Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1505
Hvordan lage en enkel kulemølle?
- guide for nybegynnere...


Jeg ser at det er mange som har problemer med å skaffe seg en kulemølle. Det er veldig dyrt å kjøpe en og mange mangler kunnskap og utstyr til å lage en skikkelig. Her er en jeg har lagd som funker veldig fint egentlig. Jeg har ikke laget mer enn 300g krutt om gangen i denne, men det kruttet jeg laga funket skikkelig bra. Jeg skal også ta med hvordan du kan lage enkle «blykuler» viss du ikke har tilgang på det.

Det beste med å bruke en vindusviskermotor og et 4" PVC rør er at du ikke trenger å justere farten noe spesiellt. Mølla går litt for fort, men det er ikke noe å bry seg om. Den fungerer fint for nybegynnere.

Det du trenger er:
- 12 V vindusviskermotor. Lett å finne å ta ut fra gamle biler.
- En 20-30cm lang 4" PVC rør. Typisk kloakkrør.
- Strømkilde som kan levere strømt til motoren. Drillbatterier funker, men de må lades omigjen og holder ikke spesielt lenge.
- Noen plankebiter og skruer til å feste kulemøllen med.
- 1" Plank til å tette ene enden med.

Slik gjør du det:
Først skaffer du deg en motor og sjekker at den fungerer. Så tar du den tykke planken og lager en bunn av slik at den akkurat kan presses inn i PVC-røren. Det enkleste kan være å bruke en hullborr med sag i, slik at du får det helt beint. Fordelen med det er at du også får et lite hull i midten.

Når du har fått tettet ene enden av røren og borret et hull gjennom enden setter du en skrue gjennom hullet. Denne skruen skal være akkurat like stor som akslingen på motoren og lang nok til å gå akkurat gjennom enden. Du skal ved hjelp av en mutter som passer på skruene kunne feste røren med planken i til motoren.

Det som gjenstår nå er ved hjelp av litt kreativitet å få festet selve mølla på noen planker. Den har nemlig en tendes til å flytte seg å vri på seg viss den ikke står skikkelig fast. Det lar seg fikse ved hjelp av noen spiker og et par plankebiter. Husk nå at poenget er at røren skal snurre rundt og skal ikke spikres fast, men likevel bør den hvile på noe.

«Blykuler»
Jeg har personlig ikke prøvd å støpe blykuler noen gang, men det skal visst ikke være store problemet. Uansett har jeg en annen måte som fungerer fint og det trengst ikke noe spesiellt utstyr:

Ta et par gamle teltstenger. Slike som er ca 1cm i diameter og er laget av aluminium. Det er veldig viktig at de er laget av aluminium fordi det ikke lager noen gnister. Skjær disse rørene opp i biter på 2-3cm. Trikset med disse er nå å fylle dem med bly. Jeg gjorde det så enkelt som å bare ta en hammer å hamre blyet nedi. Pass på så du ikke bøyer kantene på rørene for mye fordi de vil ikke funke skikkelig da.

Da har du blymedie til kulemølla også. Jeg anbefaler deg ikke å bruke dette viss du har tilgang på skikkelige blykuler. Det er bare en mindre effektivt alternativ som funker bra.

Da er det bare å fylle blysylindere, hemmelige ingredienser og tette igjen andre enden å starte opp. Husk at det er en fordel å ha noe i andre enden som er enkelt å skru av og på slik at du kan ta ut kruttet når det er ferdig.

Noen viktige ting:

Skal du bruke rør som er større/mindre enn 4", må du regne med å gire ned/opp farten.

Husk at dette ikke er noen proff kulemølle. Den er kun laget for å kunne produsere små mengder med krutt. Ikke prøv å lag store mengder krutt om gangen, det funker ikke for mølla og går det galt så går det galt!

[color=Red]Jeg tar ikke ansvar for hva du måtte finne på å gjøre etter å ha lest dette![/color]

Opprinnelig skrevet av: pyrotekniker
Driver fortsatt å roter i det gamle nff arkivet. Fant også denne interessant, enig? Det er jo en god oppskrift :wink:
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hvorfor tror du du er den eneste som er i stand til å søke i forumet? NEI jeg vil ikke ha flere repost gammel tråd poster av deg...

-close-