Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 1921
Hei... Jeg vurderer å gå over fra Windows til MAC, etter mye "mas" fra bekjente..

Det jeg lurer på er...

1. Går det ann å spille på en mac?
- Isåfall hvor bra trenger jeg for å klare de fleste spill

2. Hvor er det best å kjøpe?

3. Er det egentlig noe vits å switche? Fordeler, ulemper?

4. Er det noe jeg må kjøpe ekstra? Som programvare osv?

Takk
spill på mac?
er vel til min viten relativt få spill som gis ut på mac. så skal du spille holder du deg til pc
1) Tja, http://www.apple.com/games/features/ lister jo noen, men du kan ta det som på linuxsiden, enkelte spill kommer, men de kommer som regel 3-6måneder etter at de er kommet til pc. eller ikke i det hele tatt.

2) Tja, apple store?

tre)Tja, du får jo et fin boks. Og siden det ikke er noen som gidder å lage like store mengder programvare til denne platformen, så er det jo ikke like store mengder med virus og slikt.

4) Det samme som gjelder spill gjelder også programvare. Det bare tar lenger tid. Du vil komme tiol å kjøpe et system som bare tar et operativsystem.

Be de masende vennene dine om å komme opp med en liste på, la oss si 10 "gode" punkter på hvorfor du skal gå over til MAC, så kan vi plukke fra hverandre de argumentene og du kan fortsette å holde deg på "the dark side"
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av meitemark
tre)Tja, du får jo et fin boks. Og siden det ikke er noen som gidder å lage like store mengder programvare til denne platformen, så er det jo ikke like store mengder med virus og slikt.
Vis hele sitatet...
Med fare for å virke som en mac-zealot, men du tar helt feil der. Jeg er enig i at argumentet "få brukere er lik få angrep" kan benyttes mot datasystemer, men jeg er uenig i at det er hovedgrunnen til få virus på mac-plattformen. OS X er basert på en sterk UNIX-arv, både fra NeXT og BSD, og oppbygningen av disse åpner ikke for virusangrep slik vi har sett dem bli gjennomført de siste 15 årene på Windows-maskiner.

Vi kan derimot diskutere sikkerhetshull i programvare, og det er en faktor som er like stor uansett operativsystem - disse tredjepartsprogramvarene er jo ikke noe operativsystemutviklerne kan ha kontroll over. Forøvrig har brukere på unix-baserte operativsystemer i utgangspunktet kun rettigheter over sitt eget brukerområde, så et angrep mot et hull i en prosess blir mye mer begrenset.

Og siste poenget mitt er angående programvare-myten. Man kan gjøre det meste på en ikke-Windowsmaskin, og jeg skal love deg at de programmene du mangler er stort sett små og veldig spesialiserte programmer. I såfall, hold deg til Windows.

Sitat av meitemark
Du vil komme tiol å kjøpe et system som bare tar et operativsystem.
Vis hele sitatet...
Nei.

Forøvrig er ikke dette en Mac-rant. Dette er en rant i fordel til alle alternative løsninger.
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
De som har sagt at jeg bør bytte.. Sier at stabiliteten er så mye bedre.. Men etter hva dere sier, så blir det vel til at jeg fortsetter med Windows...
gusto: jeg er en billgates-zealot, så jeg kan selvfølgelig være helt på bærtur. Men jeg var da ganske sikker på at mac's stort sett bare tok apple sitt os?
meite: Apple sitt OS X er byggd på UNIX, og det finnes alternative OS som funker på Mac'er.

Scha
sånn som f.eks: Gentoo
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd.
Sitat av Kakcoo
De fleste programvareutviklere med litt respekt for seg selv lager programmene sine mot både Microsoft Windows og Mac OS X (Adobe, Macromedia, Blizzard, EA Games, Microsoft osv). Så ja. Det er lett å få tak i programvare for Mac OS X.
Vis hele sitatet...
Vil deretter anbefale deg å titte litt rundt på forumet.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=52648
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=25620
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=51545
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=52146
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=34956

Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Jeg bruker både BSD, Linux og Windows, og til vanlig bruk vil man ikke merket noe instabilitet i windows i forhold til *nix. Man merker kansje forskjell på server, men har liten tro på at man vil finne noen av de ustabile på en workstation.
etter heavy photoshopping på både windows og mac, kan jeg bare si en ting: osX pisser på windows mens den kjører et par heftige prosesser i photoshop uten å nøle, står på ett bein, holder en 150-kgs vekt rett ut i den ene hånda, og rekker deg en Tiger-DVD med den andre. Tror photoshop har krajsa en gang for meg siden jeg gikk over til mac i... mars eller når det var. Et par andre fordeler er at du stort sett rett og slett ikke FINNER viruser du trenger å bekymre deg om. Selv om en kompis skulle prestere å sende deg den aller siste ormen som spiser både norton og f-secure til frokost og hele windows-partisjonen til lunsj, så er den rett og slett ikke noe å bry seg om på macen din.

Ang. spill, så porter aspyr media endel spill til mac, men det er ikke samme utvalget nei, og de kommer endel senere. Om akkurat det egentlig er noe negativt er en annen sak... Vet ihvertfall hvordan produktiviteten min har endra seg etter overgangen
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Hva slags mac er det du har da? Hvor bra trenger jeg egentlig?
har nyeste & "mest futt"-utgaven av 15" powerbook, 1,67ghz, 512mb, 80gig/5400rpm disk, superdrive, og 128mb vram (er vel et mobility radeon 9700 tror jeg). Kosta flesk, men er absolutt verdt det. Eneste aber er at jeg ønsker mer mer minne, skal dytte inn en gb ekstra ved første anledning.

Hva skal du *egentlig* bruke den til? Det er det det kommer an på, er spill viktig for deg, så hold deg til pc, eller kjøp deg en konsoll (evt behold en gammel/kjøp en dedikert spill-pc), men dersom du skal bruke den til jobb/skole, så er apple knall (og det er en god ide dersom du vil kutte ned på spillinga). Skal du kjøre mye tyngre ting, som f.ex. photoshop, 3d-programmer osv, så er power-serien tingen, skal du derimot stort sett bare surfe, skrive og litt forskjellig innimellom, så kjøp heller en ibook/imac/emac/mini, og stapp inn litt ekstra minne. Minien er sykt fet, vi kjøpte en til dama, helt ideell til kontor/skolebruk, og dersom du f.ex. har en helt grei skjerm fra før er den BILLIG også. imacen har forresten såpass med futt at den kan brukes til litt forskjellig, bare dytt inn mer minne.
Driver å spekulerer i å kjøpe meg en iBook. Men går det fint å kjøre Photoshop på den, bare du fyrer opp med litt mer minne?? For synes Powerbook var en anelse for dyr.
Har bestilt en powerbook med ekstra minne
14.000 for 768 MB RAM, 60 GB, et bruktbart skjermkort + en feit data, er da ikke så dyrt?

Når det gjelder spill, så er alle Blizzard-spill PC\MAC-hybrider. Trenger man flere spill?

Det eneste jeg kommer til å savne er MSPAINT, og jeg lurer på om det er noen mulighet for å finne en klone av det til mac?
Sitat av Kalakov
Har bestilt en powerbook med ekstra minne
14.000 for 768 MB RAM, 60 GB, et bruktbart skjermkort + en feit data, er da ikke så dyrt?

Når det gjelder spill, så er alle Blizzard-spill PC\MAC-hybrider. Trenger man flere spill?

Det eneste jeg kommer til å savne er MSPAINT, og jeg lurer på om det er noen mulighet for å finne en klone av det til mac?
Vis hele sitatet...
Har du bestilt den med 12" skjerm da??
Ja, har bestilt den minste powerbooken med ekstra minne. =)
Sitat av sondrebb
Driver å spekulerer i å kjøpe meg en iBook. Men går det fint å kjøre Photoshop på den, bare du fyrer opp med litt mer minne?? For synes Powerbook var en anelse for dyr.
Vis hele sitatet...
Photoshop fungerer helt fint, men det er selvsagt en fordel med mer kraft (mer enn du finner i bærbare pc-er generelt) hvis du skal drive med veldig høye oppløsninger og store datafiler.
Som alle vet har Apple gått over til Intel. Mac Mini kommer til og bytte først, så de bærbare og så de stasjonære. Om du skal ha en Mini eller bærbar ville jeg ventet..
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det er ikke lenger problem med mangel på programmer til Mac. Jeg kommer ikke på et område hvorddet ikke finnes programmer som er like bra eller bedre enn på Windows. Og jeg føler også at det er mer og bedre freeware/shareware til Mac enn til Windows. Det kan kanskje skyldes på at utviklerpakken er gratis, og at utviklercommunityet til Mac trekker mange fantasifulle sjeler.

Når det gjelder spill føler jeg også at Mac står sterkt nå. Doom 3 og Enemy Territory brukte ganske lang tid på*å*komme over, men alle Blizzard spillene kommer samtidig. Unreal Tournament kommer samtidig. Postal 2 (kom nettopp en expansion), og jeg tror Call of Duty kom samtidig og. I ytelse på spill varierer det. Jeg har en 1.25Ghz PB med Radeon Mobility 9600. Den er omtrent like bra som PCen min med 1.4Ghz AMD Athlon og GeForce 3 på spill. Med unntak av noen spill som er bra optimalisert for Mac. Doom 3 kjørt en del bedre f.eks. Quake 3 kjører ganske mye bedre. ET kjører litt dårligere (noe som er litt merkelig. Det er jo Q3 engine.. Jaja. Det er jo gratis.) WoW kjørte også overraskende bra, men det har jeg ikke prøvd på PCen. Det er også litt digg at du nesten ikke får noe FPS penalty for ikke å kjøre i fullscreen.

2) Apple Store (Online) eller en Apple Center butikk (Officeline Applecenter i Oslo, Eplehuset, etc.) er det beste. Det selges ikke så mange andre steder uansett, og du finner ikke noe billigere priser. Det eneste du kan gjøre for å få det billigere er å kjøpe det i et land med mindre moms. Men det er jo en liten risk for å*bli tatt i tollen.

4) Ekstra RAM. 512MB er greit. Men spander gjerne 1GB om du har råd. Programmer? MS Office eller iWork pakken kanskje. Virtual PC? Toast Titanium (CD-brenning etc.) Ellers er det mye freeware: VLC, SubEthaEdit, MacIrssi, Quicksilver. Noe shareware kanskje: Transmit, Acquisition. Du finner en freeware/shareware guide på*forumet her. Sjekk stickyen på*Macintosh forumet.
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Sitat av RoadKill
Som alle vet har Apple gått over til Intel. Mac Mini kommer til og bytte først, så de bærbare og så de stasjonære. Om du skal ha en Mini eller bærbar ville jeg ventet..
Vis hele sitatet...

Tenker jeg venter jeg.. Like greit det
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvorfor vente? Tror du at Intel prosessorene vil gi Mac en magisk superboost som gjør at den blir dobbelt så*bra som den siste PowerPC versjonen? Ja, Intel macene kommer til å*være litt bedre enn en PowerPC oppgradering hadde vært når de bytter. Men husk at PowerPC Macene vil kunne kjøre alle programmer som ikke har blitt skrevet om til x86 uten emulator (som gir 60-80% hastighet), i tillegg til alle nye programmer helt til du uansett ville kjøpt en ny maskin. Eneste store fordelen jeg egentlig ser er at du kanskje kan dualboote med Windows. Men om du trenger ny maskin nå hadde jeg ikke giddet å vente.
Sitat av fredrikweb
Tenker jeg venter jeg.. Like greit det
Vis hele sitatet...
Kan kanskje bli i lengste laget å vente til slutten av 2006?
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Sitat av IvIoyner
Kan kanskje bli i lengste laget å vente til slutten av 2006?
Vis hele sitatet...

Egentlig så er det kansje litt lenge...


Men hva annbefaller dere å kjøpe av mac da? Bruk til Photoshop, Premier og andre programmer... Hadde vært fint om den var bra nok til å kunne spilles på.

takk
kjøp så dyr maskin du har råd til.
Selv har jeg en 800mhz ibook og den fungerer fint til enkel bruk av photoshop.
Hadde jeg vært deg hadde jeg drøyan minst ut uka og sjekka om det er noe i ryktene om de nye ibook`ene. (med widrescreen)
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Hva vil prisen for en sånn ligge på? Jeg har en Dell Inspiron 6000

Med:
15.1 " Widescreen
Intel® CentrinoT mobil teknologi med Intel® Pentium® M prosessor 725 (1.60GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) & Intel® Pro/Wireless 2200 (802.11b/g)
512MB DDR2 RAM
60GB harddisk64
MB ATI® MobilityTM RADEON® X300 Graphics ( 1600 * 1024 ) tror jeg det var. er ikke helt sikker...
Integrert 16-bits SB kompatibelt lydkort
8x DVD/RW Drive
10/100 nettverkskort
Vis hele sitatet...
Ble en ibook bedre enn denne? Jeg hadde egentlig tenkt til å skifte ut stasjonære. Men det blir for dyrt :S... Samtdig som den er kjekk å ha til spilling. Noe jeg ikke gjøre på laptopen uansett...


Selge den dell laptopen min?


Hvor mye ville jeg fått for den?

Hvor mye vil en ny ibook koste?
Sist endret av fredrikweb; 20. juli 2005 kl. 09:44. Grunn: legge på skjerm
Når du allerede har en sånn laptop, trenger du virkelig en ny en?
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Saken var vel at jeg hadde lyst på mac fra starten av. Så da lurer jeg på om det er noe vits å gå fra windows til mac.


Jeg har droppa å bytte ut den stasjonære. Men nå vurderer jeg laptopen. Spør etter deres mening.
Jeg kjøpte meg powerbook laptop for kort tid siden. Har faktiskt ikke hatt den en uke en gang Skal bare ha sagt at den er siinsykt lekker. Hehe. Garantert mer gjennomført og gjennomtenkt en de fleste laptop'er. Det liker jeg veldig godt med apple. Det er liksom ikke en eneste milimeter på maskinen som ikke er gjennomtenkt. Og tastaturet... helt klart det beste jeg noen gang har satt fingrene på (av tastaturer).

Jeg kjøpte maskinen fordi jeg skal begynne på skole snart. Skal da bruke apple programmer som kun finnes til mac, så da var valget mitt enkelt. Har kun prøvet et par spill på den til nå, Warcraft 3 og Doom 3. Doom 3 hadde den litt problemer med. Måtte kjøre den ned på laveste oppløsning for at den skulle fungere greit. Tror det er hovedsakelig prosessor kraft som mangler her(jeg har 1,67ghz - doom3 har nå da for å ha det sagt høye krav!). Så det er ikke noen stor spillemaskin. Spørs selvfølgelig litt på hva slags spill du spiller. Men som et multimedia arbeidsverktøy er den altså genial.

Etter det jeg har hørt fra venner, så skal også mac'en ha langt færre driftsproblemer enn pc og windows. Alt er plug-n-play. Ikke "windows plug-n-play" som krever masser av trykking og fiksing. Hehe. De fleste som har brukt windows en del vet at dette operativsystemet også har en tendens til å henge seg opp, krasje og komme med problemer som få skjønner seg på. Jeg har ihvertfall hatt veldig mye problemer med pc, så da er overgangen til mac etterlengtet.

Apple store gir deg student rabatt hvis du er student. Få med deg dette hvis mulig...
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Sitat av sidenone
Jeg kjøpte meg powerbook laptop for kort tid siden.

Jeg kjøpte maskinen fordi jeg skal begynne på skole snart. Skal da bruke apple programmer som kun finnes til mac, så da var valget mitt enkelt. Har kun prøvet et par spill på den til nå, Warcraft 3 og Doom 3.

Spørs selvfølgelig litt på hva slags spill du spiller. Men som et multimedia arbeidsverktøy er den altså genial.

Apple store gir deg student rabatt hvis du er student. Få med deg dette hvis mulig...
Vis hele sitatet...

Hvilke powerbook kjøpte du? Hvor mye betalte du? Hvor kjøpte du den?

Hvilke programmer er det du skal bruke som bare funker på mac?
Hei.

Jeg kjøpte 15,2" SuperDrive varianten med 1,67ghz G4 prosessor, 1gb ram, 100gb hd og 128mb skjermkort. Gjorde da altså en del oppdateringer fra standard pakka. Betalte vel ca 21000 for den med disse oppdateringer med studentrabatten. Hadde kommet på litt under 23000 uten rabatt. Så det er en dyr maskin, men man betaler for kvalitet (og sikkert en del for design og fancy greier. hehe). Men penger er jo til for å brukes Kjøpte den forresten på apple store avdeling norge: http://www.apple.com/norwaystore/

Jeg skal bruke Apple Final Cut, som er et videoredigeringsprogram. De bruker dette på skolen, så da følte jeg at det ble enklest å følge etter med tilsvarende. Finnes jo selvfølgelig mange andre alternativer, men akkurat dette programmet fungerer kun på Mac.
fredrikweb's Avatar
Trådstarter
Sitat av sidenone
Hei.
Betalte vel ca 21000 for den med disse oppdateringer med studentrabatten. Hadde kommet på litt under 23000 uten rabatt. Så det er en dyr maskin, men man betaler for kvalitet.
Kjøpte den forresten på apple store avdeling norge.
http://www.apple.com/norwaystore/[/url]
Vis hele sitatet...
ja uff, dyrt .... Derfor jeg vurerte må selge min dell laptop, for å få råd.


Hva tror dere jeg kan få får den?

Sitat av Tidligere av meg selv.
15.1 " Widescreen
Intel® CentrinoT mobil teknologi med Intel® Pentium® M prosessor 725 (1.60GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) & Intel® Pro/Wireless 2200 (802.11b/g)
512MB DDR2 RAM
60GB harddisk64
MB ATI® MobilityTM RADEON® X300 Graphics 128 mb ( 1600 * 1024 ) tror jeg det var. er ikke helt sikker...
Integrert 16-bits SB kompatibelt lydkort
8x DVD/RW Drive
10/100 nettverkskort
Vis hele sitatet...
Sist endret av fredrikweb; 21. juli 2005 kl. 11:29.
Angående spill til mac så burde dere skjekke ut http://www.ambrosiasw.com/games/evn/

Ikke akkuratt den skarpeste grafikken men jeg digger dette spillet ( Lagd for MAC og porta til win faktisk). Absolutt verdt å laste ned shareware versjonen og ta en titt.