Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9340
I slutten av Juni kom jeg med en oppsigelse da jeg ønsket å finne meg en større leilighet. Utleier var rask med å legge ut leiligheten for utleie på nytt og fikk nye leieboere raskt, jeg slapp da å betale en hel månedsleie, men kun for dagene vi hadde nøkler/enda ikke hadde vasket.

Jeg og samboer vasket ut leiligheten og dro på kino rett etterpå. Rett før kinoen startet fikk jeg en sms om at utvasking ikke var godkjent, det var noen støvkorn i klesskapet. Tenkte ikke så hard over dette og svarte med at jeg får ikke gjort noe nå fordi jeg er på kino og sendte også ett bilde. Dette var sent på en søndag rundt 21.30

Dagen etterpå er jeg på jobb og får en ny sms der forrige utleier skriver

"Hei ****. Ut fra bilder du vil få tilsendt, etter dere flytta ut, vil jeg fremsette krav til nav pga dårlig vask of svært stor slitasje på gulvet etter kjøkkenstolene. Nav vil avgjøre om det er grunnlag for mitt krav ut fra bevisene. Får jeg medhold vil dette bli omgjort til gjeld for dere. Jeg mener dette vil være en god lærepenge for dere.

Dere kan velge å betale 4000,- ekstra. Dvs 6000,- totalt innen den 15. Juli, så vil jeg ikke gå videre med dette kravet. Det mener jeg er ett bra tilbud da dette vil bli langt dyrere for meg."

Her er bilder han sendte












Jeg skrev at jeg stilte meg helt uforstående til hans krav om 4000 Kr ekstra, og ville ikke betale dette da jeg mener det på gulv er slitasje som må påregnes. Jeg og samboer har kun brukt møbler som huseier selv har stilt for oss. I noen andre bilder sa jeg meg enig til at dette var rett og slett dårlig vask og tilbydde meg å komme tilbake å utbedre en vask etter beste evne. Dette svarte han aldri på.

Nå noen dager etterpå får jeg ny sms der han forventer svar og utdyper at nye leieboere har brukt 5 timer på å vaske leiligheten. Finnes også ingen dokumentasjon på hva de har brukt 5 timer på, ingen nye bilder med ekstra smuss eller skitt.

Jeg mener jeg ikke har gjort noe galt her. Jeg gav han tilbud om å komme tilbake å utbedre en vask, men fikk ikke svar. På gulvet er det lagt svært dårlig parket, det tålte ikke at jeg støvsugde på det engang før det ble riper og mener da jeg ikke skal betale noe "ekstra" fordi jeg kanskje er litt tung. Var ikke engang dokumentasjon for kravet hans.

Hva skal jeg gjøre ut av dette, Bare ignorere?

Ser ikke ut som bildene vises i selve posten. For dere som er interessert i å se- Kopier bildenettadressen og lim inn i nettleseren
Sist endret av Rubllr; 17. juli 2019 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel vaskingen var jo uten tvil for dårlig. Men du burde jo fått sjansen til å ta "omvask". Så tror ikke huseier kommer noen vei med det. Det sagt så ville nok jeg personlig droppet kinoen og møtt opp direkt med gule oppvaskhansker straks jeg mottok sms om dårlig vask.

Slitasje på parkett? Ja det er jo slitasje, men er det så stor slitasje at det krever legging av ny? Noe slitasje må en vel påregne som utleier? Men slikt er jo støtt kilde til uenigheter, og noen ganger ender slikt også hos advokat eller ennå verre.

Hva er det de 4.000 kr skal dekke? Er det for slitasje, eller det både vask og slitasje? Om du tar et møte med huseier så er det kanskje mulig å få til en minnelig løsning? Kanskje du kan forhandle ned summen til det halve? Feks kan du jo hjelpe til å legge ny parkett? Eller i det minste tilby deg å hjelpe til? Om fyren ser du ønsker å få til en løsning så er det kanskje lettere for ham å akseptere et mindre beløp?

Om det skjærer seg helt så er det kanskje billigst å bare bla opp pengene, sålenge de 4000 ikke er medregnet vask. Dårlig vask hadde jeg personlig ikke vært villig til å dekke helt uten videre siden du tross alt tilbød å vaske på nytt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
I sånne her situasjoner er det godt at nav er flinke til å sette seg på bakbeina. Drit i mer kontakt med han. Han har allerede sendt et krav til nav... dette er ute av deres makt og plager han dere mer så be han dra dit peppern gror. Dere har ikke mye å vinne på videre kontakt med denne jævelen av et menneske skal jeg si deg.

Har sett så mye værre en det der og måten han legger dette frem på er ekstremt usaklig.
Her er det snakk om å bytte 3-4 lengder av billigste mulig laminatgulvbelegg han har lagt, dere skal jo ikke påkoste nytt gulv for personen. Hvis dere er skyld i skaden å skal betale for dette så er erstatningen på 4000 alt for høy.
1 pakke laminatgulv koster vel av billig type rundt 150 (dette må jo være en billig type som blir slitt så raskt), hvis ikke er det en sak utleier kan ta med de han kjøpte det fra.

Vask har dere tilbudt dere å gjøre (hans feil å avslå).
Sitat av dggr Vis innlegg
Her er det snakk om å bytte 3-4 lengder av billigste mulig laminatgulvbelegg han har lagt, dere skal jo ikke påkoste nytt gulv for personen. Hvis dere er skyld i skaden å skal betale for dette så er erstatningen på 4000 alt for høy.
1 pakke laminatgulv koster vel av billig type rundt 150 (dette må jo være en billig type som blir slitt så raskt), hvis ikke er det en sak utleier kan ta med de han kjøpte det fra.

Vask har dere tilbudt dere å gjøre (hans feil å avslå).
Vis hele sitatet...
Eg har sjøl billigste laminatgulv. Dett er så å si umulig å lage riper i. Og har fått null slitasje
På 5 år. Og skifte ut dei borda der koster nok opp mot 4000. Fjerning av lister. Demontering av gulv. Finne riktig type gulv(dem endrer på de og fjerner typene ofte)
Legge gulvet, og liste på nytt.
Dere hadde ikke depositum?
De hadde vel deposirumsgaranti fra NAV.

Derfor krav er sendt til NAV fra huseier.

Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Eg har sjøl billigste laminatgulv. Dett er så å si umulig å lage riper i. Og har fått null slitasje
På 5 år. Og skifte ut dei borda der koster nok opp mot 4000. Fjerning av lister. Demontering av gulv. Finne riktig type gulv(dem endrer på de og fjerner typene ofte)
Legge gulvet, og liste på nytt.
Vis hele sitatet...
Det finnes utallige forskjellige merker med laminat.

Enkelte av de får riper uten større bruk. Ikke alt er klin lkt selv om det er billig.

Flott for deg at du fikk fatt på rimelig med god kvalitet
Sist endret av Tilbaketrukket.; 17. juli 2019 kl. 16:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Hadde Depositums garanti via Nav. Mener han skal ha ett anbud fra ett byggefirma hva dette kommer seg på, for så å sende dette inn til nav for å søke om å utløse depositum. Som jeg forstår det han skrev til meg skulle han bare sende inn bilder og spørre om å utløse depositum. Og dette skulle vist nok være en god lærepenge for oss.
Slitasje av stoler som vist på bildet hadde jeg nekta på. Ser jo at det er normal slitasje på billig gulv. Noe som har skjedd over tid.

Karen prøver for det det er verdt få fikset litt ekstra på leiligheten.

Vasken derimot skal jeg si meg enig med huseier var en smule dårlig utført.
Trådstarter
Vasken var det ikke noe tvil om. Fikk dårlig samvittighet da jeg så bilder over dårlig vask, ikke slik jeg ønsker å overlevere leiligheten.

Føler dog det er noe råtten måte å fremstille kravet på. Snakket med en kollega der jeg er lærling å han sier det virker som han har prøvd å formulere sine sms'er som litt skremsel for å få oss til å betale de 4000 Kr uten å spørre oss selv to ganger om det er rett.

Jeg tar da den beslutning at jeg slutter å svare denne karen, så får ghan styre på som han selv ønsker. Jeg har nå tilbudt med å vaske bedre ten noe svar, da er jeg ferdig med denne saken tenker jeg
Problemet med å ignorere ham er jo om han får dekt saken hos nav. Da kan du risikere trekk i fremtidige utbetalinger såvidt jeg har skjønt. Og det vil jo være veldig kjipt. Kanskje du kunne snakket med saksbehandler hos nav om du ikke orker snakke med utleier? Virker helt sykt å skulle ha betalt for helt nytt gulv når det kun er litt farge fra parketten som er slitt vekk akkurat under stolen.

Om du kontakter saksbehandler så vis sms'ene og tegn og forklar at du har tilbudt deg å vaske bedre. Å glemme å vaske toppen inne i stekeovnen kan jo fort skje når en stresser med nedpakking, flytting og vasking. At han fyren orket å ta med at ikke den gummimatten til å ha sko på var 100% sier jo litt om fyren - det normale er vel å parkere skoa der til en drar ut. Og sikkert akkurat det dere gjorde. Ikke var det særlig møkkete på den heller.
Trådstarter
Snakket med saksbehandler nå nylig, og hun kan fortell at han vil ikke få noe medhold fra dem i det heletatt. Skulle han ha fått medhold måtte leietakere bevisst ha ødelagt gulv, som f.eks ha saget i gulvet eller skruvd/bårret. Hun sa det virket som han ønsket noen ekstra penger nå i Juli å prøvde å skremme oss til å betale dette til han.
Har du bodd der lenge? Var gulvet slitt når du flyttet inn? Et parkett-gulv skal jo slipes og lakkes med jevne mellomrom nettopp for å unngå slitasje. En annen ting er å feste filtputer under stolbena. Det får du kjøpt i alle møbelbutikker.

Når du flytter inn kan det være lurt å ta masse bilder, slik at du kan dokumentere tilstanden ved innflytting hvis huseier/utleier krangler.

Ser du har snakket med NAV. Det er veldig lurt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Slik jeg leser dette så vasket dere samme kveld som dere flyttet ut, og nye leieboere skulle flytte inn dagen etter. Da er det rimelig utaktisk å dra rett på kino - særlig når du sier at du skal på jobb dagen etter. Du burde i hvert fall kommet med tilbudet om omvask umiddelbart - det er faktisk ikke noe du kan ta når det passer deg hvis leieforholdet er opphørt.

4000 her heller ikke noe urimelig krav selv kun for vasken - det er fort kostnaden for et vaskefirma når det er snakk om flyttevask inkludert ovn. Utleier vil også ha krav på dagsleie dersom nye leietagere ikke kan flytte inn, eller for å dekke leien frem til det er vasket.

Selv om NAV i dette tilfellet kanskje redder deg så bør du ta med et par lærepenger - i det minste sørge for at du neste gang har tid til å fikse opp ting før leieforholdet er ferdig.
Vask av stekeovn innvendig er det nærmeste man kommer tortur i Norge. Har flyttet flere ganger og jeg vasker alltid stekeovnen halvveis. Trikset er å gjøre alt annet ordentlig så kommer man unna med det. Å få en 3-4 år gammel stekeovn til å se ren ut er 5 timers arbeid minimum med skrubbing og kjemikalier. Og et par hundre kroner minimum i ødelagte fettede kluter og skrubber.

Når det kommer til normal slitasje så skal ikke leieboer betale for dette, så det er bare å ignorere kravene. Det er derfor man leier i utgangspunktet.
Sist endret av cesece; 30. juli 2019 kl. 13:50.
Gulv,vegger,lister i denne leiligheten ser jo forholdsvis nytt ut. Ser ut til å være total renovert for ikke så lenge siden.Gjetter på at du ikke har bodd der så lenge?
Maks 1 år eller.no?

Slitasjen i gulvet der vil jeg kalle slitasje utover normalt, kan ikke skjønne hvordan man får det til?
tre/metall stol direkte på gulv, uten teppe/beskyttere under?
Er det sånn at ungdommen idag, har så lite respekt når dem leier et sted?
Detter er UTEN tvil erstatningspliktig ... Om NAV dama/mannen sier noe annet, så er det på tide å kutte ut nav garanti.
Aldri i livet om man skulle tatt inn noen med slik garanti, om man leide ut.
Perr:
Om leietaker har leid møblert, uten at huseier har valgt noen form for beskyttelse under stolben så bør jo huseier selv stå for den slitasjen.

Har slitasjen kommet selv om det er filt under stolbena så må det jo være normal slitasje. Skal ikke være nødvendig med gulvteppe for å unngå slitasje.

Ut i fra bildet er det vanskelig å se om det er parkett eller laminat. Laminat har ofte en veldig slitesterkt overflate og parkett tåler lite.

Er dette parkett vil jeg tippe det har oppstått av normal slitasje. Billige parketter har ofte tynt lag olje/lakk
Sitat av cesece Vis innlegg
Vask av stekeovn innvendig er det nærmeste man kommer tortur i Norge. Har flyttet flere ganger og jeg vasker alltid stekeovnen halvveis. Trikset er å gjøre alt annet ordentlig så kommer man unna med det. Å få en 3-4 år gammel stekeovn til å se ren ut er 5 timers arbeid minimum med skrubbing og kjemikalier. Og et par hundre kroner minimum i ødelagte fettede kluter og skrubber.

Når det kommer til normal slitasje så skal ikke leieboer betale for dette, så det er bare å ignorere kravene. Det er derfor man leier i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Om du investerer i bakepapir slipper du dette.
Har bodd i samme leilighet i 3 år, og stekeovnen er nesten like ren som dagen jeg flyttet inn.
At gulvet er så dårlig at det gir merker etter møbler er ingen grunn til erstatning, huseier kommer ingen vei med å kreve penger for husvask. Du skulle fått kommet å vasket på nytt. Vanlig slitasje det der
Sitat av Perr Vis innlegg
Er det sånn at ungdommen idag, har så lite respekt når dem leier et sted?
Vis hele sitatet...
Morsomt at du påpekte det, men ja - det stemmer faktisk. Trådstarter ble i en landsdekkende konferanse i 2015 valgt til å ene og alene representere samtlige unge mennesker i hele Norge. Enstemmig ble det vedtatt at alt TS kom til å foreta seg i fremtiden, det være seg alt fra utsagn (både offentlig og privat) til handlinger og personlige avgjørelser, skulle være representativt for hver eneste ungdom i det ganske land.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
At gulvet er så dårlig at det gir merker etter møbler er ingen grunn til erstatning, huseier kommer ingen vei med å kreve penger for husvask. Du skulle fått kommet å vasket på nytt. Vanlig slitasje det der
Vis hele sitatet...
Kan hende har NAV noen egne regler som spiller inn, men på generell basis: Huseier har rett til å kreve penger for utvask hvis det er nødvendig.
Huseier kan ikke kreve at du får et firma til å vaske, men du må få gjort det før leieforholdet utløper.

Igjen, jeg oppfatter posten som at TS vasker ut på den siste dagen. Mens utleier inspiserer vasken er TS på kino, og melder at han ikke har tid til å vaske før senere.
Da har han forspilt sin mulighet til å få vasket på nytt, det kommer nye leieboere inn, og huseier har rett til å kreve dekning for de kostnader han har hatt. Om det er til innleie av et vaskefirma, eller redusert husleie for de nye leietagerne er det samme.
Dog, han må dokumentere kostnadene. En tilfeldig sum som "lærepenge" får han ikke gjennomslag for, samtidig som 4000 for utvask er en helt normal faktura. Spesielt når det inngår stekeovn ol.

Og slik er nå en gang voksenlivet, en del frister er absolutte og de kan bli dyre hvis man er slepphendte i sin omgang med de.