Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1384
Altså, nå er jeg ganske sikker på at iPod'en min har tatt kvelden her...

Saken er: Jeg kjøpte den i Juni 2004, altså har garantien på 1 år gått ut, på en måte. Jeg har nemlig ikke samme iPod lengre, Den første iPod'en gikk istykker i November 2004. Jeg fikk tilsendt en ny en av Komplett.no. Nå har altså iPod'en jeg fikk i November 2004 gått istykker...

Spørsmålet er: Gjelder garantien fra November, da jeg fikk den nye iPod'en? Eller må jeg bite i det sure eplet å innse at garantien er utgått?

usertitle import
bleh's Avatar
Gå på apple.com og skriv inn serienummeret som er med (altfor) små bokstaver bakpå iPod'n din. Da ser du garantidatoen.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Ok! Så at det var igjen 104 dager garanti på den =)

Men, skal jeg da sende den inn til komplett eller apple?

Det hadde jo også vært digg å venta litt til komplett ikke har igjen flere av den typen iPod jeg har, slik at jeg får den nye utgaven (skjedde forrige gang)
Man har jo klagefrist på to år, så jeg ville ha prøvd å klage uansett.
usertitle import
bleh's Avatar
Alt kommer jo ann på hvor du kjøpte den. Jeg kjøpte den i USA og derfor måtte jeg sende den hele veien dit. Det var gratis og fikk en ny levert på døren nøyaktig en uke etterpå.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte den på Komplett.no
Sitat av ZerpenT_
Jeg kjøpte den på Komplett.no
Vis hele sitatet...
Da har du minst 2 år reklamasjonsrett fra forhandler.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Reklamasjonstiden gjelder fra det tidspunkt du mottok den "nye" iPodden. I og med at en iPod er såpass kostbar at det er trolig den er å beregne som kapitalvare og du har dermed 5 års reklamasjonstid. Ellers har du aldri mindre enn 2 års reklamasjonsrett.

Du må også huske at loven sier at du må reklamere innen rimelig tid. Si derfor at problemet oppstod "for litt siden", og at du trengte noen dager på å fastslå om det faktisk er noe galt ;o
Sist endret av Marken; 17. juli 2005 kl. 23:54.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Okei, nå klarte jeg å få liv i iPod'en igjen, men hvis det skjer igjen tror jeg at jeg sender den inn. Er så kjipt å ha noe som man ikke er helt sikker på at er i orden =(
Sitat av Marken
Reklamasjonstiden gjelder fra det tidspunkt du mottok den "nye" iPodden. I og med at en iPod er såpass kostbar at det er trolig den er å beregne som kapitalvare og du har dermed 5 års reklamasjonstid. Ellers har du aldri mindre enn 2 års reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
Ipod etc går ikke som kapitalvare Men dog 2 års reklamasjonstid stemmer.
min mp3 spiller døde etter 1 og et halvt år jeg fikk ny. den var bestilt fra komplett.
Sitat av Marken
Reklamasjonstiden gjelder fra det tidspunkt du mottok den "nye" iPodden. I og med at en iPod er såpass kostbar at det er trolig den er å beregne som kapitalvare og du har dermed 5 års reklamasjonstid. Ellers har du aldri mindre enn 2 års reklamasjonsrett.

Du må også huske at loven sier at du må reklamere innen rimelig tid. Si derfor at problemet oppstod "for litt siden", og at du trengte noen dager på å fastslå om det faktisk er noe galt ;o
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at 5 år bør være det fornuftige, men er det noen rettskilder som har bestemt dette for mp3-spillere? På mobiler er det heldigvis det, så der har man 5 år.

Angående om reklamasjonstiden gjelder fra den nye ipoden så lurer jeg på hvorfor? Den nye ipoden har han sannsynligvis også fått helt uten komplett sin innblandelse. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fra hans første post.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av |fatman|
Ipod etc går ikke som kapitalvare Men dog 2 års reklamasjonstid stemmer.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke testet i retten enda, og kan dermed ikke fastslås så konkret som du gjør. Som arehei sier er mobiltelefoner fastslått som kapitalvare av en norsk domstol, og en iPod er i mine øyne ikke særlig forskjellig fra en mobiltelefon når det gjelder kvalitet, teknologi og til tider pris, trass deres forskjellige bruksomeråder.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Sitat av arehei
Angående om reklamasjonstiden gjelder fra den nye ipoden så lurer jeg på hvorfor? Den nye ipoden har han sannsynligvis også fått helt uten komplett sin innblandelse. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fra hans første post.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk som sagt den nye iPod'en fra komplett.no
Ring apple support, de tar seg av ipod support uansett hvor den er kjøpt.
815 00 158
Jeg ville bestilt reprasjon fra apple, tokk en uke så fikk jeg min tilbake, en helt ny en..
Det er bare å levere iPoden inn på et Apple Care senter, så sender de den videre til apple og du får sikkert en ny.


Men en ting, hvis iPod modellene har gått ut av produksjon. Har en iPod 40gb 4g. Vil jeg da få en ny iPod 40gb 4g, eller vil jeg få en iPod Color 60/20gb?
Sist endret av emcee; 18. juli 2005 kl. 16:36.
Sitat av ZerpenT_
Jeg fikk som sagt den nye iPod'en fra komplett.no
Vis hele sitatet...
Ah, min feil. Husket tydeligvis det motsatte av hva du hadde skrevet.

Når du allerede har fått ny Ipod en gang før fra Komplett ville jeg returnert den defekte til Komplett denne gangen og. Hvis samme problem oppstår etter 2 reperasjonsforsøk/omleveringer har du krav på pengene tilbake.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av emcee
Men en ting, hvis iPod modellene har gått ut av produksjon. Har en iPod 40gb 4g. Vil jeg da få en ny iPod 40gb 4g, eller vil jeg få en iPod Color 60/20gb?
Vis hele sitatet...
Dersom de ikke har mulighet til å skaffe modellen du har er de lovpålagte å skaffe en "tilsvarende vare", men ikke noe dårligere enn hva du har. Ergo ender du nok opp med en litt heftigere iPod.
Sitat av emcee
Men en ting, hvis iPod modellene har gått ut av produksjon. Har en iPod 40gb 4g. Vil jeg da få en ny iPod 40gb 4g, eller vil jeg få en iPod Color 60/20gb?
Vis hele sitatet...
Ei venninne av meg leverte en iPod 3g til reperasjon for noen måneder siden og fikk en ny iPod 3g tilbake, så ikke ha for store forhåpninger om å få en nyere modell.
Spekulere i å få ny iPod hver gang en ny modell dukker opp. hehe
Fatter egentlig ikke hvordan folk greier å ødelegge iPoden sin.

Når du mister den i bakken og hvis den skulle bli ødelagt, så er det vel ikke garantisak uansett?
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Er nok ikke garantisak da nei, men saken er jo at min tar kvelden uten å ha vært utsatt for uhell e.l av noen type...
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av emcee
Spekulere i å få ny iPod hver gang en ny modell dukker opp. hehe
Fatter egentlig ikke hvordan folk greier å ødelegge iPoden sin.

Når du mister den i bakken og hvis den skulle bli ødelagt, så er det vel ikke garantisak uansett?
Vis hele sitatet...
Vel, med mindre den har fått synlige skader kan du komme unna med det. De første 6 månedene etter kjøpet er det selger som må bevise at du har behandlet gjenstanden feil. Dersom det er umulig å se utvendige skader orker som regel ikke selger å tenke mer på dette.
Når du får ei ny vare, er garantien på den siste varen, altså frem til november i år. Foruten dette har du jo reklamasjonsretten.
ZrP
ZrP's Avatar
Trådstarter
Haha, da er jeg jo nærmest sikret iPod resten av livet :P