Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2260
I dag fant jeg dette beistet i garasjen




free image hosting

2 ampere 12 volt skal den levere! Var transformatorer alltid så store og tunge tidligere? Eller kan denne boksen ha noen skjulte triks som ikke en 5 kroners trafo fra Dealxtreme har?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje transformaterer som har gjort eit kvantesprang. Det er kraftelektronikk som har gjort eit kvantesprang.

Kort sagt er det ingen som bruker lineære straumforsyninger lenger. Alt i dag er switchmode, som har gått dramatisk ned i pris som følgje av fleire ICer for styring, og billegare kraftelektronikk.

Funksjonsmåten til switchmode-PSUer er grunnleggande sett at dei brukar høgare frekvens og pulsbreddemodulering for å gi ut rett spenning. Det fører til at dei kan ha trafoer med veldig lite jern, på grunn av høgare frekvens.
Pulsbedreddemodulering er et ord jeg må lese meg opp på altså!

Men det at en switch mode trenger mindre materie for å gjøre sammen jobben forsto jeg!
Men et kvantesprang er vel feil betegnelse. Beskrive et kjempesprang med noe veldig lite (tenk kvantefysikk)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ta vare på beistet ditt, en utmerket lader!

Problemet med de nye er at de har så mye elektronikk at de slutter å fungere etter en stund pga. varme.

Veldig forskjell her i konstruksjon... generelt har jeg god erfaring med laptop adaptere, de er skikkelig konstruert og varer og varer.

Har også litt problemer med de elektroniske på vanskelige tomme batterier, de nekter å lade...

Disse gamle laderne er utrolig bra, men du må passe på litt selv også. Skal du lade opp et bilbatteri så skru av laderen når spenningen kommer opp i 14,40V.