Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2630
Har kommet opp i en diskusjon med min far om kjøp av en mac (enten iBook eller PB).
Han mener på sitt sterkeste at mac er altfor dyr i forhold til hva du får.
Siden han holder seg til pc og windows i tykt og tynt så trenger jeg noen GODE grunner til hvorfor jeg skal velge mac. Er det noen som kan hjelpe meg her, siden jeg har minimal erfaring med mac???
For 14.000,- får du en Powerbook med 768 MB minne. Er det så dårlig?

Hva skal du primært bruke maskinen til?
sondrebb's Avatar
Trådstarter
67 0
Hovedssaklig til skolearbeid, men til photoshop i ny og ne og musikk prog (ikke i så stor grad).
Saken er at min far mener at man kan få mye bedre bærbar-pc til samme prisen som en mac, noe jeg er uenig i, men uansett hva jeg sier så kommer det mot argumenter som slår mine argumenter ned i støvlene. Det jeg trenger er gode grunner til hvorfor kjøpe mac fremfor pc? (Har som sagt, så og si ingen erfaring med mac).
Sist endret av sondrebb; 28. juli 2005 kl. 15:45.
- Stabilt OS, sjelden problemer
- Synker saktere i verdi enn PC (selge brukt)
- God batteritid, derfor egnet til å bruke på skolen
- Airport, har aldri hatt problemer med trådløse nettverk der Windows-brukere har hatt problemer
- Egnet det du har tenkt å bruke maskinen til
- Mer tid til å gjøre det du vil, i stede for å plundre med masse problemer som Windows byr på

...og masse mer
-Ser penere ut, både maskinen og GUI

- portabilitet, si ifra om du finner en 12" laptop med samme spesifikasjon til under 10.000
Det moridin sier her ja, 12" er utrolig fint å ha. Veldig lett og ta med seg.

Nå tror jeg du har brukt mac endel på skolen, så det at du vil prøve noe nytt er kanskje ikke det beste å komme med.

Epple er sunt
For å holde seg til argumenter din far kan forstå :

- Mye mindre tid går bort i å oppdatere system, reinstallere antivirus, oppdatere antivirus, scanne maskina for spyware med minst 3 forskjellige programmer, oppdatere anti-spyware programmer. Krangle med brannmuren, scanne for mer malware, kjøre Windows update.
- Lettere å holde seg til faktisk skolearbeid når det ikke er samme overfloden med spill og andre ting som gjør deg mindre effektiv. (Jeg vet mange av storspillene i dag leveres til Mac, men det vet antageligvis ikke din far
- Laveste feilprosenten / færrest reperasjoner pr solgte enhet i bransjen
- Høyere andrehåndsverdi
- OS X (Dette argumentet er egentlig nok i seg selv.. men siden jeg mistenker at din far aldri har testa en mac så vil han ikke forstå dette argumentet)
- Masse smarte løsninger som f.eks "2 fingre for scrolling med touchpaden"
- Ingen driverproblemer/oppsett trøbbel, derimot totalt smertefritt oppsett for externe skjermer/TV ut, bluetooth, Wlan og andre externe enheter.
- Gjennomtenkt og i mine øyne genialt design

Eller for å si det kort, men på en måte kun mac brukere kan forstå :
- It just works!

Edit : hmm.. Det ble jo bortimot en ren ripoff av posten til Octavarium, men visse ting kan aldri bli sagt for ofte
Sist endret av raba1der; 3. august 2005 kl. 10:45.
Apple har en egen norsk hotline hvor du kan få far din til å ringe gratis for å bli overbevist av profesjonelle selgere. Kan ikke nummeret, men du finner det under Apple.no sine utdanningssider.
Vel, finn en annen svært portabel pc med over seks timer batterilevetid og 12" skjerm med en seperat GPU og tastaturt som er like stort som ´på en stasjonær (minus funksjonstaster og enter) til under 9000 kroner. Jeg er svært fornøyd med min iBook, men så hadde ikke jeg noen problemer med å bestemme valget av min maskin - foreldrene mine legger seg ikke oppi datakompetansen min
- Det finnes mye mindre spyware og virus til Macintosh

Hvor gammel er du? Har du tjent pengene du skal bruke på iBook'en selv? Er du over 14 (eller var det 15?) er du, og ingen andre, som bestemmer hva du skal bruke pengene på (så fremt du har tjent de selv, og er eldre enn 14/15 år). Skal faren din bruke den?
Bare å slippe å bry seg om virus og spyware er grunn nok spør du meg. OS X er OGSÅ grunn nok i seg selv. Dessuten er vel 12"erne blant de aller minste og letteste laptopene du får? noe som i såfall er et skikkelig pluss hvis du skal dra den mye fram og tilbake til skole e.l.

Antar at faren din tenker på at du får flere ghz pr krone på intel-maskiner, men... tja... Syns nesten apple skulle ha brukt et tilsvarende system av det AMD gjør, for de 1,67 ghz'ene på powerbooken min er det MYE mer futt i enn tallet skulle tilsi. En appleghz er rett og slett en god del mer enn en intel-ghz.

Til syvende og sist skal jeg vedde på at det er "færre spill"-argumentet som kommer til å bli en vinner ovenfor foreldre tho' Du blir nesten garantert en god del mer produktiv.
Notis: Return to castle wolfenstein, enemy territory finnes native for OSX, GRATIS!
OT: Hm, tror dere det finnes noen mulighet for å få Age of Empires III til mac når det kommer?
JEG betviler det, siden det er microsoft som lager det spillet.
Ja, men tenkte at det kanskje fant noen smarte programmer som gjorde det mulig å spille det på mac Kanskje mac ikke støtter DirectX i det hele tatt? :P
Jeg kom tilfeldigvis over denne siden på apple.no

Overtale foreldre: Vanlige spørsmål
jeg blir bare mer og mer fristet til og kjøpe meg en mac nå som jeg ser at det er utrolig billig.
men jeg er ikke helt overbevist. hvorfor ikke en vanlig PC? jeg spiller jo ingenting lenger. så det er for det meste surfing og MSN og alt det der fjortiss tullet
men hvordan er MSN ogsånt for MAC?

edit: og hvor i Oslo kan jeg prøve en Mac?
Sitat av thomaseh
jeg blir bare mer og mer fristet til og kjøpe meg en mac nå som jeg ser at det er utrolig billig.
men jeg er ikke helt overbevist. hvorfor ikke en vanlig PC? jeg spiller jo ingenting lenger. så det er for det meste surfing og MSN og alt det der fjortiss tullet
men hvordan er MSN ogsånt for MAC?

edit: og hvor i Oslo kan jeg prøve en Mac?
Vis hele sitatet...
Microsoft har en klient, men de fleste foretrekker en alternativ klient som adium (adiumx.com) eller en av de andre klientene som florerer (amsn etc). Eneste som ikke fungerer per i dag er vel webcam. Det er et applecenter i Dronning Mauds gate et sted...
Når du går fra Rådhusplassen og opp mot Vika, da går du forbi et Apple Center.
Hva fungerer ikke når det gjelder webcam: å vise andres webcam, eller å sende eget webcam? :O
Tror ikke det finnes noen klienter som det funker på enda, men det ryktes at snart skal komme til aMSN. Har du et iSight, kan du vel bruke iChat, eller hva det heter.
Ferskeste aMSN + et lite program jeg ikke husker navnet på for øyeblikket gir deg muligheten
Problemet er løst!
Er forresten 17, problemet var at jeg skulle få penger av min far, og da ville han vite hva jeg skulle bruke de til, og da sa jeg at jeg hadde tenkt å kjøpe meg en Mac.
Men istedet fikk jeg en laptop, som jeg selv er meget fornøyd med.
Det ble en Dell Precision M70
-Pentium m 2,13ghz
-1024mb ram
-15,4" WSXGA skjerm
-60GB ATA-100 IDE (7200 rpm) HD
-8X DVD+/-RW

Bare hvis det skulle være for noens interesse
Sist endret av sondrebb; 6. august 2005 kl. 22:58.
Behold: http://store.apple.com/Apple/WebObje....0.11.1.0.6.12

Age of Empires selges på apple-store Nå ble jeg glad.