Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4655
Det jeg lurer på er om det finnes en eller annen lur metode å kaste ut leietakere, uten at det blir konsekvenser?

De leietakerne er nesten alltid sene med betalingen og har en holdning som ligner tatere. Det er grunnen.
si du skal pusse opp eller bo der selv.
Du har vel sannsynligvis en kontrakt hvor sånt står? Og du kan jo selvfølgelig isi opp kontakten med dem, og da er det bare oppsigelsestid som de må bo ut.
Et av de mest gyldige grunnlagene for å kaste ut leietager er sen betaling.
Litt OT, men er sen betaling sent uansett, eller kan man skille 2-3 dager over tida og feks 1 mnd over?
Sitat av laksir Vis innlegg
Litt OT, men er sen betaling sent uansett, eller kan man skille 2-3 dager over tida og feks 1 mnd over?
Vis hele sitatet...
Spiller ingen trille. Uansett så finnes det jo unntak. Om man f.eks avtaler med huseier og eventuelt forklarer at innbetaling kommer litt sent denne måneden på grunn av et eller annet så går det sikkert. Dette er selvfølgelig helt opp til huseier selv.
1) Advarsel per brev om at de må bli punktlige med betaling, ellers blir de kastet ut.

2) Hvis de ikke skjerper seg, kontakt namsmannen og be om råd til videre steg.

Hvis du mistenker at de ikke holder rent og ødelegger verdien på boligen, kan du sende brev om at du vil foreta en inspeksjon på et avtalt tidspunkt. Deretter lage nytt eventuelt advarsel om at de må holde boligen ved like ved vanlig renhold, ellers brev om utkastelse.

Det samme gjelder hvis det stadig bor flere enn den ene leieboeren, pluss en eventuell samboer.

Håper du holder oss oppdatert.

Sitat av laksir Vis innlegg
Litt OT, men er sen betaling sent uansett, eller kan man skille 2-3 dager over tida og feks 1 mnd over?
Vis hele sitatet...
Hvis avtalen er brutt, så er den brutt.

Forholdet mellom leier og eier kommer inn i bildet her. Er det en nazist, så kan han gi advarsel. Er det en folkelig fyr, så går det som regel bra. Noen tar en midlertidig husleie fra depositumet, andre vil ikke røre depositumet med mindre det er til vedlikehold eller skader.
Sist endret av Taurean; 26. november 2013 kl. 19:31.
Liker ikke at du skriver "som ligner tatere". Det er faktisk rasistisk.
Det driter vi i Kjartan27.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Det driter vi i Kjartan27.
Vis hele sitatet...
For et ordforråd. Tror ikke du snakker for hele freak heller.
Tipper jeg snakker for flere enn deg.
Jo mulig det men jeg er så dritt lei den hverdags rasismen jeg ser overalt på "norsk nett".
Jeg er også ganske lei særskrivingsfeilene jeg ser overalt på "norsk nett", men skulle jeg kommentert dette i hver tråd så hadde det blitt ganske mye søppelposter etterhvert.

OT: Gjør som Sterol91 sier.
Sist endret av Morgul; 26. november 2013 kl. 20:26.
Jeg mener at å bekjempe rasisme i alle former er veldig viktig.

Lykke til i din viktige kamp mot skrivefeil.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg mener at å bekjempe rasisme i alle former er veldig viktig.

Lykke til i din viktige kamp mot skrivefeil.
Vis hele sitatet...
Håper du veit hva tatere er iallefall.

I tillegg så er det vel opp til hver person om de vil si slikt? Ja det er rasisme og går ikke under ytringsfrihet, men herregud :P
Sist endret av Ekvivokk; 26. november 2013 kl. 20:36.
Jeg ser for meg at hvis NORMALEN er sen betaling er dette noe annet enn om de noen ganger (selvsagt etter å ha sagt ifra) har kommet noe sent. Må da være mulig å utøve litt skjønn på sånt.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Håper du veit hva tatere er iallefall.

I tillegg så er det vel opp til hver person om de vil si slikt? Ja det er rasisme og går ikke under ytringsfrihet, men herregud :P
Vis hele sitatet...
Mange av mine nærmeste venner fra barndommen var fra gamle tater familier, så det vet jeg godt hva er.

Hvis det er greit å si sånne ting bør det I HVERT FALL være lov å si imot.
Sist endret av Kjartan27; 26. november 2013 kl. 20:43.
Sikkerhetsklarert
La nå taterpratet ligge, det har jo ikke noe med saken å gjøre.

For å heve avtalen må du først ha sendt to skriftlige advarsler, og gitt de mulighet til å ordne opp i forholdet. Hvis de ikke retter seg etter dette, men fortsetter å være sene så er det mislighold og avtalen anses som brutt. Du kan da mer eller mindre kaste de ut med loven på din side.

Du kan ikke bruke tateroppførsel som grunnlag, men konkretisere det det i f.eks form av dårlig orden at de ikke holder det rent og pent rundt seg. Jeg har kastet ut tidligere leieboer akkurat på samme grunnlag. Sene betalingen og masse dritt og skrot ble stablet opp på gårdsplassen her. Snakket med lensmann og fikk beskjed om å sende de advarsler først, slik at de fikk mulighet til å rydde opp og gjøre opp utestående. Dette klarte de ikke, så da ble det bytte av lås med politiets velsignelse etter at fristen var gått ut.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Mange av mine nærmeste venner fra barndommen var fra gamle tater familier, så det vet jeg godt hva er.

Hvis det er greit å si sånne ting bør det I HVERT FALL være lov å si imot.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt greit, men tror ikke freak.no er beste stede å starte en slik kampanje. Hold deg til topic er du snill.

OT: Er forøvrig i samme situasjon, nesten, leier ut til en greker. Sier alltid fra én måned i forveien hvis han har problemer med leie etc, men problemet er; har en muntlig avtale om å leie ut til broren min. Er det gyldig grunn til å si opp han jeg leier ut til nå?
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
Trådstarter
81 4
Tusen takk for mange gode råd, er i gang!

Kjartan27; Beklager, men jeg spurte ikke om dette akkurat. Rettet setningen kun for deg, kjære pus.

''De leietakerne er nesten alltid sene med betalingen og har en holdning som ligner sigøynere. Det er grunnen.''
Sist endret av SonicMind; 26. november 2013 kl. 21:21.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Mange av mine nærmeste venner fra barndommen var fra gamle tater familier, så det vet jeg godt hva er.

Hvis det er greit å si sånne ting bør det I HVERT FALL være lov å si imot.
Vis hele sitatet...
Fint at du veit hva det er Du og bestefaren min har sammen syn på bruk av tatere i forhold til sigøynere :P

OT: Hva står det i kontrakten og hvis de er seine med betaling mener jeg at du kan kaste dem på hue ræva ut med loven i hånd, så lenge du følger lover som jeg ikke orker å finne frem, mener det er noe med x antall purringer etc.
Har du finlest på Husleieloven?

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Innbilder meg at leietaker har ganske stor beskyttelse, men om du ikke ønsker å ha dem der lenger vil jeg tro du har rett til å si opp kontrakten også. Har du finlest kontakten forresten? Hva står det der om oppsigelse av kontrakten?

Forhør deg gjerne med en advokat før du tar noen nye skritt, så slipper du kanskje at du havner i en bitter konflikt med leietaker. Legg en plan for hvordan du kan bli kvitt dem fortest mulig på lovlig vis.

Hvis det kommer til utkastelse er det namsmannen som gjør dette. Er faktisk ikke så vanskelig å google dette

http://www.utkastelse.no/artikler/ny...tkastelse.html
Fortsatt rasistisk, men nå er du nok på trygg grunn for i Norge så er det i hvert fall greit å stigmatisere sigøynere.
Kjenner jeg blir litt rasistisk selv faktisk mot dømmende nordmenn så jeg er nok ikke så mye bedre selv.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Fortsatt rasistisk, men nå er du nok på trygg grunn for i Norge så er det i hvert fall greit å stigmatisere sigøynere.
Kjenner jeg blir litt rasistisk selv faktisk mot dømmende nordmenn så jeg er nok ikke så mye bedre selv.
Vis hele sitatet...
Vi stoppa lenger opp her. Kan ikke du bare melde deg inn i Antirasistisk Senter i stedet for å nedspøple tråder med irrelevant svada? På forhånd takk.
Er det noe jeg ikke har fått med med? Er klar over at leietakere har rettigheter også, og at du ikke bare plutselig kan komme og kaste dem ut på dagen.. Men trenger du virkelig en gyldig grunn? Det må da gå an å si opp kontrakten av den enkle grunn at du ikke vil ha dem der lengre, og så vente til oppsigelsestiden går ut, for så å kaste de ut om de fortsat ikke har flyttet seg.

Eller er poenget at du vil ha dem ut fortest mulig?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Vi stoppa lenger opp her. Kan ikke du bare melde deg inn i Antirasistisk Senter i stedet for å nedspøple tråder med irrelevant svada? På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Hvis det stoppet lenger opp så synes jeg det er rart det blir kommentert av deg.
Jeg bare svarer for meg, spesielt når det blir brukt hersketeknikker som kjære pus osv.

Trenger ikke organisere meg for å stå i mot trangsynte folk.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Liker ikke at du skriver "som ligner tatere". Det er faktisk rasistisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du kaller en spade for en spade så er du ikke rasistisk..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvis du kaller en spade for en spade så er du ikke rasistisk..
Vis hele sitatet...
Så du mener at ingen tatere betaler for seg?

Hvis du klarer å finne et folkeslag som er 100% like på godt og vondt så har du sikkert rett, men det sier seg selv at det finnes ikke.
Nå synes jeg at tråden har datt sammen her O.o
Vil også legge til at jeg forstår at dette ble veldig off topic men når det er TS som starter med rasisme så synes jeg ikke tråden fortjener bedre skjebne.

For å være on topic. Det dukker opp lignende tråder hver 3. dag bruk søkefunksjonen
Hvis leietaker ikke har et nytt husrom å flytte inn i, så har du ikke nubbesjans å få kastet dem ut! Jeg snakker av personlig erfaring.

Fadern leide ut at et kvinnfolk, som det viste seg hadde over 30 katter. Som har hatt konkurransetissing på veggene, og sett hvem som kan drite mest. Jeg selv har jobbet/vært i de fleste typer av husdyrrom, men jeg har aldri vært i et husdyrrom, hvor det luktet så ille som inne i leiligheten! Det var 3 nesten kaffebrune flekker på tregulvet (treverket og lakken), fra katteavføring. Og kjøleribbene bak kjøleskapet var nesten fult med kattemøkk.
Og lukten ved utgangsdøra, minte meg om når en spretter opp buken på en gris under griseslakting. Det ble gjort husvask med grønnsåpe med salmiakk, men lukten bare forandret seg til "ferskere" kattemøkk. Betjeningen på den lokale butikken, dusjet også med luftfrisker etter henne, når hun hadde vært der.

Fadern kontaktet advokat, som fikk sagt opp husleieavtalen, p.g.a. skader innvendig på huset, den 23 juli i 2012. Men politiet fikk ikke gjort noe, da hun ikke hadde et sted å flytte inn i. Til slutt fikk vi overtalt henne til å flytte til Østfold, så vi kjørte henne dit. Og resultatet fra hennes sine aktiviteter, kan du se her. Og ikke tro, at vi ikke gjorde noe! Mattilsynet fikk låne en kopi av husnøkkelen.
Kjartan, tror virkelig ikke du kommer noen vei med hverken denne "internet white knight"-attituden eller holdningskampanjen du kjører. Til det er nFF litt for "typisk" internett til at du får gjennomslag. Ikke alle slag kan vinnes, og ikke alle slag er verdt å dø for, uavhengig av sak eller motivasjon. La ballen ligge død.

BACK ON TRACK:
http://www.juss.info/utkastelse-av-leietaker/

Gidder virkelig ikke å lese gjennom hele informasjonen, men kan godt være det er noe nyttefult der.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Kjartan, tror virkelig ikke du kommer noen vei med hverken denne "internet white knight"-attituden eller holdningskampanjen du kjører. Til det er nFF litt for "typisk" internett til at du får gjennomslag. Ikke alle slag kan vinnes, og ikke alle slag er verdt å dø for, uavhengig av sak eller motivasjon. La ballen ligge død.

BACK ON TRACK:
http://www.juss.info/utkastelse-av-leietaker/

Gidder virkelig ikke å lese gjennom hele informasjonen, men kan godt være det er noe nyttefult der.
Vis hele sitatet...
Ingen holdningskampanjer fra denne kanten. Bare sier imot noe som jeg mener er dårlig oppførsel og muligens litt ekstra irritert for at det er så mye av det om dagen. Jeg lar den ligge død så lenge ingen andre kommer og skal ha siste ordet.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
La nå taterpratet ligge, det har jo ikke noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo, det har det, selv om du kanskje ikke føler det sånn. Mange nordmenn er tatere, og trådstarter tillegger denne folkegruppen negative egenskaper. Det er det faktisk lov å reagere mot, selv om du kanskje synes det er ok. Å ignorere den type rasisme er med på å ufarliggjøre det. Det er ikke ok i min og mange andres verden.
Sitat av luni Vis innlegg
Jo, det har det, selv om du kanskje ikke føler det sånn. Mange nordmenn er tatere, og trådstarter tillegger denne folkegruppen negative egenskaper. Det er det faktisk lov å reagere mot, selv om du kanskje synes det er ok. Å ignorere den type rasisme er med på å ufarliggjøre det. Det er ikke ok i min og mange andres verden.
Vis hele sitatet...
TS sa bare at de har en holdning som ligner tatere. Da er det opp til deg selv å avgjøre om dette er negativt eller positivt. Siden du tydeligvis trakk den negative konklusjonen er det kanskje du selv som er rasistisk?