Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 31314
Hei
Usikker på plassering av tråd, så det er bare og flytte ved feil.

Har nå siklet etter en 3D printer ganske lenge, og ønsker nå og kjøpe en. Har kun kunnskaper innenfor Google Sketchup, men jeg er rimelig selvlært, så å lære seg CAD eller noe ser jeg ikke på som noe problem.

Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å bruke en printer ganske mye, så ønsker å legge en del penger i det. Maks 15k ca.

Problemet er at jeg ikke har noe erfaring med dette utenom det jeg har lest på nettet, så jeg regner med at flere av dere har erfaring med enten kjøpte eller selvbygde printere. Så det jeg ønsker av dere er anbefalinge av printere.En av grunnene til at jeg ønsker å bruke så mye penger på en printer er at jeg ønsker at den skal printe pent. Ønsker ikke å se tydelige lag med plastikk. Vil også at printervolumet skal være størst mulig.

Altså vil ha en 3D printer som:
Printer pent
Størst mulig printervolum
Som kan koste opp mot rundt 15k
Alle 3D printere til 15K vil ha synlig lag med plast, og det vil også alle andre 3D printere med plast-ekstruder og ikke herdestoff ekstruder (de som printer i noe gips aktig materiale). Så klart vil kvaliteten variere da, og det er jo bare å bruke sandpapir og malingspensel om du vil ha det riktig så fint.

Ville sett på UP! printeren, rett og slett fordi den er kommersiell og kommer ferdig til bruk, mindre kluss. Evt den nye makerbot skal være veldig bra, men husker ikke pris (den kan printe i to farger samtidig). Så får jeg bare beklage for at jeg svarte selvom jeg ikke selv har erfaring med å kjøpe en 3D printer
Vet ikke om det er noe, men kanskje makerbot sine er noe?

http://store.makerbot.com/3d-printers.html
På skolen min har de denne : http://www.bitsfrombytes.com/eur/sto...ultimate-dh-ns

Den kom som et byggesett, så vi måtte sette den sammen selv, men det er ikke noe problem.
Tror man også kan kjøpe den ferdig bygd, men da koster det litt ekstra.

Var vel rundt 7k skolen betalte for den, om jeg husker rett
Sitat av arwex Vis innlegg
På skolen min har de denne : http://www.bitsfrombytes.com/eur/sto...ultimate-dh-ns

Den kom som et byggesett, så vi måtte sette den sammen selv, men det er ikke noe problem.
Tror man også kan kjøpe den ferdig bygd, men da koster det litt ekstra.

Var vel rundt 7k skolen betalte for den, om jeg husker rett
Vis hele sitatet...
Hva brukes den til og hvordan blir resultatet?
Jeg vil anbefale AlephObjects sin LulzBot.
Det er en litt modifisert Prusa Mendel (som er det beste utgangspunktet om det er din første 3D-printer).

De har også AO-100. Men den ser ut som en avart av MendelMax, som er noe stivere.

Grunnen til at Prusa Mendel er et godt utgangspunkt er at den er enkel å sette sammen og skjønne, samt at det er veldig lett å modifisere når nye deler blir utviklet.
Og det er det som er så tøft med RepRap (søk det opp); Alt er i utvikling hele tida - Og det er OpenSource.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Alle 3D printere til 15K vil ha synlig lag med plast, og det vil også alle andre 3D printere med plast-ekstruder og ikke herdestoff ekstruder (de som printer i noe gips aktig materiale). Så klart vil kvaliteten variere da, og det er jo bare å bruke sandpapir og malingspensel om du vil ha det riktig så fint.
Vis hele sitatet...
Det var det som planen. Det å bruke sandpapir for å jevne ut lagene.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ville sett på UP! printeren, rett og slett fordi den er kommersiell og kommer ferdig til bruk, mindre kluss. Evt den nye makerbot skal være veldig bra, men husker ikke pris (den kan printe i to farger samtidig). Så får jeg bare beklage for at jeg svarte selvom jeg ikke selv har erfaring med å kjøpe en 3D printer
Vis hele sitatet...
Har sett på begge, UP ser veldig enkel ut. Men har litt liten printflate etter min smak. Jeg heller mer og mer mot MakerBot siden den har stor printerflate og den ser ut til å printe ganske pent.

Men en ting jeg lurer på er, UP sin software regner ut støttekonstruksjon. Gjør MakerBot sin software det også? Og hvordan fungerer det med Prusa Mendel?

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg vil anbefale AlephObjects sin LulzBot.
Det er en litt modifisert Prusa Mendel (som er det beste utgangspunktet om det er din første 3D-printer).

De har også AO-100. Men den ser ut som en avart av MendelMax, som er noe stivere.

Grunnen til at Prusa Mendel er et godt utgangspunkt er at den er enkel å sette sammen og skjønne, samt at det er veldig lett å modifisere når nye deler blir utviklet.
Og det er det som er så tøft med RepRap (søk det opp); Alt er i utvikling hele tida - Og det er OpenSource.
Vis hele sitatet...
Har lurt litt på å lage selv, men har ikke funnet ut hvor man burde kjøpe det.
Sist endret av nso; 24. april 2012 kl. 21:31.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Vurderer veldig sterkt å gå for en ultimaker nå grunnet liten fysisk størrelse, og veldig stor printeflate. Er den å anbefale?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jippi. Fikk makerbot Replicator levert idag. Gleder meg til å pakke opp og prøve.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jippi. Fikk makerbot Replicator levert idag. Gleder meg til å pakke opp og prøve.
Vis hele sitatet...
Legg ut bilder
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av N0RTHERNKILLER Vis innlegg
Legg ut bilder
Vis hele sitatet...
Her er bilde av selve maskinen ihvertfall. Tatt litt tid å sette opp. Kjørt en testprint men opplevde noen små problemer jeg må justere...

Rosa farger skyldes at den holdt på å varme seg opp akkurat da og led lysene var knæsjt rosa... dårlig tidspunkt å ta bilde.
Sist endret av MrNorUe; 25. april 2012 kl. 23:12.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Her er bilde av selve maskinen ihvertfall. Tatt litt tid å sette opp. Kjørt en testprint men opplevde noen små problemer jeg må justere...

Rosa farger skyldes at den holdt på å varme seg opp akkurat da og led lysene var knæsjt rosa... dårlig tidspunkt å ta bilde.
Vis hele sitatet...
Legg ut bilde av et ferdig produkt også :P Har utrolig lyst på en sånn...
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Her er bilde av selve maskinen ihvertfall. Tatt litt tid å sette opp. Kjørt en testprint men opplevde noen små problemer jeg må justere...

Rosa farger skyldes at den holdt på å varme seg opp akkurat da og led lysene var knæsjt rosa... dårlig tidspunkt å ta bilde.
Vis hele sitatet...
Ahh, kult. Intill jeg kjøper min egen så må du bestemme deg for time- og materialpris på evt jobber jeg sender din vei :P
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jippi. Fikk makerbot Replicator levert idag. Gleder meg til å pakke opp og prøve.
Vis hele sitatet...
Hvor mye kostet den totalt og hvor lang tid tok det før du fikk den?
▼ ... over en uke senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
Da har jeg kjøpt meg en Ultimaker

Skal bli bra
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Torst3in Vis innlegg
Hvor mye kostet den totalt og hvor lang tid tok det før du fikk den?
Vis hele sitatet...
Kjøpte den via http://www.creativetools.se/ i Sverige. Syns det var greit å ha en leverandør forholdsvis nærme om det oppstod problemer og ikke bestille rett fra usa. Priser i svenske kroner er her. 14452 svenske er i dagens kurs ca 12250 kr. Blir vel noe i toll og frakt og. Mulig http://www.robonor.no/ vil forhandle etterhvert...

Tok utrolig lang tid å få den faktisk, men vi bestilte før de begynte å produsere den omtrent så ikke så rart. De slet litt med å levere til alle som ville ha i starten. Vet ikke hvor lang leveringstid det er nå.

Har fått laget litt ting og tang av standard småting jeg har lastet ned fra thingiverse. (fløyter, tannpastaklemmer, ekorn, biler osv). Fornøyd sålangt. Har ikke kommet riktig igang med egen lagede modeller som jeg har hauger av i 3ds max.
▼ ... noen uker senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
Jada.. Da er printern sendt. Skal komme med bilder og kommentarer :-)
Sitat av oPRE Vis innlegg
Jada.. Da er printern sendt. Skal komme med bilder og kommentarer :-)
Vis hele sitatet...
Har du link til denne printeren? Hadde vært artig å sett.
oPRE's Avatar
Trådstarter
http://blog.ultimaker.com/

Etter fem dager i posten kom den med DHL på døra.
Det som er noe dritt er at jeg skal på øvelse denne uka og skal jobbe på FOS..
Så får altså ikke satt meg ordentlig ned med printeren før i midten av Juli
▼ ... over en uke senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/290090_4047130017426_632720752_o.jpg

Den kom som flatpakke, hvor delene er laser kuttet.
Til helga skal jeg beise den to strøk med valnøtt farge slik at den blir litt mer spesiell og min egen før jeg starter og bygge den.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Har nå pusset, beiset, pusset og satt sammen. Det vil ikke bli noen ny oppdatering før etter FOS siden jeg skal være med å arrangere det.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/IMG_20120616_152427.jpg

Skal for øvrig gå i innkjøp av en dremel nå, skal ikke spare på noe så derfor lurer jeg på hvilket som er best og hvilket jeg bør holde meg unna.
▼ ... over en måned senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/3D%20printer/IMG_20120714_155504.jpg

Printeren er nå ferdig. Selve byggingen tok 2,5 dag siden det var litt missforståelse grunnet bruksanvisningen var for eldre ultimaker modeller, så enkelte ting var ikke likt. De sendte med x antall skruer. Så hadde mange 10mm til overs, mens hadde to 12mm skruer i manko. Ellers gikk monteringen fint siden de hadde tatt og sortert delene i ziplock poser.

Hadde litt problemer med å koble den opp mot Netfabb og ReplicatorG, men det fikset seg når jeg fikk installert drivere til arduino. Endebryterne er justert og printeren beveger seg slik den skal.

Kan for øyeblikket ikke printe med den siden de har sendt med for tynt rør som plastikken skal gå igjennom. Ende jeg bruker makt for jeg ikke presset plastikken gjennom plastikkrøret. Kontaktet support, så de sendte et nytt ett. Har forøvrig lest på forumet deres at det er mange som har fått for lite rør.


http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Raspberry%20Pi/th_IMG_20120716_181822-1.jpg
(klikk for stort bilde)
Skal forøvrig printe case til Raspberry Pi'en min når den blir operativ.

http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/3D%20printer/th_IMG_20120712_124543.jpg
(klikk for stort bilde)
Når det kom til valg av Dremel gikk jeg i innkjøp av en Dremel 4000. Hittil er jeg fornøyd.
▼ ... noen uker senere ... ▼
På grunn av det ekstremt kule temaet semi-bumper jeg denne tråden.

Printe verktøy i verdensrommet?

"Made in Space, a Silicon Valley startup located at the NASA Ames Research Center, aims to get a 3D printer into the International Space Station by 2014. Why make parts in orbit? It’s practical: Maintenance of the International Space Station (ISS) currently requires expensive rocket launches to carry replacement parts and tools into space.

With the ending of the US Space Shuttle program, the US currently has to rely on other countries for supplying the space station. If the ISS had a 3D printer and a ready supply of feedstock (the plastic, metal, or even concrete “ink” used by the printer), the most the astronauts would need from Earth is an email with a CAD (computer-aided design -Tawon) file of the part they want.
"

Tekst hentet fra denne artikkelen. For tilleggsinformasjonens skyld så nevner jeg at ISS også har en robonaut ombord. Denne teknologien altså!
▼ ... over en måned senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
Min første store print. Dette F16 flyet har jeg hentet fra http://www.thingiverse.com/ og har blitt printet i fire deler. Delene er på bildet limt sammen og pusset ned med 320 sandpapir. Nå venter jeg bare på at en kammerat skal få ut fingeren og prøve å få tak i ekte F16 lakk siden han er F16 mekaniker.

http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/3D%20printer/IMG_20120927_204327.jpg
Utrolig kult. Jeg har ingen erfaring med 3D-printere, men kunne hatt god bruk for en. Kunne noen gitt meg en kjapp oversikt over hva de ligger på i pris til vanlig hjemmebruk, og ikke minst driftskostnader som materiale? Og kan man importere 3D-modeller fra forskjellige programmer til det programmet som printer, eller modellerer man alt i ett program?
oPRE's Avatar
Trådstarter
Først vil jeg si at jeg har minimal med erfaring når det kommer til dette området.

Etter det jeg veit må du opp i minst 8k for å få en som printer veldig pent, med mindre du lager selv. Jeg har printet en del stuff og har enda ikke brukt opp 0,75kg. Kilospris på rundt 250kr, men for en kilo får du mange deler.

Du kan nesten ta hvilken som 3D fil og konvertere den til et format som skal være leselig av sliceren etter min erfaring. Programmer som du kan bruke kan være replicator G, men jeg bruker NetFabb. De programmene lager du ikke design med, men du slicer opp modellen og lager en toolpath. Selve 3D designet kan du lage i for eksempel Sketch Up som er et veldig enkelt program.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen med 3D printere der ute som tar oppdrag?
Ute etter an custom RaspberryPi case.
Har en ide hvordan den skal se ut, men er elendig på alt som har med tegninger og design, så trenger nok hjelp på denne fronten også.

Det vil si, har funnet et ferdig design jeg ønsker etpar justeringer på.
Farger den skal være i er lys & mørk grå, samt rene rød, blå, gul og grønn (om dette er mulig, inget must).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Får bumbe denne, siden jeg også har lyst på en. Har søkt litt, og funnet ut at den billigste 3d printeren er på ca 3000 kroner. Noen som kan noe om forskjellen på de til 15 tusen, og den til tre tusen? Vil tenke så billig som mulig, men ikke absolutt skrap heller.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har vært borti denne? Under 2000 minus toll og mva da. Men lurer på om den er verdt det som en førstegangs printer for hobby basis.
Slenger meg på interessen. Det meste av mine print ville jeg gjerne kunne bearbeidet litt i ettertid, for den prisen der. Men printeren må være pålitelig.
Spennende tråd! Jeg syns freak.no skulle hatt en egen 3D-Printer tråd hvor man kunne lagt ut bilder av det man har printet ut og delt erfaringer! Skal skaffe meg en selv etterhvert, men de er jo fortsatt ganske dyre

Forresten, er det noen som har prøvd Doodler?
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Noen som har vært borti denne? Under 2000 minus toll og mva da. Men lurer på om den er verdt det som en førstegangs printer for hobby basis.
Vis hele sitatet...
Driver og bygger HT'en nå. Du kan lese byggetråden min på forumet til Makible. Det er ikke alt som går glatt. Ikke sikker på om jeg ville anbefalt denne printeren til en nybegynner.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Men hva skal du bruke den til? Høres gøy ut med 3d printer, men får meg liksom ikke til å bruke 15.000 kroner for en maskin som kan lage ruglete og skrøpelige pyntefigurer?

Hvordan er de mekaniske egenskapene til det du printer ut? Blir det solid? Tåler det sol, vann? Hvor bøybart er det?
oPRE's Avatar
Trådstarter
Du kan printe ut i ABS eller PLA.. Hovedsaklig
ABS plastikk tilsvarer lego plastikk.
PLA er litt mykere, smelter på lavere temperatur.

Tåler vann og sol rimelig bra.

Vil legge til at den ikke fungerer 100% at the moment. Så modifisering må til.

Hvis du stiller den inn på high quality bruker den fettlang tid, men til gjengjeld blir det ikke så veldig rulgete.


Ikke noe jeg har printet.
http://farm7.static.flickr.com/6004/6191494335_02174b374f.jpg

Høyeste bud er 4,1k ink.frakt.. Kjøperen skal bytte hotend til E3D.
Budrunden slutter 14mars.