Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2422
Jeg har en liten EEEbox 202 minipc med Ubuntu.
Når den ble kjøpt var det så lang tid siden jeg hadde brukt ssh, linux og lekt med servere at jeg likeså installerte alt mulig av servere, wordpress og allskens tullball.
Nå har det hele stått litt på hell, men jeg vil gjerne ha den opp igjen for å bruke den til apacheserver etc.
Den står under min sofa uten tilkobling til skjerm, ei heller eier jeg noen skjermer.

Er det noen mulighet jeg kan få denne maskinen "re-installert" om så kan kalles, altså slette alt, absolutt alt jeg selv har fylt den med av servere, instillinger etc?
Jeg ønsker å starte på nytt. Hehe.
Nei, jeg vil ha Ubuntu på den, men uten alle mulige snedige innstillinger og programmer.
Jeg vil ha den som den var når jeg fikk den, om jeg hadde skjerm og tastatur kunne jeg lastet ned og lagt inn med USB-disk.
Det er bare det at jeg ikke har skjerm.
Så vil gjøre dette over ssh - sånn at den blir som ny.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://askubuntu.com/questions/2403...ubuntu-minimal

Kort sagt:

Kode

sudo apt-get install ubuntu-minimal aptitude
sudo aptitude purge '~i!~nubuntu-minimal'
sudo apt-get install linux-image-generic openssh-server
Det fjerner alt som ikkje er med i ubuntu-minimal-metapakken. Å gjere det via ssh er litt hårete, men i teorien burde det kunne fungere. Alternativet er å fjerne pakker manuelt, og reinstallere dei. Aptitude (og tasksel) er greie verktøy for å gå gjennom og fjerne pakker.
Takk!
Skal prøve det, selv om det er litt hårete.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du skal vere litt meir sikker, så lager du eigen metapakke. Installer equivs med sudo apt-get install equivs

Kjør apt-cache show ubuntu-minimal > ubuntu-minimal-ssh for å lage grunnlaget. Rediger fila ubuntu-minimal-ssh, og fjern linjene som skal bort (MD5sum, SHA1, SHA256), og endre Package til f.eks. ubuntu-minimal-ssh. Gi den ein versjon, og på Depends:-linja legger du til , openssh-server, linux-image-generic på slutten.
Deretter installerer du pakken, og køyrer sudo aptitude purge '~i!~nubuntu-minimal-ssh'

Da vil ikkje openssh-server bli avinstallert.

Litt meir info om equivs: https://askubuntu.com/questions/3341...other-packages
Sist endret av vidarlo; 28. oktober 2018 kl. 19:21.