Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2022
Hei,

Jeg er interessert i å lære å skrive noter til piano/fioliner/slagverk etc for komponering av store musikaler. Jeg kan lese noter og spille hva det skal være på et piano (etter å ha kikket en del og fundert på det), men det å skrive noter så alt stemmer i forhold til takt o.l, ble litt vanskeligere enn hva jeg hadde trodd.

Jeg har vurdert å begynne på nærmeste kulturskole, men vil undersøke litt om hva som finnes av bøker (eller eventuelt nettsider som tar for seg dette) først.

Noen som har noen erfaringer eller forslag å dele med meg når det kommer til komponering og noteskriving og med bruk av et stort orkester? Dette er muligens noe jeg har lyst til å drive med seriøst og satse på, så håper på seriøse svar.

Håper noen skjønner hva jeg mener.
Tusen takk på forhånd.
Sist endret av boblesaft; 13. september 2009 kl. 21:24.
En ting du difinitivt bør skaffe deg, er et noteskrivingsprogram til PC'en, som Sibelius eller Finale, det kommer til å hjelpe deg umåtelig ned tanke på å få taktene og toneartene til å stemme. Når det gjelder bøker, så har jeg veldig lite oversikt der, men jeg kan sikkert spørre en av lærerne mine om det.
Tusen takk for info, raggi91. Skal sjekke de ut. Nå som vi først er inne på programvare - Har disse noteskrivingsprogrammene mulighet for å importere midi-filer og gjøre det om til noter e.l? Noen som evt. vet om noen program som kan gjøre dette?
Sist endret av boblesaft; 13. september 2009 kl. 21:56.
Jepp, så vidt jeg veit har de aller fleste programmene muligheten til både å importere om å eksportere midi-filer.
Gå komposisjonsstudiet på NMH Og skriv masse noter.