Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2639
Hei. Fra nyttår av ble det slutt på skattefradraget for BSU. Ref: https://dinside.dagbladet.no/okonomi...jopet/73309330

Jeg er 29 år, eier bolig og har oppspart ca 150k i BSU. Sparer fortsatt ~2000kr i BSU i mnd. Nå som det er slutt på skattefradraget- bør jeg heller velge å sette disse pengene i fond?

Jeg sparer pr nå i to globale indeksfond.
Har 3,15% rente på BSU og 1,95% rente på boliglånet.

Finnes det en måte å få pengene ut av BSU, investere de i noe annet enn boligrelaterte formål (fond) og samtidig slippe å betale tilbake skattefradraget? Eller bør jeg bare fortsette å spare i BSU frem til jeg fyller 34 og bruke de til å betale ned på lånet da?

Sitat av børre Vis innlegg
Hei. Fra nyttår av ble det slutt på skattefradraget for BSU. Ref: https://dinside.dagbladet.no/okonomi...jopet/73309330

Jeg er 29 år, eier bolig og har oppspart ca 150k i BSU. Sparer fortsatt ~2000kr i BSU i mnd. Nå som det er slutt på skattefradraget- bør jeg heller velge å sette disse pengene i fond?

Jeg sparer pr nå i to globale indeksfond.
Har 3,15% rente på BSU og 1,95% rente på boliglånet.

Finnes det en måte å få pengene ut av BSU, investere de i noe annet enn boligrelaterte formål (fond) og samtidig slippe å betale tilbake skattefradraget? Eller bør jeg bare fortsette å spare i BSU frem til jeg fyller 34 og bruke de til å betale ned på lånet da?

Vis hele sitatet...
Om du ikkje trenger pengene på minimum 5 år er fond vegen å gå. Det er stort sett ikkje noen poeng å spare i flere globale indeksfond, da det stort sett er den samme eksponeringen. Kan krydre det med litt mer risiko om en vil det. Teknologi, og fornybar fond er historisk bedre avkastning på. Men vær obs på at her ligger betydelig større risiko enn et indeksfond. Her må man vere langsiktig.
Bsu pengene må gå til boligformål. Det du kan gjøre er å bruke bsu kontoen som en avdragskonto for boliglånet, og putte inntektene dine som du ellers ville brukt til lån, i fond.
Sist endret av norwegianhobo; 23. januar 2021 kl. 10:13.
Det finnes en finte for å få bsu-pengene tilgjengelig uten å måtte tilbakebetale skattefradrag, der gjelder hvis du har rammelån / fleksilån (kalles litt forskjellig). Jeg har det, så da bsu var full betalte jeg inn hele summen på fleksilånet. Vipps så var de tilgjengelig for meg å ta ut igjen, dog med bankens boligrente. Jeg har ikke hatt behov dog, men det er mulig. Da kan du investere dem videre i noe du mener har forventet avkastning over nåværende bsu-rente, eller minst over boliglånsrenta di.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Det finnes en finte for å få bsu-pengene tilgjengelig uten å måtte tilbakebetale skattefradrag, der gjelder hvis du har rammelån / fleksilån (kalles litt forskjellig). Jeg har det, så da bsu var full betalte jeg inn hele summen på fleksilånet. Vipps så var de tilgjengelig for meg å ta ut igjen, dog med bankens boligrente. Jeg har ikke hatt behov dog, men det er mulig. Da kan du investere dem videre i noe du mener har forventet avkastning over nåværende bsu-rente, eller minst over boliglånsrenta di.
Vis hele sitatet...
Gjorde akkurat det samme. Rammelånsrenten er vel gjerne litt høyere enn vanlig boliglånsrente, men dette er såpass marginalt at det er verdt prisen for å ha tilgjengelig kapital til latterlig lav rente skulle behovet melde seg.
Jeg sover godt med 1,99 % effektiv rente på mitt rammelån.

En liten utvikling, kun tre måneder siden jeg reforhandlet rammelånsrenten min men ser nå etter et kjapt søk på finansportalen at min nåværende rente havner på en lunken andreplass. Har nå snakket med banken og henvist til beste rentetilbud i annen bank og blir kontaktet ila dagen med endelig svar. Sist matchet de beste rentetilbud, håper de gjør det samme nå.

Det gikk fort gitt, ny effektiv rente 1,76%. Beklager hvis veldig OT.
Sist endret av bruisepristine; 23. januar 2021 kl. 11:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta opp rammelån på boligen, betal lånet samtidig kanskje får du en dags rente på rammelånet
Trådstarter
Sitat av norwegianhobo Vis innlegg
Det du kan gjøre er å bruke bsu kontoen som en avdragskonto for boliglånet, og putte inntektene dine som du ellers ville brukt til lån, i fond.
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som en veldig fornuftig løsning. Takk