Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1798
Hei. Har tengt på å kjøpe mac en stund. Har tenk å kjøpe macbook pro, den uten retina skjerm denne: http://www.elkjop.no/product/data/ba...pro-13-3-md101

Eller macbook air. Denne: http://www.elkjop.no/product/data/ba...air-13-3-md760

Hvilken en er best? Har veldig liten peiling på data, så forklar best mulig.
Fordeler og ulemper mot hverandre.
Tyngde og design bryr jeg meg ikke om.
Hva skal du bruke den til? ..............

Ikke kjøp MBP uten retina... Med mindre du skal redigere mye film.

SSD i MBA gir overlegen opplevd hastighet.
Blir hovedsaklig nettsurfing, streame film, skriving og musikkavspilling. Er rimelig retardet når det kommer til datakunskaper. Det keg bryr megedt om er hvem er kjappeste, mest holdbard og beste skjerm.
Er nok bare de som er linket til som jeg har råd til, da jeg har kun 10000, og prioriterer forsikring i 2 år, fremfor bedre modeller.

Noen med peiling?
Macbook Pro uten retina er utdatert hardware, som de selger veldig dyrt. Har ikke blitt oppdatert på et par år. Gå for macbook air.

Ser ikke logikken med å gå for svak hardware og 2 år forsiking, overfor å gå for en god maskin som kommer med garanti og reklamasjon. Har du innboforsikring hjemme og reiseforsikring er det meste dekket uansett. Men, ditt valg.
Sist endret av danielsk; 19. november 2014 kl. 00:40.
Nå vet jeg ikke hva utdatert hardware vil si engang, som sagt rimelig grønn på data. Så dere mener den nye macbook air er den beste? Og hvorfor?
Om du ikke skal bruke datamaskinen til noe spesielt (bare surfe litt og se film) så er det lite poeng å bruke 10k på en maskin. Mabook Air vil fungere utmerket til ditt behov. Du ville mest sannsynlig ikke merket noe forskjell på ytelsen mellom macbook air og den billigste macbook pro, ved ditt bruk
Sist endret av Sandybridge; 19. november 2014 kl. 07:37.
Sitat av SanderB Vis innlegg
Om du ikke skal bruke datamaskinen til noe spesielt (bare surfe litt og se film) så er det lite poeng å bruke 10k på en maskin. Mabook Air vil fungere utmerket til ditt behov. Du ville mest sannsynlig ikke merket noe forskjell på ytelsen mellom macbook air og den billigste macbook pro, ved ditt bruk
Vis hele sitatet...
Feil! Air er milevis raskere enn pro ved normal bruk.
Macbook Air har bedre skjerm enn den gamle pro-maskinen, bedre batteritid og bedre hardware. Hardware er harddisk, prosessor, hovedkort osv, og dette oppdateres jevnlig. Utdatert hardware vil da si at det er gamle komponenter, som kanskje ikke duger om 2-3 år, i motsetning til oppdatert hardware, som gjør at maskinen holder lengre - iallefall i utgangspunktet.

Eneste grunn, og dette er den absolutt eneste grunnen jeg kan finne til å kjøpe den gamle pro-en er om du er avhengig av cd-rom på laptopen, noe air (og nye pro retina) ikke har.
Sitat av TheBorg Vis innlegg
Macbook Air har bedre skjerm enn den gamle pro-maskinen, bedre batteritid og bedre hardware. Hardware er harddisk, prosessor, hovedkort osv, og dette oppdateres jevnlig. Utdatert hardware vil da si at det er gamle komponenter, som kanskje ikke duger om 2-3 år, i motsetning til oppdatert hardware, som gjør at maskinen holder lengre - iallefall i utgangspunktet.

Eneste grunn, og dette er den absolutt eneste grunnen jeg kan finne til å kjøpe den gamle pro-en er om du er avhengig av cd-rom på laptopen, noe air (og nye pro retina) ikke har.
Vis hele sitatet...
Enig. Men jeg lurer litt på hva grunnen til ts er for å bruke 10k på en maskin som skal brukes til ting som et nettbrett hadde gjort like godt, eller en mye billigere maskin.
Da virker det som at det bli en macbook air. Grunnen til at jeg vil ha mac er at jeg har hørt at det holder seg lengre uten å bli så trege som vanlig pc, og mindre utsatt for virus. Jeg tenker å kjøpe en, som jeg kan ha så lenge som mulig. Har I tillegg apple-tv og iphone, så kjekkt at alt kan kobles sammen.
Yes, går for Macbook Air. Den vil være kjappere og vare lengre. I tillegg til å være tynnere og lettere.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av TheBorg Vis innlegg
Macbook Air har bedre skjerm enn den gamle pro-maskinen, bedre batteritid og bedre hardware. Hardware er harddisk, prosessor, hovedkort osv, og dette oppdateres jevnlig. Utdatert hardware vil da si at det er gamle komponenter, som kanskje ikke duger om 2-3 år, i motsetning til oppdatert hardware, som gjør at maskinen holder lengre - iallefall i utgangspunktet.

Eneste grunn, og dette er den absolutt eneste grunnen jeg kan finne til å kjøpe den gamle pro-en er om du er avhengig av cd-rom på laptopen, noe air (og nye pro retina) ikke har.
Vis hele sitatet...
Min pro fra seint 2013 har ikke CD-rom... er det kun fordi jeg har retinaskjerm?
Sitat av Adeith Vis innlegg
Min pro fra seint 2013 har ikke CD-rom... er det kun fordi jeg har retinaskjerm?
Vis hele sitatet...
Litt dårlig skrevet av meg, men såvidt jeg vet har ingen pro retina hatt cd-rom. Det ble kuttet for å spare plass så de kunne lages tynnere.
Tenkt på iMac? Den er jo helt absurd fantastisk skjerm på.

Med mindre du må ha den med deg da.