Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 20892
Tenker nå på typen kaptein-Sortebill kanon med kanonkuler på tja, 7 cm diameter.

Noen som har prøvd på sånt eller har erfaringer med det?
Jeg har lagd en rekke kanoner/mortere av plast og papp.. Flere av dem med diameter på opp til 12 cm.. Dette vil da si rør med plugg i enden, og luntehull (evt. lunte gjennom munningen)
De fleste av "kanonene" ble laget med det formålet å skyte opp fyrverkeri, men prinsippet er det samme.. Noen har også blitt laget for å skyte andre projektiler..

Jeg har ikke erforing med "kaptein sortebill" kanoner, da jeg antar at du snakker om kanoner av støpejern.. Men som sagt, prinsippet er den samme..

Det JEG lurer på er hva du vil fram til med denne tråden?
-Lurer du på hvordan en slik kanon fungerer?
-Lurer du på hvordan du lager en?
-?
-??
-???

Mange på forumet har erfaring med å skyte prosjektiler med diameter på langt over 7cm ut av et rør (morter) viss det er det du lurer på..

Viss ikke dette er til hjelp for deg, foreslår jeg at du spesifiserer hva du lurer på, slik at det blir lettere å gi et svar
Trådstarter
10 2
Takk for respons

Det jeg lurer på er en brukbar fremgangsmåte for å lage kanonen, noe jeg ser for meg blir et løp med en tett ende. Vanlig stål, kan det brukes eller må en igang med støpejern?

Kan hjemmelaget svartkrutt brukes som drivladning? Hvor mye krutt kan en bruke, noen måte å regne ut dette før en tar for mye og sprenger seg selv og omgivelser?

Noen ide til kulelignende gjenstander av passelig størrelse og materialer? Tror ikke kanonkuler er gjengs handelsvare lenger.
Biljardballer, tennisballer, golfballer, kulelagerkuler eller støpe selv.
Hjemmelaget krutt er bra hvis det laget skikkelig.

Golfballer er billig og er harde og er utformet for å gå langt.
Du bør bruke tykt stål, vanlig stål bør gå helt fint.
Sist endret av PyroMann; 11. august 2011 kl. 20:58.
Sitat av perik Vis innlegg
Takk for respons

1. Det jeg lurer på er en brukbar fremgangsmåte for å lage kanonen, noe jeg ser for meg blir et løp med en tett ende. Vanlig stål, kan det brukes eller må en igang med støpejern?

2. Kan hjemmelaget svartkrutt brukes som drivladning? Hvor mye krutt kan en bruke, noen måte å regne ut dette før en tar for mye og sprenger seg selv og omgivelser?

3. Noen ide til kulelignende gjenstander av passelig størrelse og materialer? Tror ikke kanonkuler er gjengs handelsvare lenger.
Vis hele sitatet...
1. Du kan godt bruke vanlig stål ja.. bare det er tjukt nok gods.. Husk at det er store krefter i sving.. Tviler på at du har mulighet til å støpe jern eller messing? Viss du har tilgang på dreiebenk, sveiseapperat osv. kan du helt sikkert lage en bra kanon ut av stål.. Viss ikke, kan du prøve deg med plast (HDPE) eller papp... Husk på at en kanon kun er ett rør som er tett i ene enden + et lunthull.. Les litt gjerne litt om mortere.. som sagt, samme prinsipp!

2. Det kan du vettu! Les deg opp på forumet, om hvordan du lager svartkrutt av god kvalitet! Hvor mye krutt du kan bruke kommer ann på hvor kraftig kanonen er.. Det er tilnærmet umulig å regne ut hvor mye krutt du kan bruke, da det er veldig mange veriabler med i det regnestykket! Det beste er nok å prøve seg fram, mens du søker dekning på god avstand.. Feks. tester du med 300 gram, å det går bra, kan du trygt bruke 100 gram til vanlig.. MEN, husk alltid på sikkerheten.. du skal alltid holde god avstand!

3. Du kan bruke alt! :P Ta det du finner.. det trenger heller ikke ha fin kuleform.. viss du derimot vil ha kuleform er golfballer ett bra allternativ.. De har dog langt mindre enn 7cm i diameter..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gjennoppliving av gammel tråd...joda...

Hvis man begynner å spørre om hva som er best av stål og støpejern så bør man kanskje revurdere tankene om å lage kanon inntil man får litt flere år og litt mer kunnskap på nakken?

Egenskapene er totalt forskjellige, men generellt kan man vel si at med samme godstykkelse på røret så er stål alltid et bedre valg enn støpejern.

7 cm. innvendig diameter....glem det!
For det første vil det kreve en godstykkelse i kammerenden som vil gjøre kanonen såpass tung at du må ha gaffeltruck for å flytte på den, for det andre vil den sluke større kruttmengder enn du har lyst til å tenke på, for det tredje vil den ta livet av deg den dagen røret revner...

Hvis du likevel ikke gir slipp på ideen så vurder ihvertfall en morter og ikke en kanon.
Kanon betegner skyts som avfyres vannrett eller med en lav vinkel, den må bygges tyngre, trenger større drivladning og må ha et kraftig bakstykke for å tåle påkjenningene ved avfyring, samt at den har rekyl som vil sende røret bakover.
Morter derimot avfyres med en bratt vinkel, har kortere rør og kan bruke moder-jord til å oppta rekylkreftene, den trenger heller ikke all verdens med krutt og kan bruke et kammer med mindre diameter enn røret til selve kruttladningen.
Sitat av Ice-B Vis innlegg
*snip*

Hvis du likevel ikke gir slipp på ideen så vurder ihvertfall en morter og ikke en kanon.
Kanon betegner skyts som avfyres vannrett eller med en lav vinkel, den må bygges tyngre, trenger større drivladning og må ha et kraftig bakstykke for å tåle påkjenningene ved avfyring, samt at den har rekyl som vil sende røret bakover.
Morter derimot avfyres med en bratt vinkel, har kortere rør og kan bruke moder-jord til å oppta rekylkreftene, den trenger heller ikke all verdens med krutt og kan bruke et kammer med mindre diameter enn røret til selve kruttladningen.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å se hvorfor stillingen på røret (vertikalt kontra horisontalt) skulle ha noe betydning på trykket i kanonløpet? Rekylen kan tas opp av en stein, tre, vegg eller noe annet som er festet i ''moder jord''.
Det bør også nevne at det er en dårlig ide å skyte relativt tunge prosjektiler rett opp siden man har liten kontroll og de kan lande på en barnehage f.eks.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Det bør også nevne at det er en dårlig ide å skyte relativt tunge prosjektiler rett opp siden man har liten kontroll og de kan lande på en barnehage f.eks.
Vis hele sitatet...
Det burde vel nevnes at skal man drive med slikt burde man holde seg langt unna folk uansett om man skyter oppover eller bortover.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Jeg klarer ikke å se hvorfor stillingen på røret (vertikalt kontra horisontalt) skulle ha noe betydning på trykket i kanonløpet? Rekylen kan tas opp av en stein, tre, vegg eller noe annet som er festet i ''moder jord''.
Det bør også nevne at det er en dårlig ide å skyte relativt tunge prosjektiler rett opp siden man har liten kontroll og de kan lande på en barnehage f.eks.
Vis hele sitatet...
Fordi om han skal skyte relativt rett frem for å treffe et fiendtlig skip og knuse alt det kommer over,
uten å kompensere for mye for tyngdekraften, så trenger han virkelig heftig ladning, spesielt om kula er stor.
Stor kule og heftig ladning betyr mye trykk.
Vi snakker om 2 helt ulike prinsipper her, og begrepet "morter" har også forskjellig betydning i pyroteknisk sammenheng kontra artilleriteknisk.
Til pyroteknisk bruk avfyres ladningen som regel rett opp, mens innen artilleri (f.eks. bombekaster) vinkles røret svakt til siden for å få en krum prosjektilbane beregnet på å skyte over en hindring og ned på et mål.

En morter/bombekaster har kortere rekkevidde enn en kanon og trenger betraktelig mindre drivladning, dermed blir det også et helt annet trykk.

Hadde kontakt med en "gal mann" på den andre siden av dammen som hadde laget seg en 4" morter basert på en hydraulikksylinder fra gravemaskin el. som han brukte til å skyte betongfyllte hundematbokser ut over en kunstig innsjø.
Han hevdet at en ganske beskjeden svartkruttladning holdt til å sende boksene i et luftig svev og at de lagde et skikkelig plask og en stor vannsøyle da de landet i dammen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Finnes allerede tråder om dette her inne.. finn den, så vet du mye mer plutselig!