben på grunnlag av psykiske lidelser etter det han hadde gjort mot den formærmede.

Så jeg vil si at det er alle muligheter for og slippe fengsel, men du må forberede deg og gjøre deg klar. dra til psykolog, fyr løs om hvor jævli du har det nå pga dette osv. Fiks deg en jobb slik at de må ta deg vekk fra jobben om du skal inn, det tror jeg ikke de gjør om du ikke er straffet tidligere og er en ung person.

et eksempel til på en annen kompis som ble tatt for og selge 400G hasj, han fikk samfunnstjeneste fordi han gikk til spykolog, ikke var straffedømt fra før og innrømte det.
Saken din er ikke så veldig alvorlig om det er bedrageri og du får betinget fengsel. Dette må være snakk om summer under 100.000 ?
Du har også inrømmet alt , så du vil jo bare få en tilståelsesdom. Slapp helt av, bedrageri blir ikke straffet så hardt som folk skal ha det til. Ta det helt med ro, driver du med bedrageri så er du en oppgående fyr som ikke har noe problem med og ljuge ræva av deg i retten.
Vet ikke hvordan lovverket er rundt dette sånn helt konkret, men kan dele et par personlige erfaringer:
Politimannen som forklarte straffen for deg er ikke jurist, men han har faktisk en finger med i spillet, særlig hvis du er ung og under forebyggendegruppas vinger. Er du, som du insinuerer, en oppriktig og smart fyr, så vil de gjøre alt for å holde deg unna fengsel. En ung mann trenger ikke forbilder i form av yrkes-og vinningskriminelle.
Politmannen som etterforsket saken og som forklarte til deg har mest sannsynlig lagt ned en påstand til juristen om ovennevnt straff, men det er derimot ikke hundre prosent sikkert før du blir idømt det i en rettsak.
Oppfører du deg greit og er ydmyk under rettsaken, taler din sak på et artikulært og intelligent vis, viser anger og kler deg (viktig!!!) oppegående vil dette garantert virke formildende og dommer vil ikke se noen som helst grunn til å gå bort ifra de forslag som er lagt ned av jurist/politimann. Som sagt er dette kun basert på personlige erfaringer, men da skal det sies at jeg har blitt tatt for diverse lovbrudd mer enn en gang under nettopp prøvetid på to år.
De (politi & rettsvesen) er meget konsekvente når de sier at brudd vil føre til fengselsstraff (i verste fall, da saken igjen blir overført til påtalemyndigheten), men etter å ha brutt prøvetiden på to år tre(!) ganger venter jeg fortsatt på den dagen da de sender meg av sted i kakebua. Grunnen er, som du såvidt er innom selv, at oppegående og intelligente mennesker ikke skal havne i kriminelle miljø. Selvom du har gjort noe kriminelt er det ikke dermed sagt at du er fanden i forkledning; de har åpenbart stor tro på at du kan bli en viktig ressurs for samfunnet hvis du bare får livet på rett kjøl. Tipper derfor det er null grunn til bekymring, i aller verste fall venter det nok en samfunnsstraff, samt bot/erstatning.
Så kan de som vil komme med så mange paragrafer og sitere loven så mye de vil, men dette er som sagt basert på PERSONLIGE ERFARINGER og er dermed ikke noe fasit. Går derimot utifra at de setter deg litt i samme lys da du virker som en fornuftig og oppegående fyr.

Lykke til!
Sist endret av pondelover; 13. desember 2013 kl. 13:07.
Sitat av establisha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis dette er deg, ts, se bort ifra mitt forrige innlegg. Dette var ikke særlig smart, ei heller veldig gjennomtenkt. Du fortjener ubetinget fengsel, spør du meg. Ikke for selve handlingen, men for dumskap. Sorry, matey
Sitat av establisha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ifølge andre poster er TS bosatt i Troms, så tviler på det er TS som er i artikkelen. I tillegg påstår TS at han ikke er straffedømt før..
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Ifølge andre poster er TS bosatt i Troms, så tviler på det er TS som er i artikkelen. I tillegg påstår TS at han ikke er straffedømt før..
Vis hele sitatet...
Det trådstarter informerer om, og det som står i artikkelen passet ganske godt overens.

Jeg så at han hadde skrevet i en annen post at han bodde i Troms, men de aller færreste er så toskete, at de sier hvor de bor, når de legger ut så sensitiv informasjon om seg selv ute på freakforum.

Jeg sier ikke at det er sant, det var bare en observasjon

Som TS skrev:
"Du blir mest sannsynlig å få betinget fengsel med prøvetid på 2 år hvor du blir nødt å betale tilbake det du har tatt"

I avisa står det:
Dette talte til hans fordel da Nordmøre tingrett sist uke dømte mannen til 60 dagers betinget fengsel med to års prøvetid.

I tillegg må han betale tilbake det underslåtte beløpet til arbeidsgiver. Han har allerede inngått en nedbetalingsplan, og har til nå betalt tilbake 4.000 av de 94.000 kronene som arbeidsgiver skal ha tilbake.

Som TS skrev:
"Du blir mest sannsynlig å få betinget fengsel med prøvetid på 2 år hvor du blir nødt å betale tilbake det du har tatt"

I avisa står det:
Dette talte til hans fordel da Nordmøre tingrett sist uke dømte mannen til 60 dagers betinget fengsel med to års prøvetid.

I tillegg må han betale tilbake det underslåtte beløpet til arbeidsgiver. Han har allerede inngått en nedbetalingsplan, og har til nå betalt tilbake 4.000 av de 94.000 kronene som arbeidsgiver skal ha tilbake.
Den artikkelen kan umulig være TS, da personen i artikkelen allerede er dømt, mens TS lurer på hvordan rettsaken skal foregå..