Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2959
Jeg mottok i dag en ny arbeidskontrakt hos bedriften jeg jobber for. Stillingen jeg hadde finnes ikke lenger og jeg ble derfor tilbudt en ny stilling med betydelig lavere lønn enn jeg har fra før av.

Dette er uaktuelt for min del og lurer litt på hvordan jeg går frem videre;

- Kan jeg kreve at arbeidsgiver sier meg opp i bedriften slik at jeg er kvalifisert til dagpenger (i tilfelle jeg ikke har fått meg ny jobb innen oppsigelsetiden) eller må jeg si opp selv?

. Jeg har 3 mnd oppsigelsetid, og mottok beskjeden i dag. Vil det si at den nye kontrakten evt oppsigelsen trer i kraft fra 31. august?

- På den nye kontrakten står det at endringen gjelder fra 1.1.2015 men jeg fikk beskjed først i dag så hva slags konsekvenser har dette?

- Hvilken lønn (den gamle eller den nye) vil evt gjelde for meg frem til september?

Noen andre tips/råd?

På forhånd takk!
Mitt tips til deg er å ta den nye kontrakten så har du i det minste jobb mens du sender ut søknader.
For det er jævli vanskelig å få jobb i dag..

Skjønner at du kanskje er litt forbanna, såret osv pga situasjonen. Vært der selv flere ganger. Men for all del ikke tro det vil bli lettere å få ny jobb hvis du slutter og havner på nav.

Signer den nye kontrakten ASAP og hvis du absolutt ikke vil være i firmaet lenger så begynn søkeprosessen snarest.
Her jeg jobber så kan du ikke gå ned i lønn om du får en annen stilling. Litt morsomt siden vi har en del ledere som har mistet avdelingen sin over tiden som nå har gått tilbake til gulvet, men har fremdeles lederlønn...
Du kan enten:

Kontakte fagforeningen du muligens er medlem av og be de hjelpe deg

eller:

Finne deg en advokat som kan arbeidsrett og betale han for å hjelpe deg ut av uføret
Sist endret av liasis; 8. mai 2015 kl. 21:44.
Arbeidsgiver har ikke rett til å endre lønnen din uten at dette blir drøftet med deg. Arbeidsgiver kan dog gjennomføre en endringsoppsigelse. Du kan lese mer om dette her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=98301

Anbefaler på det sterkeste at du kontakter din fagforening/melder deg inn. Saker som har med lønn å gjøre har en stor sannsynlighet for å bli ganske stygge.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Her jeg jobber så kan du ikke gå ned i lønn om du får en annen stilling. Litt morsomt siden vi har en del ledere som har mistet avdelingen sin over tiden som nå har gått tilbake til gulvet, men har fremdeles lederlønn...
Vis hele sitatet...
Har veldig mange tilfeller hos oss også hvor ledere som har hatt bra betalte stillinger plutselig havner med de på "gulvet", men det ser ut til at det er dette som skal ryddes opp i nå.

Er det lovbestemt at man ikke kan gå ned i lønn eller er dette bare praksis hos deres bedrift?

Skal også nevnes at jeg kun har fått utlevert en ny kontrakt uten noen form for oppsigelse eller drøftingssamtale som nevnt i linken til arbeidstilsynet.

Er for øvrig ikke organisert da jeg jobber i en stor bedrift som jeg bestandig har oppfattet som ryddige i personalsaker og lignende.

Det er jo heller ingen konflikt inne i bildet enda, da jeg lurer mest på hva jeg har krav på i forhold til lønn i oppsigelsetid og når denne trer i kraft.
Sitat av sniper1986 Vis innlegg
Er for øvrig ikke organisert da jeg jobber i en stor bedrift som jeg bestandig har oppfattet som ryddige i personalsaker og lignende.
Vis hele sitatet...
Så solidarisk av deg /s. Uansett for sent å melde seg inn nå. Alle fagforeninger har karenstid for å forhindre gratispassasjerer utnytter systemet. Kontakt advokat, eventuelt forsøk å føre saken selv ovenfor HR. Er det en stor bedrift er sjansene for at noen innser at det er gjort en feil og står for det tilstede, selv om jeg ikke ville holdt pusten selv. Du bør uansett melde deg inn i fagforeningen - dette kan skje igjen.