Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5235
Innvandring ble det store omkvedet i den svenske valgkampen og spesielt stor oppmerksomhet fikk SD. Her er partiprogrammet deres. Hva synes dere?

http://partiprogram.se/sverigedemokraterna

Har de god poltikk? Jeg synes i hvert fall ikke det. Men er de rasister og høyreekstreme? Kanskje noen av medlemmene deres er det, og en del av velgerne er sikkert det, men partiet i seg selv ser ikke så veldig ekstremt ut. Tror kanskje hysteriet kan forklares med at "alt" er "rasistisk" i dag. Det har på en måte blitt et utvannet begrep som man klistrer på alt og alle man ikke liker.

Her er hva SD mener om innvandring:

Tendensen i modern tid har varit en oerhört omfattande invandring från avlägsna länder och kulturkretsar. Trots att det inte saknas exempel på enskilda individer som på ett positivt sätt anpassat sig och bidragit till det svenska samhället under senare tid, så är ändå den sammanlagda nettoeffekten av massinvandringen från avlägsna länder starkt negativt, såväl ekonomiskt som socialt. SD motsätter sig inte invandring, men menar att invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet eller mot vårt lands välfärd och trygghet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Pensj2020; 11. september 2018 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det går ikke å konkludere at alle sverigedemokrater er rasister selv om det eksisterer minst en sverigdemokrat som er rasist.
Sitat av hollow Vis innlegg
Det går ikke å konkludere at alle sverigedemokrater er rasister selv om det eksisterer minst en sverigdemokrat som er rasist.
Vis hele sitatet...
Enig i det. Spørsmålet mitt er imidlertid om partiet som sådan er rasistisk. Jeg ser at de er skeptiske til den senere tids masseinnvandring, men argumentasjonen deres ser ikke ut til å være basert på rasisme, men snarere økonomiske og sikkerhetsmessige hensyn. De sier jo rett ut at mange innvandrere har bidratt på en positiv måte. Hvis de var rasister ville de vært imot alle ikke-vestlige innvandrere, også de som tilpasset seg det svenske samfunnet.
Sist endret av Pensj2020; 11. september 2018 kl. 20:06.
Blir vel litt som Frp her hjemme, de sier ting som andre ikke "våger".
Syns svenskene har god grunn til å være bekymret over situasjonen, og det ser man jo at de er når stemmene ble talt opp.
Kanskje enda lavere terskel for å bli kalt rasist i Sverige en i Norge. FrP blir kalt rasister, men Sandberg er sammen med iransk dame. Rimer jo ikke helt.
Jeg synes argumentene Åkesson kommer med høres rasjonelle ut og logiske ut. Jeg synes det skal være lov å debattere landets sikkerhet og fremtid uten å bli stemplet som rasist.
Med en gang man snakker om rase, trosretning, innvandring, likestilling, whatever, så er det ikke lov å være kritisk lenger.
Da skal alt blindt aksepteres, eller så er du en fordomsfull faen.
Sist endret av ID-Brikke; 11. september 2018 kl. 21:38.
Kan godt hende at noen av de er rasister, men det finnes nok mange som ikke er det heller.
Tror svenskene er lei av at ingen av de "etablerte" partiene tør å ta for seg de negative følgende av :
Ukontrollert innvandring, negative sidene ved ikke-vestlig innvandring og totalt ubrukelig integrering.

De "etablerte" partiene nekter å ta fakta innover seg og kalle en spade for en spade.
Hva skjer da? Jo da blir SD Sveriges tredje største parti.
Ja, det er vel noe i det. Samtidig skal man passe seg litt så man ikke lukker øynene for den neste Hitler. Åkesson er nok ikke det, men det kan dukke opp andre.
Mye som har gått galt i Sverige, f.eks de getto tilstandene som preger enkelte av forstedene og hvordan gjenger har fått vokse å etablere seg. Nærheten til København, både geografisk og gjennom broen er nok også en utfordring. Det er også ekstremt vanskelig, i Norge som i Sverige å snakke om dette uten å fornærme noen heller å bli hengt ut.

Mitt største problem med SD og Frp er ikke att de peker på problemer men at de alltid setter å måler mennesker og grupper opp mot hverandre.

...ang. valget i Sverige generelt bør man heller ikke undervurdere Russlands ønske om og vilje til å destabiliser å svekke.
https://www.bbc.com/news/world-44070469
Sist endret av Antimatter08; 12. september 2018 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes at ordene rasist/rasisme kastes rundt altfor lett for tiden. Det er stor forskjell på rasisme og å stille spørsmål til innvandring og integrering.

Jeg hadde selv aldri stemt SD og er nok plantet godt på venstre i mange saker, men rasisme burde være forbeholdt personer som mener at mennesker av forskjellig rase (ekkelt ord, egentlig) skal ha forskjellige lover og forutsetninger.

Det som gjerne blir problematisk er å skille meninger som går pa rase og kulturell bakgrunn, da de gjerne har tett sammenheng bpr en snakker om innvandring/mennesker som ikke er født og oppvokst i samme kultur.

Det vi ser i Sverige er jo dessverre noe vi ser både i Norge, Europa og resten av verden i dag og jeg tror vi skal anse det som et sykdomstegn, uten å mene noe om behandlings tiltak.
Tror dere Russland blandet seg inn i det svenske valget?
Nei, jeg tror ikke at Russland blandet seg inn i det svenske valget.
Tror ikke at Russland så på det som en nødvendighet.
Russland "øver" på innvasjon i stor skala.Under militærøvelsen Zapad 2017 trente Russiske styrker på å invadere Svalbard.
De er selvsagt ikke alene om å å ha slike øvelser, men med Annektereringen av Krim-halvøya viste att de er sterke nok til
å gjøre alvor.
Det svenske forsvaret utplasserte i 2016 elitesoldater og stridsvogner på Gotland basert på etterrettning.
Ser ikke for meg att det er Finnland de så på som en potensiel trussel.

Enkelt utalt er det i Russisk innteresse å svekke de rundt seg for å styrke seg selv. Å forsøke å destabilisere Sverige
gjennom å påvirke valg å nyhetsbilde er ikke urealistisk.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Nei, jeg tror ikke at Russland blandet seg inn i det svenske valget.
Tror ikke at Russland så på det som en nødvendighet.
Vis hele sitatet...
Tenker du de lente seg tilbake og sa: dette fucker svenskene fint opp på egenhånd?
Sist endret av Antimatter08; 12. september 2018 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette bør bli egen tråd folkens
Er Russland sterke? En gjeng avdankede fylliker, råkjørere og idioter, det er i hvert fall mitt inntrykk.
Styrken ligger i antallet, og ressursene..
Sitat av Pensj2020 Vis innlegg
Er Russland sterke? En gjeng avdankede fylliker, råkjørere og idioter, det er i hvert fall mitt inntrykk.
Vis hele sitatet...
Av den vanlige russer ja, men soldatene er ekstremt godt utstyrt, en god del har kamptrening fra Syria og krim/Ukraina. At de blandet seg i valget i Sverige, selvsagt men kanskje ikke så åpenlyst.

Er SD rasister høyreekstreme, vel de var veldig brune i kantene til og begynne med, men har jobbet hardt for å bli kvitt det, akkurat som Frp. Men de er ikke et liberalt parti som Frp sier de er. De er vanskelig og plassere synes jeg. Høyre parti ja men hva slags politikk. De lever av populisme og mangler en klar retning. Synes jeg, men er ett ungt parti, gi dem et tiår til og erfaring så kanskje det synes.
Med uttrykket "sterke nok" mente jeg ikke bare om Russland militært sett var i stand til å tvinge Ukraina i senk, for det er de åpenbart.
Viktigere er att de er sterke nok til å kunne gjøre dette mens de sier fuck you til resten av verden som bare kan stå å se på.
En annen viktig faktor i det med styrke er den voldsomme nasjonalismen som preger Russland. De er ekstremt stolte og villige til handling og rekruttere kids i ungdoms alder til militærtrening.
Sist endret av Antimatter08; 13. september 2018 kl. 11:32.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Viktigere er att de er sterke nok til å kunne gjøre dette mens de sier fuck you til resten av verden som bare kan stå å se på.
En annen viktig faktor i det med styrke er den voldsomme nasjonalismen som preger Russland. De er ekstremt stolte og villige til handling og rekruttere kids i ungdoms alder til militærtrening.
Vis hele sitatet...
Og så legger man til i beregningen at det samme gjelder Kina, og de er best buds..
Artig om NATO klinsjer med de tilslutt? Neppe
..ja, uten att jeg egentlig kan nok om dette , så har vel Kina vokst seg frem til å bli en joker som endrer hele maktbalansen. Både militært og som "eier" av store deler av USA`s utenlandsgjeld

+ att, og jeg er fullstendig klar over att det i stor grad er min skyld, så er dette blitt en stor digresjon og som noen har nevnt kanskje egentlig en egen tråd.
Jeg dro opprinnelig Russland med, siden det er i "nabolaget" og det var blitt fra Svensk side uttrykt bekymring for innblanding i valget deres.
Sist endret av Antimatter08; 14. september 2018 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen rasisme i SD sitt partiprogram.

SD er det eneste partiet i Sverige som erkjenner at integreringen har vært mislykket. De ønsker assimilering, altså at de som kommer til Sverige skal tilpasse seg Sverige og bli svenske. De skal jobbe imot en svensk identitet, få svenske verdier, lære svensk språk og få forståelse av svensk kultur.
SD mener mye av problemene knyttet til integreringen er mangel på krav om dette, noe som gjør at mange ender opp med å bli mindre attraktive på arbeidsmarkedet.

De andre partiene ønsker fortsatt integrering, som er at innvandrere skal gjøres funksjonsdyktige i samfunnet samtidig som de skal kunne få beholde sin kulturelle og etniske identitet.


Kultur-identitet henger sterkt sammen med verdier. Dette skaper rom for verdi-konflikter.
Et eksempel på en slik konflikt fra gårsdagens VG.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ale-hos-posten

Disse konfliktene kan føre til segregering.
Vi mennesker tenderer til å favorisere dem som mener og står for de samme verdiene som enn selv har. Da får man bekreftelser på at det man tror på er det riktige og unngår konflikt.


Sverige er verdens mest ekstreme land når det kommer til verdier.
https://www.youtube.com/watch?v=rr26PQxJyNw

Noe jeg tror er med på gjøre integrering vanskeligere også blir det en hel masse frustrasjon, med diverse herske teknikker som går begge veier.
Sist endret av DrPerception; 14. september 2018 kl. 08:12.
Er det utenkelig att assimilering best oppnås om det funker begge veier? Att både han bombeskada fyren fra Syria du møter i lokalsamfunnet og du selv, gjør en innsats for å prøve å forstå hverandre?

Hvorfor skal man på død å liv bli Svensk, eller Norsk? Att man respekterer et lands lover er selvsagt, og det gjør også de aller fleste. Det er også i mange tilfeller snakk om akkurat samme rettspraksis. Det er ikke lov å stjele, voldta eller drepe Syria heller.

..+ https://expo.se/2018/09/extremh%C3%B...venskt-valfusk
Sist endret av Antimatter08; 14. september 2018 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I noen anledninger er drap og voldtekt akseptert når det gjelder ære og/eller ikke troende. Det er en av tingene som gjør integreringen mildt sagt problemfyldt.

Nå sporer vi av igjen
..jeg snakket om hvilke lover og regler som offisielt gjelder i Syria ( og egentlig de fleste land ).
Det finnes norske og svenske menn som dreper og voldtar også, selv om ingen av delene er lov eller akseptert her.

Sitat av G86NO Vis innlegg
I noen anledninger er drap og voldtekt akseptert når det gjelder ære og/eller ikke troende. Det er en av tingene som gjør integreringen mildt sagt problemfyldt.
Vis hele sitatet...
...+ att jeg tror også det er mere problemfylt for integreringen hvis vi møter de som kommer hit med en antagelse om att de er voldtekts og drapsmenn
Sist endret av Antimatter08; 14. september 2018 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av G86NO Vis innlegg
I noen anledninger er drap og voldtekt akseptert når det gjelder ære og/eller ikke troende. Det er en av tingene som gjør integreringen mildt sagt problemfyldt.
Vis hele sitatet...
Sånn i motsetning til når det er Trump det er snakk om?

Joda, kvinnesynet i ein del miljø er så som så, men det gjeld nok til dels uavhengig av religion og etnisk opphav. Men valdtekt og drap er ikkje dei store problema der. Å bruke det som argument fordummer debatten. Den siste tida har det vore eit visst mediefokus på sosial kontroll, som nok er eit større reelt problem enn dei ytterst få drapa vi ser. Og valdtekter? Det skjer stortsett på fest, av nokon offeret kjenner.
..enig i det. Jeg ser bla. fra den offentlige debatten i sosiale medier att folk vegrer seg for å ta en stilling til f.eks bruk av hijab. Det er problemfylt for oss fordi vi automatisk tenker att disse kvinnene er tvunget til å dekke seg til. Samtidig er vi jo "alle" for att folk skal ha fri vilje.
Jeg er helt enig i at det mange utfordringer når det kommer til integrering av fremmedkulturelle, men så var ikke meningen å gå i dybden OT heller
Nevnte bare at det er en av utfordringene, sorry hvis jeg fordummet meg selv, eller debatten

Vi har alle ett ansvar for å bidra til å hjelpe, og å ta imot dem som fortjener det, på en god måte..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sverigedemokraterna är ett högst normalt parti. Socialkonservativt med nationalistisk grundsyn. Det finns inget motsvarande parti i Norge, men Danskt Folkeparti i Danmark ligger väl närmast till hand.

18% av svenskarna (däribland jag) röstade på SD i årets val.

De flesta Sverigedemokrater är inte rasister. Däremot anser nog de flesta att det inte är en bra idé att blanda massa olika folkslag i samma land, det är ingen bra idé - även om enskilda individer bland invandrare kan vara trevliga och fullt funktionella i samhället.

Politiken som helhet är både bra och dålig enligt mig. Bäst vore om de andra partierna kunde lyssna på Sverigedemokraterna och ta till sig av budskapet. Viktigast är att ställa krav på vilka som skall få bli nya medborgare. Det är fullt rimligt att man skall kunna förstå svenska för att bli svensk medborgare t.e.x.

Europeiska invandrare, särskilt från västeuropa är inget problem enligt den genomsnittlige Sverigedemokraten, inte heller "hederliga" asiater, såsom kineser och japaner.
Sitat av Andy_CD Vis innlegg
Sverigedemokraterna är ett högst normalt parti. Socialkonservativt med nationalistisk grundsyn. Det finns inget motsvarande parti i Norge, men Danskt Folkeparti i Danmark ligger väl närmast till hand.

18% av svenskarna (däribland jag) röstade på SD i årets val.

De flesta Sverigedemokrater är inte rasister. Däremot anser nog de flesta att det inte är en bra idé att blanda massa olika folkslag i samma land, det är ingen bra idé - även om enskilda individer bland invandrare kan vara trevliga och fullt funktionella i samhället.

Politiken som helhet är både bra och dålig enligt mig. Bäst vore om de andra partierna kunde lyssna på Sverigedemokraterna och ta till sig av budskapet. Viktigast är att ställa krav på vilka som skall få bli nya medborgare. Det är fullt rimligt att man skall kunna förstå svenska för att bli svensk medborgare t.e.x.

Europeiska invandrare, särskilt från västeuropa är inget problem enligt den genomsnittlige Sverigedemokraten, inte heller "hederliga" asiater, såsom kineser och japaner.
Vis hele sitatet...
Måten du skiller mellom mennesker fra ulike områder viser jo tydelig at du er motivert av rasisme.

Et parti som SD burde ikke ha hatt så stor oppslutning som de har hvis de etablerte partiene hadde gjort jobben sin. Sverige har hatt problemer med integrering i årevis uten at det har blitt tatt tak i.

Det er også blitt underkomunisert fra politikere og media at det er et problem så det ble mer oppstyr en nødvendig når problemet kom på dagsordenen.
Sitat av BAN Vis innlegg
Måten du skiller mellom mennesker fra ulike områder viser jo tydelig at du er motivert av rasisme.


Det er også blitt underkomunisert fra politikere og media at det er et problem så det ble mer oppstyr en nødvendig når problemet kom på dagsordenen.
Vis hele sitatet...
Det är inte rasism, det är både vetenskap och - "common sense", att kulturellt enade länder är tryggare och fungerar bättre.

Att vara skeptisk till invandring på ett macro-plan, är inte detsamma som att hysa hat mot den enskilde invandraren p.g.a. hudfärg. Sverigedemokraterna är för en öppen svenskhet där vem som helst kan bli kulturellt svensk.

"Rasister" röstar istället på AFS eller NMR. Där nationaliteten skall definieras utifrån etnisk bakgrund.

Problemen i Sverige är inte alls uppblåsta i media. Snarare tystas dem ned. Har du läst om bibliotekskriserna t.e.x. i Sverige? Skulle inte tro det. Vårt samhälle är fel på så många nivåer.

Den här intervjun är sevärd och kommer kanske öppna dina ögon:
https://www.youtube.com/watch?v=A-Yt2dGjS4Y

-------------------

Stenkastning mot polisbilar sker inte bara i Malmö och Stockholmsförorter nu. Utan precis överallt. Det skrivs ingenting om detta i riksnyheterna, utan blir bara små notater i den lokala avisen.

Antalet sexualbrott i Sverige har fyradubblats på mindre än tio år. Länge har det varit tabu om att ens prata om varför tills helt nyligen. Istället har alla män i Sverige fått skulden.

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...odda-utomlands

Vi är trötta på att det bara pratas om problemen och att det inte händer någonting. Det är dags att ta itu med problemen. Utvisa kriminella invandrare och skärp straffen.

Det är först när vi börjat kunna hålla rent bland kriminaliteten som vi kan börja jobba långsiktigt med sociala åtgärder.
Sist endret av Andy_CD; 25. november 2018 kl. 19:29.
Ikke ment som cherrypicking, men angående påstanden din om økt antall seksuelle overgrep: Økningen i antall seksuelle overgrep som har blitt rapportert skyldes i større grad en økt bevissthet rundt akkurat seksuelle overgrep, noe Tjomlid tar for seg på påstand nr. 5 i denne bloggposten.

For å sitere hans oppsummering på dette punktet:

«Oppsummert betyr dette at ja, vi har sett en stor økning i antall personer som sier de har vært utsatt for seksualforbrytelser, men ingen klar økning i antall svensker som sier de har vært utsatt for voldtekt de siste årene. Til slutt ser vi at antall dømte for seksualforbrytelser ikke har økt i nevneverdig grad, på tross av befolkningsøkning og flere utvidelser av straffelovens paragrafer knyttet til seksualforbrytelser.»

Utover dette spiller selvsagt SD på en (ofte ubegrunnet) økt frykt i befolkningen, og lover enkle og håndfaste løsninger, selv om de løsningene som egentlig funker gjerne tar lang tid og ikke er enkle.
Sist endret av Viva la Opium; 27. november 2018 kl. 13:59.