Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4358
Hei

Har smått startet å spille gitar. Ønsker å kjøpe en egen nå.

Har forelsket meg smått i Telecasteren sin lyd og vil derfor akuratt gå for en slik.

Har sett på Squire Classic Vibe 50s Tele og det virker som en fantastisk gitar til rundt 4000kr. Vil helst holde meg rundt den prisklassen, men kan strekke meg til rundt 5000kr.

Tenker da på om det kan være verdt å kjøpe en Fender istedet (brukt). Isåfall hvordan type er det jeg burde se etter?
Hvis det er Telecaster du er ute etter, så vil jeg anbefale å kjøpe en Fender Telecaster MiM (Made in Mexico).
Disse er laget i Mexico og kvaliteten er nesten lik de gitarene som lages i usa.

Det ligger flere på finn til rundt 4500kr.

Absolutt verdt å sjekke det ut, mye bedre kvalitet og generelt en bedre gitar i forhold til Squire.
Classic Vibe'en er en veldig bra gitar, det er ikke til å komme unna. Skal du kjøpe en ny gitar er det et godt valg.
Men ja, ville sett på en brukt Fender om du finner en fin en. Resell value er høyere og vel, det er en Fender(man kan si hva man vil, det er noe eget med den logoen på headstocken). Se etter Fender en i Standard-serien, etter min mening er disse stort sett bedre gitarer enn de andre modellene i prissjiktet. Er du heldig kan du fort komme over en Classic 50's, da er det bare å slå til.
Sist endret av moret; 17. oktober 2018 kl. 08:33.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Skal se etter noe slikt da.

Har ett annet spørsmål også om noen har peiling. Har en morgan legend stratocaster kopi liggende. Den spiller elendig, og har litt lyst å bytte ut alt av deler (pickups, tunere og evt elektronikk). Noen som har peiling på hva jeg kan se etter der for god lyd? Den har forresten også 2 single coils og 1 humbucker.
Kjøp den gitaren du liker best. Gå innom gitarsjapper. Spill på forskjellige gitarer fra forskjellige produsenter. Sjekk ut forskjellige modeller og test ut forskjellige gitarhalser. Tynne, tykke, flate helser eller mer kurvede halser. Når du har funnet de du liker kan du tenke på hva hvilken type musikk du liker å spille og finne en gitar av den typen du liker som har pick up'er som leverer det du ønsker. Gitarer er merkelig instrumenter. 2 gitarer av samme modell fra samme produsent kan være helt annerledes å spille på. Og derfor bør du prøve før du kjøper. Husk også at det kan være mye å hente på å få gitaren korrekt justert til deg. Feks snakker ofte gitarister om "low action" for strenger. At livet er mye bedre med lav strenghøyde er ikke en universell sannhet. Noen liker litt mer strengehøyde, og andre burde nok vurdere det. Kommer også litt an på måten man spiller på. Du kan jo forsøke å justere selv og se om du merker forskjell. Ofte vil de som er litt ny få renere lyd med litt ekstra høyde.

Når det kommer til pris, det er greit å ha en plan og et budsjett. Men ekstra fint er det om du har noe i bakhånd slik at om du finner en gitar som du virkelig liker å spille på men som koster 50-100% mer enn budsjettet så ikke automatisk avskriv gitaren kun på pris. For om du har en gitar du virkelig koser deg med så vil det fort gjøre øving og terping mye mer morsomt og jo mer du spiller jo bedre blir du og når du først kommer i gang med å spille sammen med andre det er da ting blir virkelig morsomt og spesielt. Og finner du den rette gitaren så kommer du nok til det nivået raskere enn om du kjøper en som bare er såder.

De fleste som har spilt en stund har brent av endel penger på gitar før de innser at vel så viktig som gitaren er mannen bak gitaren. Og en gitar som låter litt tynt og rart når du spiller kan låte grisefett når en mer bevandret gitarist får fatt i instrumentet og skrur litt på innstillingene på forsterkeren. Feks mengden "attack" fra plekter vil også spille inn. Ikke fokuser for mye på akkurat dette med pick up etc. Fokuser mer på hvordan gitaren føles å spille på. Stemmer halsen for deg? Pick up kan byttes. Halser er mer kostbart og komplisert.

De fleste som lager gitarer inngår en mengde kompromisser. Og det handler stort sett om penger. Hvor billige deler kan de bruke slik at fortjenesten blir best mulig. Og mange må outsource produksjonen til lavkostland for å klare å få store nok marginer. Til tross for at det å vikle en pick up hverken er komplisert eller spesielt dyrt så vil jo et stort volum på antallet solgte gitarer påvirkes av om produsenten sparer en tjuekroning på å velge litt billigere pick ups eller velger rimeligere hardware.

To merker jeg aldri har klart å slutte å ønske meg er PRS og Music Man. Disse holder seg dessverre også godt i pris på bruktmarkedet så jeg har ennå ikke funnet min drømmegitar. Sist jeg byttet så tenkte jeg å gå for en us strat fra fender, men så kom jeg over en carvin som var brukt og endte opp med den. Den blir nok boende her sammen med meg til jeg en dag kommer over den rette fra Music Man eller PRS. Poenget er at jeg likte å spille på carvin gitaren, den låter bra og gjør jobben sin. Om jeg hadde lagt ned noen tusen kroner ekstra og kjøpt den stratten jeg først hadde tenkt på så tror jeg ikke at jeg ville vært mer fornøyd eller at jeg ville sluttet helt å se etter brukt prs eller mm. Både prs og mm har jevnt over svært god hardware all over. Alt fra stemmeskruer til valg av bridge el elektronikk er av jevnt høy kvalitet på disse. Men det er jo mange produsenter å vurdere, og kanskje bør du gjøre nettopp det? Vurdere flere merker og modeller før du bestemmer deg? Suhr feks har mye godsaker. Ja det er jo mange andre merker også.

Let og prøv!