Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 12751
Ok, en ting jeg satt å tenkte på her forleden.

For noen år siden var jeg veldig hyppig med å røyke, så og si hver dag i en periode på en del måneder. I denne tidsperioden gikk jeg en del ned i vekt, gikk faktisk ned hele 15 kg. Jeg prøvde ikke å gå ned i vekt, dvs jeg trente ikke noe særlig og spiste helt normalt. Det jeg derimot husker er at matlysta blei ganske laber.

Noe av det samme skjer nå også, nå holder jeg meg derimot bare til noen helger, en gang i blant en gang i løpet av selve uka (da ikke inkludert helgen). Matlysten er fraværende og jeg glemmer rett og slett å spise. I går spiste jeg ikke noe annet enn det jeg gjorde når jeg hadde munchies. Ble ikke sulten i det hele tatt på dagen, noe jeg vanligvis og naturligvis blir. Gikk faktisk på vekta nå i sted og der var vesentlig forskjell, har ikke sett endring på vekta på leeeenge..

Noen som vet hva dette egentlig kommer av? Er der noen forskning på dette området? Søkte litt rundt, fant ikke noen vitenskapelige artikler akkurat men fant mange med samme erfaring.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du bruker vel tobakk sammen med hasjen?

Forklaringen ligger der, nikotin reduserer appetitt, du får eufori både fra nikotinet og virkestoffene i cannabisen som også vil bidra til å minske matlyst.
En studie på saken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15508020
Jeg sitter på dass og skriver på en smarttelefon så det blir dårlig med kilder per nu, men jeg vet at et stoff som finnes i cannabis som har en dokumentert slankende effekt..
Et tips, spis før du røyker. I lengden lønner det seg. I mine tidligere dager som stoner røyket jeg nesten før hvert måltid, men det førte til spiseforstyrrelser, kvalme og uregelmessige spisevaner når jeg var tom for hasj. De gangene jeg røyker i dag, er det alltid etter en god middag. Det gjør ting lettere.

Samme med søvn for min del, røykte mye nattings rett før sengetid som førte til at jeg slet med å sovne inn i edru tilstand. Viss jeg røyker om kvelden nå til dags passer jeg på at det er et par timer før leggetid. Noen enkle regler som gjør overgangen min til edru tilstand mye lettere.
Jeg vet ikke, men alle de jeg kjenner som røyker masse hver dag er relativt tynne, så tror det er noe i det.
Jeg gikk ned i vekt de årene jeg røyka hasj. På den samme tiden levde jeg omtrent av sjokolade, men var undervektig likevel.
Det er ingenting i cannabis som forårsaker vektnedgang direkte, hvordan rusen i seg selv påvirker deg vil vel være forskjellig fra person til person. Mange feite som røyker også, anekdoter er ganske ubrukelig her.
Har hørt at cannabisrøyking kan øke forbrenningen i kroppen.
http://www.wakingtimes.com/2015/10/1...nd-metabolism/

"regular cannabis consumers have fasting insulin (insulin in your body before eating) levels 16% lower than non-consumers. The study also found that cannabis consumers had 17% lower insulin resistance levels and lower average waist circumferences. The researchers concluded that there were significant associations between marijuana use and smaller waist circumferences".
Sitat av flexx Vis innlegg
Det er ingenting i cannabis som forårsaker vektnedgang direkte ......
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så sikker?

Det er jo allment kjent at cannabis stimulerer metabolismen og stoffskiftet gjennom økt hjertefrekvens og økt appetitt (munchies). Det pågår forskning for å finne ut om dette kan hjelpe anorektikere og pasienter som sliter med dårlig appetitt som følge av f.eks. cellegiftbehandling.

Vi vet også at cannabis påvirker hypotalamus, som har mange cannabinoid-reseptorer. Hypotalamus er "hjernens kontrollsenter" som blant en rekke andre greier har som oppgave å styre stoffskiftet og sultfølelsen.
Visst jeg skal se tilbake ett år idag så veide jeg 74kg da i forhold til 62kg nå.

Hadde akk begynt å røyke daglig i mai/juni.
Sist endret av SpecialPlayer; 22. mai 2016 kl. 19:58.
Den danske forfatteren Inger Wolf forteller i denne kronikken at hun har hatt et vekttap på 9 kilo siden hun begynte røyke.
http://politiken.dk/debat/kroniken/E...m-til-danmark/
Går også selv ned i vekt når jeg bruker daglig. Har tenkt at det har med at jeg har mer styring på livet da, spiser sunnere og trener mer regelmessig.
Jeg personlig sliter med å legge på meg. Eller siden ifjor sommer har eg per dags dato gått opp 4 kg ca. Masse trening, masse turer, hard jobb. I det siste har eg slitt med å øke ennå mer, men det kan være at eg aldri har likt å spise så vanvittige megder mat. Og røyker cannabis en god del
Mafakkaz's Avatar
Trådstarter
Hmm.. Vell håper det fungerer for meg denne gangen også. Hadde ikke gjort noe å gått ned 10 kg liksom.. Nå har jeg iallefall blitt obs på det så skal se hvordan det forandrer seg etterhvert.
Er vel ganske vanlig at de som røyker(hvertfall de som røyker mye) er tynne. Bare ta Snoop Dogg og Wiz Khalifa som et eksempel. De fleste stonere jeg har sett er veldig tynne, men vet også at det er mange som er overvektige stonere også. En kompis av meg gikk også ned noe i all verden etter at han startet å fyre hver dag.
Jeg var også svært tynn da jeg røyket daglig. Jeg tror grunnen for min del lå i et dårlig kosthold. Jeg spiste dårlig og ofte ganske lite. Jeg var lat og orket sjeldent å lage skikkelig mat. Av den grunn kunne det godt bli potetgull til kvelds. Å spise mye potetgull ved siden av et normalt kostholdt kan man fint legge på seg av. Men når man spiser det bare for å stagge sult av latskap og da som eneste kilde blir det nok lite næring. Om det er andre årsaker til dette vet jeg lite om. Men det var korrelasjon mellom mitt cannabisforbruk og mengde mat.
Jeg gikk ned mange kilo når jeg røykte overdrevent mye hver dag. Jeg sleit ofte med å spise dersom jeg ikke hadde røyket først og fikk mange dårlige spisevaner. Nå røyker jeg ikke like ofte og prøver å spise meg opp i vekt. Så lenge en passer på hva en spiser og slikt så tror jeg det skal gå fint uansett hvor mye en røyker, men det varierer kanskje også litt per person.
Helt motsatt for meg, klarer ikke og holde munchies under kontroll. Blir alltid ekstra kalorier etter inntak. Vanligvis i usunne matvarer.
Jeg var også tynn når jeg røykte daglig. Gikk ikke opp i vekt uansett hva jeg putta i meg. Samme var det med mange av vennene mine som røykte mye. Men når jeg slutta så la jeg på meg kanskje 20 kilo.
Har same oppleving som andre her - matvanane vert påverka av mykje røyking. Sjølv har eg tenkt meg ein teori om at sidan all mat smakar så mykje betre med munchies, vert ikkje mat like digg og apetittvekkande når du er off munchies.

Går sjølvsagt an å trappe ned litt og få på plass matvanar igjen - ev. sørge for å ete før istadenfor etter røyking.
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Hadde samme opplevelse her, røyka drit lenge etter brudd spiste bare munch når jeg var fjern. Når jeg var edru så spiste jeg ikke, når jeg røyka så spiste jeg litt potetgull og var mett. Tror det er heller at man får mindre næring fordi det minsker matlysta, enn at hasj har en slankende effekt..
Det samme gjelder for meg, spesielt i perioder jeg røyker daglig.
Godteri kan jeg spise tonnevis av, men det å få i seg mat, det er en kamp.
Føler det er en god blanding av at man får mindre matlyst, samtidig som man "ikke gidder" og lage/spise mye mat.

Mulig tobakken også bidrar en del. Normalt når jeg er veldig sulten og tar meg en røyk går sultfølelsen ned med en gang.
man får jo som regel lyst på søtsaker når man røyker, og ender med at man ikke orker og lage seg ordentlig mat :P Ender også nesten alltid med ekstra snacks etter måltidene, munchen er ustoppelig til tider! For min del så kan jeg omtrent spise så mye jeg vil, merker omtrent ikke at magen blir full engang, men når jeg merker det så er det virkelig stapp fullt :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Etter litt aktivitet på IRC kom jeg på at jeg burde fylle ut posten min med litt mer informasjon:

Som lite erfaren cannabisrøyker så har man et helt annet bruksmønster enn andre: Man tar seg et par trekk av en joint eller et trekk av en pipe og nyter rusen som kommer de neste timene, man får jo ikke "munch" med en gang. Så begynner matlysten å komme og man kan sluke i seg masse på kort tid.

Mer erfarne cannabisrøykere vil kanskje rulle en joint, røyke hele eller mesteparten og så vente litt, før de evt ruller enda en eller gjør seg ferdig med dette. Dette var et bruksmønster jeg selv ble del av: Jeg rakk ikke å komme til "munch" stadiet lengre, fordi jeg røkte litt mer og fikk i meg både nikotin og thc som ga meg litt eufori og matlysten ble dekket over.

Mine to cents..
Mafakkaz's Avatar
Trådstarter
Jeg merker det iallefall utrolig godt på matlysten. Nå røyker jeg ikke hver dag, men etter at jeg begynte å røyke igjen etter en ganske så lang pause så merker jeg det uten tvil. Sliter med å få i meg mat og blir veldig fort kvalm av det jeg spiser. Spiste nettopp spagetti og kjøttdeig, noe som er det beste jeg vet, tok en normal porsjon og greide ikke spise det opp. Nå er jeg veldig dårlig, og ja, det er første måltidet i dag, så sikkert ikke rart jeg blir dårlig. Kanskje jeg må røyke litt mindre selv om jeg ikke føler jeg røyker så ofte. Blir jo sliten og trøtt av å ikke spise noe på mange timer også. Vekta har stått still de siste månedene men i løpet av bare de siste to ukene har jeg gått ned 3-4 kg..
Dro til amsterdam uten å ha røyka på lenge, var der i 3 uker totalt. Første uka spiste jeg mer enn vanlig, andre uka mindre og siste uka ganske lite. Røyka hver dag morgen til kveld, siste 5 dagene fikk jeg i meg 7 gram sterk hasj og weed daglig og 13 gram siste dagen. Når jeg dro sluttet jeg å røyke å matlysta var ikke stor uka etter jeg kom hjem. Jeg blandet med tobakk men røyker til vanlig så kan ikke skylde alt på nikotinen. Skal sies at det plagde meg ikke så veldig at matlysta forfalt, kan vel si at det var en slags type matlei også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Husker ikke helt hvor jeg leste det jeg heller men var forskning som hadde kommet frem til at røyking av cannabis kan føre til vekt tap
Både nikoting og thc øker metabolismen betraktelig. På sikt hvis man slutter kan kroppen ha vendt seg til dette høye nivået og "tenkt" på dette som normalen. Da kan vektøkning komme ganske brått.
Hvis jeg røyker mye så har jeg en tendens til å bli litt sløv med matvanene. Etter mange år, så har jeg fått gode rutiner på det og vekten har blitt mer normal.

Spis godt til frokost, lunsj, middag og kvelds. Så funker reven mye bedre også!
Helt sant, Odd. Å spise før man røyker er veldig lurt. Sånn jeg tenker på det, hørte det en gang for lenge siden, og det funker i praksis, så jeg har latt det være en sannhet i hodet mitt: fyrings senker blodsukkeret. Så hvis man har lite mat i systemet når man røyker kan man få hypoglykemiske tendenser: gretten, vondt i hodet, ubehagelig slapp, kvalm etc. Det kan også fort bli en ond sirkel. Det "lave blodsukkeret" gjør at bønna funker dårligere, røyker mer, mer "lavt blodsukker"... så spis først, eller ha mat på bordet før du fyrer dagens første er mitt råd.