Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1175
Fikk meg powerbook for litt over en uke siden og har noen ting jeg lurer på. For å ikke oversvømme forumet med nye threads, samler jeg spørsmålene mine her


1. Finnes det noe program ala DVD Decrypter tll OSX? Altså et program til dekode og brenne dvd filmer.


2. Finder pt.1: Ønsker å velge et bestemt oppsett på visning av mapper etc. Slik at hver gang jeg åpner en ny mappe så vises den på samme måte. F.eks i form av liste. Går det an å få til dette?


3. Finder pt.2: Går det an å sortere slik at mappene kommer øverst i lista? Som i windows. Eller vil den alltid blande mapper og filer alfabetisk?


4. Når jeg starter opp enkelte programmer så havner det et ikon på skrivebordet. Et hvit et med navnet på programmet. Hvorfor skjer dette? Går det an å få den til å slutte å legge ting der? Ikonet forsvinner igjen når programmene avsluttes da, men skjønner liksom ikke hvorfor det skal ligge der. Ikonene dukker forresten opp i Finder også.


5. Går det an å fjerne oppstartslyden på maskina? Har powerbook, og det kommer en teit lyd hver gang jeg slår på maskina. Eventuelt går det an å forandre den?


6. Kan man slå av at maskina skal gå i dvale når jeg lukker ned skjermen? F.eks hvis jeg skal la en nedlasting stå på over natta så virker det som om skjermen må stå i åpen posisjon for at programmene ikke skal bli lukket/satt ut av funksjon.

... fortsettelse følger helt sikkert. Hehe.


Håper noen kan gi meg svar på disse spørsmåla. Blir som en liten unge, meget nysjerrig og spørrende, når man får et slikt fint leketøy
Sitat av sidenone

2. Finder pt.1: Ønsker å velge et bestemt oppsett på visning av mapper etc. Slik at hver gang jeg åpner en ny mappe så vises den på samme måte. F.eks i form av liste. Går det an å få til dette?
Vis hele sitatet...
På general i preferences kan du iallefall bestemme om den alltid skal åpne i column view. Vet ikke helt om dette er det du er ute etter

4. Når jeg starter opp enkelte programmer så havner det et ikon på skrivebordet. Et hvit et med navnet på programmet. Hvorfor skjer dette? Går det an å få den til å slutte å legge ting der? Ikonet forsvinner igjen når programmene avsluttes da, men skjønner liksom ikke hvorfor det skal ligge der. Ikonene dukker forresten opp i Finder også.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men hvis jeg skal gjette, så har du lagret en .DMG-fil (image-fil slik de fleste applikasjoner kommer i) og bruker den som programmet? For installasjon i mac os x åpner man dmg-fila slik at den havner på skrivebordet, og så åpner man den. Der kan programmet kjøres hvis man bare vil bruke det midlertidig, eller så kan fila legges i "applications". Da er det ikke vits å spare på imagefilen lenger, og den kan slettes og unmountes (dra det hvite diskikonet til papirkurven, som så blir en eject-knapp)

5. Går det an å fjerne oppstartslyden på maskina? Har powerbook, og det kommer en teit lyd hver gang jeg slår på maskina. Eventuelt går det an å forandre den?
Vis hele sitatet...
Diverse programmer som fjerner/justerer lyden kan finnes her: http://www.versiontracker.com/php/se...macosx&x=0&y=0

6. Kan man slå av at maskina skal gå i dvale når jeg lukker ned skjermen? F.eks hvis jeg skal la en nedlasting stå på over natta så virker det som om skjermen må stå i åpen posisjon for at programmene ikke skal bli lukket/satt ut av funksjon.
Vis hele sitatet...
Merk at kjølingen av harddisken til en viss grad skjer passivt via tastaturet, og at det ikke anbefales å la maskinen kjøre med skjermen lukket i lengre tid, spesielt ikke hvis det er varmt i nærheten. Lukk skjermen med en USB-mus koblet til og strømforsyningen koblet til. Et musetrykk vil nå "vekke" maskinen, men vil ikke skru på skjermen. Du kan jo alltids skru av lyset på skjermen, hvis du ikke liker tanken på å smelte pb-en din.

Programmer som Cocktail (finnes over) kan brukes til å tweake systemet hvis du ønsker det.
til dvd-greier bruker jeg dvd backup, dvd2oneX, og toast, samt selvsagt dvdspilleren...
sidenone's Avatar
Trådstarter
Sitat av IvIoyner
På general i preferences kan du iallefall bestemme om den alltid skal åpne i column view. Vet ikke helt om dette er det du er ute etter
Vis hele sitatet...
nja...gjorde ikke susen. kanskje jeg må restarte maskina før det har noen virkning?

Sitat av IvIoyner
Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men hvis jeg skal gjette, så har du lagret en .DMG-fil (image-fil slik de fleste applikasjoner kommer i) og bruker den som programmet? For installasjon i mac os x åpner man dmg-fila slik at den havner på skrivebordet, og så åpner man den. Der kan programmet kjøres hvis man bare vil bruke det midlertidig, eller så kan fila legges i "applications". Da er det ikke vits å spare på imagefilen lenger, og den kan slettes og unmountes (dra det hvite diskikonet til papirkurven, som så blir en eject-knapp)
Vis hele sitatet...
nei, var ikke dette jeg mente. dmg filene pleier jeg å slette, men når jeg åpner et program, så legger deg seg et hvitt ikon på skrivebordet. + at det dukker opp et lignende ikon i finder. det er akkurat som når jeg setter inn en cd, så skjer det samme, bare et annet ikon da selvfølgelig.


Diverse programmer som fjerner/justerer lyden kan finnes her: http://www.versiontracker.com/php/se...macosx&x=0&y=0
Vis hele sitatet...
takker


Merk at kjølingen av harddisken til en viss grad skjer passivt via tastaturet, og at det ikke anbefales å la maskinen kjøre med skjermen lukket i lengre tid, spesielt ikke hvis det er varmt i nærheten. Lukk skjermen med en USB-mus koblet til og strømforsyningen koblet til. Et musetrykk vil nå "vekke" maskinen, men vil ikke skru på skjermen. Du kan jo alltids skru av lyset på skjermen, hvis du ikke liker tanken på å smelte pb-en din.
Vis hele sitatet...
Ok, da utelukker jeg det. Vil ikke at pb'en skal ha det for varmt
Angående disse ikonene, har du mulighet for å ta et skjermskudd? Har aldri sett noe lignende hvis det ikke er mountede images.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Skal prøve... finnes det en slags "print screen" knapp på mac som på pc?? eller hvordan får jeg "tatt bilde" av skjermen?
Sist endret av sidenone; 26. juli 2005 kl. 18:02.
Du burde ha applikasjonen "grab" tilgjengelig et eller annet sted i applications-mappa di. Den er greiest.
sidenone's Avatar
Trådstarter
ikonene jeg tenker på er de som er markert helt til høyre i skjermbildet
Det ser da ut som imagefiler(?)
sidenone's Avatar
Trådstarter
er ikke det. når jeg lukker programmene så forsvinner de... akkurat som cd ikonet forsvinner når jeg tar ut cd'en...

hm... ingen som har noe lignende altså? er ikke på alle programmene da... bare noen få

slik ser det ut i finder...

når jeg bruker msn messenger for eksempel så kan jeg ikke mate ut ikonet...
Hvilke programmer er det? Hva slags filer åpner du dem fra? (.app eller .dmg?)
sidenone's Avatar
Trådstarter
program står det i infoen..... sikker app
det er garantert dmgfiler der han har dratt fila rett på docken.
riktig måte er å dra dem fra dmgfila til programmer for så å dra dem ned på docken. Vet av flere som har gjort samme feil.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Sitat av Aslevik
det er garantert dmgfiler der han har dratt fila rett på docken.
riktig måte er å dra dem fra dmgfila til programmer for så å dra dem ned på docken. Vet av flere som har gjort samme feil.
Vis hele sitatet...
Hurra!! Var akkurat som du sa. Kopierte den inn i programmer og så dukket ikke ikonet opp noe mer. Fint fint. Takker...

Har et spørsmål til...

Har internett fra nextgentel og har måtte åpne porter i modemet for at enkelte programmer skal fungere ordentlig. Har i windows brukt noe som heter Telnet i command prompt (dos). Hvordan skal jeg gå frem for å åpne porter i modemet via mac osx? Pcen min er nede for øyeblikket se...

Har et Netopia Cayman 3351 modem.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Alle OS har telnet:
Programmer->Verktøy->Terminal (tror jeg det er på norsk og)
skriv telnet
For å avslutte trykk ctrl+c

Terminal kan brukes til flere ting, akkurat som kommandolinjen i NT, bare bedre. ifconfig f.eks. gir deg IP/MAC (som i media access control address, ikke Macintosh) addresser.

Når jeg lar maskinen stå på om natten skrur jeg bare av skjermen. Det gjør du ved å skru ned brightness til 0.

Ikonene på Docken er bare snarveier. Det er ikke en egen mappe eller noe.

Sjekk Stickyen her på Macintosh forumet for tips/tricks/programmer etc.
Mer hjelp i denne guiden:
http://mac1.no/node/1358
Og noen fler anbefalte programmer her:
http://mac1.no/node/1259

Btw.. Fy deg! Du får ikke lov til ikke å like oppstartslyden til PowerBooken. Jeg synes den er koselig :P Dessuten skrur du ikke av en Mac, med mindre du skal patche
Sist endret av Skyfex; 26. juli 2005 kl. 22:59.
terminal.app -> telnet
I like turtles
Skyfex's Avatar
Når det gjelder DVD ripping finnes det mange programmer:
MacTheRipper
DiVA
Extractor
bbDEMUX
mpeg2decX
0SEx
DVD2oneX
mAC3dec
a52decX

Nå bare lister jeg bare programmene jeg har på harddisken. De har forskjellige foremål. Men det finner du vel kanskje ut av. Du kan også bruke Quicktime (Pro med MPEG2 dekoder) når du først har dekryptert VOB filene, om du f.eks. vil kode til H.264.

Bruk Versiontracker.com eller Macupdate.com til å finne programmene

(Edit)
Enda en Mac1 guide til dette :
http://mac1.no/node/1357