Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837122
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Hei!

Meg og 5 andre kompiser skulle kose på hytten med en god dose flein. Vi kjøpte 25 gram av en kompis som kjente noen som solgte og vi fikk en stor klipspose med sopp.

Vi målte opp dosene og jeg lagde te av min dose på 1,5g, mens resten bare spiste sin dose. De fleste spiste mellom 1,5 og 2,5g.


Vi fant oss så til rette i sofaen og satt på filmen interstellar og ventet og ventet og ventet. Ingen av oss fikk noe form effekt etter 3+ timer med venting.

Noen mer erfarne som kan se om vi har fått flein eller bare blitt solgt en annen sopp?

Tok soppen ut av te glasset etter 20 min:


Tørket:
Vis hele sitatet...
Ikke flein! Vanskelig å si hva det er du har der siden soppen er såpass ødelagt.
Ta øyeblikkelig kontakt med vedkommende dere kjøpte dette fra, og be om en
solid forklaring på hvor soppen kom fra. Det kan være greit å ha noen ferske
eksemplarer for identifisering i fall dere er blitt forgiftet.
Sist endret av PVestlandia; 8. oktober 2017 kl. 15:56.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg


Personlig ville jeg vært forsiktig med å innta sopp som har vært i direkte kontakt med møkk.
Å skylle soppen vil ikke affisere potensen, men ekstra fuktighet vil fremskynde
forråtnelsesprosessen, og vil heller ikke være tilstrekkelig for å fjerne eventuelle farlige
bakterier. Jeg ville nok latt soppen stå. Trøsten er at møkka sannsynligvis vil være bra
for tilvekst av sopp i videre sesonger.
Vis hele sitatet...

Ok, takk for svar!!
Men, ved koking av flein til te, vil det kunne drepe bakteriene og allikevel ivareta mesteparten av psilocybinet?
Sitat av zldeep Vis innlegg
Ok, takk for svar!!
Men, ved koking av flein til te, vil det kunne drepe bakteriene og allikevel ivareta mesteparten av psilocybinet?
Vis hele sitatet...
Kanskje hvis du koker dem lenge nok. Jeg er usikker på
hvor høy varme og hvor lang tid du trenger for å drepe
alle bakteriene. Som sammenligning kan man kanskje
bruke tiden man må trykkoke substrat til soppdyrking?

Som sagt ville jeg droppet møkkasoppen for å være på
den sikre siden. Er vel ikke spesielt behagelig å sitte på
opptur og lure på om man kommer til å bli dårlig.
Kan legge denne ved i tråden her. Ganske grei guide for de som vil lese litt mer.
Har en spot hvor jeg vet det er mycelium i bakken (har funnet flein der for kort tid siden), men pga lite regn har den sluttet å produsere. Kan jeg selv fremkalle frukting (eller hva det nå heter) ved å rett og slett tømme noen 1,5 litere med vann over?
Et lite spørsmål om flein. Jeg har ca 30 små tørket flein, hvor mange må jeg ta for å få en bitte liten smak av rus type microdosering? Jeg er klar over at de bør veies, men det har jeg ikke mulighet til. At jeg har tatt noe må ikke kunne oppdages da mannen min er helt nazi når det kommer til flein. Jeg har aldri testet før, men nå vokser det flein i hagen.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Et lite spørsmål om flein. Jeg har ca 30 små tørket flein, hvor mange må jeg ta for å få en bitte liten smak av rus type microdosering? Jeg er klar over at de bør veies, men det har jeg ikke mulighet til. At jeg har tatt noe må ikke kunne oppdages da mannen min er helt nazi når det kommer til flein. Jeg har aldri testet før, men nå vokser det flein i hagen.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hei, håper det ikke er for sent til å ta mikrodosen, jeg ville testet meg med en 3-4 sopp først bare for å teste vannet, tror det er en ganske vanlig mikrodose, selv om sopp kan variere ganske mye i potens. Håper du får prøvd det, ha en fin dag
Takk for det, skal teste en annen dag.
Klem fra Betty
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
Har selv et spørsmål til folket her. Opplevd en merkbar negativ effekt i potensen til årets fleinsopp kontra fjoråret.. Noen som kan bekrefte, avkrefte dette?
Vis hele sitatet...
Det har vært påpekt før at soppen kan ha vesentlig variasjon i
potens. Faktorene rundt dette er mange og sannsynligvis ikke
verifiserbare uten omfattende kjemiske analyser.
Da tar jeg fem sopper i litt vann i morgen. Hvor lenge vil en hypotetisk effekt vare? Jeg kan vel ikke kjøre bil?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Da tar jeg fem sopper i litt vann i morgen. Hvor lenge vil en hypotetisk effekt vare? Jeg kan vel ikke kjøre bil?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
I følge erowid er man påvirket av pisolcybin i mellom 4-6 timer avhengig av dose (bikker stort sett 7-8 selv, dog i rusgivende doser). Så tipper en dose på 5 sopp vil ligge i de lavere sjikt.

Når det gjelder bilkjøring, så bør det ikke påvirke det noe særlig (så lenge du ikke blir merkbart ruset), men jeg vil likevel ikke anbefale det da "shit happens". Plutselig har du kræsjet og blir tatt blodprøve av, så spiller det liten rolle hvorvidt du er synlig ruset eller ikke. Litt satt på spissen selvfølgelig, du velger selv.
Sist endret av Person_navn; 11. oktober 2017 kl. 00:34.
Beklager, jeg maser litt mer. Nå skal jeg lage flein te. Tar jeg bare litt kokende vann i en kopp med sopp og lar det trekke hvor lenge?
Klem fra Betty
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Beklager, jeg maser litt mer. Nå skal jeg lage flein te. Tar jeg bare litt kokende vann i en kopp med sopp og lar det trekke hvor lenge?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Du overtenker hele prosessen Betty, og det er forståelig siden man kan bli nervøs når man skal legge ut på psykedeisk tur.

Personlig ville jeg gjort ting så enkelt som mulig, bare spis tørket sopp og skyll ned med noe juice eller annet sterktsmakende om du ikke liker sopp.
Varme ødelegger virkestoffet og man har ingen måte å vite hvor mye av virkestoffet som trekker ut i teen, det er en relativt unøyaktig måte å dosere på i mine øyne. Ikke at det er umulig å lage flein-te, det har man flere rapporter på, men jeg mener at det kanskje ikke er så lurt å ha flere ukjente faktorer inn i det hele.
Tusen hjertelig takk for svar til dere alle. Teen hadde lite eller ingen virkning, så nå knasket jeg noen tørre soppper, så ser vi hva som skjer. Det blir vel ingen reise med fem små sopp, men kanskje jeg kjenner noe....
Jeg er så heldig som har hele hagen full av flein, var nettopp ute i ti minutter og plukket ca femti stykker.
Klem fra Betty

Skjønner ikke hvorfor mine poster kommer dobbelt?
Sist endret av Nurse Betty; 11. oktober 2017 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lurer bare på hvordan dere bruker å tørke soppen, samt hvordan dere lagrer den?
Hvilke erfaringer har dere med deres metoder ift. holdbarhet og eventuelt potens?

Er mange år siden sist jeg plukket og da har jeg bare tørket dem et par dager mellom et par avispapir før jeg har spist dem.
De gangene jeg har lagret dem over perioder på noen uker har jeg bare hatt dem i frysebokser tørt.
Sitat av Åsgard Vis innlegg
Lurer bare på hvordan dere bruker å tørke soppen, samt hvordan dere lagrer den?
Hvilke erfaringer har dere med deres metoder ift. holdbarhet og eventuelt potens?
Vis hele sitatet...
Legg soppen utover en flate i et tørt rom, f.eks. på en avis
på gulvet, på en hylle eller et skrivebord. Da bør soppen bli
knusktørr på halvannet til to døgn.

Oppbevares i lufttett beholder på et mørkt, tørt og kjølig
sted. Holder fint i årevis.
Anbefaler 50 grader i ovn med døra på gløtt. Dehydrator er jo gull om du har det.
Men ja, ved 50 grader blir det knusktørt på få timer. Potensen er den samme. Psilocybin holder seg godt opptil over 100 grader. Ca 150 om jeg ikke husker feil, men ikke noe vits å gå over 50.
Så kverner du de til pulver og lagrer lufttett, et bittelite glass med tett lokk er optimalt. Legg i fryseren ved lengre lagring, er dog usikker på nødvendigheten av siste punkt, men det funker veldig godt for meg.
Grunnen til at du skal kverne det til pulver, er for å gjøre doseringen mer forutsigbar. 0,5 gram blir da likt 0,5 gram neste gang. Og det er kjekt. Men folk skjønner ikke dette siste poenget virker det som... Å lagre soppene hele tar unødvendig plass, der kommer til mer oksygen mellom soppene som bryter ned ting raskere, du kan bli busta ved at snuten ser at det likner sopp osv.. og glemte jeg å repetere at doseringen blir lik hver gang gram for gram?
Hver enkelt sopp er nemlig ulik i potens, ikke minst størrelse og vekt. Det å ta 20 sopp kan bli både svært lite , eller ganske heavy. Umulig å vite på forhånd.
Sånn. Det var siste gang jeg gidder å skrive det her
Er sesongen over på Østlandet nå? Er så få som poster på identifiseringstråden.
I Akershus er sesongen fortsatt igang værtfall.
Jeg har funnet noen, men få i de siste ukene. Har jo blitt litt mindre leting enn tidlig men føler likevel det burde vært mer. Er jo ganske fine forhold med mye regn. Jeg funderer på om monsterflushen som kom etter ukeavis med regn tidlig i september tok ut mye av overskuddet som mycelet har til å lage frukter, og at vi fikk en kort, intens sesong, men det blir bare spekulasjon. Det var helt insane en periode et nå er det bare noen få her og der
Føler med deg :/ Sånn var det første sesongen min også. Gå inn på magiskamolekyler.org og finn knarkkorvens guide til fotografering av magiske svampar hehe, den er fin
Lær deg hvordan et godt sopphabitat skal se ut, så slipper du å bruke unødvendig tid på å gå gjennom dårlige marker.
Sølvbunke, lyssiv, godt humus/jord/gressdekke, litt mose i bunn her og der er en god indikator på sur PH som soppen liker.
Evt ferdigplen lagt for 1-3 år siden.
Tror ikke noen kommer til å gi deg sopp gitt. Hvis du er lei av å lete kan du jo alltids gro cubes selv eller kjøpe av noen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor lenge etter fruktlegemet til soppen har begynt og vokse, tar det før det begynner og råtne? Finner ikke noe fersk sopp for tiden, så regner med at sesongen er over, men håper at det er mulig og finne gammel sopp som ikke har begynt og råtne enda. Der jeg plukker er det ingen ting igjen, har tatt litt og litt for hver tur, men for håpe det enda er mulig og finne på andre steder.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Argh. Har hatt cirka 30 turer på fire faste spotter og gått å ventet på at det skal bloome, men neida. I går kom minusgrader og snø og jeg gikk rundt på den beste spotten i fire fem timer med ca 100 i resultat? Får litt lyst å si FAEN, men skal la være. Så mye arbeid og ca. 350 - 400 sopp totalt. Så derfor et par spørsmål til de som føler de har kompetanse nok til å svare:

1. Den ene spotten fant jeg 1500 på i fjor. Det var 2 dager etter første frostnatt, og etter fem dager med relativt mye nedbør. I år har jeg funnet 3 sopp på samme spott. How come, har noen andre kommet meg i forkjøpet eller er det slik at soppen sjelden spawner nøyakyig samme plass to år på rad.

2. I fjor fant jeg mine største funn etter første frostnatt, i år er de fleste plassene dekket av snø etter første frostnatt, har det noe for seg å lete her dersom snøen tiner eller har mycelet gått i dvale etter denne frosten?

3. Sist og ikke minst, hvis du skulle summere dine kompetanse utfra 3 kriterier, når og hvor finner du mest? Kriterie 1: Temperatur, Kriterie 2: Nedbør, Kriterie 3: Lokasjon (Samme eller ny)

Takker for alle svar; ser det er gjort store funn i Norges land helt siden August, men jeg er altså superskuffet og redd for at sesongen nå definitivt er over

Kind Regads;
DryMentalTaste
Argh. Har hatt cirka 30 turer på fire faste spotter og gått å ventet på at det skal bloome, men neida. I går kom minusgrader og snø og jeg gikk rundt på den beste spotten i fire fem timer med ca 100 i resultat? Får litt lyst å si FAEN, men skal la være. Så mye arbeid og ca. 350 - 400 sopp totalt. Så derfor et par spørsmål til de som føler de har kompetanse nok til å svare:

1. Den ene spotten fant jeg 1500 på i fjor. Det var 2 dager etter første frostnatt, og etter fem dager med relativt mye nedbør. I år har jeg funnet 3 sopp på samme spott. How come, har noen andre kommet meg i forkjøpet eller er det slik at soppen sjelden spawner nøyakyig samme plass to år på rad.

2. I fjor fant jeg mine største funn etter første frostnatt, i år er de fleste plassene dekket av snø etter første frostnatt, har det noe for seg å lete her dersom snøen tiner eller har mycelet gått i dvale etter denne frosten?

3. Sist og ikke minst, hvis du skulle summere dine kompetanse utfra 3 kriterier, når og hvor finner du mest? Kriterie 1: Temperatur, Kriterie 2: Nedbør, Kriterie 3: Lokasjon (Samme eller ny)

Takker for alle svar; ser det er gjort store funn i Norges land helt siden August, men jeg er altså superskuffet og redd for at sesongen nå definitivt er over

Kind Regads;
DryMentalTaste
Sitat av DryMentalTaste Vis innlegg
1. Den ene spotten fant jeg 1500 på i fjor. Det var 2 dager etter første frostnatt, og etter fem dager med relativt mye nedbør. I år har jeg funnet 3 sopp på samme spott. How come, har noen andre kommet meg i forkjøpet eller er det slik at soppen sjelden spawner nøyakyig samme plass to år på rad.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt alltid en mulighet for at noen har vært der før deg.
Ellers kommer det an på hva slags type sted du leter på, hvis det
er beitemark vil du finne sopp år etter år, men ofte i varierende
mengder.


2. I fjor fant jeg mine største funn etter første frostnatt, i år er de fleste plassene dekket av snø etter første frostnatt, har det noe for seg å lete her dersom snøen tiner eller har mycelet gått i dvale etter denne frosten?
Vis hele sitatet...
Hvis mycelet er sterkt nok vil det ikke gå i dvale av litt nattefrost.
Hvis snøen smelter relativt raskt vil jeg tro bakken fremdeles ikke
er frosset, og mycelet derfor vil kunne være aktivt. Fant selv en
rimelig mengde flein etter 4-5 dager med sammenhengende frost
i fjor, da lå også snøen i 2-3 dager før den smeltet. Dette var i
slutten av november.

3. Sist og ikke minst, hvis du skulle summere dine kompetanse utfra 3 kriterier, når og hvor finner du mest? Kriterie 1: Temperatur, Kriterie 2: Nedbør, Kriterie 3: Lokasjon (Samme eller ny)
Vis hele sitatet...
Det er for det første lurt å ha flere steder på lur. Man vil etter
noen sesonger merke hvilke som gjerne gir sopp først, hvilke
som har lengst frukting, og hvilke som gir seg tidligst. Dette
kan etter det jeg skjønner bero på lokalt mikroklima.

Ellers er det flere faktorer som teller. Nok, men ikke for mye nedbør.
Temperatur er viktig, men ettersom jeg har funnet flein både
ved 1 og 20 grader, tenker jeg soppen er nokså fleksibel på
dette området. Det virker som om et lite "dypp" i nattetemperaturen
ofte er med å trigge fruktingen.

Merker også at det er mer sopp å finne i perioder med lavtrykk
enn det er under høytrykk. Kan likevel ikke gå god for at dette
er vitenskapelig riktig.

I tillegg til dette har jeg merket at de siste årene har vår-
og forsommer (ihvertfall på Vestlandet) vært kaldere og
våtere enn normalt. Fleinsesongen har også kommet i gang
senere enn "vanlig". Ettersom soppens vegetative vekstfase, som
er fremvekst av mycelet, gjerne trenger litt høyere temperaturer
enn til frukting, så blir det også bedre forutsetninger for frukting
når man har varm sommer. Merket dette godt i 2014, da hadde
vi en tørrere og varmere sommer enn normalt her, og en veldig
bra soppsesong fulgte med høydepunktet omlag i månedsskiftet
august/september.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg og noen kamerater røyka litt, hvor jeg bad trippet kraftig. Vil dette ha noe å si om jeg skulle i framtiden spist flein?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Kort svar: Ja, men ...

Utfyllende svar: Det her kan være en indikasjon på at du ikke liker den endrede sinnstilstanden som f.eks Cannabis kan gi: Den er ikke alltid euforisk, og å "miste seg selv" er en følelse noen kan sitte igjen med. Selvfølgelig kan sopp doseres og du kan ta en liten dose og heller kjenne litt på formen uten å ta et dypdykk i tripping, så kan du se om dette er noe du liker.

Nå synes jeg ordet "tripp" blir brukt mer og mer løst, i min krets er ordet forbeholdt psykedeliske stoffer (LSD, Meskalin, DMT, Psilocybin-holdig sopp og da diverse andre analoger i fenethylamin- og tryptamingruppene). Følelsene du får under sopp vil være endel kraftigere enn det du får under påvirkning av Cannabis. Ja jeg vet Cannabis er mildt psykedelisk, og det kan gi folk ordentlig panikk under "rette" omstendigheter, men sopp vil være enda kraftigere her. Følelsene dine vil bli ganske intense, man kan i et øyeblikk undre seg over sin plass i universet for å så grine som en unge fordi skjønnheten i den solstrålen som treffer trestammen er for mye på en gang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg og noen kamerater røyka litt, hvor jeg bad trippet kraftig. Vil dette ha noe å si om jeg skulle i framtiden spist flein?
Vis hele sitatet...
Det hadde hjulpet om du forklarte hva du mener med "bad trip".

Men i korte trekk tror jeg ikke én ubehagelig opplevelse med cannabis vil
påvirke en fremtidig fleintripp. Det jeg kan si er at du bør begynne med en
lav til moderat dose sopp, og at du bør la soppen være det eneste du inntar,
slik at du får opplevelsen i fokus og blir kjent med hva soppen kan gjøre.
Cannabis og sopp kombinert kan gjerne utløse angstfylte opplevelser, i alle
tilfeller vil cannabis mest sannsynlig påvirke trippen på ett eller annet vis.
Noen opplever at det blir mer intenst, andre sier det døyver soppeffekten.

Ellers vil jeg påstå at å trippe på sopp kan påvirke dine fremtidige opplevelser
med cannabis, altså omvendt av det du spør om.

Likevel - alt dette er veldig subjektivt, så det er opp til deg å prøve deg frem.
Som min svigermor pleier å si - "noen liker mora og andre liker dattera".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei
Er det noen som har testa flein etter å ha tatt drit mye Kola tidligere på dagen, for typ 10 min siden kolaen var slutt. Vært i god form og happy på kolaen. Trenger svar relativt for her. Og jo, spør for en venn
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Kall.Meg.Flein Vis innlegg
Hei
Er det noen som har testa flein etter å ha tatt drit mye Kola tidligere på dagen, for typ 10 min siden kolaen var slutt. Vært i god form og happy på kolaen. Trenger svar relativt for her. Og jo, spør for en venn
Vis hele sitatet...
Personlig hadde jeg droppa det. Å komme ned på stimulanter mens man er på vei opp på sopp er ikke en form jeg ville utsette meg for.
Man blir irritabel og sliten av å komme ned fra kokain, og så har man nerver og bodyload på vei opp på soppen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg må bare spørre: den eldste fleinsoppen jeg har, er snart 4 år gammel. Har vært riktig oppbevart i syltetøyglass, mørkt og kjølig. Vil den ha effekt, eller kan jeg risikere å ikke merke noen verdens ting? Bør ikke virkestoffene være intakte, selv etter 4 år?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Fullt mulig at det er aktive stoffer i den enda, om den er riktig tørket og ikke har blitt utsatt for mye oksygen og lys.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei. Er helt ny her inne og blir veldig glad om noen vil svare meg. Fant spiss fleinsopp for første gang i fjor høst, har siden da lest meg kraftig opp på alt jeg fant tilgjengelig på nett om arten. Men lurer på om noen her inne kan si meg hvor fort de kommer opp av bakken (sett at værforholdene er optimale) og først og fremst: Hvor lenge står de på jordet etter at de er kommet opp, før de blir ødelagte?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Soppen vokser veldig fort, i løpet av et døgn kan de sprette opp fra jorden.
Husk selve organismen er myceliumet under bakken, selve soppen er faktisk bare kjønnsorganet til organismen. Og under optimale forhold vil de kunne sprette opp over natten.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kjapt lite spørsmål ; personlig kan jeg ikke merke store forskjellen på å spise 5,8g - 10g og 12g, alle med lang periode i mellom, men misforstå meg rett, det dundret bra avgårde..

Men synes ikke det var mer intenst med 12g enn 5,8 fks
Takk for svaret. Er vant med å plukke flere titalls sopparter og vat at mange av dem kan sprette frem over natta. Godt å vite at dette også gjelder spiss fleinsopp. Men var mer opptatt av spørsmål 2: Hvor lenge står de før de blir ødelagt CA.??
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Mener det er snakk om en uke eller så, litt avhengig av vær selvfølgelig.
Hjertelig takk for svaret ditt!
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Mener det er snakk om en uke eller så, litt avhengig av vær selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Spørsmål!
Hvilket vær er de mest happy for?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Tørt og varmt er ikke bra så omtrent alt utenom det: overskyet fuktig er veldig fint for de.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kan man fryse ned og lagre flein-te?
Sitat av illusion Vis innlegg
kan man fryse ned og lagre flein-te?
Vis hele sitatet...
Fryse sopp funker utmerket, så jeg regner med det skal gå bra. Laget for mye?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Skaddfrontallap Vis innlegg
Fryse sopp funker utmerket, så jeg regner med det skal gå bra. Laget for mye?
Vis hele sitatet...
Næsjda 2g veldig potent sopp.
Tenkte å være "forsiktig" og ta 1,5g av den og evt fryse ned 0.5g ferdig te. Men det ble så jeg hev inn på alt og hadde en fortreffelig aften i går kveld/natt

Grunnen til skepsisen er at jeg tok alt for mye av den samme soppen i februar (3g, mye støv, lite stilk.. bonski med masse sukker, husker ikke at det begynte å virke engang.. PANG! ) og begynte å komme til meg selv i ambulanse på tur til St. Olavs. Noe av det første jeg husker er at jeg sa "jeg er gud!" til ambulansearbeideren (en rocka fyr, cool!). Når jeg så ble litt mer talefør sa "Beklager at jeg ordla meg feil isted, det jeg mente å si er at jeg på det platået hadde all universets informasjon i meg på linje med gud... og jeg tror ikke på gud engang"
Så begynte vi begge å le

Får prøve seg på en "skrap-mornings" på bøtta her da litt sliten :P

Ha en god søndag folkens

(skrev dette forrige søndag for 10 dager siden vært på ferie med åpen fane på pc )
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tørt og varmt er bra så lenge det blir etterfulgt av regn etterhvert. Så det hele avhenger av hvordan august og høsten blir med tanke på regn
Blir spennende å se. De siste årene har det jo, iallefall hvor jeg bor, bøtta ned en hel del både vår, sommer og høst (og vinter..).
Vil tippe (!) at det ikke kommer til å merkes noe særlig utover i månedsskiftet september/oktober uavhengig om det tørre været holder seg eller om det "normaliserer seg". Noe nedbør vil det jo komme de neste ukene/måndene uansett, vil jeg anta.

Om det viser seg at det blir en fruktig høst, tross lite regn de siste månedene vil jo den positive holdningen til nedbør i vår og sommermånedene kommende år få seg en liten knekk ..
Men siden jeg er her.. en bekjent sitter fremdeles å ruger på en del flein fra et par-tre år tilbake. Fleinen er visst tørka og fin, oppbevart luftett, mørkt og i "kjellertemperatur". Siden dette nå anses som "overskuddsmateriell" er min kamerat i det utforskende hjørnet og har visstnok lest litt om psilocybin-ekstraksjon.

Han snakker om noen tutorials han har lest om alkoholektraksjoner hvor de bruker noe som heter "eveclear". Everclear er en "grain alkohol" (kornsprit?) 95%.

95% alkohol er jo ikke å få tak i på vinmonopolet. Hva med å handle inn en flaske med seksti og kjøre samme fremgangsmåte?
Vil det funke?

Om det funker? Er det noe vits i? Hva oppnår en egentlig? Gjerne i forhold til å bare trekke soppen av på kokt vann.

Min kamerat mener jo og håper at ved å elimenere mest mulig av soppmaterialet vil man oppnå en mye cleanere trip,
mindre kvalme og kanskje mindre bodyload.

Noen som har erfaringer?
Sist endret av einbrukjar; 12. juli 2018 kl. 02:42.
To spm:
Hvor sannsynlig er det å finne flein hvis man leter på typiske voksesteder som sauejorder?

Er kjøleskaptemperatur for kaldt for tørket fleinsopp?Har noen små fleinsopp som jeg tørka og oppbevarte i glass for noen år tilbake som har blitt oppvevart i kjøleskap.
Sitat av siggasogga Vis innlegg
To spm:
Hvor sannsynlig er det å finne flein hvis man leter på typiske voksesteder som sauejorder?

Er kjøleskaptemperatur for kaldt for tørket fleinsopp?Har noen små fleinsopp som jeg tørka og oppbevarte i glass for noen år tilbake som har blitt oppvevart i kjøleskap.
Vis hele sitatet...

To svar:

Sånn, nå? Liten, men merkeligere ting har nok skjedd.


Du kan fint fryse flein uten at de mister magien, så for kaldt er det nok ikke. Eneste problemet som kan oppstå er kondens som kan gjøre soppen til suppe.

Viktigste av alt: Tørt, mørkt.
Sist endret av Skaddfrontallap; 13. juli 2018 kl. 00:43.
Sitat av Skaddfrontallap Vis innlegg

Du kan fint fryse flein uten at de mister magien, så for kaldt er det nok ikke. Eneste problemet som kan oppstå er kondens som kan gjøre soppen til suppe.
Vis hele sitatet...
Kondens vil føre til mugg som igjen også gjør soppen uspiselig.
Sitat av Skaddfrontallap Vis innlegg
To svar:

Sånn, nå? Liten, men merkeligere ting har nok skjedd.


Du kan fint fryse flein uten at de mister magien, så for kaldt er det nok ikke. Eneste problemet som kan oppstå er kondens som kan gjøre soppen til suppe.

Viktigste av alt: Tørt, mørkt.
Vis hele sitatet...

Takk for svar. For å utdype det første spørsmålet mitt litt mer. Hvor sannsynlig er det å finne fleinsopp hvis du leter i et område som er et typisk voksested for flein. Tenker da i sesong og med vær som gir mulighet for soppvekst. Skjønner jo at det ikke er mulig å gi et helt klart svar på dette, men jeg lurer på om det er noen vits i å gå rundt å lete liksom. Hvor stor innsats i forhold til resultat om dere skjønner.

Sitat av Skaddfrontallap Vis innlegg
To svar:

Sånn, nå? Liten, men merkeligere ting har nok skjedd.


Du kan fint fryse flein uten at de mister magien, så for kaldt er det nok ikke. Eneste problemet som kan oppstå er kondens som kan gjøre soppen til suppe.

Viktigste av alt: Tørt, mørkt.
Vis hele sitatet...

Takk for svar. For å utdype det første spørsmålet mitt litt mer. Hvor sannsynlig er det å finne fleinsopp hvis du leter i et område som er et typisk voksested for flein. Tenker da i sesong og med vær som gir mulighet for soppvekst. Skjønner jo at det ikke er mulig å gi et helt klart svar på dette, men jeg lurer på om det er noen vits i å gå rundt å lete liksom. Hvor stor innsats i forhold til resultat om dere skjønner.
Sist endret av siggasogga; 13. juli 2018 kl. 10:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.