Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3033
Skatteetaten har endelig fått ut fingeren og produsert denne veilederen:

https://www.skatteetaten.no/person/s...rtuell-valuta/

Den dekker både kjøp, salg, mining og formue.

Viktige momenter:
- Kjøp av virtuell valuta har ingen effekt på skatt, før et eventuelt salg.
- Ved mining kan man avskrive kostnader ifb. innkjøp av hardware og strøm, men man må også logge tidspunkt, antall, type og verdi for mining-utbetalinger (ser heldigvis ut til å være per dag, ikke per blokk).
- Ved salg kan man også føre tap, slik som ved aksje-/valutahandel. Man skal bruke dollarkursen fra Norges Bank for utregning.
Har prøvd å fylle ut. Fikk det til på et vis. Det som kompliserer det en del er at om du har kjøpt krypto med annen krypto.
Ved mining kan man avskrive kostnader ifb. innkjøp av hardware og strøm
Vis hele sitatet...
Ser ikke noe om dette for privatpersoner?
Dettw gjelder også valutta minet for årevis siden? Jeg har absolutt ingen clue om hvordan jeg skulle gå frem for å regne skatt av det lille jeg har..
Noen andre som sitter med en transaksjonshistorikk (fra exchange) på flere tusen transaksjoner (masse småbeløp) og ikke aner hva de skal gjøre? Har ingenting i mot å skatte, men hvordan skal jeg liksom regne ut noe ting når det er kjøp og salg fra og til 30++ valutaer (kontra kjøp og salg med kroner på den ene siden ved hver transaksjon, som med aksjer). I eksempelet bruker de såklart BTC/USD...

Det blir litt mer problematisk når noen av transaksjonene inni der ser slik ut: selg BTC/LTC, kjøp ETH/LTC, kjøp BTC/ETH...

Planen inntil videre er å føre opp estimater basert på transaksjonene mine til og fra norske kroner, andre som gjør det samme?